Hanna Brotheruksen artesaanileipä
Hesarissa tänään pitkä juttu siitä, miten Hanna on 30 vuoden ajan leiponut joka aamu perheelleen artesaanileipää. Herännyt aikaisin alustamaan taikinan, johon tulee kahta eri jauhoa, viidenlaisia siemeniä ja neljää eri pähkinälaatua.
Taikinan kohoamisen aikana hän on venytellyt kehonsa auki, jonka jälkeen leivän on saanut laittaa uuniin. Näin lapset ovat jokainen aamu saaneet herätä tuoreen leivän tuoksuun ja lämpöön. Tämän Hanna päätti, kun tuli 27-vuotiaana ensimmäisen kerran äidiksi.
Ovatko sinunkin lapsesi saaneet herätä aina tuoreen leivän tuoksuun? Koska kysehän ei ole vain leivästä, Hanna kertoo ja katsahtaa haastattelua varten tekemiään muistiinpanoja, niihin kirjoittamiaan Ajatuksia. Leipomisessa on kyse yhteyden muodostamisesta muihin ihmisiin.
Juttu ei kerro, katsottiinko tämän Ajatuksen lausumisen jälkeen eteerisen näköisesti Mäntyharjulla sijaitsevan piilopirtin valtavista ikkunoista ulos. Sen sijaan annettiin leivän ohje ja vinkattiin, että tämä artesaanileipä nautitaan itsepuristetun selleri-porkkanamehun kanssa.
Kirjoitin jo ostoslistani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee. Kukaan ei syö tuollaista määrää leipää.
Kai neljä lapsinen perhe nyt yhden leivän päivässä mussuttaa
Asuuko neljä lasta 30 vuotta kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä heidän lapsistaan, mutta omia lapsia on nyt asunut kotona jo 35 vuotta. 9
Anorektikot ja muutkin syömishäröt eli mielenterveysongelmaiset ovat ahkerimpia pakkomielteisimpiä ruoan kanssa pelaajia.
Just tätä puhetta ruoasta ja ruoan kanssa leikkimistä.
"Näkyyks mun kylkiluut ja solusluut"
Hanna on kaunis ja hänen kehittämänsä avokadopasta kuuminta hottia!
Vierailija kirjoitti:
Hanna on kaunis ja hänen kehittämänsä avokadopasta kuuminta hottia!
Avocadopasta on Hanna G:n, ei Hanna B:n keksintö.
Sori vaan, arvon rouva Brotherus, mutta Hesarin kuvan perusteella leipänne ei näytä kovinkaan herkulliselta. Vain hyvä kotikasvatus estää minua kertomasta, miltä leipänne itse asiassa näyttää.
On muuten aika omituinen tuo artesaani-etuliite, jota käytetään myös monissa valmiissa tuotteissa, esim. joissakin leikkeleissä. Mitä tekemistä etuliitteellä on taiteen kanssa?
Paistettua mysliähän tuo Hannan artesaanileipä on. Itse syön myslini mielummin ihan myslinä jogurtin kanssa ilman paistamista. Paistaminenhan on prosessointia myös ja aiheuttaa karsinogeenejä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, arvon rouva Brotherus, mutta Hesarin kuvan perusteella leipänne ei näytä kovinkaan herkulliselta. Vain hyvä kotikasvatus estää minua kertomasta, miltä leipänne itse asiassa näyttää.
On muuten aika omituinen tuo artesaani-etuliite, jota käytetään myös monissa valmiissa tuotteissa, esim. joissakin leikkeleissä. Mitä tekemistä etuliitteellä on taiteen kanssa?
Artesaani tarkoittaa käsityön taitajaa, koskee tuotteita, jotka on valmistettu käsityönä. Jokaisen kotileipurinkin paistama leipä on "artesaanileipä", (jos on tehty omista aineksista, ei puolivalmuste).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mitaliko tuolle pitäisi antaa? Entäs ne äidit, joiden on pakko herätä joka aamu hankkimaan sitä leipää pöytään oikeasti töihin menemällä eikä ole aikaa jumppailla aamuisin kotona. Eipä heitä nosteta Hesarissa jalustalle.
Tämä!!!
Juttu on Hesarin Kuukausiliitteessä, jossa joka kuukausi esitellään jonkun tunnetun henkilön ruokaohje. Tällä kertaa se oli leipä. Ei juttu eronnut muiden Kuukausiliitteen ruokajutuista. Ajattelin kokeilla joku päivä, kun ohje on helppo ja kun olen lomalla ja rakastan kesäaamuja. Perhe saattaa yllättyä positiivisesti. Sen 30 min venyttelyn jätän välistä ja luen sen ajan aamun uutisia.
Tekeehän Sikke Sumarikin aamiaissämpylät. Jääkaappiin tekee ed pnä taikinan, josta ottaa sopivan määrän ja paistaa aamiaispöytään. Yhdestä taikinasta saa monen aamun sämpylät.
Kovin on kurinalaista elämää, onhan se pakko jaksaa....
Mä vain hiihdän...Jos nyt jaksan viel tän yhden mäen yli
Onks sen jälkeen uusi mäki?
Onks sen jälkeen vielä mäki? Onks sen?
Jos nyt jaksan viel tän yhden mäen yli
Onks sen jälkeen uusi mäki?
Onks sen jälkeen vielä mäki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä heidän lapsistaan, mutta omia lapsia on nyt asunut kotona jo 35 vuotta. 9
Kaikki synnyttämäsi lapset?
Vierailija kirjoitti:
Tekeehän Sikke Sumarikin aamiaissämpylät. Jääkaappiin tekee ed pnä taikinan, josta ottaa sopivan määrän ja paistaa aamiaispöytään. Yhdestä taikinasta saa monen aamun sämpylät.
Tekee kerralla koko viikon aamiaissämpylät vai taikina viikon jääkaapissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee kerralla koko viikon aamiaissämpylät vai taikina viikon jääkaapissa?
En tiedä, montako päivää taikina on jääkaapissa, mutta ottaa sieltä vain aamusämpylöihin tarvittavan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä syödäkään, leivotaan vaan.
Joo, minullakin himomarjastajatäti jolla on useita arkkupakastimia, ja kesällä ne pitää aina tyhjentää kompostiin, jotta uudet marjat mahtuvat tilalle. Mistään muusta hän ei puhukaan kuin marjaurakoinnistaan.
Jättäisi nekin linnuille. Haaskausta jos kerää enemmän kuin syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Tuure Boeliuksen mutsi
Ei tietenkään ole vaan Robert, Johannes, Amos ja Elsa Brotheruksen mutsi.
Damn. Luulin tätä aina Iina Kuustosen äidiksi. Mä luulin että Iina Kuustonen on kasvanut joka-aamuisella tuoreella leivällä.
Samalla reseptillä on leivottu lehtijuttu jo aiemminkin, ja tehty jopa video tämän leivän leipomisesta ja kehon avaamisesta. Eikä ole maksumuurin takana. Jos joku nyt on utelias:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/hanna-brotherus-leipoo-joka-…
Pakkomielle leivän leipomiseen, no kai sitä vois joku pahempikin höyrähdys olla.