Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainoharhainen aviomies

Vierailija
02.07.2025 |

Ollaan reilu 6 vuotta oltu yhdessä, mies on ollut alusta mustasukkainen, aiheettomasti. On myös epäillyt minua pettämisestä ja yhdistellyt minua jos johonkin naapurin mieheen. Jos silloin ajattelin hänen olevan vainoharhainen, toki myös kovin mustasukkainen.

Nyt mies on alkanut epäillä, että poikani vahingoittaa tahallaan hänen tavaroitaan, siis jotain ihan älyttömiä väitteitä, mm. että olisi rikkonut yhden kravatin (sauma oli

lähtenyt purkautumaan), miehen kännykän lasissa oli naarmu, tämäkin pojan syytä. Eräs laturin johto oli rikki, sekin oli poikani syytä. On monia muitakin ihan ihmeellisiä juttuja, esim jumittunut valokatkaisijakin oli jostain syystä pojan vika. Asumme siis miehen asunnossa ja poika asuu myös isällään.

Pojalla ja miehelläni on ihan asialliset välit, poika on rauhallinen 17-vuotias lukiolainen. Ei ole koskaan esim. riidellyt mieheni kanssa.

On paljon omissa oloissaan, ei paljon juttele minunkaan kanssa, mutta en voisi ikinä kuvitella hänen tekevän jotain tällaista. 

Tätä kirjoittaessa tuntuu ihan älyttömältä nämä asiat, ns. järkipuhe ei miehelle auta.

On myös syytellyt tyttärensä aviomiestä tahallisesta omaisuutensa vahingoittamisesta, vaikka kyse on varmasti ollut ymmärtämättömyydestä.

Pohjimmiltaan kyse on varmasti siitä, ettei mies pidä pojasta, vaikka sitä ei ääneen sanokaan, mutta onhan tuollainen vainoharhaisuus jotenkin sairasta.

Itse ihan loppu tilanteeseen, tuntuu niin käsittämättömän tyhmältä asialta ottaa pojan kanssa edes puheeksi koko asiaa. 

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Ahdistunut itsekin tästä tilanteesta ja jotenkin niin "nolo" asia, etten kehtaa asiasta puhua edes ystävilleni.

Ei ole eroaminen helppoa, mutta onhan tämä ihan uskomatonta. Itsekin pelkään että tilanne pahenee vain, tai no onhan se pahentunutkin kun ei enää riitä se, että minua syytellään pettäjäksi vaan nyt poikanikin on hänen mielestään jonkun sortin tuholainen.

Väkivallan pelkoa ei ole, mutta voiko tämä johtaa siihenkin? 

Siihen se todennäköisimmin johtaa, miljoonien naisten kokemusten mukaan.

Ja eroamisen pitäisi olla helppoa tuollaisessa tilanteessa. Vaarallista kyllä, mutta helppo päätös. Pistä lapsesi oman napasi edelle edes kerran.

Vierailija
22/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se eroaminen ikinä kellekkään ole helppoa, ei toi sun ero ole sen spessumpi. Vuosia noita tollasia tarinoita työni puolesta kuunnelleena vedän nyt long story short --> tossa voi lähteä henki. Tee sitten sen puolesta päätökset, ja ota vastuu omasta elämästäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti te naiset aina osaatte valita. No, olipa ainakin JÄNNÄMIES!

Eivät nuo mustasukkaiset vainoharhaiset klovnit useimmiten edes ole mitään jänniksiä. Ressukoita vain.

Vierailija
24/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niitä kavereita jotka sit lopulta kuulee ääniä ja pistää jonkun kylmäksi.

Vierailija
25/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä.

Sitä mietin, että miten tällaiseen pitäisi suhtautua. Tilanne tuli yllättäen aamulla ja olin ensinnäkin hölmistynyt koko asiasta, mutta mies raivosi ja jotenkin myönnyin tähän enkä siinä tilanteessa osannut muuta sanoa kuin että täytyy puhua pojan kanssa. Vasta töihin lähdettyä tajusin, että olisi pitänyt lytätä nämä puheet heti alkuunsa ja sanoa ne täysin perusteettomiksi.

Nyt mies varmasti kuvittelee että sanoissaan on perää vaikka puheet on ihan käsittämättömiä.

Ehkä olen liian alistunut tähän tilanteeseen.

Vierailija
26/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei paljon puhele ja viihtyy omissa oloissaan. Voisko mitenkään kenties johtua hullusta mies ystävästä, voisko... 

Miehessä ollut red flag alert alusta asti. Et juossut.

Miehen ei tarvitse oikeasti uskoa pojan tehneen noita. Se voi olla myös keino erottaa sinua ja poikaa ja yrittää saada sinut valitsemaan miehen puoli. Hullut narsistit yrittävät aina erottaa ihmiset toisistaan ja hyvin on toiminut tähänkin asti, kun poika viihtyy huoneessaan.

Miksi et tee tuolle läheisriippuvaisuudellesi mitään? Ulkoistat omanarvontuntosi hullulle. 

Vierailija
27/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on jo väkivaltaa. Sen muodot vaihtelevat pitkin suhdetta ja yleensä se kovenee vuodesta toiseen. 

Vierailija
28/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen sinulle kirjaa "Toivon kirja narsistin haavoittamille". Vaikkei miehesi olisi varsinainen narsisti, kirjasta voit saada hyviä oivalluksia siihen miksi itse olet lähtenyt tuohon ja pysynyt suhteessa.

Minäkin suosittelen eroa. Ei ihme, että poikasi on hiljainen ja rauhallinen. En usko hetkeäkään, etteikö miehesi kohtelisi häntä ikävästi silloin kun et itse ole paikalla. Vuokraa teille asunto ja lähtekää!

Mies varmasti yrittää nöyränä poikana takaisin mutta pysy lujana, älä ota.

Vierailija
29/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Sitä mietin, että miten tällaiseen pitäisi suhtautua. Tilanne tuli yllättäen aamulla ja olin ensinnäkin hölmistynyt koko asiasta, mutta mies raivosi ja jotenkin myönnyin tähän enkä siinä tilanteessa osannut muuta sanoa kuin että täytyy puhua pojan kanssa. Vasta töihin lähdettyä tajusin, että olisi pitänyt lytätä nämä puheet heti alkuunsa ja sanoa ne täysin perusteettomiksi.

Nyt mies varmasti kuvittelee että sanoissaan on perää vaikka puheet on ihan käsittämättömiä.

Ehkä olen liian alistunut tähän tilanteeseen.

Tutustu narsismiin ja narsistin uhrin oireisiin. 

Vierailija
30/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Ahdistunut itsekin tästä tilanteesta ja jotenkin niin "nolo" asia, etten kehtaa asiasta puhua edes ystävilleni.

Ei ole eroaminen helppoa, mutta onhan tämä ihan uskomatonta. Itsekin pelkään että tilanne pahenee vain, tai no onhan se pahentunutkin kun ei enää riitä se, että minua syytellään pettäjäksi vaan nyt poikanikin on hänen mielestään jonkun sortin tuholainen.

Ymmärrän hyvin, tuollaista ei ole helppoa kertoa läheisille. Siinä ikään kuin syyllistää itseään, kun ei ole onnistunut tekemään hyvää ja kestävää valintaa kumppanin suhteen. Mutta älä turhaan huoli, vain moukka syyllistää toista tuollaisesta. Todennäköisesti saat apua ja tukea, kun jaat ongelman luottohenkilöiden kanssa.

Sairaalloisen mustasukkaiset, vainoharhaiset tai kumppania dominoivat ihmiset monesti onnistuu piilottamaan ongelman suhteen alussa. Ja lievä mustasukkaisuus ym. taas on aivan normaalia. Yleensä nopeasti haluavat kumppanin ikään kuin nalkkiin; yhteenmuutto, naimisiin, pyrkivät etäännyttämään läheisistä. En tiedä onko miehesi tällainen, vai onko kyseessä uusi ongelma kelojensa kanssa. Toivottavasti hakee/saa apua.

Vierailija
31/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, suosittelen sinulle kirjaa "Toivon kirja narsistin haavoittamille". Vaikkei miehesi olisi varsinainen narsisti, kirjasta voit saada hyviä oivalluksia siihen miksi itse olet lähtenyt tuohon ja pysynyt suhteessa.

Minäkin suosittelen eroa. Ei ihme, että poikasi on hiljainen ja rauhallinen. En usko hetkeäkään, etteikö miehesi kohtelisi häntä ikävästi silloin kun et itse ole paikalla. Vuokraa teille asunto ja lähtekää!

Mies varmasti yrittää nöyränä poikana takaisin mutta pysy lujana, älä ota.

Se nöyryys on narsistin hooverointi ja siitä on aito nöyryys kaukana. Tarkoitus saada uhri takaisin otteeseen. Sitä varten voi näytellä vaikka mitä. 

Vierailija
32/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et voi OIKEASTI tietää miten tuossa tilanteessa kuuluu toimia? Onko sulla joku aivosairaus? Onko samanlaisia ongelmia muillakin elämän osa-alueilla? Et tiedä miten toimia kun pankkikortti häviää, et osaa mennä lääkäriin kun jalan haava mätii, et tiedä mihin soittaa kun autotalli palaa?

Anteeksi nyt kärjistävä kommenttini, mutta nuo läheisriippuvaisten puolisoiden (yleensä naisten) täysin järkeä vailla olevat voivottelut jaksavat vuodesta toiseen aina ihmetyttää. Mis hakkasi ja r*aiskasi, ryyppäsi lisäksi säästötilin. Mitä teen? No jospa jäisin, kai se siitä muuttuu. 

Äänioikeus pitäisi poistaa tuollaisilta ihmisiltä. Nyt valot päälle ja v*ttuun tosta suhteesta. 

Vierailija
33/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä.

Siihen se todennäköisimmin johtaa, miljoonien naisten kokemusten mukaan.

Ja eroamisen pitäisi olla helppoa tuollaisessa tilanteessa. Vaarallista kyllä, mutta helppo päätös. Pistä lapsesi oman napasi edelle edes kerran.

Oletpa ikävä ihminen. Ap nimenomaan miettii lapsen ja omaa hyvinvointia. Haluaisitko itse tuollaisia kommentteja vastaavassa tilanteessa? Kyllä sinullekin vielä vastoinkäymisiä tulee. Ehkä katkeruutesi johtuukin omasta huonosta tilanteestasi.

Vierailija
34/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista ikinä halua kertoa muille ennen kuin alkaa prosessoida eroa, kun tilanne on mennyt liian sairaaksi. Kun kertoo, tietää, ettei ole enää paluuta vanhaan. 

Vierailija
35/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli noista oireista mieleen alkava muistisairaus. Omalla äidillä Alzheimer alkoi oireilemaan juuri tuollaisena vainoharhaisuutena, eli hän kuvitteli jatkuvasti läheisten ja kauempanakin asuvien sukulaisten ja tuttavien rikkovan ja piilottavan tavaroitaan.

Vierailija
36/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hyvin, hyvin vaikea ymmärtää miksi olet alunperin mennyt edes yhteen saati NAIMISIIN sellaisen miehen kanssa joka on alusta asti ollut vainoharhainen ja mustasukkainen. Sä kun et voi edes miettiä vain itseäsi vaan sun pitää miettiä myös sitä sun lasta. 

Provoksi epäilen. Kukaan ei voi olla noin tyhmä. 

Vierailija
37/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et voi OIKEASTI tietää miten tuossa tilanteessa kuuluu toimia? Onko sulla joku aivosairaus? Onko samanlaisia ongelmia muillakin elämän osa-alueilla? Et tiedä miten toimia kun pankkikortti häviää, et osaa mennä lääkäriin kun jalan haava mätii, et tiedä mihin soittaa kun autotalli palaa?

Anteeksi nyt kärjistävä kommenttini, mutta nuo läheisriippuvaisten puolisoiden (yleensä naisten) täysin järkeä vailla olevat voivottelut jaksavat vuodesta toiseen aina ihmetyttää. Mis hakkasi ja r*aiskasi, ryyppäsi lisäksi säästötilin. Mitä teen? No jospa jäisin, kai se siitä muuttuu. 

Äänioikeus pitäisi poistaa tuollaisilta ihmisiltä. Nyt valot päälle ja v*ttuun tosta suhteesta. 

Tässä kirjoittaa katkera ja muita lyttäävä ihminen. Tällaisen kanssa suhteesta tulee piinaa, varokaa.

Vierailija
38/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että sinä ap tiedät jo mistä on kyse ja mitä sinun varmaankin täytyy tehdä. Jos et ole valmis eroon, niin mies on saatava terapiaan asap. Apu siitä on epävarmaa. Ero sattuu, mutta todennäköisesti pääset siinä lopulta helpommalla ja elämänlaatusi paranee. Voimia ja kirkkaita ajatuksia matkallesi!

Tässä ketjussa on paljon hyviä kommentteja. Paljon loppua kohden myös sairaiden ihmisten kirjoituksia. Hassua että tyypit ketkä todennäköisesti suhteessa pyrkivät nöyryyt tämään ja lyt täämään, saapuvat näihin aiheen ympärillä pyöriviin ketjuihin tekemään samaa.

Vierailija
39/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hyvin, hyvin vaikea ymmärtää miksi olet alunperin mennyt edes yhteen saati NAIMISIIN sellaisen miehen kanssa joka on alusta asti ollut vainoharhainen ja mustasukkainen. Sä kun et voi edes miettiä vain itseäsi vaan sun pitää miettiä myös sitä sun lasta. 

Mies on hyvin tyypillinen, syyttää ongelmistaan muita. Ei näe itse olevansa se ongelma ja syy epäillä. 

Vierailija
40/77 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Porvoosta. Jollain on sairas tarve provota tuota narratiivia. Jostain käsittelemättömästä syystä lie.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme