Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (6566)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tiktok.com/music/Karaoke-7557023477493532673
Tuolta pitäisi päästä kuuntelemaan Karaoken ennakkomaistiainen. Puhelimen näytöllä katsoessa vasemmalla yläkulmassa on pieni play-nappula.
Suurkiitos! Mäkin kuulen tuossa jotain komeaa sotilasmarssiklangia, kuten se reaktiovideon tehnyt muusikko, samoin vanhaa suomi-iskelmää niin kuin joku täällä aiemmin. Hienoja melodisia käänteitä ja koukkuja. Tykkään kovasti!
Mä kuulin tässä kaikuja kasari-iskelmästä: Tsingis-kaanista ja Dannystä.
Vierailija kirjoitti:
Suurkiitos! Mäkin kuulen tuossa jotain komeaa sotilasmarssiklangia, kuten se reaktiovideon tehnyt muusikko, samoin vanhaa suomi-iskelmää niin kuin joku täällä aiemmin. Hienoja melodisia käänteitä ja koukkuja. Tykkään kovasti!
Minä olin ensin hämmentynyt siitä, että kara-karaoke kuulostaa niin paljon Månsin Cara mian kopiolta, mutta sitten tajusin, että se on tarkoituksellinen jekku. Uskoisin, että tästäkin kappaleesta löytyy paljon ilon aiheita.
Ei jestas, niinpä onkin ja vielä aivan suoraan tuo Cara, cara mia -> Kara-kara-oke🤣
Nerokasta, jälkeen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu: "Kertojaäänessä on KAJ:n huumorista tuttua itseironiaa, mutta proosassa se soi lempeämmin. Åhman ei rakenna karikatyyrejä, vaan pysähtyy arkisiin hetkiin ja etsii niistä ymmärrystä ja empatiaa.
Åhmanin lempeä huumori kantaa. Kauneimmin tämä tiivistyy novellissa Työkalupakki. Poika varttuu isänsä työkalujen äärellä: ensin apupoikana korjaustöissä, sitten mopoa rassaten. Työkalut vaihtavat omistajaa, ja niiden mukana siirtyy myös hiljainen tieto ja katkeamaton ketju isän ja pojan välillä. Lopussa poika muuttaa pois ja saa isältään oman pakin."
Kuuntelen juuri Rääppöötä. Työkalupakissa kertoja on minä-muodossa toisin kuin muissa novelleissa. Ajattelen, että hän kertoo siinä oman tarinansa.
Häpeällistä miten huonosti kolmikko puhuu suomea!
Mulla on tänään vähän Vägg i vägg -tunnelmat. Ai että tämä versio iskee lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta pitäisi päästä kuuntelemaan Karaoken ennakkomaistiainen. Puhelimen näytöllä katsoessa vasemmalla yläkulmassa on pieni play-nappula.
Tsingis-kaan on juuri se mikä minullekin tuli mieleen, en vaan saanut kiinni siitä ennen kuin mainitsit. Tiesin vain että joku lapsuusajan tunnettu kappale.
Karaokessa on viittauksia niin moneen suuntaan (jo niissä 40 ensimmäisessä sekunnissa), ettei tavallinen ihminen pysy perässä. Mä en ollut koskaan kuullutkaan mistään Cara cara miasta, mutta kävin tsekkaamassa, ja jees, sinnehän se iski. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsingis-kaan on juuri se mikä minullekin tuli mieleen, en vaan saanut kiinni siitä ennen kuin mainitsit. Tiesin vain että joku lapsuusajan tunnettu kappale.
Mulle tuli myös Matti ja Teppo -fiilikset. Ei mikään biisi erityisesti vaan tunnelma. Tai ehkä se ei ole niinkään Matti ja Teppo vaan geneerinen kasari-iskelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ensin hämmentynyt siitä, että kara-karaoke kuulostaa niin paljon Månsin Cara mian kopiolta, mutta sitten tajusin, että se on tarkoituksellinen jekku. Uskoisin, että tästäkin kappaleesta löytyy paljon ilon aiheita.
Ei jestas, niinpä onkin ja vielä aivan suoraan tuo Cara, cara mia -> Kara-kara-oke🤣
Nerokasta, jälkeen kerran.
Voin kuvitella kuinka ovat hykerrelleet, kun ovat keksineet tuon väännöksen Cara miasta Karaokeksi. Ja vielä kaikista maailman laulajista juuri Zelmerlöwin biisi.
Vaikka ensivaikutelma oli, että Karaoke on vain Mosquiton kaltainen kevyt biisi, alkaa vaikuttamaan siltä, että siitäkin saattaa löytyä enemmän tasoja kuin ensikuulemalta luulisi. Jään uteliaisuudella odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Häpeällistä miten huonosti kolmikko puhuu suomea!
Paremmin kuin sinä ruotsia tai mitään muutakaan sivistyskieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu: "Kertojaäänessä on KAJ:n huumorista tuttua itseironiaa, mutta proosassa se soi lempeämmin. Åhman ei rakenna karikatyyrejä, vaan pysähtyy arkisiin hetkiin ja etsii niistä ymmärrystä ja empatiaa.
Åhmanin lempeä huumori kantaa. Kauneimmin tämä tiivistyy novellissa Työkalupakki. Poika varttuu isänsä työkalujen äärellä: ensin apupoikana korjaustöissä, sitten mopoa rassaten. Työkalut vaihtavat omistajaa, ja niiden mukana siirtyy myös hiljainen tieto ja katkeamaton ketju isän ja pojan välillä. Lopussa poika muuttaa pois ja saa isältään oman pakin."
Kuuntelen juuri Rääppöötä. Työkalupakissa kertoja on minä-muodossa toisin kuin muissa novelleissa. Ajattelen, että hän kertoo siinä oman tarinansa.
On siinä muissakin novelleissa minäkertojia, muun muassa Saunavaltaistuimessa. Mutta Työkalupakki voi hyvinkin olla enemmän Axelin omaa tarinaa kuin moni muu kirjan novelleista.
Häiriköt tulevat tänne vain keräämään reaktioita. Ei anneta niille niitä.
Vierailija kirjoitti:
Fanit, jotka koen ärsyttäviksi, ovat KAJ:n alkuperäisiä kannattajia, jotka käyttäytyvät kuin tietäisivät enemmän yhtyeen urasta kuin KAJ itse. He väittävät, että KAJ myy sielunsa levy-yhtiölle, täysin sivuuttaen kaiken, mitä yhtye on oikeasti sanonut. KAJ ei ole koskaan jättänyt vanhoja fanejaan huomiotta uuden menestyksensä vuoksi. Kuinka kauan olet seurannut heitä tai kuinka monessa konsertissa olet ollut ei tee sinusta parempaa fania. Ja uuden musiikin kuuntelematta jättäminen vain siksi, että se ei ole heidän tyylinsä, ei ole todellista tukea.
En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi.
Minusta on enemmän kuin luonnollista, että yhtye kokeilee ja tekee uudenlaisia juttuja, uudenlaisia biisejä ja hakee uutta suuntaa. Esim. Karar i arbeit albumi oli mielestäni selkeä muutos aiempaan. Jonkinlainen uudistuminenhan on yhtyeen kehityksen ja tulevaisuuden kannalta jopa välttämätöntä. Siihen nyt saavat nämä besserwisseritkin vaan opetella taipumaan. KAJ määrittelee kyllä tyylinsä ihan itse, sitä ei tarvitse fanien määritellä heidän puolestaan, vaikka niin kovin tietäväisiä tuntuvat olevankin.
Alkaa 101 % suomenkieliselle tamperelaisellekin avautua, että noissa piireissä suomen kieli ja suomalaiset fanit eivät ole kovin toivottuja.
Eikös Axel juuri jossain haastattelussa kertonut, että hän on nimenomaan itse joutunut tuohon saunavaltaistuin-tilanteeseen? Mä sanoisin, että häntä itseään on jollain tavoin jokaisessa Rääppöön novellissa.
Seesar kysyi gamestriimissä häneltä, kuinka paljon Eldsjälin Daniel on hänen alter egonsa. Axelin mukaan Danielissa on paljon samaa kuin hänessä itsessään, ja myös Eldsjälin Erikassa on Axelin omia piirteitä. Ja että Daniel ja Erika oikeastaan kuvaavat samaa asiaa, ainoastaan eri puolilta tarkasteltuna.
"Voin kuvitella kuinka ovat hykerrelleet, kun ovat keksineet tuon väännöksen Cara miasta Karaokeksi. Ja vielä kaikista maailman laulajista juuri Zelmerlöwin biisi."
No oliko se just siinä puoli seiskassa, kun Axel sanoi, että heillä todella oli tosi hauskaa keskenään tehdä tätä Karaoke-biisiä... 😄
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tänään vähän Vägg i vägg -tunnelmat. Ai että tämä versio iskee lujaa.
Ylikorrektille (riikinruotsalaiselle) kääntäjälle näinkin kiltti laulu on näköjään hieman liikaa. "Fan" ja kaikki sitä vahvemmat sanat on huolellisesti mustattu. Onneksi me sodat, hallat ja nälänhädät läpikäyneet suomalaiset ollaan vähän karaistunempaa porukkaa. :D
Olikos niin, että Karaokessa on viittaus myös Arjan ihanaan Högt över havetiin? Mä löysin sen vasta tästä poikien Skansen-esityksestä, mutta nykyään kuuntelen sitä useinkin.
Kun fanitus menee tuolle asteelle, niin jollain tapaa sairaalta touhulta vaikuttaa. Mä olen pitänyt itseäni hulluna ja höynähtäneenä, kun ahmin kaikki KAJ-uutiset mitä ikinä käsiini saan, ja katson kymmeniä kertoja ne yhdet ja samat ihanat keikkavideot. Mutta voi voi, taidankin olla vielä ihan tervejärkisten kirjoissa.
Mitäpä me oikeastaan noista todellisuuden tajunsa menettäneistä faneista.... KAJ tuskin itsekään korvaansa lotkauttaisi. Järkevä päätös heiltä olla pahemmin seuraamatta noita somevouhotuksia. Luulen, että samoin tekevät monet muutkin artistit. Pakkohan se varmaan on itseään suojella.