Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (5492)
Niin hieno underdog-stoori. Noista kuvista sen näkee: vaikka muut (jopa Måns) olivat jo ennen finaalia ruvenneet uumoilemaan, että Kaj kisan vie, pojat itse eivät sitä todellakaan uskoneet. Noita äärimmäisen ällistyksen ilmeitä ei voi teeskennellä, Jakobin superjärkytyksestä puhumattakaan.
Kaivoin uudestaan esiin tuon Mellon semifinaalilähetyksen. Lopussa suunnilleen kohdassa 1:23 selviää että KAJ pääsee finaaliin. Jakobilla hetkellinen jäätyminen tässäkin.
Firmans.man on tehnyt syyskuun alussa kuuman koosteen kuumaakin kuumemmasta Jakobista https://www.instagram.com/p/DOGuqKnEfsx/
Vierailija kirjoitti:
Niin hieno underdog-stoori. Noista kuvista sen näkee: vaikka muut (jopa Måns) olivat jo ennen finaalia ruvenneet uumoilemaan, että Kaj kisan vie, pojat itse eivät sitä todellakaan uskoneet. Noita äärimmäisen ällistyksen ilmeitä ei voi teeskennellä, Jakobin superjärkytyksestä puhumattakaan.
Siksi olikin niin valtava pettymys että kun he nousivat altavastaajan asemasta Euroviisujen ennakkosuosikiksi (https://eurovisionworld.com/odds/eurovision sanoo että heillä piti olla 50 % mahdollisuus voittaa, Itävallalla vain 21 %), siinä kävikin niin kuin kävi. Ruotsalaiset varmasti jupisivat että jos Måns Zelmerlöw olisi voittanut Mellon, hän olisi voittanut myös Euroviisut. Joo joo.
Mutta parempi näin. Nyt KAJ pysyy inhimillisen kokoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi olikin niin valtava pettymys että kun he nousivat altavastaajan asemasta Euroviisujen ennakkosuosikiksi (https://eurovisionworld.com/odds/eurovision sanoo että heillä piti olla 50 % mahdollisuus voittaa, Itävallalla vain 21 %), siinä kävikin niin kuin kävi. Ruotsalaiset varmasti jupisivat että jos Måns Zelmerlöw olisi voittanut Mellon, hän olisi voittanut myös Euroviisut. Joo joo.
Mellon aikaisiin videoihin on mukava palata, mutta Euroviisuista jäi niin paha maku suuhun, että en halua katsoa niitä enkä oikein mitään haastattelujakaan Baselista kun kaikissa vaan hehkutetaan Kajn voittomahdollisuuksia.
Oikein hyvä tilanne näin että tuli neljäs sija, mutta silti finaalilähetys ja tulos jäi ketuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaivoin uudestaan esiin tuon Mellon semifinaalilähetyksen. Lopussa suunnilleen kohdassa 1:23 selviää että KAJ pääsee finaaliin. Jakobilla hetkellinen jäätyminen tässäkin.
Tämän jälkeen muistan, että kuulin ensimmäisen kerran KAJsta kun euroviisufani työkaverini kertoi minulle siitä. Muistan ajatelleeni, että outo nimi ja varmaan joku viisuja varten kasattu ryhmä. Ei kiinnostanut. Ennen mellofinaalia onneksi kuitenkin kuulin BBBn radiosta ja kiinnostuin sen verran, että katsoin lähetyksen ja pääsin heti iloitsemaan poikien voitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen muistan, että kuulin ensimmäisen kerran KAJsta kun euroviisufani työkaverini kertoi minulle siitä. Muistan ajatelleeni, että outo nimi ja varmaan joku viisuja varten kasattu ryhmä. Ei kiinnostanut. Ennen mellofinaalia onneksi kuitenkin kuulin BBBn radiosta ja kiinnostuin sen verran, että katsoin lähetyksen ja pääsin heti iloitsemaan poikien voitosta.
Tuossa semifinaalin lopussahan he kaulailevat lavalla Måns Zelmerlöwin kanssa. Hänen uransa saattaa olla taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mellon aikaisiin videoihin on mukava palata, mutta Euroviisuist
Mun mielestä parempi että voittoa viisuista ei tullut. KAJ saavutti jo nyt moninkertaisesti enemmän, mitä he itse - tai kukaan muukaan - olisivat ikinä voineet kuvitella. Hullunmylly ja pyöritys heidän ympärillään olisi ollut vielä hurjempaa, ja olisiko se edes ollut hyväksikään heille ja bändin kehitykselle...
Neljäs sijahan on todella hyvä. Tuo viisujen lopputulos oli kaikin puolin kummallinen, kuten tiedämme, ja osoitti taas kerran sen, että mitään ei ole ratkaistu, ennenkuin äänet on annettu. Kun suuri yleisö pääsee äänestämään, voi käydä miten vaan. Moni katsoja näkee biisit silloin vasta ensimmäistä kertaa, ja sitten on ihan sen hetken fiiliksestä kiinni, mihin ääni menee. Moni ennakkosuosikki tipahti yllättävän alas (Ranska, Hollanti, Suomikin...), Sveitsin hieno biisi ei saanut yhtään yleisöääntä, jne. Ja poliittinen äänestäminen vielä päälle päätteeksi.
Muakin kyllä ärsytti se median ja viisukuplassa elävien viisufanien etukäteishypetys KAJ'sta, mutta kaippa tuo kuuluu viisumaailmaan. Siihen sitten lankesivat myös vedonlyöjät. Yritin koko ajan olla realisti ja suodattaa pois tuota vouhotusta. Tietysti sitä toivoi KAJ'lle hyvää sijoitusta, mutta voittoon en missään vaiheessa uskonut. Mun mielestä oli aika ilmeistä, että Itävalta voittaa, koska biisi oli taidokas ja oli päivänselvää, että tuomaripisteitä ropisee.
En ole ollenkaan pettynyt. KAJ teki hienon viisumatkan, edusti Ruotsia todella upeasti ja esiintyi joka tilanteessa esimerkillisellä tavalla. Ei heistä voi kuin olla ylpeä.
Laitoinkin tuohon että neljä sija Euroviisuista oli hieno tulos. Se antoi KAJlle hienon pohjan ponnistaa jatkoon.
Itselleni vaan se finaalilähetys oli kaikin puolin pettymys tulostenkin puolesta (muutkin kuin KAJ). Harmitti myös että ylisuurten ennakko-odotusten takia heidän finaalin jälkeisessä juhlassaan oli niin laimea tunnelma ja joutuivat jotenkin selittelemään tilannetta. Vaikka kuten sanottu neljäs sija on hieno!
Mellofinaaleja vaan on niin mukava katsoa jälkkkäteenkin kun yllättäjinä pääsevät jatkoon ja voittoon.
Vierailija kirjoitti:
Laitoinkin tuohon että neljä sija Euroviisuista oli hieno tulos. Se antoi KAJlle hienon pohjan ponnistaa jatkoon.
Itselleni vaan se finaalilähetys oli kaikin puolin pettymys tulostenkin puolesta (muutkin kuin KAJ). Harmitti myös että ylisuurten ennakko-odotusten takia heidän finaalin jälkeisessä juhlassaan oli niin laimea tunnelma ja joutuivat jotenkin selittelemään tilannetta. Vaikka kuten sanottu neljäs sija on hieno!
Mellofinaaleja vaan on niin mukava katsoa jälkkkäteenkin kun yllättäjinä pääsevät jatkoon ja voittoon.
Totta. Noihin Mello-tunnelmiin on aina ihana palata ja myötäelää nuo fiilikset. Tai eihän sitä edes voi katsojana täysin ymmärtääkään, millaisen tunnemyrskyn nuo yllätysvoitot ovat poikien mielissä aiheuttaneet. Jotakin, joka varmasti säilyy heillä läpi elämän.
Ja noista euroviisuista... Enpä tiedä, olisiko lopputulos Ruotsille välttämättä ollut yhtään sen parempi, vaikka heidän edustajansa olisi ollut Måns. Hän olisi ehkä ollut tuomarien lellikki, mutta epäilenpä, että yleisö ei olisi äänestänyt ollenkaan samaan malliin. Hirveän moni tuntui olevan lopen kyllästynyt Ruotsin sliipattuun voittokonseptiin, joka toistuu aina samanlaisena. KAJ oli pitkästä aikaa jotakin niin uutta, iloista ja tuoretta, että se voitti puolelleen monet Ruotsia vieroksuneet äänestäjät.
No, emme todellakaan tiedä, miten olisi käynyt, eikä tällä kannata spekuloida. Viisut on olleet ja menneet. Iloitaan KAJ'n puolesta, heillä on ollut mahtavan upea kevät ja kesä! Täysin ansaitusti!
Niin harmittavaa, että Kaj'n viisusuoritusta verrataan niihin älyttömiin ennakko-odotuksiin. Kun pitäisi puhua siitä, että koko maailmalle (ruotsinkielistä Suomea lukuun ottamatta) täysin tuntematon bändi, jonka kappale edustaa kaikkea muuta kuin tyypillistä viisugenreä, menee ja ottaa maailman tärkeimmässä kevyen musiikin kisassa huikean neljännen sijan.
Ilman sitä ennakkohypetystä olisi varmasti rynnätty torille juhlimaan tuollaista menestystä, jonka arvo toivottavasti vuosien varrella kirkastuu niillekin, jotka alkuun ehkä olivat pettyneitä.
Itse olen vain ylpeä ja onnellinen ja toivon Kaj'n ymmärtävän, kuinka äärettömän ylpeitä heistä Suomessa yleisesti ollaan.
Muistaako/tietääkö joku vastauksen tähän: jossain haastattelussa kysyttiin, mikä on kunkin lempimusikaali. Jakobilla Hamilton, Axelilla The Book of Mormon, mutta mitä vastasi Kevin? Hitsi kun ei jäänyt mieleen, enkä löydä kyseistä haastatteluvideota.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kun tuossa Mellon semifinaalin ratkettua ja Jakobin kooman mentyä ohi nousevat mennäkseen lavalle ja sanovat Nu far vi. Käyttävät muutenkin usein tuota ilmaisua ja olen itsekin alkanut ainakin itsekseni tai omassa mielessäni käyttämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-70703277?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…
Niin hauska kuulla näitä taustatarinoita, kiitos kun linkitit! Mä olin jotenkin kuvitellut, että Älska en gubb olisi Jakob-lähtöinen tarina (hän esittää sen niin älyttömän hyvin), mutta ilmeisesti idea onkin peräisin Axelin häistä ja hänen pohdinnoistaan.
Kiva myös kuulla, että koko Kaj lähestyy hitaasti "todellista ikäänsä" ja että pikkuvanhoja ovat olleet kaikki kolme, ei pelkästään Axel. No, olisihan se pitänyt osata itsekin päätellä vaikka siitä, että he kirjoittivat esimerkiksi Pablos frestelsen jo teini-ikäisinä. Ja kolmekymppinen Axel on nyt sitten (tai oli puolitoista vuotta sitten) lähdössä lomalle Kreikkaan ja miettii, mitä siellä voikaan sattua. :D
Vierailija kirjoitti:
Muistaako/tietääkö joku vastauksen tähän: jossain haastattelussa kysyttiin, mikä on kunkin lempimusikaali. Jakobilla Hamilton, Axelilla The Book of Mormon, mutta mitä vastasi Kevin? Hitsi kun ei jäänyt mieleen, enkä löydä kyseistä haastatteluvideota.
Mä olen myös kuullut/katsonut tuon haastattelun, mutten kuollaksenikaan saa päähäni, minkä musikaalin Kevin mahtoi mainita. Toivottavasti joku täällä muistaa ja ilmoittautuu. Sen muistan jostain toisesta haastattelusta, kuinka Jakobista tuli fani jo koululaisena, nykyisen puolisonsa ansiosta. Alexandra ryhtyi tutustustuttamaan häntä genreen, "ja ensin rakastuin musikaalien maailmaan ja sitten häneen itseensä". :)
Taisivat mainita lempimusikaalit joko Tiktok- tai Insta-livessä, nyt en muista, että kummassa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hauska kuulla näitä taustatarinoita, kiitos kun linkitit! Mä olin jotenkin kuvitellut, että Älska en gubb olisi Jakob-lähtöinen tarina (hän esittää sen niin älyttömän hyvin), mutta ilmeisesti idea onkin peräisin Axelin häistä ja hänen pohdinnoistaan.
Kiva myös kuulla, että koko Kaj lähestyy hitaasti "todellista ikäänsä" ja että pikkuvanhoja ovat olleet kaikki kolme, ei pelkästään Axel. No, olisihan se pitänyt osata itsekin päätellä vaikka siitä, että he kirjoittivat esimerkiksi Pablos frestelsen jo teini-ikäisinä. Ja kolmekymppinen Axel on nyt sitten (tai oli puolitoista vuotta sitten) lähdössä lomalle Kreikkaan ja miettii, mitä siellä voikaan sattua. :D
Mua huvittaa kovasti viisikymppisen Fabbon diskovierailu, jonka senkin KAJ kirjoitti jo nuorina poikina. Ja huvittaa vielä enemmän ajatella, että parinkymmenen vuoden päästä Kevin on Fabbo kanssa samanikäinen. Mahtaako yhä silloin breikdanssata nahkaliivissään keikkalavoilla? Siinä olisi ainakin itseironia huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, että he eivät "enää tekisi sellaisia lauluja kuin Heimani i skick tai Karalåtin". Näin kuulijana täytyy sanoa, että onneksi silloin aikoinaan kuitenkin tekivät, molemmat biisithän on huippuja. Toki ymmärrettävää, että he pyrkivät eteenpäin ja parantamaan suoritustaan. Axel arvioikin Karar i arbeitin heidän selvästi parhaaksi albumikseen ja tietyssä mielessä varmasti niin onkin. Mutta on niissä varhaisissa levyissä hurja viehätysvoima; toivottavasti oppivat antamaan arvon myös nuorille itselleen, vaikka kuinka ovat nyt aikuisia ja entistä kypsempiä musiikintekijöitä.
Mua huvittaa kovasti viisikymppisen Fabbon diskovierailu, jonka senkin KAJ kirjoitti jo nuorina poikina. Ja huvittaa vielä enemmän ajatella, että parinkymmenen vuoden päästä Kevin on Fabbo kanssa samanikäinen. Mahtaako yhä silloin breikdanssata nahkaliivissään keikkalavoilla? Siinä olisi ainakin itseironia huipussaan.
Ne kolme joulukalenterin 2014 Fabbo på fääland fot -jaksoa ovat mainioita, varsinkin ne Helsinki- ja Tukholma-jaksot. Niissä on niin hauskoja vitsejä ja jotkut jutut saavat uutta potkua nYkytilanteesta. Ne tyttöraukat, jotka eivät ymmärtäneet ottaa nimikirjoitusta "poopidolilta". Fabbo on toimiva hahmo ja hänelle soisi lisää matkaohjelmia.
Mutta vain sekunnin ajan! Hänen reagoimattomuuttaan spekuloitiin täällä vastikään, ja jotkut uskoivat että kyllä hän tajusi kaiken, häneltä vain kesti prosessoida lopputulos superkompuutterissaan. Kaikilla muilla ryhmän jäsenillä leikkasi salamannopeasti, ja vaikka Kevinin ja Axelin epäuskoinen hämmästyskin on hauskaa katsottavaa, Jakobin eeppinen jäätyminen jää historiankirjoihin.