Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (19418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tekee tekstitykset noihin Gelaterian promovideoihin? Discordissa tehtiin juuri listaus kaikista kirjoitusvirheistä jotka ovat löytyneet näiden videoiden tekstityksistä ja lista näyttää tältä (suluissa se mitä oikeasti piti lukea):
-Want's (Wants)
-To (so)
-Lot's (lots)
-Wan't (want)
-Ecxercising (exercising)
-Imangine (imagine)
-Jus (just)
-Saland (salad)
-Peacan (pecan)
-I'ts (It's)
-Camelion (chameleon)
-Planing (planning)
-Jakobs' (Jakob's)
-Kevins' (Kevin's)
-Andi (And I)
Pieniä virheitähän nuo ovat ja Axelilla (joka ilmeisesti on bändistä se joka eniten on tekemisissä KAJ'n somen kanssa) on varmasti muutakin tekemistä tällä hetkellä kuin oikolukea jonkun muun mahdollisesti muokkaamia videoita, mutta jotenkin silti symppistä miten monta kirjoitusvirhettä yhden biisin promoihin on päässyt :D
Tuota tuntuu olevan liikkeellä. Joku jopa huomautti Grimille, että hän lausui mascarponen väärin. Se oli kyllä tarpeetonta.
Noihin kirjoitusvirheisiin en puutu, tekevälle sattuu, ja oikoluvusta huolimatta niitä joskus vaan pääsee putkahtamaan. Ihan virallisessa valtakunnan mediassakin, sanomalehtien artikkeleissa ym. on muuten välillä yllättävän paljon noita virheitä, ja ylipäänsä yllättävän huonoa suomea toimittajilta, joiden pitäisi olla kirjoittamisen ammattilaisia. Ehkä nykyään on niin hirveä kiire saada julkaisuja maailmalle, että ei yhtään ehditä tarkistaa.
Mutta tuosta sanojen väärin lausumisesta ärsyyntyminen on nyt ihmeellinen ilmiö. Ei kyllä kannusta ketään puutteellisen kielitaidon omaavaa avaamaan suutaan ja yrittämään puhua vierasta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Tässä Gelaterian syntytarina. Se lähti kehittymään jo melkein kymmenen vuotta sitten. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
Kevinin jäätelön syönti on tässä varsinainen perfomanssi. Antaa poikien puhua, mminä syön.
Kevin osaa keskittyä olennaiseen 🙂
Vierailija kirjoitti:
No niin. Tässä Gelaterian syntytarina. Se lähti kehittymään jo melkein kymmenen vuotta sitten. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
Olen meinannut kirjoittaa tänne vitsillä, että Gelateria on biisi, jonka markkinointi on aloitettu varmaan aiemmin kuin yhdenkään muun biisin ikinä maailmanhistoriassa. Viittaan tietysti siihen glassvädri-kommenttiin Pa to ta na kakon kulissien takaa -videon alussa.
Mutta eipä tuo nyt sitten niin kaukaa haettua olisi ollutkaan, jos biisin aihio on ollut mielessä jo vuosikymmen sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni tänne mahtuu myös muunkinlainen keskustelu kuin pelkkä syvällinen pohdiskelu. Toki varsinainen "spämmiminen" eli että hoetaan tyyliin yhtä sanaa osallistumatta keskusteluun (esimerkkinä se eräs trolli) voi jättää pois, mutta kyllä täällä mun puolesta saa hassutellakin ja jutella myös vähemmän vakavista (KAJ'hin liittyvistä) aiheista. En minä ainakaan koe sitä ketjun täyttämisen turhanpäiväisyyksillä.
Olen luultavasti se trolli. Ylempänä oleva autismikommentti oli minusta kiinnostava. Olen kiinnittänyt huomiota postauksiin, jotka kielivät juuri autismista, mikä sinällään ei ole mitenkään negatiivinen asia, vaan vain ominaisuus, joka joillakin on. Kaikki saavat postata tänne. Itse olen hypervigilant eli huomaan asioita, jotka muilta menevät ohi: pieniä yksityiskohtia ilmeissä, eleissä ja puheessa. Tiedän jo ennestään, että ihmiset pitävät hulluna, jos he eivät itse huomaa samoja asioita.
Itseäni häiritsevät enemmän Jakob on kuuma....-kommentit, koska kuka tahansahan voi lukea näitä kommentteja. En itse ole fanityttöilevää sorttia, joten, vaikka minulla on teoria asiasta, en itse samaistu siihen.
Yleisesti ottaen, minusta on mielenkiintoista, kuinka monet lähestyvät kappaleita teksti edellä. Itse lähestyn niitä musiikki edellä ja teksti tulee vasta jäljessä. Yleensä tarvitsen kirjoitetut sanat, että alan kiinnittämään tekstiin huomiota. Pätee myös suomenkielisiin ja englanninkielisiin kappaleisiin.
Toivottavasti tämä oli tarpeeksi sisältöpitoinen kommentti.
Minä kuuntelen musiikissa ennen kaikkea musiikkia, biisiä kokonaisuutena, sitä miltä se kuulostaa. Sanoitus tulee vasta toisena, jos tulee. KAJ on "pakottanut" kiinnittämään huomiota myös sanoituksiin.
Toisaalta, heidän sanoituksensa nyt ovat kautta linjan monin verroin kiinnostavampia kuin 99 % muusta musiikista. Että ehkäpä en vain siksi ole aiemmin ollut kiinnostunut sanoituksista, koska ne ovat suurelta osin jo niin moneen kertaan kuultua rakkaus-sitä-ja-tätä-ja-ero-särkynyt-sydän-rimputi-rämpyti.
Olen itse asiassa monta kertaa elämässäni miettinyt, miksi biisejä tehdään niin suppeasti lähinnä vain rakkaudesta ja ihmissuhteista, vaikka maailma on täynnä aiheita. Ihanaa kun vihdoin on löytynyt bändi, joka laajentaa repertuaaria kiinnostavalla ja tyylikkäällä tavalla.
Tillsammans följer vi KAJ ryhmään on joku fani kirjoittanut hienon analyysin ja arvion (recension) Gelateriasta ja KAJ'sta yleisemminkin. Erityisesti hän ylistää KAJ'n kykyä tehdä tekstejä, jotka solahtavat vaivattomasti kuhunkin kappaleeseen, sanojen rytmiikka ja riimit osuvat hienosti kohdalleen ja KAJ-mainen twisti ja huumori ovat aina läsnä. Gelateriaa hän kehuu erityisesti myös rikkaista ja monimuotoisista instrumentaaliosuuksista, ja miten hienosti koko kappaleen sovitus on tehty. Minusta oikein hyvin kirjoitettu juttu kaikkiaan, tietenkin fanin kirjoittama. Olen suurelta osin täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Kannattaa lukea, joskin kirjoitus on aika pitkä.
Tästä joidenkin moitiskelemasta virheellisestä italiasta ja väärästä lausumisesta tuli mieleen, kun italiaa osaamaton kaverini oli ekaa kertaa Italiassa ja jossain pikkukylässä, jossa paikalliset mammat ja papat eivät todellakaan mitään kieliä osanneet. Kaverini italian taito rajoittui muutamiin yksittäisiin sanoihin tyyliin pizza, buongiorno, grazie, bella, molto bene, arrivederci, mamma mia.... ja pariin hassuun italialaisista lauluista opittuun fraasiin kuten o sole mio. Sosiaalinen kaverini otti kädet ja jalat avuksi ja lateli näitä osaamiansa sanoja (varmaan väliin vähän englantiakin) ja keskusteli torimummojen kanssa siellä enemmän tai vähemmän sujuvasti. Eikä mitään hätää kenelläkään. Mummot olivat iloisia, kun joku yritti heille puhua, kaverini oli iloinen, ja kaikilla oli hyvä mieli.
Tuollaistahan se turistina olo on, kun kieltä ei osaa. Ja KAJ'han sanoo sen Gelaterian alussa ihan suoraan, mistä on kyse. Sanojen taivutusmuotojen oikeellisuus on siinä kyllä sivuseikka.
"Vi ska ut å turista no igen
Knallar runt i na katedralar
Italiano e he ja talar
Buonasera buongiorno, Italien"
😊
Jos olette katsoneet futista, oletteko huomanneet miten toisella puoliajalla kokoonpanoja esitellessä pelaajien päät tupsahtavat esiin alareunasta kuin Economy Plus -videolla? Joka kerta alkaa hymyilyttää.
KAJ on taas ehdilka Rockbjörnenissä kahdessa kategoriassa: Vuoden yhtye ja parhaat fanit. Näyttää siltä, että äänestää voi vain Ruotsista.
No niin, nyt on varmaan pakko katsoa joku matsi, vaikka en niin futiksesta välitäkään. 😃
Vierailija kirjoitti:
Tillsammans följer vi KAJ ryhmään on joku fani kirjoittanut hienon analyysin ja arvion (recension) Gelateriasta ja KAJ'sta yleisemminkin. Erityisesti hän ylistää KAJ'n kykyä tehdä tekstejä, jotka solahtavat vaivattomasti kuhunkin kappaleeseen, sanojen rytmiikka ja riimit osuvat hienosti kohdalleen ja KAJ-mainen twisti ja huumori ovat aina läsnä. Gelateriaa hän kehuu erityisesti myös rikkaista ja monimuotoisista instrumentaaliosuuksista, ja miten hienosti koko kappaleen sovitus on tehty. Minusta oikein hyvin kirjoitettu juttu kaikkiaan, tietenkin fanin kirjoittama. Olen suurelta osin täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Kannattaa lukea, joskin kirjoitus on aika pitkä.
Kirjoituksessa noteerataan näköjään myös Janne Hyöty, ja sanotaan, että Janne on mitä ilmeisimmin ollut suurena apuna sävellysten luomisessa ja tuottamisessa varsinkin varhaisempina vuosina. Janneahan on silloin jopa tituleerattu KAJ'n neljänneksi jäseneksi. Muistelisin, että Janne itsekin olisi kertonut, että esim. Karar i arbeit kappaleesta pojat jättivät hänelle demon tai raakaversion työstettäväksi ja suunnilleen sanoivat, että hoidapa ammattilaisena loppuun :). Eli kyllä KAJ'lla on ollut sävellystukea ennenkin eikä vain nyt. Mellojen jälkeenhän KAJ'lla on ollut ruotsalaistuottajat, mitä jotkut fanit nyt karsastavat. Toki Janne Hyödyn aikana soundi oli erilainen ja tuo ruotsalaissoundi on nyt omanlaisensa ja siitä eivät ihan kaikki tykkää.
Eräs ilmeisesti pitkäaikainen fani kirjoitti, että hänkin ajatteli ensin kun KAJ'n tyyli muuttui ja iso levy- yhtiökin tuli kuvioihin mukaan, että nyt kaikki on pilalla. Mutta sitten sanoi pohtineensa asiaa tarkemmin ja tulleensa siihen tulokseen, että kehitystä pitää tapahtua, KAJ ei voi jäädä vaan polkemaan paikalleen. Pojat ovat levittäneet siipensä, lentäneet maailmalle, heillä on nyt huomattavasti laajempi ja kansainvälisempi yleisö kuin ennen ja tämä yleisö pitää palvella. He ovat kuitenkin edelleen KAJ. Sama tuttu charmi ja luontevuus on tallella, vaikka tyyli uudistuu.
Vierailija kirjoitti:
KAJ on taas ehdilka Rockbjörnenissä kahdessa kategoriassa: Vuoden yhtye ja parhaat fanit. Näyttää siltä, että äänestää voi vain Ruotsista.
No hienoa! Mitenköhän tuo ehdolle pääsy määräytyy, äänestävätkö ihmiset siinäkin vai tekeekö ehdokasvalinnan joku (Aftonbladetin) raati...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hienoa! Mitenköhän tuo ehdolle pääsy määräytyy, äänestävätkö ihmiset siinäkin vai tekeekö ehdokasvalinnan joku (Aftonbladetin) raati...?
Kansa sai ehdottaa ja äänestää.
Onko tämä Kevinin pätkä julkaistu aiemmin? Alkaa tuntua siltä, että puuttuu enää Axelin litania ja on koko video koossa. Tämä olisikin hauska tapa julkaista video.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä Kevinin pätkä julkaistu aiemmin? Alkaa tuntua siltä, että puuttuu enää Axelin litania ja on koko video koossa. Tämä olisikin hauska tapa julkaista video.
Luultavasti tuo Axelin pätkäkin tulee. Ja veikkaisinpa, että koko video sen jälkeen. Näistä jo nähdyistä pätkistä tulee väistämättä mieleen Vems pojk e do. Se video on jotenkin niin humoristinen ja hauska. Sehän ei kai ollut edes tarkoitettukaan miksikään viralliseksi musiikkivideoksi, vaan vain jotain promomateriaalia.
Näistä jo nähdyistä pätkistä tulee väistämättä mieleen Vems pojk e do. Se video on jotenkin niin humoristinen ja hauska. Sehän ei kai ollut edes tarkoitettukaan miksikään viralliseksi musiikkivideoksi, vaan vain jotain promomateriaalia.
Olisiko linkkiä tuohon? Muistan nähneeni fanien tallentamia osia keikolta tai katkelmia tv-esiintymisistä, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Näistä jo nähdyistä pätkistä tulee väistämättä mieleen Vems pojk e do. Se video on jotenkin niin humoristinen ja hauska. Sehän ei kai ollut edes tarkoitettukaan miksikään viralliseksi musiikkivideoksi, vaan vain jotain promomateriaalia.
Olisiko linkkiä tuohon? Muistan nähneeni fanien tallentamia osia keikolta tai katkelmia tv-esiintymisistä, mutta...
Ei oo todellista. Kylläpä ilmeisesti on suunnilleen riitaa saatu aikaiseksi tuosta gelaterian lausumisesta. Ainakin se yksi, joka on lausumisasiasta huomautellut vähän joka paikassa, sanoo, että häntä kohtaan organisoitiin Tiktokissa kiihkeimpien fanien toimesta vihakampanja 😮. Kaikkea sitä on, hohhoh! Uskomatonta. Eikö nyt kaikki osapuolet voisi löysätä sitä pipoa vähän, ja ottaa huumoriryhmän tuotokset ihan huumorilla vaan. Mielestäni turha nipottaa ympäri internettiä jostain sanan lausumisesta ja vähintään yhtä turhaa siitä suuttua.
Piti vielä lisätä, että KAJ'n pitää varmaan kohta antaa joku julkinen tiedote, että gelateria lausutaan vöyriksi "gelateria" eikä pehmeänä "djelateria", niin loppuu riitely.... 😳
Mitä teidän mielestänne Axel ”välihuutaa” Gelaterian loppumetreillä? Yksi seurueestani kuulee ”Perfetto”, toinen ”Perkeletto”. Omaan korvaan se kuulostaa aivan kuin ”Perfletto”, jossa ei tietenkään ole järkeä. Mitäs teidän korvat sanoo?
No, mutta vastaus oli hyvä ja itse asiassa ajattelin heti, että hän kuulee siinä Al Caponen. Tarpeetonta ehkä, mutta minusta on parempi että keskustellaan kuin että jätetään kommentoimatta kokonaan. Emme mene rikki sellaisesta toivottavasti.