Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (16218)

Vierailija
16201/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihana huomata, että täällä on paljon Dehär e min byn ystäviä 😊. Kappale on itselle tosi tärkeä ja merkityksellinen ja kuuntelen sitä paljon. Se on kyllä aivan kärkipäässä mulla omalla balladilistalla ylipäätään, ihan siellä Celine Dionin, Barbra Streisandin ja kumppaneiden joukossa. Dehär e min byssä on jotain aivan erityistä, en edes osaa yksilöidä mitä se on. Olen joskus tainnut sanoakin, että se aidosti koskettaa ja soittaa sieluani. Ja se Jakobin tulkinta, etenkin siinä unplugged-versiossa on erityisen koskettava. 

Vierailija
16202/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim sanoi aikaisemmin ettei ole Miserablesin ystävä varsinaisesti.

Kuuntelin Tulisielun, hyvä kirja ja toimii hyvin murteetomana suomeksi.

Minä tykkäsin myös Tulisielusta kovasti. Muistuttiko teidän mielestänne joku kirjan hahmoista jotakuta KAJn pojista?

Mä en pelkästään tykkää Tulisielusta, mä rakastan sitä. Voin tunnustaa, että mulla oli kyynelet silmissä, kun se loppui. Oli niin vaikea irrottautua siitä maailmasta ja henkilöhahmoista. Hämmästyttävän taidokkaasti ja samalla lempeästi Axel punoo yhteen komiikan ja tragiikan ja omien juuriensa arvostuksen. Mä tunnistin häntä itseään ja myös Keviniä ja Jakobia jokaisesta hahmosta (vaikka ne tietysti ja ehdottomasti ovat sinänsä fiktiivisiä). Myös joistakin tilanteista ja tunnelmista voi sekä riveiltä että rivien välistä lukea monenlaista omakohtaisuutta. Helenan kuvittelin mielessäni Linda Q:n näköiseksi, ja melkein kiljaisin ääneen, kun myöhemmin tuli tieto, että May Schjörlien todella esittää roolin Eldsjälin näyttämöversiossa.

Tällaiselle kajahtaneelle koko kirja on muutenkin pelkkää löytämisen iloa. Ilmeisesti Axel on tiettyjä yksityiskohtia pudotellutkin mukaan varta vasten tietäjille, jotka tietää. Satunnainen lukija ei huomaa mitään.

Jonkun mielestä Joanna muistuttaa Jakobia, mutta minä en saa sellaisia fiiliksiä. Toivon että Jakob on epäitsekkäämpi.

TULISIELUSTA - SISÄLTÖVAROITUS

Mä en löydä Joannan hahmosta oikeastaan itsekkyyttä, enemmänkin nuoruuden ajattelemattomuutta. Ympäristö on tehnyt hänestä sellaisen kuin hän on. Mulle kirjan kiinnostavin hahmo oli Erika, joka kolahti lujaa, sillä näen hänessä paljon itseäni. Välillä piti oikein pysähtyä hengittelemään ja miettimään.

Erikasta, turvallisesta, suojelevasta ja kannustavasta isosisaresta, mä löysin mielestäni myös suoran yhteyden elävään elämään. Voiko hänen nimensä olla pelkkä sattuma vai onko se tarkoituksellinen viittaus? Axel ja hänen veljensä Erik ovat julkisuudessa kilvan kehuneet toisiaan. Erik on muun muassa sanonut, että Axel on maailman paras pikkuveli, ja Axel puhuu aina isoveljestään todella lämpimästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16203/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun listani, olipa vaikeaa.

Professionella Pjasalappar: Tango taas

Lokalproducerat Pjas: Bodil twista med beinprotes 

Kom ti byin: Doppus Preludium

Gambämark: Dehär e min by

Botnia Paradise: Kuckelikuu

KAJ 10: Manlig vänskap

Karar i arbeit: Firmans man

Vörjeans: Marlene

Kajland: Fuck my life

Huomenna listani olisi varmaan jo eri näköinen. Tai viiden minuutin päästä.

Nämä listat tuovat mieleen hauskan "leikin", jossa esitetään liuta kysymyksiä ja niihin vastataan oman kirjahyllyn kirjoilla tai suosikkielokuvilla yms.. Esim. Kuinka voit? Pollenallergiker. Minne haluaisit matkustaa? Västerut.

Vierailija
16204/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ihana huomata, että täällä on paljon Dehär e min byn ystäviä 😊. Kappale on itselle tosi tärkeä ja merkityksellinen ja kuuntelen sitä paljon. Se on kyllä aivan kärkipäässä mulla omalla balladilistalla ylipäätään, ihan siellä Celine Dionin, Barbra Streisandin ja kumppaneiden joukossa. Dehär e min byssä on jotain aivan erityistä, en edes osaa yksilöidä mitä se on. Olen joskus tainnut sanoakin, että se aidosti koskettaa ja soittaa sieluani. Ja se Jakobin tulkinta, etenkin siinä unplugged-versiossa on erityisen koskettava. 

Joo, Dehär e min by on kyllä balladi vailla vertaa, niin Kaj'mainen. Tunnelmallista fiilistelyä ja aitoa kotiseutunostalgiaa mutta sitten lopussa yllättävä vallankumousjulistus: minä vaihdan maisemaa ja pappa poimikoon marjansa itse. He va na.

Vierailija
16205/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisielu mullakin odottamassa tuossa hyllyn nurkalla, kunhan vain ehdin rauhassa aloittaa lukemisen.  Klein/Rääppöö oli todella hyvä. Axelin tapa kirjoittaa ja kuvata pientä  ihmistä haasteineen, toiveineen, puutteineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen, iloineen ja suruineen on jotenkin aivan erityinen. Toivottavasti Axelilla olisi aikaa lähivuosina taas paneutua kirjoittamiseen. Tänä vuonna KAJ-projekti taitaa vielä lohkaista ison osan ajasta. 

Vierailija
16206/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Yle Vegan haastattelusarja "Termos" ollut täällä puheena viime aikoina? 

https://areena.yle.fi/1-65201233 (27.2.2023) Jakten knyter Axel Åhman till rötterna 

Samassa sarjassa ovat mukana olleet myös Wasa Teateria johtanut Ann-Luise Bertell sekä BP:stä tutut näyttelijät Carola Sarén ja Susanne Marins, tuottaja Janne Hyöty sekä varmaankin myös muita KAJ-yhteyksistä tuttuja nimiä. Sarjaan on tähän mennessä kertynyt yli sata haastattelua. Puhetahti on leppoisa, joten kohtalainen ruotsintaito riitti kärryillä pysymiseen. 

https://areena.yle.fi/1-71170837 

När två personer möts för ett samtal kring en termos med kaffe någonstans i Österbotten kan diskussionen leda lite vart som helst. Ibland blir det underhållande, andra gånger gripande. 

Vierailija
16207/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^  Ei taida kovin kauan olla siitä, kun Termos-sarjasta ja erityisesti Axelin haastattelusta puhuttiin täällä. Mä olen kuunnellut sen pariinkin kertaan ja pidin kovasti. Siinä avautuu hienosti Axelin mielenmaisema, puhtaan luonnon ja luonnonrauhan merkitys. Metsästyksessä olennaista ei ole saalis, eikä haittaa, vaikkei sitä tulisikaan. Tärkeintä on saada samoilla metsässä, istua nuotiolla juomassa kahvia ja syömässä eväitä, viettää aikaa oman isän ja koiran kanssa.

Vierailija
16208/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkäsin myös Tulisielusta kovasti. Muistuttiko teidän mielestänne joku kirjan hahmoista jotakuta KAJn pojista?

Mä en pelkästään tykkää Tulisielusta, mä rakastan sitä. Voin tunnustaa, että mulla oli kyynelet silmissä, kun se loppui. Oli niin vaikea irrottautua siitä maailmasta ja henkilöhahmoista. Hämmästyttävän taidokkaasti ja samalla lempeästi Axel punoo yhteen komiikan ja tragiikan ja omien juuriensa arvostuksen. Mä tunnistin häntä itseään ja myös Keviniä ja Jakobia jokaisesta hahmosta (vaikka ne tietysti ja ehdottomasti ovat sinänsä fiktiivisiä). Myös joistakin tilanteista ja tunnelmista voi sekä riveiltä että rivien välistä lukea monenlaista omakohtaisuutta. Helenan kuvittelin mielessäni Linda Q:n näköiseksi, ja melkein kiljaisin ääneen, kun myöhemmin tuli tieto, että May Schjörlien todella esittää roolin Eldsjälin näyttämöversiossa.

Tällaiselle kajahtaneelle koko kirja on muutenkin pelkkää löytämisen iloa. Ilmeisesti Axel on tiettyjä yksityiskohtia pudotellutkin mukaan varta vasten tietäjille, jotka tietää. Satunnainen lukija ei huomaa mitään.

Jonkun mielestä Joanna muistuttaa Jakobia, mutta minä en saa sellaisia fiiliksiä. Toivon että Jakob on epäitsekkäämpi.

Mä en löydä Joannan hahmosta oikeastaan itsekkyyttä, enemmänkin nuoruuden ajattelemattomuutta. Ympäristö on tehnyt hänestä sellaisen kuin hän on. Mulle kirjan kiinnostavin hahmo oli Erika, joka kolahti lujaa, sillä näen hänessä paljon itseäni. Välillä piti oikein pysähtyä hengittelemään ja miettimään.

Erikasta, turvallisesta, suojelevasta ja kannustavasta isosisaresta, mä löysin mielestäni myös suoran yhteyden elävään elämään. Voiko hänen nimensä olla pelkkä sattuma vai onko se tarkoituksellinen viittaus? Axel ja hänen veljensä Erik ovat julkisuudessa kilvan kehuneet toisiaan. Erik on muun muassa sanonut, että Axel on maailman paras pikkuveli, ja Axel puhuu aina isoveljestään todella lämpimästi.

Hyvin bongattu toi Erika nimi, voi hyvinkin olla että siinä on jotain tuollaista takana.

Mä en oo itse asiassa vielä tuota Termos-jaksoa kuunnellut, se on vähän jäänyt mutta on kyllä ollut tarkoitus. Toinen mitä mun on pitänyt kuunnella, oli sen jonkun ruotsalaisen lehden tai nettisivuston podi tämän kevään Mellon efterfesteiltä, missä oli Kajhin liittyvää asiaa myös, mutta en enää yhtään muista minkä niminen se oli niin vaikea löytää. Täälläkin se oli joskus silloin kymmeniä sivuja sitten linkattuna. Muistaako joku mikä sen nimi oli?

Vierailija
16209/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Termos-sarjasta, Axelin mielenmaisemasta ja luontosuhteesta tuli mieleen tämä hänen kirjoittamansa kolumni Min skog. Siinä hän v. 2023 kertoo kaipuustaan muuttaa takaisin kotiin Pohjanmaalle "väljemmille vesille"  ja kuinka hän sitten päätyi toteuttamaan tämän haaveen. Ja siitä miten oikealta tämä päätös on tuntunut. Ihana kirjoitus kaiken kaikkiaan ja tuntuu, että on kirjoitettu aivan täydestä sydämestä. 

"Efter att nu ha bott i Österbotten i två år har jag insett att jag inte bara saknade naturen som ett vagt begrepp, så som man saknar naturen när man står mitt i Böles tjockaste betonghelvete. Jag saknade min natur. Den jag växt upp i. Skogen min familj vårdat i generationer, svampställena mamma och pappa visat mig, jaktmarkerna där jag stått på pass sedan jag var tolv år gammal."

https://www.sfv.fi/sv/aktuellt/article-143057-87764-min-skog

Vierailija
16210/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas löytyi ihana arkistojen aarre vuoden takaa. Katsokaa poikien hymyä Warnerin Mello-voiton jälkeen järjestämissä tervetuliaisjuhlissa, joissa heille on leivottu oma kakku. Ja erityisesti heidän silmiensä loistetta videon lopussa, kun he vihdoin poistuvat Forumin homecoming-keikalta poseerattuaan yhteiskuvassa viimeisenkin fanin kanssa. Siinä on onnellisia miehiä.

https://www.tiktok.com/@warnermusicfi/video/7487536870214110486

Vierailija
16211/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin bongattu toi Erika nimi, voi hyvinkin olla että siinä on jotain tuollaista takana.

Mä en oo itse asiassa vielä tuota Termos-jaksoa kuunnellut, se on vähän jäänyt mutta on kyllä ollut tarkoitus. Toinen mitä mun on pitänyt kuunnella, oli sen jonkun ruotsalaisen lehden tai nettisivuston podi tämän kevään Mellon efterfesteiltä, missä oli Kajhin liittyvää asiaa myös, mutta en enää yhtään muista minkä niminen se oli niin vaikea löytää. Täälläkin se oli joskus silloin kymmeniä sivuja sitten linkattuna. Muistaako joku mikä sen nimi oli?

Mä olen katsonut ja kuunnellut kaikki tänne linkatut videot, podit, ohjelmat ja muut, mutta tuollaista ei tule nyt mieleen. Ehkä jollain toisella on parempi muisti?

Vierailija
16212/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^  Tarkoitatteko ehkä tätä?

Vierailija
16213/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas löytyi ihana arkistojen aarre vuoden takaa. Katsokaa poikien hymyä Warnerin Mello-voiton jälkeen järjestämissä tervetuliaisjuhlissa, joissa heille on leivottu oma kakku. Ja erityisesti heidän silmiensä loistetta videon lopussa, kun he vihdoin poistuvat Forumin homecoming-keikalta poseerattuaan yhteiskuvassa viimeisenkin fanin kanssa. Siinä on onnellisia miehiä.

https://www.tiktok.com/@warnermusicfi/video/7487536870214110486

Ai tämähän on aivan ihana! Tulee itsellekin onnellinen olo. Tuo täpötäysi Forum on varmasti ollut pojille sykähdyttävä kokemus, kun eivät osanneet ollenkaan odottaa lähellekään tällaista kiinnostusta, tai oikein minkäänlaista kiinnostusta suomenkielisessä Suomessa. Hienoja muistoja nämä tällaiset! 

Vierailija
16214/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija: Tuo täpötäysi Forum on varmasti ollut pojille sykähdyttävä kokemus, kun eivät osanneet ollenkaan odottaa lähellekään tällaista kiinnostusta, tai oikein minkäänlaista kiinnostusta suomenkielisessä Suomessa. Hienoja muistoja nämä tällaiset! 

Muistetaan silti, että Helsingissä ja Espoossa asuu kymmeniätuhansia ruotsinkielisiä kummassakin. Sitä ei heti huomaa korvakuulolta, kun yleensä puhuvat tuntemattomille spontaanisti enemmistökieltä. KAJ myi kahtena päivänä Svenska Teaternin esityksensä loppuun talvella ennen Mello-julkisuutta. 

Vierailija
16215/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän onnellisia ilmeitä löytyy tästäkin pätkästä. Mä olin kokonaan unohtanut, että pojat ovat muiden palkintojensa ohessa saaneet myös kullatun löylykauhan. Kelpaa kylpeä.  :)

https://www.youtube.com/shorts/reDw8y07djk

Vierailija
16216/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Celeste ja Vörjeans kohtaavat uudelleen, tällä kertaa Smak ilag -konsertissa.

Vierailija
16217/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija: Tuo täpötäysi Forum on varmasti ollut pojille sykähdyttävä kokemus, kun eivät osanneet ollenkaan odottaa lähellekään tällaista kiinnostusta, tai oikein minkäänlaista kiinnostusta suomenkielisessä Suomessa. Hienoja muistoja nämä tällaiset! 

Muistetaan silti, että Helsingissä ja Espoossa asuu kymmeniätuhansia ruotsinkielisiä kummassakin. Sitä ei heti huomaa korvakuulolta, kun yleensä puhuvat tuntemattomille spontaanisti enemmistökieltä. KAJ myi kahtena päivänä Svenska Teaternin esityksensä loppuun talvella ennen Mello-julkisuutta. 

KAJ on jo vuosikausia esiintyneet sekä Helsingissä että esimerkiksi Turussa, hyvällä menestyksellä. 

Pääkaupunkiseudulla asuu noin 65 000 ruotsinkielisiä, ei ihan pieni joukko ihmisiä. 

Ja tämän lisäksi, sekä Kirkkonummi että Sipoo ovat vanhoja ruotsinkielisiä seutuja, mistä on helppo tulla Helsinkiin, jos/kun suosikkiartisti esiintyy. 

(Länsi-Uudellamaalla, eli Hangosta Espooseen, asuu 100 000 ruotsinkielisiä). 

Vierailija
16218/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla asuu suhteellisen paljon ruotsinkielisiä, kun verrataan vaikka Savoon tai Kainuuseen. Forum oli kuitenkin siinä mielessä käännekohta, että yleisöstä oli ensi kertaa enemmistö suomenkielisiä, ja suomenkielisten fanien esiinmarssi oli Kaj'lle yksi viime vuoden suurimpia yllätyksiä.

Forum oli virstanpylväs, jota seurasivat esimerkiksi Tampereen ja Porin keikat umpisuomenkielisine hullaantuneine yleisöineen. Kaikki kunnia ruotsinkielisille kannattajille, jotka ovat elättäneet Kaj'n tähän asti. Mutta kiinnostavampaa on kielimuurien kaatuminen. Tähänkin kajahtaneeseen ketjuun kirjoittavista ainakin 95 prosenttia on täysin suomenkielisiä.

Vierailija
16219/16218 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Celeste ja Vörjeans kohtaavat uudelleen, tällä kertaa Smak ilag -konsertissa.

Ihailtavan hyvin pysyy Celeste mukana myös Vörjeansin kelkassa ja tajuaa nyanssin toisensa jälkeen. Auton takapeili -vitsi meni häneltä ohi, samoin Langradin, mutta niin ne menivät aikoinaan multa supisuomalaiseltakin ennen kuin tästä ketjusta opin, mihin ne viittaavat. Vörjeans on vöyriläisempi kuin Vöyri itse mutta samalla näköjään myös aika universaali. Freppa herättää samat äidilliset tunteet kaikissa naisissa, ja Tommy ja Määnin herättää sitten toisenlaisia tunteita kaikissa naisissa, kansallisuudesta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi