Hanna Brotheruksen artesaanileipä
Hesarissa tänään pitkä juttu siitä, miten Hanna on 30 vuoden ajan leiponut joka aamu perheelleen artesaanileipää. Herännyt aikaisin alustamaan taikinan, johon tulee kahta eri jauhoa, viidenlaisia siemeniä ja neljää eri pähkinälaatua.
Taikinan kohoamisen aikana hän on venytellyt kehonsa auki, jonka jälkeen leivän on saanut laittaa uuniin. Näin lapset ovat jokainen aamu saaneet herätä tuoreen leivän tuoksuun ja lämpöön. Tämän Hanna päätti, kun tuli 27-vuotiaana ensimmäisen kerran äidiksi.
Ovatko sinunkin lapsesi saaneet herätä aina tuoreen leivän tuoksuun? Koska kysehän ei ole vain leivästä, Hanna kertoo ja katsahtaa haastattelua varten tekemiään muistiinpanoja, niihin kirjoittamiaan Ajatuksia. Leipomisessa on kyse yhteyden muodostamisesta muihin ihmisiin.
Juttu ei kerro, katsottiinko tämän Ajatuksen lausumisen jälkeen eteerisen näköisesti Mäntyharjulla sijaitsevan piilopirtin valtavista ikkunoista ulos. Sen sijaan annettiin leivän ohje ja vinkattiin, että tämä artesaanileipä nautitaan itsepuristetun selleri-porkkanamehun kanssa.
Kirjoitin jo ostoslistani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee. Kukaan ei syö tuollaista määrää leipää.
Kai neljä lapsinen perhe nyt yhden leivän päivässä mussuttaa
Asuuko neljä lasta 30 vuotta kotona?
En tiedä heidän lapsistaan, mutta omia lapsia on nyt asunut kotona jo 35 vuotta. 9
Kaikki synnyttämäsi lapset?
No eihän tuohon tarvita kuin kaksi lasta kymmenen vuoden ikäerolla, niin lapsia asuu kotona 30 vuoden ajan.
Tämä rutiini taitaa olla keino pitää pää kasassa. Hannan perhe-elämä on ollut kuoppaista ja vaikeaa. Isoja ongelmia itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hannan tyttönimi on Saloheimo, miehet olleet Ikonen ja Kuustonen. Mistä Brotherus? Vaikuttaa jonkinlaiselta itsensä korottamiselta.... Olen olevinani hienompi kuin olen.
Eikö hänen äitinsä nimi ole Brotherus.
Vaikuttaa tämä Hanna oikein kivalta tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hannan tyttönimi on Saloheimo, miehet olleet Ikonen ja Kuustonen. Mistä Brotherus? Vaikuttaa jonkinlaiselta itsensä korottamiselta.... Olen olevinani hienompi kuin olen.
No. Onhan siihen joku syy, että pitää ottaa joku muu kuin alkuperäinen sukunimi. Ja lapsetkin sille nimelle eikä isänsä mukaan. Minusta kertoo, että on jotain identiteettiongelmia. Oletko lukenut hänen kirjojansa? En jaksaisi kahvipöytäkeskustelua enempää hänen kaltaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,5 dl pähkinöitä ja 2 dl siemeniä, ja puoli desiä kuivattuja hedelmiä, ja ruokalusikallinen suolaa ja 50 grammaa hiivaa. Vehnää 3 dl. Ei kyllä kovin hyvä joka aamu perheen vetää tuollainen setti.
Desi kuivattuja hedelmiä. Jo niissä taateleissa on 250 kilokaloria.
Niin, ja tätä jököttiä on perhe natustellut joka aamu yli kaksikymmentä vuotta!! 😂 Uskokoon ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,5 dl pähkinöitä ja 2 dl siemeniä, ja puoli desiä kuivattuja hedelmiä, ja ruokalusikallinen suolaa ja 50 grammaa hiivaa. Vehnää 3 dl. Ei kyllä kovin hyvä joka aamu perheen vetää tuollainen setti.
Desi kuivattuja hedelmiä. Jo niissä taateleissa on 250 kilokaloria.
Niin, ja tätä jököttiä on perhe natustellut joka aamu yli kaksikymmentä vuotta!! 😂 Uskokoon ken tahtoo.
Niinpä. Onhan se 40 kilokaloria per nokka.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä huvittava juttu. Kuka ihme herää koko elämänsä muka 05.30. veivaamaan jotain taikinaa, jumppaamaan ja raastamaan mehua.
Oli muistiinpanot mukana ja kuvat vimpat päälle järvihuvilalta sellerimehu-muki kädessä. Olisi tuossa juttusarjassa joskus virkistävää lukea jostain normaalista arjesta: pikamuuroa mukeloille aamulla ja jauhelihamakaronilaatikkkoa koko perheelle vkloppuna.
vähän veikkaan että tyypin saa hajoamaan/sekoamaan sillä jos hän joutuisi joskus pysähtymään. Sitä ne supersuorittajat pelkäävät eniten, oman itseensä kohtaamista siis.
välirikko tyttäreen kertoo jo paljon, ollut varmaan näitä itseensä kietoutuvia äitejä jotka hakenut lapsilta vahvistusta omaan olemassaoloon. Tollanen tukahduttaa ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanna on kaunis ja hänen kehittämänsä avokadopasta kuuminta hottia!
Avocadopasta on Hanna G:n, ei Hanna B:n keksintö.
No onko se nyt niin nokon nuukaa kumpi Hanna kyseessä? Jatketaan!!
Vierailija kirjoitti:
No, ei ole tämä Hanna avokadopastan keksijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä" Hanna 😁
Vierailija kirjoitti:
välirikko tyttäreen kertoo jo paljon, ollut varmaan näitä itseensä kietoutuvia äitejä jotka hakenut lapsilta vahvistusta omaan olemassaoloon. Tollanen tukahduttaa ja pahasti.
Mitä sä satuilet? Idiootti.
No, meillä lapset kuolis jo pelkkiin leivän ainesosiin, mutta mehulla voisi sitten varmistaa, että varmasti heittivät henkensä... ;-)
Ei suinkaan vastenmielisyydestä, vaan allergioista.
Mutta joo, me arvostetaan muita yhdessäolon ja nautiskelun muotoja. En myöskään olisi lapsena halunnut joka saat*nan aamu syödä samaa leipää ja nähdä sitä mutsia siellä keittiössä ylpeänä itsestään - kuten en nytkään halua joka aamu olla keittiössä, vaan aivan jossain muualla. Eikä mun lapset halua mua sinne joka hemmetin aamu tarjoamaan samaa aamiaista.
*pelottavaa*
Vierailija kirjoitti:
No, meillä lapset kuolis jo pelkkiin leivän ainesosiin, mutta mehulla voisi sitten varmistaa, että varmasti heittivät henkensä... ;-)
Ei suinkaan vastenmielisyydestä, vaan allergioista.
Mutta joo, me arvostetaan muita yhdessäolon ja nautiskelun muotoja. En myöskään olisi lapsena halunnut joka saat*nan aamu syödä samaa leipää ja nähdä sitä mutsia siellä keittiössä ylpeänä itsestään - kuten en nytkään halua joka aamu olla keittiössä, vaan aivan jossain muualla. Eikä mun lapset halua mua sinne joka hemmetin aamu tarjoamaan samaa aamiaista.
*pelottavaa*
Hannan kertoman mukaan leipä on aina erilainen riippuen, mitä aineksia on tarjolla. Tämä nyt oli myslileipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avocadopasta on Hanna G:n, ei Hanna B:n keksintö.
Ei hänenkään, vaan hänen ex-miehensä.
Joskus leivon artesaanikorvapuusteja tai artesaanimustikkapiirakkaa. Tänä aamuna lapset saivat artesaanikaurapuuroa.