G: Koska teillä kävi viimeksi Jehovan todistajia?
Avasitko niille oven? Mistä puhuivat/toivatko jonkun lappusen? Miten suhtauduit.. keskustelitko, otitko lehtiä tai muuta mitä toivat?
Meillä kävi puoli tuntia sitten. Toivat jonkun kutsun johonkin heidän tilaisuuteensa.. kuulemma tärkeä juhla, jota viettävät Jeesuksen kuoleman muistoksi kerran vuodessa. Olen luullut, etteivät he edes usko Jeesukseen, koska eivät vietä joulua.
Otin kutsun vastaan, mutta en varmaan taida lähteä sinne..
Jättivät vain kutsun ja jatkoivat matkaa.
Vähän kyllä yllätyin, että kutsuivat sinne, koska minulla on ollut aikaisemmin käsitys, että ne tilaisuudet on jotenkin salaisia..
mutta kuulemma niihin voi mennä kuka tahansa ilmaiseksi, eikä siellä kerätä kolehtia.
Olen aikaisemmin joskus ottanut heidän lehtiään ja lukenutkin niitä.. varsinkin siinä herätkää lehdessä on ollut ihan mielenkiintoisia juttuja ympäri maailmaa ja ajankohtaisia. Olenkin käsittänyt, että he vievät noita lehtiään ympäri maailmaa? Koskaan eivät ole mitään maksua pyytäneet lehdistään.. mietinkin, että miten noin laadukkaita lehtiä joiden kirjoittamiseen on huomatenkin nähty vaivaa; viedään ihan ilmaiseksi.. ?
Kommentit (50)
Eilen nimittäin vanhempi herra toi kutsun juhlaan myös. Aiemmin ei ole ovemme taakse Jehovan todistaja tullutkaan, joten olin alkuun hieman äimistynyt, sitten lähinnä vaivaantunut. Kuuntelin kuitenkin kohteliaasti heidän asiansa ja toivotin mukavaa päivänjatkoa. Toivottavasti he eivät nyt luulleet, että olen jatkossa kiinnostunut heidän sanomastaan.
lapsella olikin kuulemma " tärkeää asiaa" . Oksetti, laitetaanpa lapsi oven taaksi niin avataan!
ei ole koskaan käynyt.
Mikseihän muista uskonnoista muuten kierretä tuolla tavalla ihmisten kotiovilla? Onko se sitten niin, ettei ole resursseja maksaa palkkaa.
Jehovan todistajat kuulemma tekee vapaaehtoistyönä kaiken eikä heille siitä palkkaa makseta. Heillä on sitten jokin ansiotyö, jolla elättävät itsensä ja perheensä. Ainakin meillä käyneen nuoren naisen olen nähnyt kaupan kassalla.
tiedän monia perheitä missä lapsi haluaa osallistua hyvän uutisen viemiseen. pienestä asti ollut mukana ja kun tietää mitä puhua haluaa itse osallistua ja nyt lehtisen vienti on helpompaa jopa ihan pienille kun jeesuksen nimi on helppo muistaa ja kutsussa loppu tarvittava teito... eli siin ei oo mitn oksettavaa... tää vaa miun mielipide
Vierailija:
lapsella olikin kuulemma " tärkeää asiaa" . Oksetti, laitetaanpa lapsi oven taaksi niin avataan!
Itse ainakin halusin kovasti saarnaamistyöhön mukaan jo lapsena. Varsinkin Herätkää-lehdestä löytyy usein lapsiakin kiinnostavia aiheita ja lapsethan on luonteeltaan sellaisia, että jos he tietävät jotain kivaa niin siitä haluaa muillekin kertoa. Oli tosi mukavaa jos tapasi ystävällisen ihmisen ovella, joka halusi ottaa lehdet luettavaksi. Että itse ainakaan en ole koskaan pakolla ollut kenenkään ovella.
Vierailija:
Olen siis Jehovan todistaja ja ollut lapsesta asti. Jo lapsena minulla oli halu osallistua äitini kanssa uskostani todistamiseen. Meillä on tapana mennä pareittain ihmisten oville ja vuorotellen esitetään asiamme.
Se on vanhemman tehtävä opettaa lapselle uskontoaan. Koskaan äitini ei pakottanut mihinkään vaan sain olla mukana jos itse sitä halusin..
Jumala ei halua, että teemme pakosta mitään vaan vain jos sydämessämme on halu tehdä niin.
Nykyäänkin kun kerron ihmisille uskostani teen sen omasta halustani ja saan siitä iloa.
olen ex-jt (itse eronnut srk:sta) ja sellaisten luona ei tavata käydä. Eli tästä on sitten jo enemmän aikaa, kun on viimeksi käynyt.
Tuossa kutsussa ei puhuttu mitään pukeutumisesta.. joten onko sillä väliä millaiset vaatteet laitan päälleni? Ainakin niillä jehovan todistaja naisilla on aina hameet päällä, kun käyvät..
ja minulla kun ei ole kuin yksi hame kaapissa.. sekin taitaa olla liian pieni.
En ole päättänyt vielä lähdenkö sinne, mutta nyt ei ole vara ostaa kyllä uusia vaatteita.
olla hametta, vaikka kieltämättä kaikilla Jehovan todistajanaisilla on kokouksissa hameet ja miehillä sitten puvut tai suorat housut & bleiseri.
t:33
Olin nukuttamassa pienintä päiväunille, joten eidän 13 v aukaisi oven. Olivat kovasti haastatelleet, kun olivat bonganneet ulkomaalaisen sukunimen ovessa. Tiedustelleet, kumpi vanhemmista on se ulkomaalainen ja minkä maalainen. Kun sitten työnsivät tytön käteen lappunsa, niin tyttö oli sanonut, ettei me olla kristinuskoisia. Olivat hymyilleet, että tiedetään, ota vaan tämä lappu. Ärsyttävää, kun lapselta käyvät utelemaan!! Ja tyttö oli ehdottanut, ettähakee äidin, mutta olivat vaan sanoneet, että eipä viitti äitiä häiritä.
Heistä on lukuisia ilmoituksia uskontojen uhrit ry:lle tehty ja monet ovat kokeneet henkistä väkivaltaa jehovantodistajien suunnalta.
Jehovan todistajat eivät usko Jeesuksen jumalallisuuteen, jos siis olet kristitty, tämä ei ole kristillisyyttä, vaikka muuta väittävät.
Tämä joka vuotinen juhla vietetään tosiaan Jeesuksen muistolle. Siellä jaetaan ehtoollista ja sen vastaanottavan on oltava varma taivaaseen pääsystään. Nämä ehtoollisen nauttivat ovat siis saaneet ilmoituksen taivaaseen pääsemisestään. Kaikki jehovan todistajatkaan eivät oppiensa mukaan pääse korkeimpaan taivaaseen ja jäsenmäärän kasvettua on pitänyt " luoda" lisää alempia taivaita.
Tämä lahko muuttaa oppiaan tasaisin välein sillä tavalla, että jäsenet saadaan pysymään aivopestyinä ja uusia jäseniä saadaan lisää.
Uskovat, että Jumala on Jehova (joka on kieliopillisesti väärä käännös hepreankielisestä sanasta Jahve = Jumala). Jehovantodistajat eivät saa ottaa verensiirtoa (eivät edes lapset). Uskovat, että Jeesus oli ihminen ja naulittiin tolppaan (joka taas johtuu heidän Raamattunsa kehnosta käännöstyöstä). He eivät suvaitse Jumalaa kuvaavia kuvia. Jne. Nämä asiat on hyvä tietää, enne kun alkaa pitää yhteyttä kyseisen lahkon kanssa.
He siis uskovat, että tietävät tarkan luvun, kuinka monta ihmistä pääsee taivaaseen. Kun huomasivat, että luku tuli täyteen (jehovan todistajia siis huomattavasti enemmän kuin tuo luku) alkoivat perustaa näitä alempia taivaita.
Kysymällä minkä maalaisia olette.
Kysymme yleensä sen takia, että voimme varautua tuomaan seuraavalla kerralla lehtiä/muuta kirjallisuutta ihmisen omalla kielellä. Yleensä muu, kuin suomenkielinen kirjallisuus on vielä erikseen tilattava ja jos tapaamme muun kielisiä ihmisiä niin varaamme heitä varten kirjallisuutta omalla kielellään. Ihminen sitten itse päättää ottaako kirjallisuuden vastaan vai ei.
Jos itse asuisin vieraassa maassa niin minusta olisi mukavaa jos joku järjestäisi minulle suomenkielistä kirjallisuutta. Se on kuitenkin tärkeää, että ihminen ymmärtää mitä lukee ja vieraalla kielellä luettuna kirjallisuutemme saattavaa sisältää vaikeaa sanastoa tai sellaista sanastoa, jota on harvemmin totuttu käyttämään. Pyrimme siis vain olemaan huomaavaisia näin toimiessamme.
Olivat myös huomaavaisia siinä, etteivät häirinneet sinua, kun olit nukuttamassa pienintäsi päiväunille.
Vierailija:
Olin nukuttamassa pienintä päiväunille, joten eidän 13 v aukaisi oven. Olivat kovasti haastatelleet, kun olivat bonganneet ulkomaalaisen sukunimen ovessa. Tiedustelleet, kumpi vanhemmista on se ulkomaalainen ja minkä maalainen. Kun sitten työnsivät tytön käteen lappunsa, niin tyttö oli sanonut, ettei me olla kristinuskoisia. Olivat hymyilleet, että tiedetään, ota vaan tämä lappu. Ärsyttävää, kun lapselta käyvät utelemaan!! Ja tyttö oli ehdottanut, ettähakee äidin, mutta olivat vaan sanoneet, että eipä viitti äitiä häiritä.
http: //www. aimoo. com/forum/categories. cfm?id=311102&CategoryID=3459&zb=780279
Joukossa on monia, joiden koko perhe on hylännyt heidät, kun ovat luopuneet jt-uskosta. Ehkä raainta koko uskonnossa on mielestäni juuri se, että jos eroat jehovantodistajista, niin jehovantodistajat eivät saa edes TERVEHTIÄ sinua sen jälkeen! Eli menetät käytännössä kaikki ystäväsi (ystäviä lahkon ulkopuolelta katsotaan hieman kieroon). Tämä siksi, että eivät halua eronneiden levittelevän tietoa todistajien opin vääryyksistä. Ja ihan hassuinta on se, että nämä ex-todistajien ja vaikkapa ev. luttien puheet jehovantodistajista vahingollisena lahkona kuitataan sillä, että tämä on sitä Raamatun lupaamaa " vainoa tosi uskontoa kohtaan" .... Kas kun on muitakin vainottu, ja vainotaan jatkuvasti.
Harkitkaa oikeasti, lähdettekö muistonviettoon vai ette. Moiseen ei halua jämähtää. Käykää ainakin ensin lukemassa noita nettisivuja, tai lukekaa Pasi Turusen kirja " Vartiotornin varjossa" . Säästytte ainakin siltä hirveydeltä, mihin minä jouduin...
Vierailija:
Eivätkä usko, että vain he pelastuvat vaan uskovat, että Jumala näkee jokaisen ihmisen sydämeen, että onko siellä sellaista, mitä Jumala odottaa. Aika paljon olen jutellu heidän kanssaan ja todella mukavia ihmisiä ovat.
Olen yhtä mieltä, että jehovantodistajat ovat usein mukavia ihmisiä. Sen sijaan tuosta en ole yhtä mieltä, etteivätkö he uskoisi, että VAIN jehovantodistajat pelastuvat. Näin asia nimenomaan on, eli he uskovat olevansa ainoita jotka Jehova säästää Harmageddonissa. Jos et ole elinaikanasi kovasta käännytyksestä huolimatta kääntynyt jt-uskoon, niin sinä et pääse paratiisiin -ei se Jehova enää siinä vaiheessa mihkään sydämeen katso.
löytyy jäseniä, jotka ovat jättäneet uskontonsa ja sen jälkeen alkavat mustamaalata kyseisen uskonnon tapoja / jäseniä?
Mutta yhdessäkään muussa uskontokunnassa ei ole tarvetta olla noin sydämetön ja julma, että jätetään ne eronneet/ erotetut uskontokunnan edustajat täysin ulkopuolelle! Ja sanoin siksi, että " ei ole tarvetta" , koska usein vapaaehtoisesti eronneet ovat havainneet hommassa olevan jotain mätää, ja siksi jt:t kieltävät heidän kanssaan kaiken kommunikoinnin leimaten sen ' luopiotoiminnaksi' . Jos totuutenne on totuus, niin eikö ' totuuden' pitäisi kestää myös kaikki vastaantuleva kritiikki horjumatta, jos se todella on totta? Tätä usein ihmettelen.
Jos eroat ev. lut kirkosta, niin kukaan perheestäsi ei sen vuoksi ala sinua hyljeksiä, eikä kirkolla puhuta, että olet huonoa seuraa. Sen sijaan jos vaikka äitisi eroaisi jehovantodistajista, niin sinun jt:na tulisi jättää äitisi pois elämästäsi ja olla häneen yhteydessä vain pakollisissa asioissa (esim. jos joku sukulainen kuolisi, tms). Se on julmaa, eikä todellakaan mitenkään rakkaudellista mielestäni.
että niiden uskontojen sisällä saa tehdä IHAN mitä vaan...
Toinen kysy että onko hetki aikaa, sanoin että odota hetki hain vaipparoskiksen löin käteen ja sanoin kun teillä ei kiireitä niin viekää samalla. Oli aika makeat ilmeet kun vedin oven kiinni.