Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20136)
Voi kun he tosiaan ymmärtäisivät tekemisensä laadun ja lopettaisivat kaiken aiemman tekemisensä pilkkaamisen ainakaan muuten kuin puhtaasti vitsillä. Ei hyttysbiiseillä mennä ihmisten sydämiin. Toki he ovat saaneet uusille biiseille enemmän kuunteluja, mutta johtuu siitä, että nyt heidät tunnetaan. Mutta hankitaanko niillä faneja? Siis pysyviä? Ehkä jonkin verran, mutta että tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun he tosiaan ymmärtäisivät tekemisensä laadun ja lopettaisivat kaiken aiemman tekemisensä pilkkaamisen ainakaan muuten kuin puhtaasti vitsillä. Ei hyttysbiiseillä mennä ihmisten sydämiin. Toki he ovat saaneet uusille biiseille enemmän kuunteluja, mutta johtuu siitä, että nyt heidät tunnetaan. Mutta hankitaanko niillä faneja? Siis pysyviä? Ehkä jonkin verran, mutta että tarpeeksi?
Ehkä he ajattelevat, että fanit kyllä pysyvät mukana ja toivottavasti tekevät tosiaan useita kappaleita, joista osa on myös erityisesti faneille.
Melko varmasti he kuitenkin haluavat myös listamenestystä ja niitä isoja kuulijakuntia varsinkin Ruotsiin.
Eikä siinä mitään pahaa ole. Toivottavasti balanssi säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä sormet ja varpaat ristissä toivomassa, että ovat uutta biisiä tehdessään tajunneet mihin heidän suosionsa perustuu. Siihen täysin omaperäiseen tekemiseen, tarinoihin, absurdeihin yhdistelmiin musiikkigenrejä ja aiheita sekä henkilöhahmoihin, joita harva osaa maalata samalla tavalla yhtä aikaa rakastettavina, mielenkiintoisina sekä koomisen omituisina.
Noin minäkin hartaasti toivoisin. Toivottavasti eivät lähde ainakaan pidemmän päälle tekemään "massabiisejä" vaan pitäisivät persoonallisesta tyylistään kiinni. Pieni "pelko" näin etukäteen on tästä uudesta biisistä, että Mosquito/Karaoke - linja jatkuu. Voi KAJ, KAJ, uskokaa itseenne, omaan tekemiseenne ja siihen, että se kantaa. Massaan on niin helppo hukkua.
Hieman on vaikea ymmärtää tuota pessimismiä mikä täällä riehuu. Ehkä KAJ'n pitäisi julkaista kappaleensa täysin yllättäen, niin fanit eivät ehtisi pettyä etukäteen. Mehän emme tiedä mitä kaikkea he ovat studiossa valmistelleet. Siellähän voi olla uunissa kokonainen huolella valmisteltu levy. Minusta on myös hassua, että pelätään heidän kosiskelevan yleisöä, jos he eivät tee sitä mitä fanit haluavat. Pitääkö heidän siis kosiskella faneja eikä tehdä sitä mitä itse haluavat tehdä?
Olen miettinyt mitkä ovat lempikappaleitani ja päätin valita jokaiselta albumilta suosikkikappaleeni + Kajland-suosikin. Tämäkin oli oikeastaan mahdoton tehtävä ja muutamaa suosikkikappaleistani ei edes löydy miltään albumilta, mutta tässä nyt leikkimielisesti oma listani:
Localproducerat pjas: Pablos frestelse
Professionella pjasalappar: Heimani i skick (tämä on suosikkini kaikista kappaleista)
Kom ti byin: Taco hej
Kajland: Båotjin
Gambämark: Dehär e min by
Botnia paradise: Back in business
KAJ10: Hej du människa
Karar i arbeit: Firmans man
Vörjeans: Vörodagan
Vierailija kirjoitti:
Hieman on vaikea ymmärtää tuota pessimismiä mikä täällä riehuu. Ehkä KAJ'n pitäisi julkaista kappaleensa täysin yllättäen, niin fanit eivät ehtisi pettyä etukäteen. Mehän emme tiedä mitä kaikkea he ovat studiossa valmistelleet. Siellähän voi olla uunissa kokonainen huolella valmisteltu levy. Minusta on myös hassua, että pelätään heidän kosiskelevan yleisöä, jos he eivät tee sitä mitä fanit haluavat. Pitääkö heidän siis kosiskella faneja eikä tehdä sitä mitä itse haluavat tehdä?
Me vaan menemme niin sekaisin näistä tiisereistä, että keski-ikäisten äitien harjaantuneilla aivoilla kehitämme kaikki mahdolliset katastrofiskenaariot odotellessamme. Sama juttu, kuin jos teini on lauantai-iltana kavereiden kanssa jossain, eikä vastaa puhelimeen, niin varaudumme vähintään suuronnettomuuteen. Suojeluvaisto iskee päälle, sille on turha puhua järkeä.
Hauska lempibiisien listaus ylempänä, kiitos! Eikös ryhdytä kaikki täyttämään Ystäväni-kirjan sivuja. Valinta on aivan pirullisen vaikea, jos joka kategoriasta saa valita vain yhden ainoan, mutta kun on pakko, niin tässä mun suosikkini:
Professionella pjasalappar: Vägg i vägg
Localproducerat pjas: Jåo nåo e ja yolo ja nåo
Kom ti byin: Pa to ta na kako
KAJ10: Text-tv
Vörjeans: Ja e från Vöro
Ooppera: Nissan bromsa
Gambämark: Ässol
Botnia paradise: Dit havet tar oss
Ruotsalaisuuden aika: Bara bada bastu, traumaversio
Ei pitäisi puuttua enää ketjun aloitukseen, mutta en malta: En usko, että KAJ olisi kovin pahoillaan, jos seuraisi Käärijän polkua ja olisi parin vuoden päästä esiintymässä Coachellassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi puuttua enää ketjun aloitukseen, mutta en malta: En usko, että KAJ olisi kovin pahoillaan, jos seuraisi Käärijän polkua ja olisi parin vuoden päästä esiintymässä Coachellassa.
Olisi varmaan eläväisempi esitys kuin raporttien mukaan Justin Bieberillä.
No nyt on tosi vaikea tehtävä heti aamutuimaan tämä lempibiisilistaus. Monet kerrat aiemminkin yrittänyt laatia KAJ'n biiseistä jotain top10 listaa, mutta kun siihenkin pitäisi saada mahtumaan vähintään 20 kappaletta!
No, yritetään kuitenkin, eli
Professionella Pjasalappar: Vägg i vägg
Lokalproducerat Pjas: Heimani i skick
Kom ti byin: Kom ti byin
Botnia Paradise: Där hjärtat bor
KAJ 10: Vems pojk e do?
Karar i arbeit: Kaffitår
Vörjeans: Vörodagan
Kajland: En sista låt
Haasteethan on tehty voitettaviksi. Ei se vaadi kuin karsimista. 150 > 100 > 50 > 20 > 10. Ja niin on mullakin lista valmiina.
Professionella Pjasalappar: Karalåtin
Kom ti byin: Hupparipäivä
Gambämark: Bäriking
Botnia Paradise: Bachelors of the Sea
KAJ 10: Yuri Gagarin
Karar i arbeit: Älska en gubb
Vörjeans: Freppa starta corona
Kajland: Hadirittan
Muut: Paavos barkbrö
Kiva idea toi listaus, yritetäänpä.
Professionella Pjasalappar: Tango taas
Kom ti byin: Pöbeln vid jutas (tää oli vaikein, tää on mun suosikkilevy ja puolet levyn biiseistä voisi sopia suosikiksi, vähän päivästä riippuen)
Botnia Paradise: Bachelors of the Sea
KAJ 10: Hej du människa
Vörjeans: Sorgens dag
Kajland: Skarvens död
Maailman kovin Hupparipäivä eli ensi-ilta vuodelta 2016. Kiitos Gorbatshov, hologrammit ja Kuopio!
Siw Malmkvist tulee saamaan ensi viikon Grammis-gaalassa kunnia-Grammiksen, kerrottiin tänään. Voi kunpa sen palkinnon jakaisi KAJ, esiintyiväthän he kimpassa Mellofinaalin väliaikanumerossa, molemmat ovat olleet Ruotsin euroviisuedustajia, Siw vuonna 1960, KAJ 2025 (Siw myös Länsi-Saksan edustajana 1969), Siwillä Suomi-yhteys myös ex-miehensä Lasse Mårtensonin kautta jne jne. Ja tietysti KAJ'lle kuuluu Vuoden Biisi -Grammis, jos maailmassa on enää yhtään oikeudenmukaisuutta!
Ihanaa! Listojen tekeminen on ihan parasta. Tässä mun:
Professionella Pjasalappar: Tango taas
Lokalproducerat Pjas: Bodil twista med beinprotes
Kom ti byin: Kom ti byin
Gambämark: Tå vi e på pass
Botnia Paradise: Flaggan i topp
KAJ 10: TEXT-TV
Karar i arbeit: Karar i arbeit
Vörjeans: Marlene
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee useampiosainen vastaus. Tuossa oli hiukan teiniviisastelun sävyä, ja jos joku jo anteeksipyytävästi löi asian leikiksi ja laittoi oman ylihuolestumisen piikkiin, niin minä muistuttaisin teitä molempia, että vaikka ihminen reagoikin kuka yli ja kuka ali, niin kyllähän yleinen elämänkokemus kertoo, että taiteilijoilla, urheilijoilla tms on vaaranpaikkoja urallaan. Aiempaa suuremman huomion saaminen on niistä tosi keskeinen kynnys, oli mittakaava mikä hyvänsä.
Lähes jokainen vetää hybriksessä kynnykseen, koska pakka hajoaa. Ensin menee keskittyminen, ja sitten alkaa väärät motiivit ja väärät auttajat kuljettaa.
Nämäkään miehet eivät ole immuuneja. He ovat vieläkin hyvin nuoria, liian mukautuvia, ihailevat liikaa muiden tekemistä ja ylenkatsovat omaansa. Yksi on hiukan ahne, toinen innostuu harkitsemattomuuksiin ja haluaa liikaa voittaa, kolmas huumaantuu huomiosta. Kaikki nämä motiivit voivat edistää tekemistä, jos ne ovat hallinnassa, mutta lähtökohtaisesti niillä on taipumus mennä kyltymättömyyden puolelle. Hyvä ryhmä pystyy jonkin verran vastavaikuttamaan, mutta se ei välttämättä riitä jos jokainen päättää rynnätä hiukan hillittömästi samaan suuntaan ja hakee vahvistusta kaverien kompasseista, jotka ovat myös sekaisin...
osa 2:
Nuori urheilija voi koppavoitua ja tuhota suhteet aiempiin valmentajiin, ja hyvällä tuurilla siitä eteenpäin kaikki menee hienosti, huonolla vähemmän hyvin mutta usein siltoja voi myös korjata ja opetella luomaan toimivampia suhteita entistäkin parempiin neuvonantajiin. Urheiluorganisaatiot lähtökohtaisesti ymmärtävät, että urheilija on nuori ja yleensä hiukan tyhmä, ja häntä osataan jonkinverran auttaa ja ohjata. Ei tarpeeksi, mutta edes vähän. Tulokset voivat mennä metsään, mutta lähteä taas paranemaan, peruuttamatonta vahinkoa ei tullut ellei fysiikka petä liian innokkaassa rääkissä.
Urheilijasta jokainen ymmärtää, että ura on lyhyt, eikä työtä tehdä persoonalla. Taiteilija on vaikeampi juttu. Leipää tarvitaan, perheellistyessä vielä enemmän, tulee uusia rooleja elämässä. Nuoruuden terävyys voi vaihtua keski-ikäisen konformismiin ja eihän viihteen tekemisessä mitään pahaa ole. Paitsi että tosiaan sinne massaan hukkuu. Edelleen voi olla taiteellisia haaveita, mutta toisin kuin urheilija, josta katsotaan vain tulostasoa, sinut on tyypitetty ja se pysyy. Ja vaikka et olisi pahisrooleihin juuttunut näyttelijä, joka on tottunut saamaan sateenvarjosta kadulla, joka alalla on omat ansansa. Epävarmuutta tekemisestä ei sovi liikaa näkyä. Hapuilujesi jälkeen et enää puhuttele sydämen tasolla, koska et ole tekemässä omaa juttuasi vaan miellyttämässä, eikä mielistelijään kukaan normaali itseään peilaa. Muutut käyttöesineeksi. Taiteilija lukee palautteesta laittaneensa ihmisiä miettimään, jopa pelastaneensa porukkaa ja luoneensa uskoa elämään, mutta äkkiä oletkin vain viihdettä. Toki tosi taitava ja kiva ja makee. Kunnes tulee seuraava, joku kivempi ja makeempi ja ajankohtaisempi.
viimeinen, kolmas osa:
Ja silti kaikki voi olla periaatteessa hyvin. Keikoille riittää kottaraisparvia ja tulee kuluttajia, jotka haluavat tulla viihdytetyksi ja se siitä. Vanha kannattajakunta edelleen rakastaa, koska he ovat melkein sukuakin ja ainakin naapurikylän poikii. Rakkautta on, mutta se on enemmänkin kotiseutuylpeyttä ja tuttuuden tuomaa turvaa. Ehkä jonkinlainen laajempi nationalismi ajaa isompia joukkoja olemaan myötämielisiä. Mutta riittääkö se KAJ:lle? He ovat jo maistaneet yleisöä, joka pitää heitä taiteilijoina ja kokee olevansa vuorovaikutussuhteessa henkisesti nimenomaan saamapuolella ja tavoittavansa siitä jotain pysyvää ja ympärillekin leviävää hyvinvointia, ja ovat siitä hyvästä valmiita näkemään paljonkin vaivaa, laulavat sanat takaisin jne. Kyllä sen yleisön pystyy myös pettämään. Ihmiset lannistuvat siinä kuin parisuhteessakin jos yhteys katkeaa. Sellainen ilmapiiri myös leviää siinä missä kulovalkeakin. Heput eivät ole joutuneet näitä asioita aiemmin miettimään, ja hehän ovat kasvaneet nimenomaan viihdyttäen porukkaa. Ymmärtämättä, ettei heille ole oltu vain kilttejä, vaan että heissä on nähty muutakin kuin nuoruus ja taitavuus. Nyt he eivät ole välttämättä ehtineet antaa asioiden hautua. Koko ajan tulee uusia avarampia maisemia eteen, mutta aikaa ei ole kunnolla edes lepäämiseen. Ovatko he miettineet valintojen riskejä miten tarkkaan?
Voivathan hekin nousta uudelleen todellisiksi taiteilijoiksi myöhemmin vaikka nyt menisi metsään, mutta sitten mennään aika puhtaasti tuurilla, elämä tahtoo tulla väliin. Ei tarvitse lähteä herrojen kanssa marjaan, jos itsetunnosta ja -tuntemuksesta kiinni pitäen olisi helpompi konsti pysyä tiellä ja vaurioita tulisi vähemmän. Voihan olla, että joka tapauksessa tulee ylittämättömiä vaikeuksia, mutta toivottavasti he tottuvat nopeasti nykyiseen arvostukseen, kuuluisiin tuttaviin ja pitävät oman tekemisensä tason ja ammattiylpeytensä. Ja että äiti edelleen muistaa käskeä korjaamaan kamat eteisen lattialta paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen oikeastaan pettynyt jos heiltä tulee vain yksi kappale ennen kesän rientoja. He niin kehuivat syksyllä ja talvella, että on vihdoinkin aikaa tehdä musiikkia.
Musiikkityyliä olen miettinyt kun olen kuunnellut paljon heidän vanhoja ihania kappaleitaan.
Valitettavasti luulen että he eivät palaa vanhaan tyyliin vaan yrittävät tehdä isommille yleisöille suunnattuja kappaleita. Perustelen sillä, että he ovat sanoneet haluavansa esiintyä isoille ja isommille yleisöille.Toivon että jos tulisi enemmän uusia kappaleita ja sitten siellä olisi mukana myös vanhemmantyylisiä kappaleita.
Mä en ole mitenkään pettynyt, jos nyt keväällä tulee vain yksi kappale. Tuntuu, että pojilla on tuota kaikenlaista ohjelmaa riittänyt koko ajan. En tiedä biisinteosta yhtään mitään, mutta eihän se välttämättä synny tuosta noin vaan. Tai siis, itse kun en saisi minkäänlaista tekelettä aikaiseksi, vaikka hioisin kuukausitolkulla, niin ajattelen, että kaikki ottaa aikansa. Eikä se taiteilijan inspiraatiokaan ehkä tilauksesta tule. Ja ainakin uskoisin niin, että pojilla on edelleen sen verran kunnianhimoa, että eivät ihan mitä tahansa kyhäelmää päästä käsistään. Katsotaan mitä tulee!
Mä olen oikeastaan pettynyt jos heiltä tulee vain yksi kappale ennen kesän rientoja. He niin kehuivat syksyllä ja talvella, että on vihdoinkin aikaa tehdä musiikkia.
Musiikkityyliä olen miettinyt kun olen kuunnellut paljon heidän vanhoja ihania kappaleitaan.
Valitettavasti luulen että he eivät palaa vanhaan tyyliin vaan yrittävät tehdä isommille yleisöille suunnattuja kappaleita. Perustelen sillä, että he ovat sanoneet haluavansa esiintyä isoille ja isommille yleisöille.
Toivon että jos tulisi enemmän uusia kappaleita ja sitten siellä olisi mukana myös vanhemmantyylisiä kappaleita.