Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (18270)

Vierailija
18141/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on Leijonat valinneet oikean biisin.

https://www.youtube.com/shorts/6ULvqifLyy0

Saattavat lentää kotiin Economy Plussassa.

Vierailija
18142/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan jo yrittänyt ostaa Logomoon lippua? Mitäköhän minä en taaskaan ymmärrä, mutta en näe lippu.fi sivuilla missään linkkiä paikkakarttaan, josta pääsisi valitsemaan paikan. Tyrkyttää vaan heti automaattisesti jotain paikkaa. Ei kai tää nyt näin voi olla... 

Kävin tsekkaamassa. Tuossa tapahtumassa ei näytä olevan mahdollisuutta valita paikkaa, vaan automaatti valitsee. Kalleimmat (59 e) paikat näyttää olevan etupermannolta, ja siitä hinta sitten halpenee taakse päin mentäessä. Valitsin 2 lippua kalleimmasta hintaryhmästä, ja se tarjoaa paikkoja riviltä 3. Oletan, että kaksi ekaa riviä ovat jo täyttyneet (toisaalta mahdollista, että tässä tapahtumassa ei rivejä 1 ja 2 ole lainkaan). Kun valitsin 2 lippua seuraavasta hintaryhmästä, järjestelmä tarjoaa niitä riviltä 9. (Mä en osta mitään noista, kun en pääse tuolloin matkustamaan Turkuun, tarkistin vain.)

Tuosta voisi siis päätellä, että Logomon katsomossa on syvyyssuunnassa 24 riviä (vrt. Tampere-talossa 25). Kolme hintaryhmää eli kolme blokkia, etupermannolla 8 riviä, keskipermannolla myös 8. Loogisesti siis takapermannollakin. Toki kun se sali on niin iso, takapermantoa voi tietysti venyttää vielä paljon. Sitä ei taida nähdä mistään, kuinka pitkiä rivit ovat eli kuinka monta paikkaa kullakin rivillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18143/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylessä tuli Elävässä Historiassa mielenkiintoinen ohjelma Pohjanmaan puukkojunkkareista.
Siinä todettiijn että vaikka lapualaiset ovat tunnetuimpia puukkojunkkareita, alkoi ilmiö kuitenkin ruotsinkieliseltä rannikolta Lapuanjoen suistoalueella.  Vörjeansin isoisoisoisiä siis. 

Vierailija
18144/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylessä tuli Elävässä Historiassa mielenkiintoinen ohjelma Pohjanmaan puukkojunkkareista.
Siinä todettiijn että vaikka lapualaiset ovat tunnetuimpia puukkojunkkareita, alkoi ilmiö kuitenkin ruotsinkieliseltä rannikolta Lapuanjoen suistoalueella.  Vörjeansin isoisoisoisiä siis. 

Kiinnostavaa! Niin se on geeniperintö hienosti kantanut Määninin Vöyrin kovimmaksi mieheksi. (Frepalle on ehkä liiennyt näitä geenejä hieman vähemmän.)

Vierailija
18145/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa! Niin se on geeniperintö hienosti kantanut Määninin Vöyrin kovimmaksi mieheksi. (Frepalle on ehkä liiennyt näitä geenejä hieman vähemmän.)

Nämä sukulaisuuskytkökset ovat oikeasti kiinnostavia ja yllättäviäkin. Eräs ihan julkisen blogin pitäjä (täysin suomenkielinen), jonka kautta rantain tiedän ja tunnen, oli jossain vaiheessa tutkinut oman sukunsa saloja, länsirannikolta kun vanhempiensa sukua on lähtöisin. Oli yllätyksekseen saanut selville, että hän on hyvin kaukaista sukua KAJ'n pojille. Ja vähintään yhtä yllättävää oli kuulemma se löydös, että hyvin suurella todennäköisyydellä nuo yhteiset esivanhemmat ovat olleetkin täysin suomenkielisiä. Ruotsin kieli on sitten tullut kuvioihin jossain historian käänteissä. Meitä on ollut satoja vuosia sitten niin vähän, että ties mitä sukulaisuussuhteita paljastuisi, jos itsekin alkaisi asiaa selvittämään. Jospa tässä oliskin vaikka joku Jakobin hyvin kaukainen serkku! 

Vierailija
18146/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saattanut kertoa tämän täällä ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti. Tutuntuttu evakkokarjalaisen suvun jälkeläinen harrastaa juurtensa tutkimista ja innostui BBB-hypen aikana selvittämään, voisiko hän olla jotain sukua Kaj'n pojille. Ja hän oli, jotain kautta jokaiselle heistä. Yhteiset esi-isät ja esiäidit löytyivät muistaakseni jostakin 1700-luvulta. Eli pojilla on myös Karjalan kannakselta peräisin olevia geenejä.

Muuttoliikkeet ovat vieneet karjalaisia Pohjanmaalle ja toisaalta österbottenilaisia erityisesti vilkkaaseen kauppakaupunkiin Viipuriin, ja näin on syntynyt uusia sukulaisuussuhteita.

Vierailija
18147/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei lentoa peruta ja joutuvat korvaavaan bussiin. Siinä menisi varmaan reippaasti päälle 16 tuntia körötellessä.

(En ole seurannut kiekkoa, varmaan ovat jo palanneet Suomeen oikeasti.)

Vierailija
18148/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi aiheen: Katsoin Botnia Paradisen uudelleen. Siinähän Sinikka ennustaa myrskyn nousevan rintojaan pidellen. Eli tissit kertovat sään? Näen itse tässä viittauksen Mean Girls -elokuvaan, jossa pöhköin tytöistä (Karen) kertoo että hänen rinnoillaan on ennustajan lahja koska ne aina osaavat kertoa hänelle tuleeko sadetta, ja hän saa lopulta pestin säätyttönä. Mietin vaan, onko tämä tosiaan kumarrus kyseistä elokuvaa kohtaan, vai löytyykö muualtakin populäärikulttuurista hahmoja tai tarinoita, jossa nainen osaa kertoa tulevasta säästä rintavarustuksellaan? :D 

Tästä tuli mieleen, että onko teillä muilla jotain omia ajatuksia musikaalinen henkilöiden kuvitteellisesta taustasta? Mulla on ainakin pari. 

Ensimmäinen liittyy siihen, miten Bertel ja Dan-Ole ovat ystäviä, vaikka ovat niin erilaisia. Ajattelen, että he ovat selvästikin samalta pieneltä kylältä, ja ovat aikanaan olleet jonkun pienen kyläkoulun luokan ainoat pojat, joten muita vaihtoehtoja ei ole ollut. Sitten yläasteella Bertel on ollut cool, mutta ei ole silti hylännyt Dan-Olea vaikka muut kiusasivat, ja on jopa välillä pelastanut kiusaamiselta jollain nokkelalla tavalla, ja siksi ansainnut Dan -Olen ikuisen ystävyyden.

Gambämarkista olen monesti pohtinut, missä Josuan äiti on, ja tullut siihen tulokseen että hän on saanut tarpeekseen Gambämarkista ja lähtenyt kun Josua on ollut ihan pieni, ja varmaan ositain  juuri siksi Kurt on sellainen kuin on.

Vierailija
18149/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei lentoa peruta ja joutuvat korvaavaan bussiin. Siinä menisi varmaan reippaasti päälle 16 tuntia körötellessä.

(En ole seurannut kiekkoa, varmaan ovat jo palanneet Suomeen oikeasti.)

Varsinkin jos se bussi kiertäisi Kiirunan kautta. Pääsisivät perille noin juhannukseksi.

Vierailija
18150/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi aiheen: Katsoin Botnia Paradisen uudelleen. Siinähän Sinikka ennustaa myrskyn nousevan rintojaan pidellen. Eli tissit kertovat sään? Näen itse tässä viittauksen Mean Girls -elokuvaan, jossa pöhköin tytöistä (Karen) kertoo että hänen rinnoillaan on ennustajan lahja koska ne aina osaavat kertoa hänelle tuleeko sadetta, ja hän saa lopulta pestin säätyttönä. Mietin vaan, onko tämä tosiaan kumarrus kyseistä elokuvaa kohtaan, vai löytyykö muualtakin populäärikulttuurista hahmoja tai tarinoita, jossa nainen osaa kertoa tulevasta säästä rintavarustuksellaan? :D 

Tästä tuli mieleen, että onko teillä muilla jotain omia ajatuksia musikaalinen henkilöiden kuvitteellisesta taustasta? Mulla on ainakin pari. 

Ensimmäinen liittyy siihen, miten Bertel ja Dan-Ole ovat ystäviä, vaikka ovat niin erilaisia. Ajattelen, että he ovat selvästikin samalta pieneltä kylältä, ja ovat aikanaan olleet jonkun pienen kyläkoulun luokan ainoat pojat, joten muita vaihtoehtoja ei ole ollut. Sitten yläasteella Bertel on ollut cool, mutta ei ole silti hylännyt Dan-Olea vaikka muut kiusasivat, ja on jopa välillä pelastanut kiusaamiselta jollain nokkelalla tavalla, ja siksi ansainnut Dan -Olen ikuisen ystävyyden.

Gambämarkista olen monesti pohtinut, missä Josuan äiti on, ja tullut siihen tulokseen että hän on saanut tarpeekseen Gambämarkista ja lähtenyt kun Josua on ollut ihan pieni, ja varmaan ositain  juuri siksi Kurt on sellainen kuin on.

Mulla on ihan samanlaiset ajatukset.

Vierailija
18151/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisielusta ajatuksia. Oletteko miettineet onko joidenkin hahmojen taustalla KAJ:n jäseniä?

Minä olen miettinyt, että kirjan avainhenkilöissä on piirteitä jokaisesta. Joannan esikuvana ajattelen olevan Jakob, Danielin Axel itse ja Robinin esikuvana Kevin. Ajattelen, että mukana on piirteitä kärjistettyinä ja sellaisina kuin he voisivat olla, jos luonteiden negatiiviset piirteet pääsisivät valloilleen. 
Tässä vaiheessa varmaan kaikki ovat jo lukeneet kirjan ja juonipaljastuksiakin voisi tehdä.

Vierailija
18152/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää, kuinka Mäskis-Gunnarista on tullut Mäskis-Gunnar. Hän on selvästikin fiksu ja etenkin teknisesti lahjakas, mutta siellä hän asustaa vid kaatopaikka ja keräilee roadkillejä Gambämarkin teiltä. Liekö pontikka maistunut liian hyvin vai eikö vapaa sielu vaan voi alistua Kurtin säännöille.

Vierailija
18153/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää, kuinka Mäskis-Gunnarista on tullut Mäskis-Gunnar. Hän on selvästikin fiksu ja etenkin teknisesti lahjakas, mutta siellä hän asustaa vid kaatopaikka ja keräilee roadkillejä Gambämarkin teiltä. Liekö pontikka maistunut liian hyvin vai eikö vapaa sielu vaan voi alistua Kurtin säännöille.

Se mitä olen kuullut ja rivien välistä poikien puheesta ymmärtänyt pikkukylät ovat täynnä näitä kyläoriginaaleja. Vaikka jollain tavalla päteviä, heillä ehkä kuitenkaan ole vaadittavia elämäntaitoja tai haluakaan mennä kokeilemaan siipiään kylän ulkopuolelle.

Vierailija
18154/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saattanut kertoa tämän täällä ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti. Tutuntuttu evakkokarjalaisen suvun jälkeläinen harrastaa juurtensa tutkimista ja innostui BBB-hypen aikana selvittämään, voisiko hän olla jotain sukua Kaj'n pojille. Ja hän oli, jotain kautta jokaiselle heistä. Yhteiset esi-isät ja esiäidit löytyivät muistaakseni jostakin 1700-luvulta. Eli pojilla on myös Karjalan kannakselta peräisin olevia geenejä.

Muuttoliikkeet ovat vieneet karjalaisia Pohjanmaalle ja toisaalta österbottenilaisia erityisesti vilkkaaseen kauppakaupunkiin Viipuriin, ja näin on syntynyt uusia sukulaisuussuhteita.

Presidentti Stubb edustaa näitä. Stubbin kylähän on Alavetelissä (Nedervetil) mutta siirtynyt aikaanaan Viipuriin. 
Isäsänsä kuului pieneen  Käkisalmen ruotsinkieliseen vähemmistöön, koska VR:n työntekijöissä oli paljon ruotsinkielisiä.

Tuossa puukkojunkarri ohjelmassa mainittiin että 1800-luvulla Pohjanmaalta Helsingkiin muutaneilla ylioppilailla olit todella suuri merkitys Suomen kulttuurielämälle. esimerkkinä Snellman, Topelius  ja Runeberg. 

Vierailija
18155/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisesti näistä kytköksistä kertoo Maxmo eli Maksamaa, joka on todennäköisesti saanut nimensä Maksim-nimestä ja on  kertoo karjalaisista yhteydestä. 

Vierailija
18156/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin Palvis voisi viitatata  venäläistaustaiseen nimeen Pavel. 

Vierailija
18157/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin Palvis voisi viitatata  venäläistaustaiseen nimeen Pavel. 

Tätä on esitetty, mutta SKS tuntuu pitävän muita vaihtoehtoja todennäköisempänä. 

"Har tolkats som ett fi. *Palovesi, där fl. betyder ’brand, bränn-’ och sl. ’insjö’, men också ’kustvatten’. Karsten 1923:164. Den åsyftade branden kan ha drabbat skogen vid stranden. Men Palvis kan också vara en sekundär bildning till ett annat namn, t.ex. ett *Palosaari (saari ’holme’). Kepsu 1981:116 f. Vissa äldre skrivningar förefaller stöda tolkningen, vad sl. beträffar. Men det kortstaviga palo skulle på 1500-talet knappast ha förkortats. Bror Åkerblom har gått på en helt annan linje och tänkt sig att namnet utgår från mansnamnet Pavel < Paulus (1936). Ett släktnamn Palviainen tillhör i huvudsak Karelen, men det finns andra karelska drag i traktens namnskick (jfr Maxmo)."

Vierailija
18158/18269 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun siis SKS tuntuu pitävän noita palo-alkuisia epätodennäköisempinä. Pahoittelen sekoiluani. T. edellinen. 

Vierailija
18159/18269 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämä Rockbjörnen linkki on jaettu tänne? Nyt kerätään ehdokkaita ja KAJ'ta voi kannattaa yhtye- ja fanikategorioissa. Omia ehdotuksiakin voi laittaa.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/a/k0pP9a/rockb…

Vierailija
18160/18269 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.svb.se/debutanter/jakob-norrgard/4468616

Tässä ihana artikkeli Jakobin tulevan kirjan tiimoilta. Hän kertoo kirjoittamisprosessistaan sekä tähän kirjaan että musiikkiin liittyen. Jälleen kunnian saa hänen rakas äidinisänsä.