Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (21862)
Mulle tekstit on Kaj'n tuotannon sydän ja ydin. Kaj'n biisit on sävellettyä runoutta. Se runous toimii ilman musiikkiakin, mutta melodia ja rytmi on tietysti ylimääräinen bonus. Tällaisella nuottikorvattomalla ihmisellä se vaan menee niin. Ja onneksi jokainen voi valita Kaj'sta minkä palasen tahansa tai vaihtoehtoisesti nauttia koko kakun. :)
Mä luulen että Kajn faneissa on paljon teatterista ja musikaaleista kiinnostuneita ihmisiä. Osittain heidän musikaaliensa takia, mutta ylipäätään monet heidän biisistä on kuin pienimuotoisia teatteri -esityksiä. Ja tällainen fanikunta on ikäjakaumaltaan tosiaan aika laaja. Lisäksi Kajn faneissa pistää todella esiin luovuus ja kädentaidot. Muissa fanikunnissa joissa olen ollut mukana, ei ihan sitä määrää tule vastaan kaikkia kekseliäitä itse tehtyjä juttuja, mitä kajahtaneilla.
Onko joku menossa Änglagårdin ensi-iltaan tänään?
Mulla on kyllä hyvä paikka jo varattuna myöhempään syksyyn, mutta olen tässä vähän sillä mielellä, että jos oikein innostun, niin lähden ehkä jo aiemmin "maistelemaan" esitystä noille halvoille paikoille. Tähänkin iltaan näytti olevan muutama paikka jäljellä ainakin vielä joku aika sitten. Lauantain päivänäytös sopisi kyllä paremmin, mutta siellä taisi olla huonommin noita paikkoja. No pitää nyt katsoa mitä teen ja mihin oma aikataulu parhaiten taipuu 🤔.
Mulle tekstit on Kaj'n tuotannon sydän ja ydin. Kaj'n biisit on sävellettyä runoutta. Se runous toimii ilman musiikkiakin, mutta melodia ja rytmi on tietysti ylimääräinen bonus. Tällaisella nuottikorvattomalla ihmisellä se vaan menee niin. Ja onneksi jokainen voi valita Kaj'sta minkä palasen tahansa tai vaihtoehtoisesti nauttia koko kakun. :)
Totaalisesti epämusikaalisena ja minkäänlaisia musiikkigenrejä tuntemattomana nautin suuresti KAJ'n sanoituksista, sekä ideoista että kielenkäytöstä. En voi paljastaa faniuttani missä tahansa, koska ympäristö alkaisi kuitenkin vaatia musiikkianalyysejä.... Tämä palsta pelastaa paljon!
Vierailija kirjoitti:
Onko joku menossa Änglagårdin ensi-iltaan tänään?
Mulla on kyllä hyvä paikka jo varattuna myöhempään syksyyn, mutta olen tässä vähän sillä mielellä, että jos oikein innostun, niin lähden ehkä jo aiemmin "maistelemaan" esitystä noille halvoille paikoille. Tähänkin iltaan näytti olevan muutama paikka jäljellä ainakin vielä joku aika sitten. Lauantain päivänäytös sopisi kyllä paremmin, mutta siellä taisi olla huonommin noita paikkoja. No pitää nyt katsoa mitä teen ja mihin oma aikataulu parhaiten taipuu 🤔.
No menet tietysti, jos sulla on siihen mahdollisuus. Jos mulla olisi, olisin rynkyttämässä Svenskanin ovea tällä sekunnilla. Elämässä voi milloin tahansa käydä niin, että kököttää yhtäkkiä neljän seinän sisällä käytännössä ilman ulospääsyä. Silloin on hirveän kiitollinen kaikesta näetystä ja koetusta, on kuitenkin jotain mitä muistella.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että Kajn faneissa on paljon teatterista ja musikaaleista kiinnostuneita ihmisiä. Osittain heidän musikaaliensa takia, mutta ylipäätään monet heidän biisistä on kuin pienimuotoisia teatteri -esityksiä. Ja tällainen fanikunta on ikäjakaumaltaan tosiaan aika laaja. Lisäksi Kajn faneissa pistää todella esiin luovuus ja kädentaidot. Muissa fanikunnissa joissa olen ollut mukana, ei ihan sitä määrää tule vastaan kaikkia kekseliäitä itse tehtyjä juttuja, mitä kajahtaneilla.
No sepäs se just on, kun KAJ on niin paljon enemmän kuin ne pelkät biisit. Jokuhan täällä kirjoittikin hiljattain KAJ'sta "henkilönä" ja bändinä, että siinä kyllä 1+1+1 on paljon enemmän kuin kolme. Samalla tavoin voisi melkeinpä sanoa, että koko tuotanto on enemmän kuin yksittäisten osiensa summa. Eikä sitä tiedä, koe, näe, eikä ymmärrä, jos kuuntelee vain BBB:n ja ehkä pari muuta kappaletta. Siis nuo KAJ' live-esiintymisethän esim. ovat hyvin kokonaisvaltainen kokemus. Ainakin itsellä on aina sellainen olo, että olen nähnyt ja kokenut paljon enemmän kuin vain sarjan musiikkikappaleita. Mutta minä olenkin aivan totaalisen kajahtanut, joten puhun vain omasta puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepäs se just on, kun KAJ on niin paljon enemmän kuin ne pelkät biisit. Jokuhan täällä kirjoittikin hiljattain KAJ'sta "henkilönä" ja bändinä, että siinä kyllä 1+1+1 on paljon enemmän kuin kolme. Samalla tavoin voisi melkeinpä sanoa, että koko tuotanto on enemmän kuin yksittäisten osiensa summa. Eikä sitä tiedä, koe, näe, eikä ymmärrä, jos kuuntelee vain BBB:n ja ehkä pari muuta kappaletta. Siis nuo KAJ' live-esiintymisethän esim. ovat hyvin kokonaisvaltainen kokemus. Ainakin itsellä on aina sellainen olo, että olen nähnyt ja kokenut paljon enemmän kuin vain sarjan musiikkikappaleita. Mutta minä olenkin aivan totaalisen kajahtanut, joten puhun vain omasta puolestani.
KAJ on KAJ'n neljäs jäsen.699
Vierailija kirjoitti:
Totaalisesti epämusikaalisena ja minkäänlaisia musiikkigenrejä tuntemattomana nautin suuresti KAJ'n sanoituksista, sekä ideoista että kielenkäytöstä. En voi paljastaa faniuttani missä tahansa, koska ympäristö alkaisi kuitenkin vaatia musiikkianalyysejä.... Tämä palsta pelastaa paljon!
Helpottavaa, että täällä on muitakin epämusikaalisia. Mä olen aina tuntenut itseni niin vajaaksi, kun musiikkigeenit ja -tietämys puuttuu. Siitä huolimatta Kaj iski kuin tykillä olisi ammuttu. Heidän maailma ja tekstit on avautuneet suomenkielisellekin kun on niitä hartaasti tutkinut. Ja on tämä kajahtaminen tuonut vähän genretuntemustakin kun olen lukenut täältä ja muualta ja kuunnellut Youtubesta asiantuntijoiden analyyseja. Se Grim varsinkin on loistava. Mutta tämä ketju on mahtava paikka, kun täällä saa fanittaa just niillä eväillä jotka itsellä on ja muut auttaa eteenpäin kun omat eväät on syöty.
Vörjeansin viimeisenkin Tavastian-keikan lipputilanne on näköjään kääntynyt keltaiselle. Kannattaa ryhtyä toimeen jos on aikeissa mennä. Fyrbanna.
Vierailija kirjoitti:
Vörjeansin viimeisenkin Tavastian-keikan lipputilanne on näköjään kääntynyt keltaiselle. Kannattaa ryhtyä toimeen jos on aikeissa mennä. Fyrbanna.
Olisi kiva jos se olisi sen ansiota, että Vörjeans on nyt mainittu Jakobin haastatteluissa l. heitä tuntemattomat olisivat kiinnostuneet.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aikamoinen paukku, jos saavat kolme loppuunmyytyä keikkaa Tavastialle. Eihän sellaista olisi uskonut kukaan, ei KUKAAN. Olkoonkin, että osa noiden kolmen illan kävijöistä on samoja (mullakin lippu kahteen). Olisi silti ihan mieletön juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos se olisi sen ansiota, että Vörjeans on nyt mainittu Jakobin haastatteluissa l. heitä tuntemattomat olisivat kiinnostuneet.
Toivottavasti kukaan tällainen utelias tutustuja ei sitten saa sydäriä. Jos siis menee paikalla Jakobin herttaisen hymyn houkuttelemana ja vastassa onkin yrmeä Tommy (ja yhtä yrmeä Määnin, jos sattuu olemaan soittokunnossa). No, ehkä voi keskittyä seuraamaan Freppaa ja hänen pillimehuaan.
Vertailin eilen Gnistanin käännöstä alkuperäiseen. Mielestäni kääntäjä Henriikka Tavi on onnistunut vallan mainiosti. Rytmi ja riimit olivat hyvin soljuvia, vaikkei tietenkään kaikkea ole ollut mahdollista saada ilmaistua tismalleen alkuperäisen mukaisesti. Joten suosittelen hankkimaan molemmat versiot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan tällainen utelias tutustuja ei sitten saa sydäriä. Jos siis menee paikalla Jakobin herttaisen hymyn houkuttelemana ja vastassa onkin yrmeä Tommy (ja yhtä yrmeä Määnin, jos sattuu olemaan soittokunnossa). No, ehkä voi keskittyä seuraamaan Freppaa ja hänen pillimehuaan.
Tommyltakin irtoaa nykyään se hymy silloin tällöin, vaikka kovin yrittää pitää yrmystä imagosta kiinni. :)
Vörjeansin kaikki Tavastian keikat myydään loppuun ilman muuta. Vielä melkein neljä kuukautta aikaa ja enää yhdelle lippuja vähän jäljellä. Kunpa vaan sitten löytäisivät Volvolle parkkipaikan, jotta keikat myös toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vertailin eilen Gnistanin käännöstä alkuperäiseen. Mielestäni kääntäjä Henriikka Tavi on onnistunut vallan mainiosti. Rytmi ja riimit olivat hyvin soljuvia, vaikkei tietenkään kaikkea ole ollut mahdollista saada ilmaistua tismalleen alkuperäisen mukaisesti. Joten suosittelen hankkimaan molemmat versiot!
Tilauksessa on! Kaikkea ei tarvitse eikä voikaan ilmaista tismalleen kuin alkuperäisessä, runous on runoutta. Mäkin luotan siihen, että käännös toimii. Axelinkin kirjat on suomennettu erinomaisesti. Suomessa on älyttömän hyviä kaunokirjallisuuden kääntäjiä, tai paremminkin tulkitsijoita.
Aftonbladetin Markus Larsson kirjoittaa analyysiä eilisestä Rockbjörnenistä ja palkituista, ja päättää tekstinsä KAJ'hin seuraavasti:
"Melodifestivalen fortsätter att vara Rockbjörnens laddstolpe. Om man gör debut i Mellon under eget namn och vinner tävlingen är priset som ”Årets genombrott” i princip givet på förhand.
KAJ gjorde samma resa ifjol. I år växlar de upp och tar hem ”Årets grupp”.
Nå jo. Nå ja.
Av alla band som finns därute är det fortfarande KAJ som gäller? ”Bara bada bastu” fick en längre brinntid än vad de flesta trodde.
Sällan har tre personer fått samma utdelning genom att grilla korv i direktsändning."
Onko tuo sitten positiivisesti kirjoitettu vai ei... Joku pieni vähättelyn vivahde siitä mulle tulee, en mahda sille mitään. Sitä paitsi, kyllähän KAJ sai Årets grupp -palkinnon myös viime vuonna (I år växlar de upp...)
Oliko tämä toimittaja Larsson niitä, jotka viime vuonna ainakin ensi alkuun suhtautuivat KAJhin hyvin nihkeästi...?
Tuo Larsson on mun muistaakseni se, joka julkaisi ensin hyvin vähättelevän arvion (videon) Kaj'sta mutta käänsi myöhemmin kelkkansa kokonaan. Tässä tekstissä kuuluu munkin korviini pieni vähättelevä vivahde, mutta ehkä hän sitten yrittää vain olla hauska.
Se ihmetyttää, onko bändit nykyään niin kertakäyttötavaraa, että joka vuosi pitäisi löytyä uusi voittaja. Ennen vanhaan ne suosikit piti pintansa monta vuotta, ellei vuosikymmentä. Kukaan ei kysynyt Rolling Stonelta tai Beatlesilta ensimmäisen vuoden jälkeen, että vieläkö te ootte täällä. (Joo, Kaj ei pelaa samassa liigassa vaan omassa piirisarjassaan, mutta noin periaatteessa.)
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen vöyriläislähtöinen bändi, lälläribändi KAJ, taitaa myydä toisenkin illan täyteen Tukholman Göta Lejoniin. Permanto on muutamaa paikkaa vaille täysi, ja parvella enää vajaa puolet paikoista vapaana.
Joo ja ylipäätään KAJ 'n teksteistä saa niin paljon enemmän irti, jos on jo jotain perspektiiviä tähän elämään ja sen eri ilmiöihin. Eivät kaikki tietenkään ole niin kiinnostuneita noista teksteistä, se on ihan miten itse kukin meistä musiikin kokee ja mitä ominaisuuksia siinä arvostaa. Itselleni vaan on aina kiinnostavampaa, jos lauletaan jostain muusta kuin sydänsuruista ja siitä iänikuisesta rakkaudesta (joka toki on elämässä tärkeä asia).