Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (12399)

Vierailija
12301/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkimo-ristipistotyö olkkarin seinällä on hyvä tunnusmerkki, ikään kuin ikkunalaudan kaksi kynttilää taannoin sortovuosina. Ja toki tietynmerkkinen kiuas olkkarin nurkassa, jos vähän raskaamman statementin haluaa esittää.

Nää salaiset merkit ovat parhaita, kun kukaan ei huomaa. Varsinkaan Harviaa olohuoneen nurkassa ei varmasti tarvitse selitellä vieraille😅

Minun talossa on keittiössä leivinuuni ja puuhella, makuuhuoneessa pönttöuuni mutta olohuoneesta aikanaan on purettu pönttöuuni. Ajattelin teettää siihen uuden mutta enpäs taidakaan, hommaan sen Harviakiukaan. Kukaan tuskin ihmettelee kun ymmärtävät että lämmönlähdehän se siinä. Vain Tietäjät tietävät.

Vierailija
12302/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkimo-ristipistotyö olkkarin seinällä on hyvä tunnusmerkki, ikään kuin ikkunalaudan kaksi kynttilää taannoin sortovuosina. Ja toki tietynmerkkinen kiuas olkkarin nurkassa, jos vähän raskaamman statementin haluaa esittää.

Nää salaiset merkit ovat parhaita, kun kukaan ei huomaa. Varsinkaan Harviaa olohuoneen nurkassa ei varmasti tarvitse selitellä vieraille😅

Minun talossa on keittiössä leivinuuni ja puuhella, makuuhuoneessa pönttöuuni mutta olohuoneesta aikanaan on purettu pönttöuuni. Ajattelin teettää siihen uuden mutta enpäs taidakaan, hommaan sen Harviakiukaan. Kukaan tuskin ihmettelee kun ymmärtävät että lämmönlähdehän se siinä. Vain Tietäjät tietävät.

Kuulostaa suunnitelmalta! Ei kuin toimeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12303/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kaj ymmärtävät, että ihminen tarvitsee olohuoneeseenkin lämmönlähteen. Ja jos joku ihmettelee niitä kolmea kylkiäistä, sanot vaan että ne on sun veljenpojat, jotka tuli tädille kylään.

Vierailija
12304/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken yritin kirjoittaa tänne, että yritän keskittyä hyvään enkä anna solvaajille aikaani, mutta kommenttini blokattiin. Katsotaan meneekö tämä läpi.

Oliko sun viesti lainaus sellaiseen viestiin, joka oli jo lainaus jostain? Mulla käy välillä niin että jos yritän lainaamalla vastata viestiin jossa on jo lainattu jotain toista viestiä, niin se mun kirjoittama viesti vaan katoaa ja täytyy kirjoittaa uudestaan. Hiton ärsyttävää, kun unohtaa tämän jutun ja kirjoittaa pitkän viestin, ja sitten se vaan katoaa. Siksi yleensä jos viestissä johon haluan vastata on jo lainattu jotain toista viestiä, niin kirjoitan oman viestini ilman lainausta ja sanallisesti viestin alkuun selitän mihin viestiin vastaan viestilläni. 

Siinä oli mun mielestä vaan yksi lainaus. Tuli viesti, että kommenttini meni tarkistettavaksi tai jotain sellaista. Mulle käy aika usein niin.

Kommentoin monisanaisesti sitä miten keskityn hyvään ja jätän solvaajat kokonaan huomioitta. En päästä sellaisia viestejä tällaisilla palstoilla ihon alle.

Vierailija
12305/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taas jätän lainaamatta jotta tämä viesti menee perille eikä katoa, mutta mulle ei tule mitään ilmoitusta että viesti menisi tarkistettavaksi tms. Se viesti vaan katoaa ja on kuin en koskaan olisi kyseistä viestiä kirjoittanutkaan. 

Vierailija
12306/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa suunnitelmalta!

Siihen vielä avokadovati viereen. Täydellistä.

Vierailija
12307/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajellut paljon ympäri Suomenmaata ja Pohjanmaatakin, mutta Vöyrin olen jotenkin onnistunut tähän saakka ohittamaan, vaikka esimerkiksi Närpiö, Vaasa ja Pietarsaari on nähty. Mutta ensi kesänä meinaan tehdä reissun Palvikseen, Komossaan ja Maxmon kirkonkylään. Käydä ostamassa jotain Vöyrin Grilliltä ja juoda mokkapalakahvit tietyssä kahvilassa.  :)

Mä en just kehdannut noita juttuja tehdä. Olen ikävän estynyt tietyissä asioissa. Ruotsin kielen puhumiseen on myös iso kynnys.

Täällä toinen estynyt. Mäkään en kehdannut. Terveisin se joka ajoi kesällä Haapa rianin OHI. En esim. kehdannut pysähtyä kuvaamaan ko. latoa. Tuli liikaa sellainen olo, että paikallisia alkaa ärsyttää kun turisti(t) alkaa parveilla kotikulmilla kuvaamassa jotain hiton latoa. Jossain kahvilassa käynti tietysti vähän eri asia, ne on tarkoitettukin sitä varten että niissä käydään. 😄 Tosin en olisi kehdannut mennä ehkä sinnekään. "Onneksi" ei tarvinnut tehdä valintaa, kun pyörin Vöyrillä sellaiseen aikaan että kyseinen mokkapalamesta oli kiinni. 😄

Vierailija
12308/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadoista tuli mieleen, että KAJllahan on tämä ruokateema aina hyvin esillä. Facen faniryhmäläisillä oli joku etätapaaminen ja kirjasivat ylös aiheeseen liittyviä ruokia. Niitä tuli neljä sivullista ja katsoin että joku 15-20 kpl/sivu. Tämän jälkeen kommenteista tuli vielä varmaan parikymmentä lisää.

Hassua😀

Vierailija
12309/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokadoista tuli mieleen, että KAJllahan on tämä ruokateema aina hyvin esillä. Facen faniryhmäläisillä oli joku etätapaaminen ja kirjasivat ylös aiheeseen liittyviä ruokia. Niitä tuli neljä sivullista ja katsoin että joku 15-20 kpl/sivu. Tämän jälkeen kommenteista tuli vielä varmaan parikymmentä lisää.

Hassua😀

Mitäs kaikkia niitä onkaan? Mulla tulee nopeasti mieleen vain kahvi, tacot (ja niiden tykötarpeet) ja kakut/leivonnaiset (söt och salt).

Vierailija
12310/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot ja ennakkoasenteet ne juuri tehokkaasti estääkin mihinkään uuteen tutustumisen, tai mukavuusalueelta pois menemisen. Ihan sama, kuin jos pitäisi maistaa jotain uutta ruokaa, missä on joku ainesosa, josta ei niin pidä. "Hyi, en syö!" Vaikka se ainesosa ei edes siinä näkyisi tai tuntuvasti maistuisi. 

Tietysti, jos ei kiinnostusta johonkin asiaan tai ilmiöön kertakaikkiaan ole, niin toki sille tutustumiselle on silloin iso kynnys. 

Juuri niissä uudenvuoden kommenteissa oli paljon tyyliin, "Lopetin katsomisen heti Erikan jälkeen. KAJ on huono ja sääli yleisöä". Katsoin äsken uudestaan seniltaisen YOLOn ja kyllä näytti yleisöllä olevan hauskaa. Eniten jännitin miten yleisö ottaa sen vastaan kun he eivät tunne Fabbo-Daisy-kulttia ennestään.  Toivottavasti moni innostui tutustumaan KAJ'hin. Jätetään ne jääräpäät kiehum

Mistä tiedät että yleisö ei tiennyt fabboa ennestään? Aika ylimielinen oletus!

Kyllä minusta näytti siltä että siellä oli helkutisti jengiä jotka tiesivät tasan tarkkaan mistä oli kyse. Ei tarttenu jännittää poikien puolesta pätkääkään.

Vierailija
12311/12399 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua😀

Mitäs kaikkia niitä onkaan? Mulla tulee nopeasti mieleen vain kahvi, tacot (ja niiden tykötarpeet) ja kakut/leivonnaiset (söt och salt).

Vaikka mitä, en pysty niitä kaikkia tähän kirjoittamaaan, mutta ihan rasvattomasta kermasta lähtien Vörjeansin grilliherkkuihin. Musikaaleista tulee tietenkin marjat, perunat, riistaruoka ja mitä kaikkea se BP:n diiva LindaQ tilailikaan - sushia ainakin mutta sai uuniseitä. 
Ja paljon muuta. Sieltä muuten opin että oukki doukki on oikeasti jotain karkkeja. Joku laittoi kuvan niistä.

Vierailija
12312/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohentanut kielitaitoani ihan vaan alkamalla höpöttää itsekseni ruotsiksi (en häiritse ketään, kun asun yksin). Puhun siis ajatukseni ääneen sen sijaan, että ajattelisin ne vain päässäni, ja nimenomaan toisella kotimaisella. Kun vastaan tulee sana, jota en ruotsiksi tiedä, tsekkaan sanakirjasta, ja taas mennään. Varmaan aika epäortodoksinen metodi, mutta toimii. Jos nyt tulisi närpiöläinen mummo vaikka kysymään tietä, niin täältä pesee, på svenska!

Jännä homma, minullakin on samanlainen metodi, ja koska asun Porvoossa kuulen paljon ruotsinkieltä kaupoissa asioidessa ja kahviloissa, sekä ruotsinkielisten koululaisporukoiden puheensorinaa kaupungilla. Tosin täällä puhutaan stadilaista ruotsia, jota on helpompi ymmärtää kuin vöyriläistä. Porvoon saaristossa alkuperäiset saarelaiset puhuvat vielä omaa murrettaan, ja onkin mielenkiintoista kuulla erilaisia murteita eri puolilla Suomea liikkuessa. 

Porvoolainen mieskuoro ranskalaisen johtajansa innoittamana,  kajautti komeasti Vappuna Runeberg patsaan edustalla BBB:n sankan porvoolaisjoukon suureksi iloksi!

Vierailija
12313/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokateemaan muutama lisää, mitä heti tuli mieleen. 

BP:ssa nauravat nakit ja suklaa. Suklaakuulat on Schwerinissäkin tietysti. 

Kom ti byinissä lahna/kalat, makkara, letut. 

Kaffitårissa katkaravunpyrstöt. 

Vierailija
12314/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua😀

Vaikka mitä, en pysty niitä kaikkia tähän kirjoittamaaan, mutta ihan rasvattomasta kermasta lähtien Vörjeansin grilliherkkuihin. Musikaaleista tulee tietenkin marjat, perunat, riistaruoka ja mitä kaikkea se BP:n diiva LindaQ tilailikaan - sushia ainakin mutta sai uuniseitä. 
Ja paljon muuta. Sieltä muuten opin että oukki doukki on oikeasti

Niin tietenkin. Makkarakeitto, marjat, pillimehut, grilliruuat, punaiset oukkidoukit, riistaruuat... Onhan niitä tosiaan vaikka mitä kun tarkemmin miettii. Näköjään aivot löi illalla tyhjää. 😄 Halv åtta hos KAJ'ssa saadaan jopa resepti ruokaisaan piiraaseen.

Vierailija
12315/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ taitaa olla kuin Viisikko, aina ruoka mielessä ja pitää olla hyvät ja täyttävät eväät saatavilla.

Vierailija
12316/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Ylen radio Vegaa (ruotsinkielinen radiokanava) jos joku haluaa kehittää kielitaitoaan. 

Soittavat jonkin verran myös KAJn tuotantoa. 

Selkouutiset arkisin klo 11.30 sopii aloittelijoille ja muut ohjelmat edistyneille. 

Nuorisolle löytyy Yle X3M (Extrem), muistuttaa aika paljon Yle X. Puhuvat melko nopeasti eikä yhtä selkeästi kuin Vegan juontajat. 

Vierailija
12317/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tillsammans följer vi KAJ -ryhmään tulee päivittäin tunnustuksia siitä miten KAJ on avannut ihmisten silmiä, opettanut uutta ja lisännyt hyvinvointia. Ilon tuominen on tärkeä vastapaino vihapuheelle, kateudelle ja ilkeilylle.*

Tää on ihan totta. Vaikka tuonne ryhmään kirjoittavat etupäässä "hurahtaneet" fanit, niin kyllä kaikkialla muuallakin erilaisilla alustoilla näkee näitä kommentteja ihan suurelta yleisöltäkin. Voi olla vielä uutuudenviehätystäkin, ainakin suomenkielisten keskuudessa, mutta enemmän uskon siihen, että tällaiselle positiiviselle ja hyvää mieltä tuottavalle musiikille on tässä meidän maailmanajassa selvä tilaus, joka nyt on osunut maaliin. Ja poikien ihanat persoonat, ystävällisyys ja aitous vielä tukevat tätä pakettia. Aina on niitä, jotka tällaisesta ärsyyntyvät, mutta se on heidän ongelmansa. Toivottavasti löytävät iloa elämäänsä jotaim muuta kautta.

Vierailija
12318/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ taitaa olla kuin Viisikko, aina ruoka mielessä ja pitää olla hyvät ja täyttävät eväät saatavilla.

"Om itt man jäter var man hungro"

Vierailija
12319/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajellut paljon ympäri Suomenmaata ja Pohjanmaatakin, mutta Vöyrin olen jotenkin onnistunut tähän saakka ohittamaan, vaikka esimerkiksi Närpiö, Vaasa ja Pietarsaari on nähty. Mutta ensi kesänä meinaan tehdä reissun Palvikseen, Komossaan ja Maxmon kirkonkylään. Käydä ostamassa jotain Vöyrin Grilliltä ja juoda mokkapalakahvit tietyssä kahvilassa.  :)

Mä en just kehdannut noita juttuja tehdä. Olen ikävän estynyt tietyissä asioissa. Ruotsin kielen puhumiseen on myös iso kynnys.

Täällä toinen estynyt. Mäkään en kehdannut. Terveisin se joka ajoi kesällä Haapa rianin OHI. En esim. kehdannut pysähtyä kuvaamaan ko. latoa. Tuli liikaa sellainen olo, että paikallisia alkaa ärsyttää kun turisti(t) alkaa parveilla kotikulmilla kuvaamassa jotain hiton latoa. Jossain kahvilassa käynti tietysti

Mä olen käynyt Vöyrillä ja kyllä itseäkin nolotti kuvata jotain ihme juttuja. Mutta toisaalta: Itsehän pitävät yhä Norrvallassa Baselin lauteita, on valokuvia KAJ'sta. Myös K-Marketissa on yhä lauteet, tosin nyt muun rekvisiitan alla. Noita KAJ'n biiseihin viittaavia kylttejä on yhä ja KAJ-tavaraa on myynnissä siellä täällä. 

Joten kaj ne ovat yhä ylpeitä saamastaan huomiosta joten oletan, että suhtautuvat meihin faneihin huvittuneella ystävällisyydellä. Meitä on kuitenkin niin vähän, että tuskin meitä riesaksi saakka on, mutta pienelle kunnalle kuitenkin tuomme vähän rahaa tullessamme. KAJ-fanit taitavat olla pääosin sangen aikuista ja asiallista väkeä ja siten hyvin käyttäytyvää, joten jostain riihen kuvaamisesta ei ole kiusaa, kun oletettavasti osaamme autommekin parkkeerata asiallisesti.

Ainakin se mitä vähän juttelin kauppojen henkilökunnan kanssa, tuntuivat olevan yhä positiivisen ilahtuneita siitä, että sinne jotkut vaivautuvat toiselta puolelta Suomea KAJ'n kotikulmia katsomaan.

Sitäpaitsi Axelkin totesi jossain haastattelussa, kun kysyttiin saavatko liikkua rauhassa Vöyrillä: "Joo...eihän siellä edes ole pahemmin ketään." Eli kyllä me muutama hyväkäytöksinen turisti mahdutaan kylänraitille.

Vierailija
12320/12399 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Ylen radio Vegaa (ruotsinkielinen radiokanava) jos joku haluaa kehittää kielitaitoaan. 

Soittavat jonkin verran myös KAJn tuotantoa. 

Selkouutiset arkisin klo 11.30 sopii aloittelijoille ja muut ohjelmat edistyneille. 

Nuorisolle löytyy Yle X3M (Extrem), muistuttaa aika paljon Yle X. Puhuvat melko nopeasti eikä yhtä selkeästi kuin Vegan juontajat. 

Kiitos vinkistä! Radio-ohjelmat ovat hyvää kieliharjoittelua ja voi kuunnella muuta tehdessä ja vaikka nukkumaanmennessä. Lapsiperhearjessa kun ei usein ole aikaa erikseen alkaa opiskelemaan kieltä. Kiitos muuten sille jollekin, joka vinkkasi Yle Arenan Ted & Kaj'n sekä Näst sista ordetin. Niitä on ollut kiva kuunnella, vaikka ei kaikkea ymmärräkään, mutta riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan