Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (13585)

Vierailija
6521/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaj on kyllä moneen otteeseen korostanut, että ylivoimainen valtaosa heidän faneistaan on kilttejä, kohteliaita ja fiksuja. Niin kuin varmasti onkin. Yhtäkkinen megasuosio vain joskus vetää puoleensa myös sellaisia hieman tasapainottomia ihmisiä. Mutta onneksi tässä ei sentään olla missään Amerikoissa.

Vierailija
6522/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko se just siinä puoli seiskassa, kun Axel sanoi, että heillä todella oli tosi hauskaa keskenään tehdä tätä Karaoke-biisiä... 😄

Tais olla Huomenta Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6523/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu: "Kertojaäänessä on KAJ:n huumorista tuttua itseironiaa, mutta proosassa se soi lempeämmin. Åhman ei rakenna karikatyyrejä, vaan pysähtyy arkisiin hetkiin ja etsii niistä ymmärrystä ja empatiaa.

Åhmanin lempeä huumori kantaa. Kauneimmin tämä tiivistyy novellissa Työkalupakki. Poika varttuu isänsä työkalujen äärellä: ensin apupoikana korjaustöissä, sitten mopoa rassaten. Työkalut vaihtavat omistajaa, ja niiden mukana siirtyy myös hiljainen tieto ja katkeamaton ketju isän ja pojan välillä. Lopussa poika muuttaa pois ja saa isältään oman pakin."

Kuuntelen juuri Rääppöötä. Työkalupakissa kertoja on minä-muodossa toisin kuin muissa novelleissa. Ajattelen, että hän kertoo siinä oman tarinansa. 

On siinä muissakin novelleissa minäkertojia, muun muassa Saunavaltaistuimessa. M

Saunavaltaistuimen tarina voisi hyvinkin myös perustua omaan kokemukseen. Kertojan sanotaan olevan parikymppinen. Ehkä tosielämässä tilanne ei näin äärimmilleen ole mennyt kuitenkaan.

Vierailija
6524/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuushan on aina fiktiota, vaikka idea lähtisi jostain faktasta tai tositilanteessa. Ihmisen päähän kertyy valtava muisto- ja kokemusvarasto, josta kirjailijat tietoisesti tai tiedostamattaan ammentavat. Kaj'lla riittää biisin sytykkeeksi melkein mikä tahansa arjen tapahtuma. Taco hej sai alkunsa siitä, kun Axel sai anopiltaan lahjaksi muovikipposarjan ja Karar i arbeit siitä, kun he lounaalla katselivat ikkunasta rakennuksella puurtavia äijiä.

Vierailija
6525/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikos niin, että Karaokessa on viittaus myös Arjan ihanaan Högt över havetiin? Mä löysin sen vasta tästä poikien Skansen-esityksestä, mutta nykyään kuuntelen sitä useinkin.

Tää Arjan biisi on oikeasti tosi hyvä eikä ihme, että aikoinaan pärjäsi niin hyvin. Olin itse unohtanut jo koko biisin olemassaolon. Ihanaa, että KAJ valitsi tämän tuonne Allsångiin. Tai no, näin jälkikäteen ajateltuna, oli kaj aika itsestään selvä valinta... 

Vierailija
6526/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muuten menneet ne näköestepaikatkin Kaj on Iceen. Tupa täysi, taitaa nousta tunnelma kuumemmaksi kuin saunassa. Ja karaoke kajahtaa volyymilla, jos sitä on luvassa.

Vierailija
6527/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, allsång! Syön hattuni, jos se ei ole yksi teema KAJ on Icessa. Suomen mahtavin allsång!

Vierailija
6528/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.tiktok.com/music/Karaoke-7557023477493532673

Tuolta pitäisi päästä kuuntelemaan Karaoken ennakkomaistiainen. Puhelimen näytöllä katsoessa vasemmalla yläkulmassa on pieni play-nappula. 

Suurkiitos! Mäkin kuulen tuossa jotain komeaa sotilasmarssiklangia, kuten se reaktiovideon tehnyt muusikko, samoin vanhaa suomi-iskelmää niin kuin joku täällä aiemmin. Hienoja melodisia käänteitä ja koukkuja. Tykkään kovasti!

Mä kuulin tässä kaikuja kasari-iskelmästä: Tsingis-kaanista ja Dannystä.

Ja mulle tuli mieleen Portion boys. 😂 

Vierailija
6529/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain just kuunneltua tuon Karaoke-klipin, ja mun mielestä se on melodialtaan ehkä Kaj'n supisuomalaisin biisi, vaikka siinä kansainvälisiä viittauksia sinne tänne onkin. Ei sillä, melankolisessa sinivalkoisessa mollissahan Kaj yleensä pysyttelee, joten ei heitä vahingossakaan sekoita yli-iloisiin ruotsalaisiin duurilurittelijoihin.

Vierailija
6530/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaj on kyllä moneen otteeseen korostanut, että ylivoimainen valtaosa heidän faneistaan on kilttejä, kohteliaita ja fiksuja. Niin kuin varmasti onkin. Yhtäkkinen megasuosio vain joskus vetää puoleensa myös sellaisia hieman tasapainottomia ihmisiä. Mutta onneksi tässä ei sentään olla missään Amerikoissa.

Myös siinä facen Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä (joka taitaa koostua enimmäkseen ruotsalaisista) on paljon aivan järkevääkin porukkaa, jotka toppuuttelevat niitä kuumapäitä ja huomauttelevat, että bändi on Suomesta ja suomalainen ja saa todellakin puhua haastatteluissa ja muuallakin suomea niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
6531/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, allsång! Syön hattuni, jos se ei ole yksi teema KAJ on Icessa. Suomen mahtavin allsång!

Mä luulen, että se mahtava allsång syntyy sinne joka tapauksessa. Viimeistään BBB lennättää hallin katon suurinpiiirtein ilmaan. 

Vierailija
6532/13585 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten ikinä huomanneet, mitä lukee KAJ'n kotisivun alareunassa: Pa to ta na kakor?  :D

Vierailija
6533/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siellä Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä ulistaan, kun joku on kääntänyt Puoli seiskan haastattelun englanniksi youtubeen, että miksi ei ole ruotsinkielistä tekstitystä ja eikö Svenska Yle voisi tekstittää ruotsiksi. Voi hyvää päivää!!!

Vierailija
6534/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt siellä Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä ulistaan, kun joku on kääntänyt Puoli seiskan haastattelun englanniksi youtubeen, että miksi ei ole ruotsinkielistä tekstitystä ja eikö Svenska Yle voisi tekstittää ruotsiksi. Voi hyvää päivää!!!

Tekisi vähän mieli kirjoittaa sinne ja kertoa, että vaikka Suomi onkin kaksikielinen maa, meillä ei ole resursseja kääntää jokaista tv-ohjelmaa ja lehtiartikkelia ruotsiksi eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Ruotsalaiset eivät tunnu ollenkaan ymmärtävän mitä kaksikielisyys tarkoittaa ja että ei koko maan kaikki asiat sentään voi pyöriä pienen kielivähemmistön mukaan. Svenska ylen ei tietenkään kannata käyttää resurssejaan jokaisen suomenkielisen ajankohtaisohjelman kääntämiseen vaan keskittyä laadukkaan viihteen rahoittamiseen (esim. Halln). Itse en taida sinne kirjoittaa, mutta toivon että joku muu tekee sen. 

Vierailija
6535/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu: "Kertojaäänessä on KAJ:n huumorista tuttua itseironiaa, mutta proosassa se soi lempeämmin. Åhman ei rakenna karikatyyrejä, vaan pysähtyy arkisiin hetkiin ja etsii niistä ymmärrystä ja empatiaa.

Åhmanin lempeä huumori kantaa. Kauneimmin tämä tiivistyy novellissa Työkalupakki. Poika varttuu isänsä työkalujen äärellä: ensin apupoikana korjaustöissä, sitten mopoa rassaten. Työkalut vaihtavat omistajaa, ja niiden mukana siirtyy myös hiljainen tieto ja katkeamaton ketju isän ja pojan välillä. Lopussa poika muuttaa pois ja saa isältään oman pakin."

Kuuntelen juuri Rääppöötä. Työkalupakissa kertoja on minä-muodossa toisin kuin muissa novelleissa. Ajattelen, että hän kertoo siinä oman tarinansa. 

Myös Hirvijahdissa, Prätkähiirissä, Saunavaltaistuimessa ja Ruotsin-vieraissa on minäkertoja.

Vierailija
6536/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä luulin olevani hankala kun olen "kitissyt" suomennoksia KAJ-haastatteluihin ja muihin materiaaleihin. Lähinnä purnannut tähän ketjuun. 🤭

Vierailija
6537/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kelpaa ihan akustinenkin keikka.

Kyllä, ja mulle kelpaa kyllä ihan kaikki. Mun iso unelma olisi juuri tuollainen akustinen keikka, mutta siihen taitaa tuo halli olla liian iso paikka. Se pitäisi toteuttaa intiimimmässä paikassa pienellä yleisöllä. Mutta sellaista keikkaa ei taida olla näköpiirissä. 

Kuuntelin niin huonosti tuon Seesarin videon, missä Axel pari päivää sitten oli, että en yhtään muista - enkä varmaan kaikkea ymmärtänyt - mitä Axel siinä loppupuolella kertoi. Mun mielestä siinä kyllä puhuttiin jotain näistä esiintymisistä, että aikooko KAJ tehdä vielä paikallisia pieniä keikkoja... Muistaako joku, mitä Axel sanoi?

Seesar kysyi, onko Kaj miettinyt sitä, kuinka kauan nykyinen huippusuosio kestää ja kuinka kauan kaikesta voi tulla isompaa ja budjetit suurentua. Ja Axel vastasi, että kyllä, mietitty on.

Kaj on kuulemma seurannut suosion kehitystä esimerkiksi striimausten määrän perusteella, ja luvut luonnollisesti laskevat sitä mukaa kuin Mellosta kuluu aikaa. Samanlaista megahittiä kuin Bastu he eivät enää usko tekevänsä, saunabiisi oli Se juttu. 

Axelin mukaan he ovat tänä vuonna esiintyneet entistä suuremmilla estradeilla, koska kysyntää on. He myös haluavat, että nykyiset showt täyttävät tietyt standardit, ja pienimmissä paikoissa niiden tekninen toteutus olisi haastavaa. Mutta he adaptoituvat sen mukaan, paljonko väkeä keikat houkuttelevat. Vanhan muusikkosanonnan mukaan kuulemma jokainen artisti nähdään pikkupaikoilla kaksi kertaa: matkalla ylös ja matkalla alas. Joten hekin vielä epäilemättä keikkailevat myös niissä tutuissa kylissä (joissa heidän uskollisin yleisönsä on).

Axel myös korosti, että ei ole epäonnistuminen, jos volyymit eivät koko ajan kasva. Tärkeintä on, että he saavat tehdä sitä mistä tykkäävät ja ennen kaikkea se, että tekemisen laatu säilyy.

Hienoa mun mielestäni (Axel ei tästä puhunut) on se, että tämä vuosi epäilemättä tuo heille sellaisen taloudellisen puskurin, jonka turvin he voivat rauhassa keskittyä itselleen mieluisiin, taiteellisesti korkeatasoisiin projekteihin, vaikkapa seuraavaan "aitoon" Kaj-albumiin.

Vierailija
6538/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä luulin olevani hankala kun olen "kitissyt" suomennoksia KAJ-haastatteluihin ja muihin materiaaleihin. Lähinnä purnannut tähän ketjuun. 🤭

Tillsammans följer vi KAJ on se pienempi faniryhmä, vain vähän yli viisituhatta jäsentä, mutta yllättävän vaativaa porukkaa sielläkin on. Joku sosiologi voisi tutkia sitä kiinnostavaa ilmiötä kenelle KAJ kuuuu.

Vierailija
6539/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä muissakin novelleiss

Parikymppinen, likinäköinen medisiinari jolla on huonosti sheivatut pallit...

Vierailija
6540/13585 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilisessä Axelin ja Joelin live streamissä kuultiin, että tässä joulukalenterin jaksossa esiintyvä pappa, joka sanoo fuck off, on Axelin äidinisä. Oli kuulemma vaikea oppia sanomaan off. Fuck sujui hyvin 😂

Sama pappa taitaa olla mukana myös Kom ti byin -videolla siinä kahvittelukohtauksessa.

Kyllä vaan. Seesar muuten kysyi siinä peliohjelmassa, kuka on Axelin esikuva. Hän ehkä tarkoitti musiikillista tai kirjallista esikuvaa, mutta Axel vastasi, että se on hänen äidinisänsä, siis juuri tämän videon pappa. Kuulemma "otråolit bra karl", hieno, aito ja erittäin pidetty ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi