Ruokarobotti auton alle suojatiellä.
Mitä jos ajan autolla kaupan ruokarobotin yli? Kenen vika?
Kommentit (85)
jso tieliikennelaki mainitsee etuajo-oikeuden, niin silloin etuajo-oikeus on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran olin todistamassa tilannetta, jossa auto ja ruokarobotti loivat pattitilanteen liikenteeseen. Mä näin, että auto ei uskaltanut mennä suojatien yli, kun ruokarobotti jumitti, että uskaltaako itse ruokarobotti mennä suojatien yli.
Voin kuvitella helposti, että autolla voi vahingossa ajaa robotin yli.
Robotti ei ylitä tietä, jos auto on tulossa. Ei, vaikka kuinka haluaisi väistää sitä, se antaa auton mennä. Voisi kuvitella, ettei se pääsisi ikinä jonkun ruuhkaisen risteyksen yli, mutta kyllä ne kuitenkin yleensä lopulta pääsevät. Robottia ei kuulu erikseen alkaa väistämään, vaan se väistää aina muita.
Eipä kaikki näytä tietävän tuota, enkä tiennyt itsekään. Mä en edes tiedä miksi mulle sateli niin paljon alanuolia, kun ihan tosi tilanne oli. Se ruokarobotti kärkkyi siinä suojatien edessä mikä esti sitä autoa ylittämästä suojatietä.
Yli vaan! Vituttaa katella sellaisia.
Hyvä kysymys. Vaikka robotit on ohjelmoitu varomaan ympäristöään, ne eivät aina osaa arvioida tilanteita oikein. Olen itse joutunut kerran jarruttamaan, jotten törmännyt robottiin joka lähti yhtäkkiä ylittämään suojatietä.
Iso karju, joka ei saanutkaan Alepan ruokaostoksiaan, ei ole tyytyväinen. Hän ei usko selityksiäsi tultuaan sinua puhuttelemaan.
Vaikea niiden yli on ajaa, töröttävät niin kauan että ainuttakaan autoa ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Vaikka robotit on ohjelmoitu varomaan ympäristöään, ne eivät aina osaa arvioida tilanteita oikein. Olen itse joutunut kerran jarruttamaan, jotten törmännyt robottiin joka lähti yhtäkkiä ylittämään suojatietä.
Talvella nuo robotit voivat jäädä sutimaan paikalleen varsinkin, jos kadut on huonosti aurattu.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran olin todistamassa tilannetta, jossa auto ja ruokarobotti loivat pattitilanteen liikenteeseen. Mä näin, että auto ei uskaltanut mennä suojatien yli, kun ruokarobotti jumitti, että uskaltaako itse ruokarobotti mennä suojatien yli.
Voin kuvitella helposti, että autolla voi vahingossa ajaa robotin yli.
Kun monta robottia jumittaa kaupan viereisten suojateiden reunoilla, tännekin pikkukuntaan saadaan aikaiseksi kunnon autoruuhka. Kukaan ei liiku mihinkään vähään aikaan.
Näin viime talvena kuinka auto törmäsi ruokarobottiin suojatiellä. En tiedä kenen vika se oli ja kuka päätyi maksumieheksi, mutta sellaista sattuu ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Iso karju, joka ei saanutkaan Alepan ruokaostoksiaan, ei ole tyytyväinen. Hän ei usko selityksiäsi tultuaan sinua puhuttelemaan.
Jos on niin iso poika, niin luulisi jaksavan hakea itse ostoksensa. Vai tarkoittiko iso tässä yhteydessä ns. kehopositiivista? Siinä onkin kyllä sitten oksat pois jos joku tulee lihavan lapsen ja mässyjen väliin!
Meilläpäin robotit heitetään järveen pois rumentamasta maisemaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vika ajat minkä tahansa yli suojatiellä.
Useimmiten pyörällä suojatiellä ajava on syyllinen,ellei liikennemerkki toisin osoita
Valtaosassa luontevia kohtia, joissa auto ja pyörä risteävät, autolla on väistämisvelvollisuus joko kärkikolmion tai peräti STOP-merkin tai kääntymisen tai pihasta tulemisen takia.
Jos on tavallinen pyörätien jatke ajoradan yli ja auto ei ole kääntymässä mihinkään, pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Kannattaa painaa mieleen.
Onko robotti tässä tilanteessa pyöräilijä vai jalankulkija? Traficomin mukaan se on joko tai riippuen siitä tai tästä.
Sinun. Sillä nää robotit näyttävät kyllä aika tarkkaan ja pitkään tutkivan tilanteen ennen tien ylitykseen lähtemistä.
Toki, kun se robotti siinä suojatien laidalla tönöttää, niin en ole nähnyt autoilijoiden sille tietä antavan.... niin kuin jalankulkijoille lain mukaan pitäs antaa esteetön pääsy tien ylitykseen suojatietä pitkin. Mutta tuo robotti sitä ei kai jalankulkijana pidetä, joten... Mutta todella ne tutkivat tilanteen ennen kuin lähtevät ylitykseen, ja vaikka se auto pysähtyis suojatien eteen, niin se robotti ei ehkä kuitenkaan menis ylittämään tietä.... jäävät tönöttämään niin pitkäksi aikaa, ettei liikennettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin robotit heitetään järveen pois rumentamasta maisemaa
Asutaan näköjään samalla paikkakunnalla :)
Ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.
Kuljetusrobotin määrittely ajoneuvoksi aiheuttaa sen, että sitä ei voida pitää jalankulkijana. Niinpä tieliikennelaissa määritellyt suojatiesäännöt eivät velvoita ajoradan liikennettä väistämään suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia. Robotit ovat myös pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle, jos muita ajoneuvoja on lähestymässä.
Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuljetusrobotti ei ole risteävää tietä ylittävä jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.
Tieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää, joten sitä ei pitäisi tarvita väistää myöskään tultaessa ns. vähäiseltä tieltä tai pihasta jalkakäytävälle, pyörätielle tai ajoradalle.
Jos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä robotin saapuessa oikealta. Tieliikennelain väistämissäännöissä puhutaan näiltä osin muun liikenteen väistämisestä. Vastaavasti vasemmalle käännyttäessä, on väistettävä ajorataa pitkin vastaantulevaa kuljetusrobottia. Lisäksi pyörätieltä ajoradalle siirtyvän pyöräilijän tai muun ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä siis myös kuljetusrobottia.
Kuljetusrobotit on tuotu katukuvaan ennen kuin niitä koskevat väistämissäännöt on säädetty täsmällisiksi. Kuljetusrobotin liikkuessa jalkakäytävällä ja pyörätiellä tulee sen väistää kaikkia muita. Robotin siirtyessä ajoradalle, asia mutkistuu huomattavasti.
Sääntely on tällä hetkellä keskeneräistä ja sitä edelleen kehitettäessä laitteen rooli muuttuu toivottavasti nykyistä selkeämmäksi. Muiden tienkäyttäjien on olennaista noudattaa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Aivan kuten muutenkin liikenteessä, kenenkään päälle ei saa ajaa eikä alle kannata mennä, vaikka olisikin oikeassa. Mahdolliset vahinkotilanteet käsitellään ja syyllisyys ratkaistaan aina tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Autoliitto 9/2024
Pitääkö kuljetusrobotille antaa tietä, jos se seisoo suojatien vieressä valmistautumassa ylitykseen?
Tämä kysymys on askarruttanut monia. Ei tarvitse. Kuljetusrobotti ei ole jalankulkija, eikä tätä lasketa edes lain tarkoittamaksi tienkäyttäjäksi tai ajoneuvoksi, vanhempi konstaapeli Lasse Pääkkönen Lounais-Suomen poliisista tiivistää X:ssä.
Konstaapeli jatkaa sanoen, että sen päälle ei kuitenkaan saa ajaa.
Teknisesti ottaen kuljetusrobotti on tiellä ollessaan liikenne-este.
Ruoankuljetusrobotit on ohjelmoitu siten, että ne pysähtyvät suojateiden edustalle, eivätkä liiku ennen kuin tie on vapaa.
Jos robotin kanssa ajaa kolarin, jossa syntyy vahinkoja, kannattaa paikalle kutsua poliisi.
MTV uutiset 12/2023
Roboteilla on täysi liikennevakuutus , ja vakuutusyhtiöt käsittelevät korvausvaatimuksia samalla tavoin kuin perinteisten ajoneuvojen osalta, kertoo Johnson.
ESS 4/2025
"Robotit ovat myös pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle, jos muita ajoneuvoja on lähestymässä."
Toi on paras. Tekoälyn ohjaamista laitteista ei voi koskaan tietää, mitä ne yhtäkkiä keksii tehdä. En itse uskaltaisi mennä pyörällä kovaa vauhtia läheltä robotin ohitse. On ne sellaisia vekkuleita kavereita.
Sinun..suojatien eteen on pysähdyttävä
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ajaa pikku robon päälle!😭
Ne ovat kyllä söötin näköisiä vempaimia.
Niissä roboteissa voisi olla samanlainen lippu, kuin pikkulasten kolmipyöräisissä. Kovin matalia ne robotit ovat.
Ja väärin meni.