Millainen olisi Lapin tyttö etelän miehelle?
Jotenkin positiivinen ajatus. Olisi luonnonlapsi, välitön ja aito. Olen aiemmin tavannut lappilaisia tyttöjä ja naisia useitakin, ja mukavalta ja eksoottiselta tuntuivat, tosin hieman hämmentävältä Hesan miehestä sen suorasukaisuuden vuoksi. Seurustellut en varsinaisesti ole.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummini oli Lapin tyttöjä, minä olen helsinkiläinen nainen. Mummissa oli kyllä jotain maagista "Lapin taikaa". 😄 Hän eli yli 8-kymppiseksi eikä hänen paksu tumma tukkansa harmaantunut yhtään. <3
No siellä sulautuisin joukkoon. Olen perinyt ne tummat hiukset ja etelässä epäillään vähemmistön henkilöksi vaikka väri on kyllä lapin gee
---
Oletko kotoisin linjalta Oulu - Haukipudas - Ii - Yli - II?
Siellä menee eteläisin saamelaisten raja.
Katsoppa vielä kartasta. Oulu - Haukipudas - Ii - Yli - II muodostavat pystysuoran viivan, joten eteläraja se ei ainakaan ole. Oulussa on 237 000 asukasta ja heistä on saamelaisia 1000, joista suurin osa on tilapäise
Poronhoitoalue on eri kuin se alue, jossa asuu saamenkielisiä, tollot.
Sellainen puolitoistametrinen? Ruskeat nappisilmät, musta tukka?
Vierailija kirjoitti:
Lapin nainen on usein älyttömän yksinkertainen.
No, minä olen Lapin nainen ja kuuden ällän ylioppilas. Savolaisen kanssa olen naimisissa, enkä ymmärrä mitään ràsistista romantisointia, mitä tässäkin ketjussa runsaasti on. Suora olen ja hieman epäsosiaalinen. Muuten ihan oikea ihminen.
82/84
Juuri niin.
Koettakaa hahmottaa tämä:
Poronhoitoalue on eri kuin missä asuu saamelaisia. Niitä ei pidä automaattisesti sekoittaa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen Lapin nainen ja kuuden ällän ylioppilas. Savolaisen kanssa olen naimisissa, enkä ymmärrä mitään ràsistista romantisointia, mitä tässäkin ketjussa runsaasti on. Suora olen ja hieman epäsosiaalinen. Muuten ihan oikea ihmi
---
Et voi kuitenkaan olla varma siitäkään oletko Lapin nainen. Saatat olla kolonialistien jälkeläinen.
Mutta jos olet Oulusta päin, saatat suuremmalla todenäköisyydellä olla Lapin tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummini oli Lapin tyttöjä, minä olen helsinkiläinen nainen. Mummissa oli kyllä jotain maagista "Lapin taikaa". 😄 Hän eli yli 8-kymppiseksi eikä hänen paksu tumma tukkansa harmaantunut yhtään. <3
No siellä sulautuisin joukkoon. Olen perinyt ne tummat hiukset ja etelässä epäillään vähemmistön henkilöksi vaikka väri on kyllä lapin
---
Ole tarkka niistä "geeneistä." Lappiin ja mm. Koillismaalle tulivat uudisasukkaat jotka rohmusivat saamelaisten maat.
Tämä on sitä ikävää kolonisaatiohistoriaa josta halutaan edelleenkin vaieta.
Nykytutkimus on ihan eri mieltä. Suomalaiset ja saamelaiset ovat asuneet erilaisina heimoina rinnakkain jo ennen kuin kielet olivat edes eriytyneet. Tämä näkyy molemmissa kielissä. Meillähän on sama alkuperä itämerensuomalaisissa kansoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen Lapin nainen ja kuuden ällän ylioppilas. Savolaisen kanssa olen naimisissa, enkä ymmärrä mitään ràsistista romantisointia, mitä tässäkin ketjussa runsaasti on. Suora olen ja hieman epäsosiaalinen. Muuten ihan oikea ihmi
---
Et voi kuitenkaan olla varma siitäkään oletko Lapin nainen. Saatat olla kolonialistien jälkeläinen.
Mutta jos olet Oulusta päin, saatat suuremmalla todenäköisyydellä olla Lapin tyttöjä.
Pohjoisempaa olen kuin Oulusta. Ja olen varma, geenitestit on tehty. Jäämeren tyttöjä olen.
Tieteestä puheen ollen, suomalaisten DNA on selvitetty muinaisuuteen asti.
Geneettisesti lähimmät veljeskansat: Ruotsi , Viro, Mordva, Venäjä, Ukraina, Puola, Latvia, Liettua. Noista muodostuu se jota sanotaan suomalaiseksi.
Me olemme nuori ja sekarotuinen kansa.
Suomen väestössä ei ole geneettisiä eroja. Tästä on myös uutisoitu viime aikoina.
Kyseenalaistan tuon mitä tulee suomen - ja saamenkieleen.
Saame on kokonaan täysin eri kieli, kuin suomi.
Suomen kieli on kyhätty häthätää kokoon Viron murteesta. Suomi ja Viro ovat melkein samat kielet.
Suomen kansa on nuori ja sekarotuinen kansa.
Suomen kieli on tosi nuori kieli. Tämän totesi myös tohtori Jenni Haukio tavatessaan amerikkalaisia.
Tekstiä ei voi lainata.
Mutta jos on kotoisin viimeiseltä Lapin perukalta Jäämeren läheltä, se on jo jotain.
Siitä kannattaakin olla ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli on kyhätty häthätää kokoon Viron murteesta. Suomi ja Viro ovat melkein samat kielet.
Suomen kieli on tosi nuori kieli. Tämän totesi myös tohtori Jenni Haukio tavatessaan amerikkalaisia.
Saamenkieli on samanikäinen kuin suomen kieli. Ja kehittynyt samaan aikaan samasta itämeren suomalaisten alkukielestä. Olemme läheisiä kielisukulaisia. Toki saamea on monia eri kieliä, joten yhdestä kielestä sen kohdalla ei voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Raaka. Puree äkkiä pallit veks.
Pikemminkin imee tyhjäksi. Ainakin minun saamelainen vaimoni. M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamenkieli on samanikäinen kuin suomen kieli. Ja kehittynyt samaan aikaan samasta itämeren suomalaisten alkukielestä. Olemme läheisiä kielisukulaisi
---
Monet suomalaiset uskovat vieläkin, että suomen kansa on kotoisin Volgan mutkasta. Mutta se oli valhe, kun tiedeyhteisö tutki suomalaisten DNA: n muinaisuuteen asti.
Itse asiassa saamelaisten alkukoti on Volgan mutkassa. Tämän luin jokin aika sitten, mutta en tiedä perustuuko se totuuteen. Olen nähnyt saamenkielistä kirjoitusta enkä tunnista siinä mitään sukulaisuutta suomen kielen kanssa.
Olen myös kuullut sitä jossain ohjelmassa. Ei mitään yhteistä suomen kielen kanssa.
Suomi on alkujaan Viron murretta. Kirkonmiehet kyhäsivät sen kokoon ja pilasivat koko kielen. Kunpa olisimme saaneet pitää oikean kielemme, viron.
Me kirjoitamme nyt kylmää, tosikkomaista byrokraattikieltä. Se on erittäin keinotekoinen, ilman mitään runollisuutta.
Onneksi meillä on slangi ja murteet.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen puolitoistametrinen? Ruskeat nappisilmät, musta tukka?
Juuri tuollainen ihana, mutta punatukkainen. M51
Lapin tyttöjä pitää panna koko ajan
Salla tai Tohmajärven helluntaista sieltä löytyy mirjami .
Helluntaiseurakunnissa on parittajia sutenöörejä huumemyyjiä väärentäjiä. Joten myös avustusruuat ja varastetun vaatteen kierrätys. Naiset kiertää kuin moskeijassa ikään monelta monelta usein vapareiden cityseurakuntien välillä. Venäläinen korostus tai ukrainalainen usein kuin virolainen. Myös thaimaataustaa löytyy kiinaa.
----
Näin oli kun etsin netistä saamelaisalueet Suomessa. Muun muassa Oulu on suurin ja siellä oli myös Helsinki mainittu.
Minkä minä sille mahdan?