Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainoharhainen aviomies

Vierailija
02.07.2025 |

Ollaan reilu 6 vuotta oltu yhdessä, mies on ollut alusta mustasukkainen, aiheettomasti. On myös epäillyt minua pettämisestä ja yhdistellyt minua jos johonkin naapurin mieheen. Jos silloin ajattelin hänen olevan vainoharhainen, toki myös kovin mustasukkainen.

Nyt mies on alkanut epäillä, että poikani vahingoittaa tahallaan hänen tavaroitaan, siis jotain ihan älyttömiä väitteitä, mm. että olisi rikkonut yhden kravatin (sauma oli

lähtenyt purkautumaan), miehen kännykän lasissa oli naarmu, tämäkin pojan syytä. Eräs laturin johto oli rikki, sekin oli poikani syytä. On monia muitakin ihan ihmeellisiä juttuja, esim jumittunut valokatkaisijakin oli jostain syystä pojan vika. Asumme siis miehen asunnossa ja poika asuu myös isällään.

Pojalla ja miehelläni on ihan asialliset välit, poika on rauhallinen 17-vuotias lukiolainen. Ei ole koskaan esim. riidellyt mieheni kanssa.

On paljon omissa oloissaan, ei paljon juttele minunkaan kanssa, mutta en voisi ikinä kuvitella hänen tekevän jotain tällaista. 

Tätä kirjoittaessa tuntuu ihan älyttömältä nämä asiat, ns. järkipuhe ei miehelle auta.

On myös syytellyt tyttärensä aviomiestä tahallisesta omaisuutensa vahingoittamisesta, vaikka kyse on varmasti ollut ymmärtämättömyydestä.

Pohjimmiltaan kyse on varmasti siitä, ettei mies pidä pojasta, vaikka sitä ei ääneen sanokaan, mutta onhan tuollainen vainoharhaisuus jotenkin sairasta.

Itse ihan loppu tilanteeseen, tuntuu niin käsittämättömän tyhmältä asialta ottaa pojan kanssa edes puheeksi koko asiaa. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Ahdistunut itsekin tästä tilanteesta ja jotenkin niin "nolo" asia, etten kehtaa asiasta puhua edes ystävilleni.

Ei ole eroaminen helppoa, mutta onhan tämä ihan uskomatonta. Itsekin pelkään että tilanne pahenee vain, tai no onhan se pahentunutkin kun ei enää riitä se, että minua syytellään pettäjäksi vaan nyt poikanikin on hänen mielestään jonkun sortin tuholainen.

Väkivallan pelkoa ei ole, mutta voiko tämä johtaa siihenkin? 

Siihen se todennäköisimmin johtaa, miljoonien naisten kokemusten mukaan.

Ja eroamisen pitäisi olla helppoa tuollaisessa tilanteessa. Vaarallista kyllä, mutta helppo päätös. Pistä lapsesi oman napasi edelle edes kerran.

Oletpa ikävä ihminen. Ap nimenomaan miettii lapsen ja omaa hyvinvointia. Hal

Todellakin haluaisin saada kommentteja jos olisin niin sekaisin että jäisin lapseni kanssa tuollaiseen suhteeseen. Sairasta. 

Vierailija
42/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että sinä ap tiedät jo mistä on kyse ja mitä sinun varmaankin täytyy tehdä. Jos et ole valmis eroon, niin mies on saatava terapiaan asap. Apu siitä on epävarmaa. Ero sattuu, mutta todennäköisesti pääset siinä lopulta helpommalla ja elämänlaatusi paranee. Voimia ja kirkkaita ajatuksia matkallesi!

Tässä ketjussa on paljon hyviä kommentteja. Paljon loppua kohden myös sairaiden ihmisten kirjoituksia. Hassua että tyypit ketkä todennäköisesti suhteessa pyrkivät nöyryyt tämään ja lyt täämään, saapuvat näihin aiheen ympärillä pyöriviin ketjuihin tekemään samaa.

Terapiaan ei voi saada kuin itsensä tai alaikäisen lapsensa. 

Ja muistisairauden mahdollisuus on täyttä huuhaata. 

Tärkeintä on, että ap ja poika lähtevät pian. Kun on juossut riittävän pitkälle, voi pysähtyä miettimään, mitäs nyt sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri käsittelen omassa terapiassani sitä, miten äitikään ei jaksanut pitää minusta huolta hullun isäni kanssa ollessaan.

Hoitotahot muistuttavat, että äidin toiminta oli väärin ja että olisi pitänyt pystyä parempaan siitä huolimatta, että voi ymmärtää olosuhteet. Terveisiä pojallesi. 

Vierailija
44/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ota poikasi kanssa puheeksi mitä paskaa miehesi hänestä puhuu. Alkaa vielä pelätä (enemmän) (tosin aiheesta) miestäsi. Et sotke lasta teidän paskakiemuroihin. Kai tajuat, että tuo on vain yksi sairaan mustasukkaisen kontrolloinnin muoto, yhtä aiheeton kuin se, että sinulla olisi ollut vieraita miehiä.

Kun olin hullueksän kanssa, hän yritti uskotella minulle, että ystäväni ja äitini puhuvat minusta pahaa hänelle. Onneksi olin tilanteesta huolimatta sen verran järjissäni, etten uskonut. 

Vierailija
45/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan ota poikasi kanssa puheeksi mitä paskaa miehesi hänestä puhuu. Alkaa vielä pelätä (enemmän) (tosin aiheesta) miestäsi. Et sotke lasta teidän paskakiemuroihin. Kai tajuat, että tuo on vain yksi sairaan mustasukkaisen kontrolloinnin muoto, yhtä aiheeton kuin se, että sinulla olisi ollut vieraita miehiä.

Kun olin hullueksän kanssa, hän yritti uskotella minulle, että ystäväni ja äitini puhuvat minusta pahaa hänelle. Onneksi olin tilanteesta huolimatta sen verran järjissäni, etten uskonut. 

Tässä asiaa nyt mietittyäni, en todellakaan lähde kyselemään pojaltani, onko hän ratkonut miehen kravatin saumoja jne.

En tiedä, pitäisikö asia ottaa puheeksi miehen aikuisen tyttären kanssa, sairashan isänsä on. Mutta eihän hänkään asialle mitään voi ja jos ja kun tässä ero tulee, niin eiköhän tytär asetu isänsä puolelle, niinhän se menee. 

Täytyy pojan isältä kysyä voisiko poika olla siellä nyt vähän pidempään, niin saan asiat miehen kanssa selväksi.

Tuli muuten sellainenkin mieleen, että hänen auton renkaasta löytyi naula, niin se oli kuulemma mökkinaapurin laittama.. En vain käsitä miksi tätäkin epäilee, kun ei olla naapureitten kanssa missään tekemisissä.. 

Aika sairasta touhua

Vierailija
46/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ollut alusta asti mustasukkainen ja vainoharhainen. Onko toi nyt sitten ollut niin kivaa, että siihen haluat jäädä ja tuollaista elämää elää? 

Mä en ottaisi enää mitään muuta puheeksi kun avioeron. Turha noita kravatin saumoja on alkaa selvittelemään. Tuo on ihan vaan sumutusta ja sun energian kääntöä pois oikeasta ongelmasta 

Vierailija
47/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sinua tässänäin, useammin on niin että tuolla tavalla puhuva henkilö on itse vainoharhainen sekopää.

Vierailija
48/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa harhaluuloisuushäiriö. Se on psykoosisairaus ja voi hoitamattomana pahentua. Kokemusta on.

Vierailija
49/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on oma taustasi ap? Oletko saanut oudon parisuhteen mallin jo lapsuudessasi? Millainen isäsi oli? Olitko kovin nuori, kun aloit parisuhteeseen eksäsi kanssa? Piditkö taukoa välissä, tutustuit itseesi?

Myötätuntoni on sinun puolellasi, ap. Jos pääset nyksästäsi eroon, yritä olla omillasi muutama vuosi. Itse olen 25 vuoden jälkeen päätellyt, etten enää sekaannu miehiin missään muodossa.

Vierailija
50/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Sitä mietin, että miten tällaiseen pitäisi suhtautua. Tilanne tuli yllättäen aamulla ja olin ensinnäkin hölmistynyt koko asiasta, mutta mies raivosi ja jotenkin myönnyin tähän enkä siinä tilanteessa osannut muuta sanoa kuin että täytyy puhua pojan kanssa. Vasta töihin lähdettyä tajusin, että olisi pitänyt lytätä nämä puheet heti alkuunsa ja sanoa ne täysin perusteettomiksi.

Nyt mies varmasti kuvittelee että sanoissaan on perää vaikka puheet on ihan käsittämättömiä.

Ehkä olen liian alistunut tähän tilanteeseen.

Psykoottisen kanssa väittely saa heidät vain entistä enemmän raivoihinsa. Eikä siitä muutenkaan ole hyötyä. Hänellä on ihan oma todellisuutensa, johon uskoo kivenkovaa.

Vierailija
51/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Sitä mietin, että miten tällaiseen pitäisi suhtautua. Tilanne tuli yllättäen aamulla ja olin ensinnäkin hölmistynyt koko asiasta, mutta mies raivosi ja jotenkin myönnyin tähän enkä siinä tilanteessa osannut muuta sanoa kuin että täytyy puhua pojan kanssa. Vasta töihin lähdettyä tajusin, että olisi pitänyt lytätä nämä puheet heti alkuunsa ja sanoa ne täysin perusteettomiksi.

Nyt mies varmasti kuvittelee että sanoissaan on perää vaikka puheet on ihan käsittämättömiä.

Psykoottisen kanssa väittely saa heidät vain entistä enemmän raivoihinsa. Eikä siitä muutenkaan ole hyötyä. Hänellä on ihan oma todellisuutensa, johon uskoo kivenkovaa.

Tuskin siitäkään on apua että ap myöntää miehelle hänen poikansa todennäköisesti sabotoivan miehen tavaroita. Poika saa vielä turpiinsa, tai varmaan tulee saamaan joka tapauksessa kylläkin. Ap tuskin lähtee mihinkään kun ei ole lähtenyt tähän mennessäkään.

Vierailija
52/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Tuskin siitäkään on apua että ap

No ei pidä myöskään vahvistaa harhoja. Sanoinko niin? Vaihtaa vaikka puheenaihetta. Tiedän, mistä puhun! Asuin vuosia harhaisen ihmisen kanssa. Ja nuo on ihan ammattilaisten ohjeet.

Vierailija
53/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosilta kuulostaa. Ja se ei mene itsestään ohi.

Vierailija
54/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

&n

No et sanonut, mutta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, muuta kuin hiljaisesti hyväksyä ja vahvistaa miehen harhaa tai kieltää se (eli väitellä)? Pakko tuossa sairaassa kuviossa jonkun on poikaakin puolustaa.

Vierailija
55/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
56/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No et sanonut, mutta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, muuta kuin hiljaisesti hyväksyä ja vahvistaa miehen harhaa tai kieltää se (eli väitellä)? Pakko tuossa sairaassa kuviossa jonkun on poikaakin puolustaa"

Tuossa tilanteessa pitää hankkia psykiatrista apua miehelle ja tehdä ratkaisunsa. Esim. erota. Ei harhainen usko mitään todisteluja. Ei yhtään mitään.

Vierailija
57/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri käsittelen omassa terapiassani sitä, miten äitikään ei jaksanut pitää minusta huolta hullun isäni kanssa ollessaan.

Hoitotahot muistuttavat, että äidin toiminta oli väärin ja että olisi pitänyt pystyä parempaan siitä huolimatta, että voi ymmärtää olosuhteet. Terveisiä pojallesi. 

Mene kertomaan se hullulle äidillesi, että mitä oli hullun miehen kanssa. Älä tule projisoimaan tietämättä ap:n tilannetta. 

Vierailija
58/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kertomaan se hullulle äidillesi, että mitä oli hullun miehen kanssa. Älä tule projisoimaan tietämättä ap:n tilannetta. 

Eiköhän tässä yritetä tuoda esille ap:n pojan mahdollista tulevaisuutta. Onko omien kokemuksien kertominen projisointia? Vai puuttuuko sinulta käsityskyky miten asiat keskuteluissa nivoutuvat toisiinsa? /eri/

Vierailija
59/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No et sanonut, mutta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, muuta kuin hiljaisesti hyväksyä ja vahvistaa miehen harhaa tai kieltää se (eli väitellä)? Pakko tuossa sairaassa kuviossa jonkun on poikaakin puolustaa"

Tuossa tilanteessa pitää hankkia psykiatrista apua miehelle ja tehdä ratkaisunsa. Esim. erota. Ei harhainen usko mitään todisteluja. Ei yhtään mitään.

No niin pitää, mutta siellä ap edelleen poikansa kanssa pesii. Niin kauan että saamme Alibista lukea molempien tai jomman kumman joutuneen vakavan rikoksen uhriksi. Kun eroaminen on niiiiiiiiin vaikeaa.

Vierailija
60/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti piilevä hoitamaton sairaus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän