Ruokarobotti auton alle suojatiellä.
Mitä jos ajan autolla kaupan ruokarobotin yli? Kenen vika?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vika ajat minkä tahansa yli suojatiellä.
Ei ole jos se on esim pyöräilijä ja autolla ei kolmiota.
kyllä se silti on, jos ajat sen yli. Ei etuajo-oikeus tarkoita päälleajo-oikeutta
Tieliikenne ei tunne käsitettä "etuajo-oikeus". Se tuntee vain käsitteen "väistämisvelvollisuus" ja suojatiellä olevaa ja sille pyrkivää on väistettävä.
https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerk…
Ja ko. sivulla lukee "Etuajo-oikeus- ja väistämismerkeillä osoitetaan väistämisvelvollisuus."
Ei siis etuajo-oikeutta. Kannattaisi ymmärtää, mitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä se silti on, jos ajat sen yli. Ei etuajo-oikeus tarkoita päälleajo-oikeutta
Tieliikenne ei tunne käsitettä "etuajo-oikeus". Se tuntee vain käsitteen "väistämisvelvollisuus" ja suojatiellä olevaa ja sille pyrkivää on väistettävä.
Toivottavasti sä et aja mitään laitetta liikenteessä, kun osaaminen on tota luokkaa.
Kannattaa sinun kerrata tieliikennelaki, kun osaaminen on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerk…
Ja ko. sivulla lukee "Etuajo-oikeus- ja väistämismerkeillä osoitetaan väistämisvelvollisuus."
Ei siis etuajo-oikeutta. Kannattaisi
AI-yhteenveto
Etuajo-oikeus tarkoittaa liikennesäännöissä määriteltyä oikeutta ajaa ensin risteyksessä tai muussa tilanteessa, jossa on väistämisvelvollisuus. Se kertoo, kumpi ajoneuvoista väistää ja kummalla on oikeus ajaa ensin
Valtiolliset hautajaiset hänelle.
Vierailija kirjoitti:
" Olemme poliisin kanssa tulkinneet näiden olevan jalankulkua avustavia tai korvaavia sähköisiä liikkumisvälineitä. Tavarankuljetusrobotteihin sovelletaan siis jalankulkijan liikennesääntöjä. Kun ne kulkevat pyörätiellä, sovelletaan niihin pyöräilijän liikennesääntöjä, liikenne- ja viestintävirasto määrittelee Twitterissä."
Entäs jos yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä risteytyy ajoradan kanssa? Onko robotti jalankulkija vai pyöräilijä?
Mun vika, sillä mä kerroin aikaisemmin että niillä roboteilla on riskinsä joutua onnettomuuteen ja ap on ottanut ohjeet mun viestistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Olemme poliisin kanssa tulkinneet näiden olevan jalankulkua avustavia tai korvaavia sähköisiä liikkumisvälineitä. Tavarankuljetusrobotteihin sovelletaan siis jalankulkijan liikennesääntöjä. Kun ne kulkevat pyörätiellä, sovelletaan niihin pyöräilijän liikennesääntöjä, liikenne- ja viestintävirasto määrittelee Twitterissä."
Entäs jos yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä risteytyy ajoradan kanssa? Onko robotti jalankulkija vai pyöräilijä?
Tässä pitää odottaa tapahtunutta onnettomuutta ja sitä, että asia lähtee käräjille. Kumpi taho sen häviääkään, vie asian hoviin. Siellä selviää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Etuajo-oikeus tarkoittaa liikennesäännöissä määriteltyä oikeutta ajaa ensin risteyksessä tai muussa tilanteessa, jossa on väistämisvelvollisuus. Se kertoo, kumpi ajoneuvoista väistää ja kummalla on oikeus ajaa ensin
Väärinpä meni. Tieliikennelaki ei anna kenellekään etuajo-oikeutta vaan määrää väistämisvelvollisuuksia. Esimerkiksi liikennemerkki "Etuajo-oikeutettu tie":
"Merkillä osoitetaan tie, jolla kulkevaa ajoneuvoa ja raitiovaunua risteävältä tieltä tulevalla ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä, jollei se perustu 24 :n 3 tai 4 momentin säännökseen. Merkki sijoitetaan tällaisen tien alkuun ja tarpeellisiin kohtiin sen varrelle."
Mä kerran olin todistamassa tilannetta, jossa auto ja ruokarobotti loivat pattitilanteen liikenteeseen. Mä näin, että auto ei uskaltanut mennä suojatien yli, kun ruokarobotti jumitti, että uskaltaako itse ruokarobotti mennä suojatien yli.
Voin kuvitella helposti, että autolla voi vahingossa ajaa robotin yli.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten pyörällä suojatiellä ajava on syyllinen,ellei liikennemerkki toisin osoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten pyörällä suojatiellä ajava on syyllinen,ellei liikennemerkki toisin osoita
Valtaosassa luontevia kohtia, joissa auto ja pyörä risteävät, autolla on väistämisvelvollisuus joko kärkikolmion tai peräti STOP-merkin tai kääntymisen tai pihasta tulemisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Joku Twitter päivitys on mielipide, kommentti, eikä mikään laki.
Vierailija kirjoitti:
Mitamitamita jos mina pana ruokaroboti kun olla seksihatatila.
Robotilla ei ole ihmisoikeuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosassa luontevia kohtia, joissa auto ja pyörä risteävät, autolla on väistämisvelvollisuus joko kärkikolmion tai peräti STOP-merkin tai kääntymisen tai pihasta tulemisen takia.
Jos on tavallinen pyörätien jatke ajoradan yli ja auto ei ole kääntymässä mihinkään, pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Kannattaa painaa mieleen.
Luulen että Suomessa järjestetään kolehti että saa kunnon hautajaiset. En ihmettelisi vaikka valtio ne maksaisi. Täällä riittää sympatiaa roboteille vaan ei ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran olin todistamassa tilannetta, jossa auto ja ruokarobotti loivat pattitilanteen liikenteeseen. Mä näin, että auto ei uskaltanut mennä suojatien yli, kun ruokarobotti jumitti, että uskaltaako itse ruokarobotti mennä suojatien yli.
Voin kuvitella helposti, että autolla voi vahingossa ajaa robotin yli.
Robotti ei ylitä tietä, jos auto on tulossa. Ei, vaikka kuinka haluaisi väistää sitä, se antaa auton mennä. Voisi kuvitella, ettei se pääsisi ikinä jonkun ruuhkaisen risteyksen yli, mutta kyllä ne kuitenkin yleensä lopulta pääsevät. Robottia ei kuulu erikseen alkaa väistämään, vaan se väistää aina muita.
Oliko sisällä nautaa tai siipikarjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärinpä meni. Tieliikennelaki ei anna kenellekään etuajo-oikeutta vaan määrää väistämisvelvollisuuksia. Esimerkiksi liikennemerkki "Etuajo-oikeutettu tie":
"Merkillä osoitetaan tie, jolla kulkevaa ajoneuvoa ja raitiovaunua risteävältä tieltä tulevalla ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä, jollei se perustu 24 :n 3 tai 4 momentin säännökseen. Merkki sijoitetaan tällaisen tien alkuun ja tarpeellisiin kohtiin sen varrelle."
jos toisella on väistämisvelvollisuus, mutta toisella ei ole etuajo-oikeutta, niin kuka sitten saa mennä ensin jos kumpikin toimii lain mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä robotteja!
Eli ajella päälle ja rikkokaa noin muuten. Kun ne eivät enää kannata, niistä luovutaan. Ja todetaan, ettei Suomessa tällainen menesty alkuasukkaiden keskellä.
Toivottavasti sä et aja mitään laitetta liikenteessä, kun osaaminen on tota luokkaa.