Onko KAJ yhden hitin ihme?
Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua
Kommentit (16546)
Kaj ei takuulla vastusta tekoälyä, hehän ovat hyvinkin fiksuja miehiä. Ei tekoäly ole mikään tuomiopäivän pasuuna vaan yksinkertaisesti edistyneiden ohjelmistojen ja algoritmien muodostama systeemi, ei sen kummempaa. Sujuvoittaa huomattavasti esimerkiksi teollista tuotantoa, logistiikkaa, tiedonlouhintaa, diagnostiikkaa ja lääkekehitystä. Jos Kaj on joskus kritisoinut tekoälyä (en tiedä, onko), he ovat epäilemättä tarkoittaneet tekoälyn tuottamaa musiikkia tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaj ei takuulla vastusta tekoälyä, hehän ovat hyvinkin fiksuja miehiä. Ei tekoäly ole mikään tuomiopäivän pasuuna vaan yksinkertaisesti edistyneiden ohjelmistojen ja algoritmien muodostama systeemi, ei sen kummempaa. Sujuvoittaa huomattavasti esimerkiksi teollista tuotantoa, logistiikkaa, tiedonlouhintaa, diagnostiikkaa ja lääkekehitystä. Jos Kaj on joskus kritisoinut tekoälyä (en tiedä, onko), he ovat epäilemättä tarkoittaneet tekoälyn tuottamaa musiikkia tai vastaavaa.
Keskustelussa ei ole ollut tästä kyse vaan tekoälyn käyttämisestä luovan työn asemesta.
Kukaan ei ole ollut sitä mieltä, että tekoälyä pitäisi vastustaa kategorisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa ei ole ollut tästä kyse vaan tekoälyn käyttämisestä luovan työn asemesta.
No en lukenut kaikkia viestejä tarkkaan, mutta ainakin ylläoleva kirjoittaa, että "kertovat [siis Kaj kertoo] olevansa tekoälyä vastaan, mutta tuovat mielipiteensä esiin vitsin muodossa".
Jos KAJ'n aitous jollekulle tarkoittaa sitä, että heidän somepostauksissaan ei saa olla tietynlaisia grafiikoita, niin ehkä tällainen henkilö sitten miettii, onko asia kynnyskysymys. Ja jos on, niin lopettaa KAJ'n seuraamisen. Mulle itselleni KAJ'n aitous näyttäytyy aivan muulla tavoin, heidän tavassaan puhua (lauluissaan, teksteissään ja muussa esiintymisessään) omista lähtökohdistaan, ihmisistä, elämästä ja elämän ilmiöistä yleensä. Ja tuo puhehan voi olla hyvinkin "tiukan" eikä heti niin ilmiselvän huumorin viittaan puettua. Eikä tämä tunnekokemukseni tästä logohässäkästä muutu yhtään mihinkään. Jokaisen kokemus ja arvomaailma on tietysti erilainen.
Ilmeisesti nyt eletään jälleen yhtä suurta historian murrosvaihetta, tekoäly tuntuu lyövän läpi kaikkialla, enkä näillä näkymin jaksa uskoa, että siinä kovin paljon enää pakitetaankaan. Toivoa sopii, että se pysyy hallinnassa. Kyllä kieltämättä vähän huolestuttaa itseänikin isossa mittakaavassa. Mutta KAJ ja KAJ'n musiikki ja kaikki se ilo ja hyvä mitä se on tuonut, pysyy omassa elämässä siitä huolimatta.
Olen riittävän ikäinen muistaakseni, kuinka jotkut vastustivat tekstin kirjoittamista koneella, siis kirjoituskoneella. "Ajatus kulkee aidosti vain kynä kädessä, joku toinen voi sitten naputella puhtaaksi." Tämä koski myös työelämän asiatekstejä, ei rajoittuen yksityiskirjeisiin tai kaunokirjallisuuteen.
Näköjään jonkinmoinen logohässäkkä saatiin täälläkin aikaiseksi. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en lukenut kaikkia viestejä tarkkaan, mutta ainakin ylläoleva kirjoittaa, että "kertovat [siis Kaj kertoo] olevansa tekoälyä vastaan, mutta tuovat mielipiteensä esiin vitsin muodossa".
Viittasin tällä vitsiin, jossa he myös sanoivat että "support real artists". Kontekstista siis pääteltävissä, että tarkoitin nimenomaan tekoälyn käyttöä taiteessa.
Kuulemma joitakin faneja on todella ikävästi häiritty ja haukuttu myös henkilökohtaisilla tileillä, kun ovat argumentoineet näitä logopahastujia vastaan. Todella ikävä nähdä tätä KAJ’n fanikunnassa, jota olen pitänyt keskimääräistä fiksumpana.
Kunnioitus ja arvostus esiintyviä taiteilijoita sekä muita faneja puuttuu osalta täysin. Ei ajatella, että esiintyjät ovat ihmisiä, eivät tunteettomia tuotteita juuri sinua palvelemassa. Ollaan röyhkeitä ja törkeitä kanssakulkijoille, tullaan esiintyjän iholle, painostetaan, vaaditaan lakkaamatta jotakin. En usko KAJ’n arvostavan tämän sortin ”faniutta” yhtään tippaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos KAJ'n aitous jollekulle tarkoittaa sitä, että heidän somepostauksissaan ei saa olla tietynlaisia grafiikoita, niin ehkä tällainen henkilö sitten miettii, onko asia kynnyskysymys. Ja jos on, niin lopettaa KAJ'n seuraamisen. Mulle itselleni KAJ'n aitous näyttäytyy aivan muulla tavoin, heidän tavassaan puhua (lauluissaan, teksteissään ja muussa esiintymisessään) omista lähtökohdistaan, ihmisistä, elämästä ja elämän ilmiöistä yleensä. Ja tuo puhehan voi olla hyvinkin "tiukan" eikä heti niin ilmiselvän huumorin viittaan puettua. Eikä tämä tunnekokemukseni tästä logohässäkästä muutu yhtään mihinkään. Jokaisen kokemus ja arvomaailma on tietysti erilainen.
Ilmeisesti nyt eletään jälleen yhtä suurta historian murrosvaihetta, tekoäly tuntuu lyövän läpi kaikkialla, enkä näillä näkymin jaksa uskoa, että siinä kovin paljon enää pakitetaankaan. Toivoa sopii, että se pysyy hallinnassa. Kyllä kieltämättä vähän huolestuttaa itseänikin isossa mittakaavassa. Mutta KAJ ja KAJ'n musiikki ja kaikki se ilo ja hyvä mitä se on tuonut, pysyy omassa elämässä siitä huolimatta.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Minulle aitous on myös sitä, että tehdään omia valintoja sen perusteella mikä itsestä hyvältä tuntuu, eikä koko ajan kysellä faneilta että onko hyvä näin, voiko näin tehdä, kelpaako tämä. Se vasta on epäaitoa kun joku on heti pyytelemässä anteeksi kaikesta ja kääntää suuntaa kuin tuuliviiri aina kun joku vähänkään jostain älähtää.
Luen tätä keskustelua nyt ja on hyvin ikävää miten jotkut puhuvat muista faneista, ja nauraavat sille että "lempibändiä" kritisoidaan jostakin asiasta.
Monet KAJ-fanit ovat itse taitelijoita ja monet ovat rakastuneet KAJ'n taiteeseen mm. sen takia, että se on aina ollut aito ja tehty itse - grafiikat, taustat, klipit jne jne. Tällä on oma viehätys, jos näin voi sanoa.
Ja he kyllä ovat monta kertaa sanoneet, etteivät kannattaa generatiivisen (!) tekoälyn käyttöä. En mitenkään ymmärrä, miten joku voi kunnella kaj on ice-puheen ja ajatella että "no ai was used, we support real artists" on vain vitsi. KAJ ovat puhuneet, että tämä show oli tehty fanit mielessä pitäen, ja he tietävät kuinka taidokkaat monet faneista ovat. Tämän ja "kiinnostaa vähiten"-videon lisäksi (jossa on muuten sanottu myös "en kestä" ai:sta) Axel Seesarin youtube-striimissä myös naurasi idealle että joku on "tuottanut" jotakin ja on "luova" jos vain syöttää jotain chat gpt:seen.
Kyse ei ole siitä, miten KAJ suhtautuu generatiivisen ai:n käyttöön - meille on jo selvä miten. On vain ikävää, etteivät tarkistaa kunnolla omia videoita viime aikoina, eikä se ole omien arvojen mukaista. Pääasiassa ei kukaan sanoo, että KAJ ovat nyt äkkiä pahoja, ja "en tule keikalle"-esimerkit ovat yksittäiset tapaukset.
Tietenkin on ikävää nähdä, kun lempi "tee se itse"-ryhmä muuttuu näin. Ja kun tekee parodiaa sellaisista Bertel-Gu$ta tyyppeistä, pitää olla järkevä raja ettei itse toimii näin ei-täysin-parodiana.
Kaj ei onneksi ole tuuliviiri. Ovat faneille aina ystävällisiä ja kohteliaita mutta toteuttavat omaa taiteellista linjaansa oman päänsä mukaan, ei sen mukaan, mitä yksittäinen tai yksittäiset kannattajat kulloinkin vaativat. Eikähän siitä tietysti mitään tulisikaan, kun yksi hinkuu yhtä ja toinen toista. He saavat ottaa kantaa mihin lystäävät, mutta ei heidän ole pakko ottaa kantaa mihinkään.
Mä en voi täällä kuin pyöritellä päätäni. Kuinka on mahdollista, että noin moni ihminen (ainakin useat kymmenet) ei ole ymmärtänyt logovitsiä ollenkaan. Siis siinähän pilkataan juurikin sitä tekoälyä ja sen typerää käyttöä. En kestä, pakko ryömiä sohvan alle myötähäpeämään.
"Kunnioitus ja arvostus esiintyviä taiteilijoita sekä muita faneja puuttuu osalta täysin. Ei ajatella, että esiintyjät ovat ihmisiä, eivät tunteettomia tuotteita juuri sinua palvelemassa. Ollaan röyhkeitä ja törkeitä kanssakulkijoille, tullaan esiintyjän iholle, painostetaan, vaaditaan lakkaamatta jotakin. En usko KAJ’n arvostavan tämän sortin ”faniutta” yhtään tippaa."
No ihan just näin. Välillä jätän ihan tarkoituksella lukematta näitä kaikenmaailman palstoja ja kommentteja, koska alkaa vaan kiukuttaa tuo ihmisten minä minä -keskeisyys. Naristaan, kun artisti ei tuota tarpeeksi some-sisältöjä, ja sitten kun tuottaa, niin sekin on vääränlaista (juuri omalle ITSELLE vääränlaista). Ihmetellään, miksi ei julkaista kokonaista levyllistä musiikkia tilanteessa, jossa taiteilijoilla on ollut muuta ohjelmaa yllin kyllin, eikä ilmiselvästi kunnolla aikaa luoda säkillistä uutta materiaalia. Kaikki pitäisi syntyä nappia painamalla, nopeasti (mutta ei kuitenkaan tekoälyllä, joka tuottaa kaiken nopeasti...), heti, mieluummin jo eilen. Tällainen ruokkii kaikkea kertakäyttökulttuuria pahemman kerran. Sitten kun uutta saadaan, niin ihan kiva hetkisen mutta ei aikaakaan, kun pitää jo taas saada jotain lisää ja entinen syrjään.
Ehkä olen oikeasti tulossa vanhaksi, mutta oikeasti tällainen asenne, jota kyllä näkee ( ei tietenkään kaikilla) harmittaa todella.
Saadaan mieluummin viis kertaa vähemmän SoMe-postauksia ja videoita kunnes ne ovat hyvänlaatuisia ja on selvää että on KAJ'n omat ideat.
Niin no, ehkä nämä ihmiset, jotka nyt eivät tykänneet näistä logoista, tutkivat kaikkien muidenkin seuraamiensa artistien somesisällön, musiikkivideot, markkinointi, pr-ym. organisaatiot läpi ja selvittävät, minkä verran siellä missäkin kohtaa tekoälyä käytetään. Että voivat sitten joka kohdassa tehdä oikeita valintoja.
Ymmärrän ihmisten erilaisen ajattelutavan ja perustellut näkökannat erilaisissa asioissa, mutta en suoraan sanottuna ymmärrä tätä hirveää porua mikä tässä nousi. Myrsky vesilasissa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi täällä kuin pyöritellä päätäni. Kuinka on mahdollista, että noin moni ihminen (ainakin useat kymmenet) ei ole ymmärtänyt logovitsiä ollenkaan. Siis siinähän pilkataan juurikin sitä tekoälyä ja sen typerää käyttöä. En kestä, pakko ryömiä sohvan alle myötähäpeämään.
En oikeasti ymmärrä tätä näkökulmaa? KAJ on kokenut huumoriryhmä ja ovat tehneet kaikenlaista parodiaa hyvin, niin että melkein kaikille on selvää että kyseessä on parodia. Nähdään kuitenkin tätä tulkintaa nyt vain muutamalta. Jos heidän idea olisi pilkata tekoälyä ja sen typerää käyttöä niin logot olisivat paljon rumampi ja ihan kaikille olisi selvää että se viittaa tekoälykuviin. Nyt ei ole näin ja monet eivät huomaa. Kyllä KAJ'n parodiat ovat parempi kuin tämä.
Joo aika suhteettoman iso kohu tästä tuntuu nousseen ainakin joidenkin fanien keskuudessa. Onneksi täällä suurin osa vaikuttaa osaavan vähän suhteuttaa. Ymmärtäisin täysin kohun, jos tekoälyä käytettäisiin esim. levynkansien tekoon, säännöllisesti somevideoiden luomiseen saati sitten musiikin tekemisessä, mutta yksittäisessä somevideossa ei niin iso asia. Silti, ymmärrän kyllä tekoälypahastujien reaktion sinänsä, en vaan niinkään sen voimakkuutta. Itsekin olen aika huolestunut siitä miten tekoäly valtaa maailmaa ja vie ihmisten työpaikkoja, enkä itse lähtökohtaisesti käytä tekoälyä. Eli itse ymmärrän kyllä, että tekoälyavusteinen video voi kirvoittaa faneilta negatiivisia kommentteja, ja toivon itsekin ettei Kaj sellaisia tekisi ainakaan laajemmassa määrin, mutta monilla kyllä vaikuttaa menevän reagointi yli. Tosiaan nähtävissä vähän sitä, että jotkut fanit kanavoivat liikaa omia odotuksia ja ihanteita Kajhin ja sitten pettyvät kovasti kun ne eivät kaikessa täytykään.
Aivan! Parempi, että videoita on vähemmän, mutta ne ovat hyvin mietittyjä. Nuoret fanit ovat oikeassa. Tietysti joillakin vanhemmilla on vähemmän vahvoja mielipiteitä AI:ta vastaan, mutta heidän ei tarvitsekaan kärsiä siitä enää niin kauan tai heillä on jo työpaikkansa.
Mutta rehellisesti sanottuna, kaikesta huolimatta, vaikka en välittäisikään AI:sta, se ei edusta laatua. Joku on mokannut. Mikään arvostettu bändi ei käyttäisi AI- logoja? Etenkään sellainen, jolla oli aiemmin DIY-imago… Se vaikuttaa epäammattimaiselta
Siksi olen enemmän kuin iloinen, että nuoret fanit ottivat asian esille, vaikka se ei minua itseään koske. En usko, että KAJ olisi itse luonut sitä, mutta he eivät ole kiinnittäneet siihen tarpeeksi huomiota. Se ei ole niin iso juttu kuin tästä tehdään. Ilmeisesti myös yksi kuva AI:n joulukalenterista oli mukana, ja ne muutamat kommentit sivuutettiin, ja kuvaa käytettiin uudelleen. Siksi nyt on syntynyt suurempi kohu. Kiitos, lapset!
AI ottaa heidän työpaikkansa, heidän puhtaan vetensä ja paljon muuta.
Mielestäni tapahtunut on hyväksi KAJ:lle; nyt he voivat muuttaa tilannetta ja säilyttää hyvän maineensa 👍
"Ei kiinnosta" on täysin eri asia kuin "vastustan". Mua esimerkiksi ei voisi vähempää kiinnostaa postimerkkien keräily, mutta ei mulla myöskään ole yhtään mitään sitä vastaan. Luonnollista kai on, että luovilla taiteilijoilla on tuhat ja yksi asiaa, jotka kiinnostavat enemmän kuin teknologinen työkalu. Silti he varmasti voivat sitäkin käyttää siinä missä ruuvimeisseliä tai kirvestä, kun tarve tulee. Eikös Jakobkin ole sitä hyödyntänyt leikkaustöissään?