Minkä ikäisenä jäit tai jäät pois työelämästä ?
Itse jäin 50v. Nyt 2 vuotta laiskotellu ja lomaillu.. ihan parasta aikaa
Kommentit (73)
51-vuotiaana olen viimeisen kerran ollut töissä. Töitä olen hakenut, mutta enää ei oteta. Taitaa tilanne jäädä pysyväksi ja eläke pieneksi.
t. Akateemisesti koulutettu nainen 55 vuotta
Sinnittelen vuosi kerrallaan. Yritän jaksaa 65- vuotiaaksi eli eläkeikääni. Ove ei riitä elämiseen, ja asuntoa lukuunottamatta ei ole säästöjä.
Vuodesta 2009 sivutoiminen toiminimiyrittäjä ja samanaikaisesti kokopäivätoiminen asiantuntijatyö. Vuonna 2021 työeläkkeelle 63v9kk ja sivutoimi muuttui kokopäivätoimeksi. Ei voi moittia, vaimoni kanssa eläkkeet riittävät asumiseen ja leasingvuokra-autoon ja toiminimityöt tuovat metwurstia ja kinkkua leivän päälle lauantaimakkaran sijasta. Toivotaan että terveyttä piisaa.
Vierailija kirjoitti:
70 vuotiaana. Varsinaiselle eläkkeelle jäin 61 vuotiaana kun vuodet "täyttyivät". Jatkoin kun kunto kesti noin puolikkaalla työajalla. Pidin työstäni ja koin sen antoisaksi. Eläkekertymä kasvoi 68 vuotiaaksi asti ja olen tyytyväinen eläkkeeseni.
N 73v
Olisi kyllä masentava elämänpolku hinkata suomalaisessa työelämässä johonkin 65 asti, sen jälkeen on kuitenkin auttamatta vanha käpy eikä menetettyjä vuosia saa enää takaisin. Yli 70v puhumattakaan, terveysriskit ovat kasvussa silloin jo eksponentiaalisesti niilläkin jotka edes ovat vielä edes suht kunnossa ja kun tuota jengiä katselee niin kyllä se aika hidasta, ankeaa ja vaivalloista alkaa touhu olla, harvempi sitten pystyy enää nauttimaan hyvästäkään eläkkeestä siten kuin on toivonut kun toimintakyky ja hidastunut järjenjuoksu alkaa olla mitä on.
Mutta sitähän suomessa toivotaan että porukka polttaisi itsensä mahdollisimman loppuun töissä. Ankea maailma.
70 vuotiaaksi pitäisi jaksaa.
tarhantäti
Kyllä mä ainakin osa-aika- tai keikkatöissä jatkan niin kauan kuin terveys kestää ja töitä on tarjolla. Ihan kuten tähänkin saakka.
43-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle. Onneksi en ole täysin toimintakyvytön vaikka eläkkeelle hyvät perustelut löytyykin, elän ihan täyttä elämää. Työpaineiden poistuttua olen nyt paljon onnellisempi. Öyhöttäjille tiedoksi etten jää tänne kommenttejanne lukemaan, joten öyhöttäkää keskenänne.
Kun alkoi eläkeikä (63v9kk) lähestyä niin yrityksen omistajat sanoivat että ota asian esille kun aikaa on 12 kk niin aloitetaan seuraajan rekry johon katsottiin menevän 6 kk ja minulle jäisi 6 kk perehdyttää seuraajani.
Kun tuli se 12 kk niin huomautin asiasta mutta mitään rekryä ei käynnistetty, sitä vastoin kolme eri tuotepäällikköä saivat viestin että minun antama tekninen tuki päättyy ja he saavat jatkossa tulla toimeen omin nokkinensa.
Kun esitin työnantajalle virallisen irtisanomisilmoitukseni minulle tarjottiin 15 kk jatkoaikaa, siis kunnes 65v. Kieltäydyin kohteliasti mutta en tullut kysyneeksi miksi ei tarjottu pidempää aikaa, niin pitkään kun työeläkettä ansaitaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaivaisin työkseni ojaa tai tai tekisin jotain muuta fyysistä duunarityötä, niin toki jäisin eläkkeelle heti kun mahdollista, mutta ymmärtäkää, että kaikilla tilanne ei ole tämä.
Ei vielä. Mutta kyllä tuohon ollaan tekemässä korjausta, siten että vähintään nuppi sanoo poks.
Vierailija kirjoitti:
51-vuotiaana olen viimeisen kerran ollut töissä. Töitä olen hakenut, mutta enää ei oteta. Taitaa tilanne jäädä pysyväksi ja eläke pieneksi.
t. Akateemisesti koulutettu nainen 55 vuotta
Etkö todellakaan mitään tehnyt, tee, hommaile, etkö mitään osaa? Sulla on 10 vuotta vielä eläkeikään.
Mene amikseen. Saat ammatin ja töitä. Sellainen ala, mitä voit harjoittaa toiminimellä ja työllistää itsesi.
Näillä näkymin 50-vuotiaana jään pois, toki sen jälkeen vielä välillä teen omalle firmalle juttuja ja sijoituksia hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jään luultavasti varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana tai viimeistään 60-vuotiaana. Tämä on onneksi mahdollista työssäni.
Mikä on tämä varhaiseläke?
No jään vanhuuseläkettä aiemmin eläkeelle ja sen takia eläkkeeni tulee olemaan pienempi, mutta olen laskenut, että sillä kyllä pärjään.
Miten muka vaan jäät aikaisemmin eläkkeelle, 58na?
Minä jäin tänä keväänä,64v6kk ei tämä eläkkeellä olo nyt mitään kivaa ole ollut.Kun nuo päivät menee hitaasti,eikä ole tekemistä,kyllä työ on tärkeää ihmiselle.
Sitten kun saan potkut eikä uutta työtä löydy enää. Olen nyt 51 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 vuotiaana. Varsinaiselle eläkkeelle jäin 61 vuotiaana kun vuodet "täyttyivät". Jatkoin kun kunto kesti noin puolikkaalla työajalla. Pidin työstäni ja koin sen antoisaksi. Eläkekertymä kasvoi 68 vuotiaaksi asti ja olen tyytyväinen eläkkeeseni.
N 73v
Olisi kyllä masentava elämänpolku hinkata suomalaisessa työelämässä johonkin 65 asti, sen jälkeen on kuitenkin auttamatta vanha käpy eikä menetettyjä vuosia saa enää takaisin. Yli 70v puhumattakaan, terveysriskit ovat kasvussa silloin jo eksponentiaalisesti niilläkin jotka edes ovat vielä edes suht kunnossa ja kun tuota jengiä katselee niin kyllä se aika hidasta, ankeaa ja vaivalloista alkaa touhu olla, harvempi sitten pystyy enää nauttimaan hyvästäkään eläkkeestä siten kuin on toivonut kun toimintakyky ja hidastunut järjenjuoksu alkaa olla mitä on.
Mutta sitähän suom
Joo tuntuu täysin typerältä. Päästettäisi vanhat pois jotta vapautuisi nuoremmille töitä.
55v myin firman pojalle. Nyt reipas 11v ollu jouten. Aika menee natkustellessa, kalassa. Rahoitan yritysmyynnin tuotoilla ja 44v osakesalkulla. -Kansakoulunkäynyt maalari
Varmaan n 70-v. Nyt olen 66- v ja nautin sekä eläkettä että palkkaa.
26-vuotiaana. 2000-luvulla IT-kuplan jälkeen opiskelin hyvän ammatin yliopistossa mutta finanssikriisi tuhosi työllisyysmahdollisuudet juuri valmistumisen jälkeen. Päivääkään en ole ollut töissä sen jälkeen.