Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (22280)
Minusta Vörjeans tipoittain on ihan hyvä niin niitä riittää pitemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Teatro olis varmaan Grimille se oikea vaihtoehto. Smak ilag on ihana, mutta kun se tarvitsisi selityksiä selitysten perään, jotta österbottenilainen kotiseuturakkaus kotiseutujuhlineen, juhlapuheineen, jalkapallomatseineen, langradineineen ja tietysti kotiseuturaggareineen edes jollain lailla avautuisi ulkomaalaiselle. Teatro keskittyy musiikkiin ja lopputulos on mahtava.
Onko Teatron keikasta olemassa fanin kuvaama video, jossa olisi hyvä kuva ja ääni?
Googlen tekoäly kertoo raggarikulttuurista mm. seuraavaa:
Ruotsissa ja Suomessa on hyvin samanlainen raggarikulttuuri, sillä Suomen kulttuuri on pitkälti saanut alkunsa ja vaikutteensa Ruotsista. Molemmissa maissa ilmiön ytimessä ovat vanhat amerikkalaiset V8-autot, 1950-luvun rock’n’roll-estetiikka, kruisailu eli kylillä ajelu ja tietynlainen kapinallinen työväenluokkainen elämäntapa.
Kulttuureissa on kuitenkin selkeitä painotuseroja, ja ne keskittyvät maantieteellisesti tietyille alueille.
Suomessa selkein raggarikulttuurin ja jenkkiautoharrastuksen keskus on Pohjanmaa (erityisesti ruotsinkielinen rannikkoseutu ja Etelä-Pohjanmaa), jossa kulttuuri elää erittäin vahvana ja siitä on tehty jopa omia dokumenttisarjoja. Kulttuuria esiintyy laajasti myös Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Kymenlaaksossa sekä useissa muissa pikkukaupungeissa ympäri Etelä- ja Keski-Suomea, joissa järjestetään säännöllisiä Cruising-iltoja.
Ruotsissa kulttuuri on huomattavasti Suomea laajempaa ja se on keskittynyt erityisesti Keski-Ruotsin sisäosiin (kuten Taalainmaalle/Dalarna ja Värmlantiin) sekä pienemmille paikkakunnille ja maaseudulle. Ruotsissa järjestetään myös maailman suurimpia raggaritapahtumia, kuten maineikas Power Big Meet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Teatro olis varmaan Grimille se oikea vaihtoehto. Smak ilag on ihana, mutta kun se tarvitsisi selityksiä selitysten perään, jotta österbottenilainen kotiseuturakkaus kotiseutujuhlineen, juhlapuheineen, jalkapallomatseineen, langradineineen ja tietysti kotiseuturaggareineen edes jollain lailla avautuisi ulkomaalaiselle. Teatro keskittyy musiikkiin ja lopputulos on mahtava.
Onko Teatron keikasta olemassa fanin kuvaama video, jossa olisi hyvä kuva ja ääni?
Tämän minäkin haluaisin nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
youtube com/playlist?list=PLa71RW2xmkb8 on hyvä (koko keikka erillisinä videoina), myös youtube com/@Lepakgigs videot ovat hyviä, ja youtube com/watch?v=Tr6pGqhhzFs on melkein koko keikka yhdessä videossa mutta ei niin läheltä kuin ne muut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan käynyt katsomassa mitään ruotsinkielistä esitystä, enkä toisaalta ylipäätään Helsingissä teatterissa, baletissa kyllä kerran. Tampereella oon käynyt monta kertaa katsomassa musikaaleja, mutta oon ehkä vasta viime vuosina herännyt siihen, että teatterissa voi käydä muuallakin kuin omassa kotikaupungissa. Mutta koska musikaalit on kalliita eikä perheellisenä tuon tyyppisiin reissuihin ole niin usein mahdollisuuksia, niin täytyy harkita, mihin tosissaan haluaa mennä. Mutta kiinnostavaa kuulla näitä kokemuksia, jopa vuosikymmenten takaa.
Jotenkin sitä itse päätyy aina Helsinkiin, kun tuntuu, että sinne on helpompi mennä. Tamperekaan ei olisi niin kaukana, mutta kynnys mennä sinne on paljon suurempi. Eli lähes kaikki ulkopaikkakunnalla olleet teatteri- ja konserttikäyntini ovat aina olleet Helsingissä.
Minä puolestani olen viime aikoina herännyt siihen, että jossain muuallakin voisi käydä kuin Helsingissä. Isompia kaupunkeja on kuitenkin lähistöllä useampia., niihin pääsee junallakin ja niissä on paljon kaikenlaista.
En ole puolestani koskaan käynyt teatterissa Tampereella.
Niin onko Grimille vinkattu molemmat demotisdagit? Niistä olisi varmaan paras aloittaa? Fridan x3m-käännös varmaan saa vielä odottaa... Ja muuten kun hän aina kiinnittää huomiota rullaärriin, niin itse vasta havahduin firmans manin studioversiossa siihen, miten Kevin niitä korostaakin. Nehän on ilmeisesti oikein rytmitetty tarkkaan tekstiä kirjoittaessa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan käynyt katsomassa mitään ruotsinkielistä esitystä, enkä toisaalta ylipäätään Helsingissä teatterissa, baletissa kyllä kerran. Tampereella oon käynyt monta kertaa katsomassa musikaaleja, mutta oon ehkä vasta viime vuosina herännyt siihen, että teatterissa voi käydä muuallakin kuin omassa kotikaupungissa. Mutta koska musikaalit on kalliita eikä perheellisenä tuon tyyppisiin reissuihin ole niin usein mahdollisuuksia, niin täytyy harkita, mihin tosissaan haluaa mennä. Mutta kiinnostavaa kuulla näitä kokemuksia, jopa vuosikymmenten takaa.
Jotenkin sitä itse päätyy aina Helsinkiin, kun tuntuu, että sinne on helpompi mennä. Tamperekaan ei olisi niin kaukana, mutta kynnys mennä sinne on paljon suurempi. Eli lähes kaikki ulkopaikkakunnalla olleet teatteri- ja konserttikäyntini ovat aina olleet Helsingissä.
Minä puolestani olen viime aikoina herännyt siihen, että jossain muuallakin voisi käydä kuin Helsingissä. Isompia kaupunkeja on kuitenkin lähistöllä useampia., niihin pääsee junallakin ja niissä on paljon kaikenlaista.
Tampereella on erittäin hyvät teatterit ainakin minun mielestäni. Olen käynyt TTT:ssä, Tampereen teatterissa ja Komediateatterissa. Hämeenlinnassakin on hyvä teatteri, Verkatehtaalla. En asu kummassakaan kaupungissa enkä edes kovin lähellä noita, mutta teatterireissuja niihin tulee jonkin verran tehtyä. Suosittelen tutustumaan.
Hesarissa on juttu ruotsalaisesta miehestä, joka seuraa Gnistan-jalkapalloseuraa Oulunkylästä jopa uskollisemmin kuin kajahtaneimmat Gunillat KAJ'ta. Hän on käynyt Suomessa otteluissa jo kolmisenkymmentä kertaa. Kyllä fanitus on ihmeellistä. Ja seura kun on vielä juuri Gnistan...
Grim postasi aamuksi Släktkalasin. Hänelle oli vihjattu tilistä, jolta löytyy joitakin vanhempia esityksiä englanniksi tekstitettyinä.
Teksti-tv täyttää tänään 45 vuotta, ja KAJ-fanit voivat nyt näyttää kyntensä Ylen teksti-tv-visassa. (Itsehän kajahdin siinä vaiheessa, kun päätin euroviisukeväänä "vähän vilkaista" KAJ10-taltiointia ja näin, että joku voi tehdä ja suvereenisti esittää peräkkäin kappaleet teksti-tv:stä ja boogie-woogie-kyläoriginellista tanssivine oravineen.)
Vierailija kirjoitti:
Teksti-tv täyttää tänään 45 vuotta, ja KAJ-fanit voivat nyt näyttää kyntensä Ylen teksti-tv-visassa. (Itsehän kajahdin siinä vaiheessa, kun päätin euroviisukeväänä "vähän vilkaista" KAJ10-taltiointia ja näin, että joku voi tehdä ja suvereenisti esittää peräkkäin kappaleet teksti-tv:stä ja boogie-woogie-kyläoriginellista tanssivine oravineen.)
Kävinpä vastaamassa. Vain neljäsosa oli vastannut kyseiseen kysymykseen oikein, suurin osa arveli, että Leevi and The Leavings olisi tehnyt kappaleen Teksti-TV:stä. Sopisi kyllä heidänkin tuotantonsa aiheisiin.
Sivujuonteet ja rönsythän oli tässä ketjussa sallittuja? Purskahdin äsken nauramaan ääneen (onneksi ei muita kuulemassa tai näkemässä), kun näin iltsikan otsikon. Suomesta löytyy yksi paikkakunta, jonka ylivoimaisesti suosituin automerkki on Nissan. (Spoileri: se ei valitettavasti ollut Vöyri, mutta olis tietysti PITÄNYT olla.)
Svenska Teatern tiedottaa, että laulajaikoni Tommy Körberg pitää Suurella näyttämöllä akustisen konsertin 10.4.2027. Liput tulevat myyntiin huomenna. Tommyn euroviisu Stad i ljus on KAJ'n suuri karaokesuosikki, ja Tommyhan oli Änglagårdin Tukholman-version hurmaava Gottfrid.
Jos saan sanoa, niin ehdottomasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on erittäin hyvät teatterit ainakin minun mielestäni. Olen käynyt TTT:ssä, Tampereen teatterissa ja Komediateatterissa. Hämeenlinnassakin on hyvä teatteri, Verkatehtaalla. En asu kummassakaan kaupungissa enkä edes kovin lähellä noita, mutta teatterireissuja niihin tulee jonkin verran tehtyä. Suosittelen tutustumaan.
Mun tähän mennessä paras, ylittämätön teatterikokemus on TTT:n Billy Elliot. Muitakin hienoja musikaaleja olen siellä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Sivujuonteet ja rönsythän oli tässä ketjussa sallittuja? Purskahdin äsken nauramaan ääneen (onneksi ei muita kuulemassa tai näkemässä), kun näin iltsikan otsikon. Suomesta löytyy yksi paikkakunta, jonka ylivoimaisesti suosituin automerkki on Nissan. (Spoileri: se ei valitettavasti ollut Vöyri, mutta olis tietysti PITÄNYT olla.)
On se ehkä voinut Vöyri joskus ollakin mutta ei varmasti enää. Vöyriläisethän on parhaiten oppineet tuntemaan Nissanin ominaisuudet ja tietävät nyt, että sillä päätyy yleensä ojaan. Kuka sellaista biiliä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa on juttu ruotsalaisesta miehestä, joka seuraa Gnistan-jalkapalloseuraa Oulunkylästä jopa uskollisemmin kuin kajahtaneimmat Gunillat KAJ'ta. Hän on käynyt Suomessa otteluissa jo kolmisenkymmentä kertaa. Kyllä fanitus on ihmeellistä. Ja seura kun on vielä juuri Gnistan...
Jotenkin huvittava polku, joka on johtanut hänet suomalaisen pikkuseuran faniksi. Hän tuli ensimmäisen kerran elämässään Suomeen katsomaan taitoluistelun MM-kisoja ja näki samalla reissulla (kävi ehkä Ateneumissa) suomalaista taidetta, johon ihastui. Sitten hän tuli uudestaan ja kuuli jotain suomalaista musiikkia, johon ihastui myös. Tutustui reissuillaan uusiin ihmisiin, joista yksi oli jalkapallon ystävä. Nyt hän kiertää katsomassa Gnistanin vierasottelutkin ja saanut sillä tavoin ystäviä esimerkiksi Kotkasta. Ja on tullut fanituksestaan niin kuuluisaksi, että Pietarsaaressa lapset tunnistivat hänet kadulla.
Olisipa joskus hauska lukea vastaavanlainen tarina jostakin gunillasta ja kuulla hänen kajahtamisensa vaiheista ja kaikesta siitä, mihin se on johtanut. Pitäisikö itse ilmoittautua jollekin toimittajalle...