Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (10827)
Vierailija kirjoitti:
Pojiltahan muuten kysyttiin yhdessä Baselin aikaisessa haastattelussa, mikä on heidän lempidinosauruksensa. Olennainen kysymys tietysti. Mutta muistaako joku, mitä he vastasivat?
Mä uskon vakaasti, että heidän lempidinojaan ollaan me varttuneet fanitädit. Meiltähän ne kaikki pullat ja mokkapalatkin on peräisin, joita heille huolehtivaisesti keikoille kannetaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.facebook.com/share/v/17Vhefs3Vo/?mibextid=wwXIfr
Yritän linkata äskettäin mainittuun videoon, jossa Jakob harjoittelee frakki päällään oopperaa. Tämä on sieltä pienemmästä kaikille avoimesta face-ryhmästä.
On kyllä suvereeni tapaus tämä Maxmon mies. Metsurin villapaidassa ja kädet taskuissa kajahtaa vaativan tenoriaarian korkeimmat sävelet ilman pienintäkään ponnistelua. :D
Jossain haastattelussa Jakob yritti väittää, että häneltä onnistuu ooppera vain yleisön edessä, mutta tämä todistaa muuta.
Ja hän on useassa yhteydessä sanonut myös, että Nessun dorma oli hänen veljensä lempikappale ja sitä tuli kuultua ja kuunneltua. Mielenkiintoista muuten, että joku nuori kundi fanittaa tällaista kappaletta, ei ihan tavallista - siis jos tuo asia paikkansa pitää. Jakob on kertonut tulleensa sitten siihen tulokseen, että kyllä hän itsekin tuon pystyy laulamaan, ja alkoi kokeilla. No todellakin pystyy. Ja nyt kun vertaa näitä nykyisiä esityksiä niihin monen vuoden takaisiin, niin ero on selkeä. Laulaminen ja äänenmuodostus on kehittynyt huimasti.
Jakob on muutamassa haastattelussa sanonut, että laulamisessa (ja saunomisessa) ei pitäisi koskaan kilpailla. Olikohan hänen kilpailuhengelle liian kova kolaus, kun ei päässyt finaaliin Strumphittarna kisassa?
Tässä suora linkki Jakobin laulamaan kappaleeseen: https://areena.yle.fi/1-50005861
Mutta jos joku haluaa traumatisoitua pahemminkin, koko jakso löytyy: https://areena.yle.fi/1-3743878
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
On kyllä suvereeni tapaus tämä Maxmon mies. Metsurin villapaidassa ja kädet taskuissa kajahtaa vaativan tenoriaarian korkeimmat sävelet ilman pienintäkään ponnistelua. :D
Jossain haastattelussa Jakob yritti väittää, että häneltä onnistuu ooppera vain yleisön edessä, mutta tämä todistaa muuta.
Ja hän on useassa yhteydessä sanonut myös, että Nessun dorma oli hänen veljensä lempikappale ja sitä tuli kuultua ja kuunneltua. Mielenkiintoista muuten, että joku nuori kundi fanittaa tällaista kappalet
Joo mäkin olen kuullut aiemmin tämän version ja että se oli veljen voimakappale. Siinä ihan hiljattain tännekin linkatussa podissa, jossa lapset esittivät kysymyksiä, Jakob antoi mielestäni ymmärtää että hän oli kuullut sen kerran veljensä soittamana ja päätti sitten kokeilla laulaa. Ekalla kerralla ei mennyt ihan putkeen mutta muutaman päivän päästä jo hyvin. Esittikö hän sen peräti heti silloin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä suora linkki Jakobin laulamaan kappaleeseen: https://areena.yle.fi/1-50005861
Mutta jos joku haluaa traumatisoitua pahemminkin, koko jakso löytyy: https://areena.yle.fi/1-3743878
Anteeksi, väärä linkit. Uusi yritys.
Kappale: https://areena.yle.fi/1-4140285
Koko jakso: https://areena.yle.fi/1-3847695
Olisi kiva tietää historiaa siihen miksi tuo Maxmon puku on niin erilainen verrattuna muihin suomalaisiin kansallispukuihin - naapuripaikkojen eli Vöyrin ja Oravaisten puvut ovat kuitenkin paljon tyypillisemmän näköisiä.
Maxmon puvusta mulle tulee jotenkin mieleen Pietari Brahen patsas ja toisaalta Tarja Halosen joskus Linnan juhlissa käyttämä muinaispuku. Toki pikkuisen saa hihittämään ajatus muinaisesta Jakobin esi-isästä, joka on tulkinnut saamansa ohjeet juhlapuvusta väärin ja kehitellyt ym. Maxmon puvun.
"Joo mäkin olen kuullut aiemmin tämän version ja että se oli veljen voimakappale. Siinä ihan hiljattain tännekin linkatussa podissa, jossa lapset esittivät kysymyksiä, Jakob antoi mielestäni ymmärtää että hän oli kuullut sen kerran veljensä soittamana ja päätti sitten kokeilla laulaa. Ekalla kerralla ei mennyt ihan putkeen mutta muutaman päivän päästä jo hyvin. Esittikö hän sen peräti heti silloin?"
Mä juuri näin vuosia vanhan videon (linkki tässä ketjussa9. Siinä Jakob kertoo, kuinka veli soitti hänelle ihastuneena Nessun dorman ja hän ajatteli heti, että osaisi itsekin laulaa sen. Kaj teki siihen saman tien uuden tekstin (siis Nissan bromsan) ja esitti biisin ensimmäisen kerran keikalla kahden päivän kuluttua. Jakob sai silloin elämänsä ensimmäiset seisovat aplodit kesken konsertin.
Vierailija kirjoitti:
KAJ on vieraina (videon välityksellä) itsenäisyyspäivän aamupäivänä ruotsalaisessa hyväntekeväisyystapahtumassa "Musikhjälpen". Hienoa että ehtivät Linnan juhliin valmistautumiseltaan osallistumaan tällaiseenkin! Livenä eivät tietenkään Itsenäisyyspäivänä ehdi osallistumaan.
Mahtaakohan tuo olla nähtävissä/kuultavissa jossain Ruotsin radion tai tv:n sivuilla?
Hienoja tällaiset jutut! KAJ'han on tehnyt ilmeisesti jo pitkään yhteistyötä Suomessa Projekt Livin kanssa, jonkin sortin hyväntekeväisyysjärjestö sekin. Pietarsaaressa kai?
"Ja hän [Jakob] on useassa yhteydessä sanonut myös, että Nessun dorma oli hänen veljensä lempikappale ja sitä tuli kuultua ja kuunneltua. Mielenkiintoista muuten, että joku nuori kundi fanittaa tällaista kappaletta, ei ihan tavallista - siis jos tuo asia paikkansa pitää."
Kyllä tuo varmasti paikkansa pitää, Jakob on vuosien varrella kertonut tästä monta kertaa. Siis että hänen veljensä lemppari. Nessun dorma oli vuoden 1990 jalkapallon MM-kisojen tunnuskappale ja sitä myötä siitä tuli jalkapallofanien keskuudessa jonkinlainen kulttibiisi. Ehkä tämä velikin innostui sitä kautta asiasta (vaikka itse kisat pidettiin tietysti jo ennen hänen syntymäänsä).
Eikä se nyt poikkeuksellista muutenkaan ole, että jo teininä tykkää oopperasta. Nessun dorma on ollut munkin lempiaariani jo 15-vuotiaasta, jolloin pääsin kokemaan sen ensi kertaa livenä. Yhä vuosikymmenten jälkeen sydän sykähtää, kun kuulen sen alkutahdit.
Joo kyllä nuorisokin voi klassisesta musiikista tykätä, toki. Ehkä tavallisempaa teinien keskuudessa on kuitenkin muunlaisen musiikin fanitus.
Itsekin kuulin ja kuuntelin klassista nuorena. Isäni harrasti yksinlaulua ja kyllä meillä soi kotona aariat ja Merikannot. Jostain ihan tykkäsinkin ja vein levyjä kouluun musiikkitunneille kuultaviksi (me saatiin joskus leikkiä levyraatia). Luokkatoverit eivät välttämättä olleet yhtä ihastuksissaan kuin minä 😊.
Huvittaa kun nyt ruotsalaisetkin on kiinnostuneita linnan juhlista ja kyselee aikatauluja ym. facessa. Onkohan ohjelma koskaan aikaisemmin herättänyt kiinnostusta Ruotsissa?
Toiseen suuntaankin voi olla lisääntynyttä kiinnostusta. Minä en esim. ole koskaan ennen ollut kiinnostunut Rockbjörnenistä, Allsång på Skansenista enkä Musikhjälpenistä. Aion ehkä jopa ruveta katsomaan ruotsalaisia ohjelmia, jotka eivät liity KAJhin mitenkään. Solsidania olen miettinyt. Yleisesti ottaen näistä on kyllä varmaan ollut kiinnostusta Suomessa ennenkin eli en tiedä onko yleisesti ottaen suomalaisten kiinnostus lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun nyt ruotsalaisetkin on kiinnostuneita linnan juhlista ja kyselee aikatauluja ym. facessa. Onkohan ohjelma koskaan aikaisemmin herättänyt kiinnostusta Ruotsissa?
Toiseen suuntaankin voi olla lisääntynyttä kiinnostusta. Minä en esim. ole koskaan ennen ollut kiinnostunut Rockbjörnenistä, Allsång på Skansenista enkä Musikhjälpenistä. Aion ehkä jopa ruveta katsomaan ruotsalaisia ohjelmia, jotka eivät liity KAJhin mitenkään. Solsidania olen miettinyt. Yleisesti ottaen näistä on kyllä varmaan ollut kiinnostusta Suomessa ennenkin eli en tiedä onko yleisesti ottaen suomalaisten kiinnostus lisääntynyt.
Täällä ei saa mainostaa ja toivottavasti kukaan ei tulkitse tätä kommenttiani mitenkään mainostamiseksi, mutta mun omasta mielestä Solsidan on hauska. Ja ne ekat kaudet olivat vielä hauskempia. Makuasioita, mutta suosittelen.
Tämä vaan ketjun pääaiheeseen liittymättömänä sivuhuomautuksena...
En kyllä ymmärrä, miten voitaisiin tulkita mainostamiseksi se, että joku kertoo tykkäävänsä esimerkiksi jostain tv-ohjelmasta (tai elokuvasta tai kirjasta tai bändistä). Eikös se nyt ole ihan normaalia ihmisten välistä keskustelua. Tosin poistettiinhan täältä "mainostamisena" sekin yksi viesti, jossa kysyvälle vastattiin, mistä hän löytää Axelin Morris-novellin (vastaus: kirjakaupoista ja kirjastoista). Joten ehkä täällä ei päde samat säännöt kuin live-elämässä. :)
Minusta on aika ihmeellistä, miten paljon siellä FB-ryhmissä varsinkin rutsalaiset odottavat pojilta. Nytkin ollaan närkästyneitä kun eivät ponnahda sinne hyväntekeväisyyslähetykseen kun kuitenkin ovat videovieraina. Heillähän voi olla vaikka mitä pikkujoulukeikkoja ja ovathan he ansainneet vähän lepoaikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika ihmeellistä, miten paljon siellä FB-ryhmissä varsinkin rutsalaiset odottavat pojilta. Nytkin ollaan närkästyneitä kun eivät ponnahda sinne hyväntekeväisyyslähetykseen kun kuitenkin ovat videovieraina. Heillähän voi olla vaikka mitä pikkujoulukeikkoja ja ovathan he ansainneet vähän lepoaikaakin.
Minä ehkä tulkitsin enemmän niin että jos ovat närkästyneitä, niin siitä ettei heitä ole kutsuttu. Muutenkin toivoisivat enemmän näkyvyyttä pojille Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, väärä linkit. Uusi yritys.
Kappale: https://areena.yle.fi/1-4140285
Koko jakso: https://areena.yle.fi/1-3847695
Mulla ei ole koskaan tapana traumatisoitua yhtään mistään, mutta nyt aloin toivoa, että mun henkilökohtaisia verorahojani ei ole käytetty tähän ohjelmaan... enkä katsonut kuin tuon "Jakobin" suorituksen.
Kyllähän täällä toki saa Solsidania kehua ja suositella! Ei se ole mitään tarjousjauhelihan mainostusta. Itsekin katsonut ohjelmaa uskollisesti alusta alkaen. Solsidanin suomalainen käännösversio on kyllä jäänyt kiinnostuksen puutteen takia välistä. En ihan ymmärtänyt miksi se piti kopioida, kun elämäntyyli ja kulttuuri on naapurissa käytännössä ihan sama kuin täällä.
Kyseistä pukua kutsutaan Maxmon vanhemmaksi puvuksi joka kuvastaa 1700-luvun loppua, sitten on vielä Maxmon uudempi puku joka on samantapainen kuin Vöyrillä ja Oravaisissa.
Mä olen myös nähnyt paljon noita ruotsalaisfanien kommentteja, että toivoisivat KAJ'lle enemmän näkyvyyttä, radiosoittoja ym. Ruotsissa. Vähän samat harmituksen aiheet siis siellä, kuin mitä meilläkin täällä ketjussa välillä ollut. Tottakai sitä jokainen toivoo suosikeilleen kaikkea hyvää, menestystä ja vaikka mitä. Etenkin, kun KAJ oikeasti on hyvä ja arvostettu, myös ihan ammattilaispiirejä myöten. KAJ on tuore, rohkea, uudenlainen, omanlainen, kaiken kaikkiaan piristävä poikkeus kaikkeen tavalliseen ja totuttuun. Ja sopivalla tavalla hieman ravistelee vakiintuneita kuvioita. Ja herranjestas suomalainen! Tuntuu jotenkin olevan Ruotsissa vähän vaikea pala purtavaksi. "Liian kansanomainen" olen nähnyt sanottavan. Mulle tuo on aivan käsittämätön perustelu.
KAJ on vieraina (videon välityksellä) itsenäisyyspäivän aamupäivänä ruotsalaisessa hyväntekeväisyystapahtumassa "Musikhjälpen". Hienoa että ehtivät Linnan juhliin valmistautumiseltaan osallistumaan tällaiseenkin! Livenä eivät tietenkään Itsenäisyyspäivänä ehdi osallistumaan.