Vaihtakaa polttomoottoriautonne sähköautoihin nyt!
Päästään vihdoin Lähi-idän painekattilasta eroon kun ei olla niin öljyriippuvaisia. Ja planeetalle parempi. jne jne.
Kommentit (127)
Ai vaihtaisin sähköautoon, kun 260 kilometrin mökkimatkan päässä rannalla ei ole latauspistettä!? Eikä koskaan tulekaan, koska ei ole sähkölinjaa. Lähin latauspiste jossakin 25 kilometrin päässä.
Tankkaan auton täyteen dieseliä ja ennen seuraavaa tankkausta huristellaan tuhat kilometriä. Katselen sivusta niitä patteriautoilijoita, joiden pitää vähän väliä löytää piuha, jonka päähän jonottaa viisi muuta.
En vaihda kuin vasta joskus, ne on ihan tajuttoman kokoisia. Tää vanha pieni on vielä käyttökelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika palauttaa perinteiset energiat ja omavaraisuus. Mitä tulee ilmastoon niin rikas EU eliitti on jo rahastanut kaikki rutiköyhiksi ja mitään vaikutusta sillä ei ole ilmastoon kun rahat ovat menneet ko. eliitin omille tileille.
Noudatetaan Trumpia joka tekee juuri niin, ottaa perinteiset energiat takaisin käyttöön USA:ssa.
"Drill baby drill".
Trump jos joku on rikasta eliittiä joka käärii rahat omaan taskuunsa. Äijä ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä, ikinä. Asepalveluksestakin kieroili itsensä ulos. Helvetin pelkuri.
Eli on vähän niinkuin Mestari?
En vaihda. Sähköauton akkuteknologia on vielä sikäli riskaabelia, että sähköautoa ei kannata ostaa käytettynä kuin tyyliin vuoden vanhana ja myydäse pois parin vuoden sisään. Sähköautossa on myös "tankkausongelma", koska ensinnäkään läheskään kaikilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikalla, eikä julkisen latauksen varassa tee mieli olla. Mitä sitten, kun pitäisi ladata, mutta jonossa on useita muitakin autoja? Tuskin minkään ABC:n latauskapasiteetti riittää käsittelemään samaa määrää autoja samassa ajassa kuin perinteiset bensamittarit. Ja käsittääkseni latausta ei pysty edelleenkään maksamaan kortilla ilman jokaisen firman omaa sovellusta.
Mitä taas ympäristystävällisyyteen tulee, sähköautot ovat merkittävästi kokoisiaan polttomoottoriautoja painavampia, eli ne kuluttavat nopeammin renkaita ja tiestöä. Sähköauton elinkaari on lyhyempi kuin polttomoottoriauton, eli valmistuksen ja materiaalien ympäristökuormitus on suurempi. Akkuihin tarvittavat mineraalit eivät periaatteessa ole yhtään parempi vaihtoehto kuin öljy, koska nekin saadaan maaperästä ja niitäkin on rajallisesti. Oikeastaan akut ovat öljyä parempi vaihtoehto ainoastaan päästöjensä osalta, mutta se kuinka paljon akkujen ja autojen rakentamisesta syntyy päästöjä, kumoaa hyödyn.
Palataan asiaan sitten, kun nämä ongelmat on ratkaistu. Mieluummin tosin soisin kehitettävän polttomoottorille soveltuvia uusia fossiilivapaita polttoaineita, koska polttomoottori on toimivaksi havaittu, pieniruokaiseksi kehitetty ja kaikin puolin luotettava kapine.
Minä en aja Hangosta Utsjoelle joka viikko asuntovaunu perässä. Sen puolesta pärjäisin sähköautolla.
Mutta ajan monta kertaa vuodessa Oulusta Helsinkiin, ja pari kertaa kuussa Rovaniemelle. Ei minulla ole aikaa ladata sähköautoa työmatkoilla missään ABC:llä.
Sen takia minulla on iso diesel.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aja Hangosta Utsjoelle joka viikko asuntovaunu perässä. Sen puolesta pärjäisin sähköautolla.
Mutta ajan monta kertaa vuodessa Oulusta Helsinkiin, ja pari kertaa kuussa Rovaniemelle. Ei minulla ole aikaa ladata sähköautoa työmatkoilla missään ABC:llä.
Rovaniemelläkö ei pysty latamaan sillä aikaa kun olet töissä siellä? Oulu-Rovaniemi-Oulu menee sitäpaitsi useilla isompi akkuisilla ilman välilatauksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Oulusta Rovaniemelle ajaa ilman välilatausta ja Helsinkiinkin riittää yksi lataus ruokatauon aikana.
t. Oululainen
Vierailija kirjoitti:
Ai vaihtaisin sähköautoon, kun 260 kilometrin mökkimatkan päässä rannalla ei ole latauspistettä!? Eikä koskaan tulekaan, koska ei ole sähkölinjaa. Lähin latauspiste jossakin 25 kilometrin päässä.
Tankkaan auton täyteen dieseliä ja ennen seuraavaa tankkausta huristellaan tuhat kilometriä. Katselen sivusta niitä patteriautoilijoita, joiden pitää vähän väliä löytää piuha, jonka päähän jonottaa viisi muuta.
Aina on toki fiksua ajaa 520km bensan kuluilla sen sijaan että siitä ajelee keskimäärin 400km kotisähköllä käytännössä ilmaiseksi ja loppu puoli-ilmaiseksi 10 min kusitauolla.
Dieselini maksaa noin 20k ja vastaavan tasoinen sähköauto noin 50-60k.Ei siinä auta käyttökulut kun vaihtoarvoakin pitäisi olla 5v päästä jäljellä eikä akku vaihtokunnossa.Auttaisi paljon jos akkutakuun päättyessä akun voisi vaihtaa uuteen kohtuu hinnalla ja akkutakuu alkaisi alusta tuossa,toivon todellakin että niin käy sähkärien yleistyessä.Rangea pitäisi myös saada lisää esim. keli kuin keli 800km.En todellakaan halua istua huoltoasemalla vain sen takia että saa rangea lisää ja myös nykysellä polttomoottoriautollakin hoidan tankkauksen ennen ja jälkeen pidemmän siirtymän ,en sen kesken.
Vaihdoin isompaan bensamoottoriin. 3.5l v6 kuljettaa makeasti 👍
Kellä on vara ostaa sähköauto arvonaleneman takia niin ostakoon.
Vierailija kirjoitti:
Dieselini maksaa noin 20k ja vastaavan tasoinen sähköauto noin 50-60k.
Sanoppa mikä automalli kyseessä niin katsotaan. Vuosimalli myös.
Vierailija kirjoitti:
Dieselini maksaa noin 20k ja vastaavan tasoinen sähköauto noin 50-60k.Ei siinä auta käyttökulut kun vaihtoarvoakin pitäisi olla 5v päästä jäljellä eikä akku vaihtokunnossa.Auttaisi paljon jos akkutakuun päättyessä akun voisi vaihtaa uuteen kohtuu hinnalla ja akkutakuu alkaisi alusta tuossa,toivon todellakin että niin käy sähkärien yleistyessä.Rangea pitäisi myös saada lisää esim. keli kuin keli 800km.En todellakaan halua istua huoltoasemalla vain sen takia että saa rangea lisää ja myös nykysellä polttomoottoriautollakin hoidan tankkauksen ennen ja jälkeen pidemmän siirtymän ,en sen kesken.
Kuinka usein ajat 800km putkeen?
Kun tekniikka vuelä kehittyy ja varmuus niin sitten kyllä.
Mikä sähkis pystyy vetämään 2000 kg asuntovaunua?
Ollaan karavaanareita, ja kesälomareissut ja ruskalomat mennään vaunun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekniikka vuelä kehittyy ja varmuus niin sitten kyllä.
Minkä varmuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemelläkö ei pysty latamaan sillä aikaa kun olet töissä siellä? Oulu-Rovaniemi-Oulu menee sitäpaitsi useilla isompi akkuisilla ilman välilatauksiakin.
Pääsee kyllä. Mutta latausmahdollisuutta ei ole Rovaniemellä. Metsäalan hommissa nimittäin, majoitus maastossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sähkis pystyy vetämään 2000 kg asuntovaunua?
Ollaan karavaanareita, ja kesälomareissut ja ruskalomat mennään vaunun kanssa.
X, BMW iXdrive 40+, Kia EV9 ainakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee kyllä. Mutta latausmahdollisuutta ei ole Rovaniemellä. Metsäalan hommissa nimittäin, majoitus maastossa.
Joo tottakai. Käpykaartilaisena.
Kaikilla tuttavapiirini autoilijoilla on jo sähköauto. Jos itsellä olisi ajokortti, mäkin haluaisin sähköauton. Haisevat pakokaasuntupruttaja-rämät, ei kiitos.