Tuloerot parisuhteessa
Onko tuloerot vaikuttaneet parisuhteeseenne? Jos, niin miten? Asia nousi jälleen pinnalle, kun varattiin kesälomamatkaa. Toinen halusi budjettimatkailua ja toinen luksusta kauempana.
Onko väliä, kumpi on suurituloisempi tai kumpi sitä luksusta kaipaa? Onko kohtuullista odottaa, että suurempituloinen toteuttaa pienempituloisen haaveet?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset tulot, yhteiset menot. Perheessä ei kuulu elää eri elintasoa
Paitsi kun mies syö enemmän, niin naisen ei pidä maksaa 50% ruuasta.
Niin, niin, totta kai...Eihän se tietysti näin päin mene.
Parisuhteemme alussa olimme persaukisia opiskelijoita molemmat. Elettiin äärimmäisen köyhästi.
Minä valmistuin ensiksi ja aloin saada ok palkkaa. Tällöin elimme pitkälti minun rahoillani. Edelleen elämäntyyli oli varsin niukka.
Miehen valmistuttua saatiin pitkään suunnilleen samanlaista palkkaa. Sitten olin kotona lasten kanssa useita vuosia, jolloin elettiin miehen palkalla.
Molempien palkat ovat nousseet vuosien varrella, mutta miehen enemmän. Hänen bruttopalkkansa on joitain tuhansia suurempi kuin minun. Minä vastaavasti olen saanut perintöä joitain satoja tuhansia.
Rahasta ei ole koskaan kiistelty. Kumpikin maksaa mitä maksaa. Itselleen voi ostaa mitä haluaa. Aika sama maku on kalliiden ostojen suhteen. Kummankin tilillä on riittävästi rahaa ja voidaan ostaa mitä haluamme. Ennen käytimme enemmän yhteistä käyttötiliä. Nyt sitä ei juurikaan tule käytetyyä, kun kumpikin tekee ostot pääsääntöisesti luottokortillaan tai maksaa laskun suoraan verkkopankissa omalta tililtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin päin menee, että mies maksaa isoruokaisen naisen ruoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin päin menee, että mies maksaa isoruokaisen naisen ruoat?
Tietysti. Elämmehän tasa-arvossa.
Naiset voisivat jatkossa valita sen samalla tulotasolla olevan miehen. Miksi olette vapaamatkustajia parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on jotain pahasti vialla suhteessa, jos aletaan esim toisen syömisiä laskea. (voin ymrärtää, jos on vaikka lääkäri komentanut välttämään jotain ruokaa ja toinen vain mättää sitä edelleen, niin voisi tietysti huomattaa terveyden takia.)
Mutta että ruvetatisiin syötyjä leipäpaloja mittailemaan vaikka erilaisten tulojen mukaan, niin se on kyllä arrividerci liitolle.
Totta. Sinulla on oikeus rikkaaseen kaksoisliekkiisi. Maailmankaikkeus toteaa sen olevan syntymäoikeutesi.
Mitä hourit? PItkässä liitossa kyllä istutaan saman ruokapöydän vieressä, eikä todellakaan lasketa pajonkohn tuo enemmän/tai vähemmän ansaitseva nyt syökään. Jos on menty yhteen persaukisin nuorina, niin kyllä ne liiton aikana ansaitut rahat on yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset voisivat jatkossa valita sen samalla tulotasolla olevan miehen. Miksi olette vapaamatkustajia parisuhteessa?
Me tienattiin suurin piirtein saman verran, mutta sitten muksut tuli kuvioihin. Siinä yleensä äidin tulot pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri tuloero ei ole vaikuttanut mitenkään, koska rahat ovat aina olleet yhteiset. Nuorempana ansaitsimme melkein saman verran, mutta ajan mittaan kuilu on revennyt valtavaksi, koska mieheni on suurituloinen. Omaisuuttakin hänellä on nykyisin enemmän kuin minulla.
PS. Ja matkailussa meillä on hyvin samanlainen maku. Hän maksaa kaiken, omia rahojani käytän satunnaisesti vaikka maksaakseni jonkun ruokailun matkalla. Harvemmin sitäkään.
En oikein ymmärrä sellaista, jos suurituloinen ei maksa. Muutenhan jouduttaisiin elämään eri elintasoa ja se on laitonta, avioliitossa kun olemme.
Puhut omista rahoistasi ja miehen omaisuudesta, mutta kuitenkin sanoit, että rahat ovat aina olleet yhteiset?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri tuloero ei ole vaikuttanut mitenkään, koska rahat ovat aina olleet yhteiset. Nuorempana ansaitsimme melkein saman verran, mutta ajan mittaan kuilu on revennyt valtavaksi, koska mieheni on suurituloinen. Omaisuuttakin hänellä on nykyisin enemmän kuin minulla.
PS. Ja matkailussa meillä on hyvin samanlainen maku. Hän maksaa kaiken, omia rahojani käytän satunnaisesti vaikka maksaakseni jonkun ruokailun matkalla. Harvemmin sitäkään.
En oikein ymmärrä sellaista, jos suurituloinen ei maksa. Muutenhan jouduttaisiin elämään eri elintasoa ja se on laitonta, avioliitossa kun olemme.
Laitonta, jos ei rahoita toisen reissuja? Älä nyt viitsi.
Yhteisiä reissujahan ne ovat. Teimme nuorempana halpoja reissuja, vanhempana reissut ovat kalliimpia, koska on varaa ja kiinnostusta. Pitäisikö mieheni siis tehdä nämä reissut yksin, kun minä en tule mukaan? Jos siis oletetaan, ettei minulla olisi omin varoin varaa lähteä.
En toisin sanoen ymmärrä tätä ajattelua ollenkaan. Olisi hullua, jos suurituloinen menisi asumaan johonkin läävään siksi, ettei toisella ole varaa tai matkustaisi yksin, vaikka varaa olisi kustantaa toinen mukaan. Pidän sitä outona ja naurettavana. Enkä muutenkaan arvosta anteliaisuuden puutetta, esimerkiksi nuorempana mieheni asui asunnossani maksamatta mitään, ostin kaikki ruokamme, koska halusin tehdä tietynlaista ruokaa, hän osti vain omat hampurilaisensa ja meidän ravintolassa syömämme ruuat ja maksoin myös kaikki asumisen kulut, koska asunto oli minun.
Se maksaa, jolla on rahaa, on ollut periaatteemme aina.
Perheessä tulee olla samanlainen elintaso kaikilla. Tiedän, vanhanaikaista!
Näin on kuitenkin menty vuosikymmeniä. Tulotaso on vaihdellut, mutta aina on ollut yhteiset rahat. Periaatteessa lopullinen päätösvalta on sillä, jonka rahoilla matka kustannetaan.
Pienempituloinen ei voi maksaa enempää kuin pystyy. Vastuu on suurempituloisella. Jos yhteinen lomamatka halutaan tehdä, niin pienituloinen latoo pöytään summan, minkä pystyy maksamaan. Suurempituloinen sitten päättää, maksaako saman verran ja loma on mitä on, vai laittaako niin paljon lisärahaa, että pääsee paremmalle lomalle. As simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut omista rahoistasi ja miehen omaisuudesta, mutta kuitenkin sanoit, että rahat ovat aina olleet yhteiset?!?!
Ei omaisuus avioliitossa muutu yhteiseksi juridisesti. Mutta on omaisuuskin meillä yhteistä, puhun meidän talosta, vaikka talomme on miehen, meidän kesämökistä, vaikka se on minun, meidän kaupunkiasunnosta, vaikka se on minun jne.
Jos joskus eroaisimme tai kun toinen kuolee, on merkitystä sillä kenen omaisuus alun perin on. Esimerkiksi talostamme tulee tyttären omaisuutta, kaupunkiasunnostamme samoin. Puolisot olemme testamentilla sulkeneet avio-oikeuden ympärille turvataksemme tyttären perintöomaisuuden erotilanteessa.
Meillä se maksaa, joka haluaa reissata. Tietenkään puoison ei tarvitse kustantaa huonotuloiselle tämän haluamaa luksusta ja terveessä parisuhteessa huonotuloinen ei edes sitä vaadi.
Tienaan ihan hyvin, mies vielä paremmin. Maksan omat kuluni arjessa ja jos haluan Berliiniin, niin maksan matkani itse. Mutta jos mies haluaa minut kanssaan Islantiin, niin silloin hän maksaa kaiken.
Mieheni ei ole pankkini, hän on elämänkumppani, jolla ei ole mitään velvollisuutta toteuttaa niitä unelmiani, jotka maksavat. Mutta kyllä, jos unelmani on valvoa elokuisena yönä katsellen tähtitaivasta mökin pihassa, niin tuon unelman toteuttamiseen toivon hänet mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisuus avioliitossa muutu yhteiseks
*siis avio-oikeuden ulkopuolellle
Onneksi meillä on ollut aina yhteiset rahat. Kukaan ei elätä ketään ja rahaliikenne kulkee yhden tilin kautta. Kätevää ja helppoa.
Kannattaa heti suhteen alussa selvittää tuloerot ja jos niissä on eroa vähänkään niin parisuhdetta ei muodosteta. Raha on tärkeintä maailmassa joten se ratkaisee. Pysykää erossa toisistanne niin ei tule koskaan mitään ongelmia 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D :D
Ei todellakaan ole laitonta. Hauska kommentti.
Se joka tienaa vähemmän tulee lähes aina sanomaan, ettei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh miten kommenttisi liittyi tuohon edelliseen?
Totta. Sinulla on oikeus rikkaaseen kaksoisliekkiisi. Maailmankaikkeus toteaa sen olevan syntymäoikeutesi.