Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (15850)
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt täysin parjata suomenkielistä mediaa. Tämä erinomainen juttu oli Hesarissa jo 3.1.2017. Tämän yhteydessä on se hauska Emäntä meni metsään -runovideo.
Tätä pitää kyllä kiittää ja kehua. Varmaan asiantunteva vaasalainen toimittaja ehdottanut aihetta Hesarille ja toteuttanut sen sitten loistavasti. Hän on saanut mukaan kaiken olennaisen ja ylikin. Juttu on todennäköisesti silloin mennyt monelta ohi, mutta nyt olisi tuhannen taalan paikka tehdä seurantajuttuna samanlainen syvällinen artikkeli. Se vetäisi paljon lukijoita, kun Vöyrin pojat ovat ainakin näöltä tuttuja jokaiselle suomenkielisellekin (tuolloin vuonna 2017 vain kouralliselle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt täysin parjata suomenkielistä mediaa. Tämä erinomainen juttu oli Hesarissa jo 3.1.2017. Tämän yhteydessä on se hauska Emäntä meni metsään -runovideo.
Tätä pitää kyllä kiittää ja kehua. Varmaan asiantunteva vaasalainen toimittaja ehdottanut aihetta Hesarille ja toteuttanut sen sitten loistavasti. Hän on saanut mukaan kaiken olennaisen ja ylikin. Juttu on todennäköisesti silloin mennyt monelta ohi, mutta nyt olisi tuhannen taalan paikka tehdä seurantajuttuna samanlainen syvällinen artikkeli. Se vetäisi paljon lukijoita, kun Vöyrin pojat ovat ainakin näöltä tuttuja jokaiselle suomenkielisellekin (tuolloin vuonna 2017 vain kouralliselle).
Samaa mieltä. Kunnon syväluotaava, KAJ'n taiteilijuutta monelta kantilta käsittelevä juttu vaan tänä vuonna suomen kielellä, kun tulossa on heidän suurin konserttinsakin ikinä, ja Jakobilla on ensimmäinen musikaaliroolinsa Svenskanissa. Kuka toimittaja ottaisi asiakseen? Tuo vanha Hesarin juttu on taatusti mennyt ihmisiltä ohi, kukapa suomenkielinen olisi tuolloin ollut kiinnostunut jostain tuntemattomasta KAJ'sta. Itsekin luin aiemmin Hesaria aika tiiviisti enkä muista tuollaista juttua ollenkaan. Todennäköisesti en ole sitä edes silloin noteerannut. Sitäpaitsi, niin paljon on tapahtunut asioita tuon jälkeen, musikaalit ym. KAJ on kehittynyt aivan toiselle tasolle, vaikka hyviä olivat jo 2017.
Lukaiskaapa (jos voitte) päivän Hesarista Haloo Helsingin konserttiarvio. Jos nimien paikalle vaihtaa KAJ-nimiä ja kappaleiksi KAJ'n biisejä vastaa se aika tarkkaan KAJ On Ice - kokemustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kunnon syväluotaava, KAJ'n taiteilijuutta monelta kantilta käsittelevä juttu vaan tänä vuonna suomen kielellä, kun tulossa on heidän suurin konserttinsakin ikinä, ja Jakobilla on ensimmäinen musikaaliroolinsa Svenskanissa. Kuka toimittaja ottaisi asiakseen? Tuo vanha Hesarin juttu on taatusti mennyt ihmisiltä ohi, kukapa suomenkielinen olisi tuolloin ollut kiinnostunut jostain tuntemattomasta KAJ'sta. Itsekin luin aiemmin Hesaria aika tiiviisti enkä muista tuollaista juttua ollenkaan. Todennäköisesti en ole sitä edes silloin noteerannut. Sitäpaitsi, niin paljon on tapahtunut asioita tuon jälkeen, musikaalit ym. KAJ on kehittynyt aivan toiselle tasolle, vaikka hyviä olivat jo 2017.
Hesari on kyllä kirjoittanut Axelista pari oikein hyvää juttua viime syksynä Rääppöön suomennoksen julkaisun aikoihin.
KAJn tiimoilta ollut hiljaisempaa.
"Tuo vanha Hesarin juttu on taatusti mennyt ihmisiltä ohi, kukapa suomenkielinen olisi tuolloin ollut kiinnostunut jostain tuntemattomasta KAJ'sta. Itsekin luin aiemmin Hesaria aika tiiviisti enkä muista tuollaista juttua ollenkaan. Todennäköisesti en ole sitä edes silloin noteerannut."
Nolostuttaa, että ruotsia aikoinaan opiskelleena (Vaasassa) ja myöhemminkin harrastaneena Hesarin, Höblän ja Språkbrukin tilaajana sekä Yle Femma/Teeman ajoittaisena katsojana en muistanut viime helmikuun Mello-uutisten tultua kuulleeni koskaan KAJ'sta. Strömsö ei ole minun heiniäni, mutta ainakin Efter nio -haastattelut olisi pitänyt muistaa, samoin isänpäivän uutislähetyksen Text-tv ja se Sonja Kailassaaren juontaman tietokilpailun jakso jossa Axel vieraili. Muun muassa tämän palstan ansiosta olen nyt onnistunut löytämään tallenteita Yleltä ja muualtakin. Osaselitys tietämättömyyteen on että en seuraa musiikkimaailmaa, paitsi viisufinaalit olen katsonut yleissivistysmielessä melkein aina. KAJ on kuitenkin ollut paljon muutakin ja esiintymiset persoonallisia. Mitä siis voi odottaa suomenkieliseltä, jolla ei ole ollut tuonkaan vertaa kosketusta Svenskfinlandiin?
Vierailija kirjoitti:
Lukaiskaapa (jos voitte) päivän Hesarista Haloo Helsingin konserttiarvio. Jos nimien paikalle vaihtaa KAJ-nimiä ja kappaleiksi KAJ'n biisejä vastaa se aika tarkkaan KAJ On Ice - kokemustani.
Reipastuin ja laitoin saman viestin Hesarin kulttuuritoimitukseen täydennettynä kehotuksella mennä Vaasaan ja muutenkin kurkistaa yli kielimuuein.
Mä todennäköisesti luin sen Hesarin 2017 jutun jo silloin aikoinaan, koska olen aina lukenut kulttuurisivut tarkasti enkä jättänyt väliin edes sellaista, joka ei välttämättä ole mulle ns. leipälaji. Mutta se on silti mennyt ohi siinä mielessä, etten muistanut Kaj'sta kuulleeni ikinä ennen vuotta 2025.
Näin jälkikäteen katsottuna loistava, täsmälleen kohderyhmälle eli tietämättömälle suurelle yleisölle räätälöity juttu. Nyt julkaistuna se varmasti herättelisi potentiaalisesti kiinnostuneita tutustumaan Kaj'hin tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaa varmaan monen muunkin Kaj on Ice -kokemusta. "Pelaa varman päälle mutta koskettaa yleisöä." Oletan, että areenakokoisissa konserteissa on sellainen riski ja sen verran heterogeeninen kuulijakunta, että varman päälle niissä pelaa aika moni artisti. Kokeellisten keikkojen paikka on sitten joku klubi, jossa voi testata outojakin juttuja.
Joku kriitikko taisi kirjoittaa Kaj'n jäähallikeikasta samaan tyyliin, että muuten hyvä mutta liian ennalta-arvattava setti. Mä sanoisin, että 95 prosenttia yleisöstä arvosti juuri sitä, että sai kuulla ne odotetuimmat parhaat hitit vuosien varrelta. Maustettuna juuri sopivilla yllätyksillä, kuten Hupparipäivällä. Ja vielä kirsikkana kakun päällä sen kovemman vöyriläisbändin lyhyt vierailu.
Vierailija kirjoitti:
Mä todennäköisesti luin sen Hesarin 2017 jutun jo silloin aikoinaan, koska olen aina lukenut kulttuurisivut tarkasti enkä jättänyt väliin edes sellaista, joka ei välttämättä ole mulle ns. leipälaji. Mutta se on silti mennyt ohi siinä mielessä, etten muistanut Kaj'sta kuulleeni ikinä ennen vuotta 2025.
Näin jälkikäteen katsottuna loistava, täsmälleen kohderyhmälle eli tietämättömälle suurelle yleisölle räätälöity juttu. Nyt julkaistuna se varmasti herättelisi potentiaalisesti kiinnostuneita tutustumaan Kaj'hin tarkemmin.
Minäkin olen melko varmasti lukenut tai ainakin selaillut tuona päivänä Hesarin kulttuurisivut. Mutta minä olen ennen viime vuotta ollut sen tyyppinen ihminen, että minua ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ruotsin murteella esiintyvä pohjanmaalaisbändi. En ollut koskaan kiinnostunut vähemmistökielistä ja kun nyt katson artikkelin kuvia, huomaan että tuontyyppiset artistit eivät tuolloin lähtökohtaisesti kiinnostaneet minua ollenkaan. Olisin luultavasti ajatellut esim. Taco hej -kuvasta, että onpa nolon näköistä lapsellista meininkiä . Olen siis todennäköisesti ohittanut artikkelin lukemalla vain otsikon ja vilkaisemalla kuvat. Mitään muistikuvaa asiasta minulla ei ole.
Kerron tämän suuresti häpeillen. Ajatusmaailmani on vuodessa heittänyt häränpyllyä.
Mä olen aina ollut kiinnostunut kielistä ja jokaisessa tarjoutuneessa tilanteessa parhaani mukaan puhunutkin kaikkia, joita yhtään osaan. Myös ralliruotsiani. Mutta sama kuin edellisellä, pohjalaisten maalaispoikien bänditouhut olisin sivuuttanut suopealla hymähdyksellä, koska musiikkimakuni on niin vahvasti ollut klasaripuolella.
Mutta hei, ei häpeillä! Jokaisella meistä on menneisyys, jota ei voi muuttaa. Ollaan sen sijaan iloisia siitä, että lopulta kuitenkin törmättiin tähän luonnonilmiöön, joka on mullistanut niin monen maailmankuvan.
On siellä pari tajunnanräjäyttävää tänäkin vuonna. Enkä tarkoita Suomea.