Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä ilman autoa on kauhean työlästä

Vierailija
01.07.2025 |

Oon nyt puoli vuotta yrittänyt olla ilman autoa ja tää on todella rasittavaa. Kaupassa on käytävä jokainen päivä ja kaikkialle lähteminen on muutenkin hirveä työmaa julkisten aikataulujen kanssa säätäessä. Keikkatyöt on myös mahdoton ajatus ilman autoa.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin säästämään kun bensan hinta nousi yli 2 euroon ja kuljen nykyään fillarilla joka paikkaan. Bensaan meni vuodessa 3000 euroa rahaa. Nyt olen 4 vuodessa säästänyt 10000 euroa bensoissa ja lisäksi vakuutusmaksuissa monta tonnia. Auto minulla vielä on mutta ajan sillä vähän. Olen myös laihtunut 15 kiloa kun olen pyöräillyt joka paikkaan. Kun kauppaankin ennen menin autolla joka pivä lähes niin kyllä sitä bensaa kului. Sitten tuli huviajelua ajeltua muuten vaan. En ole nyt 4 vuoteen ajellut paljoakaan. Rahaa on säästynyt paljon.

Vierailija
102/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hirveä säätäminen...mitä säätämistä siinä on!

reittiopas neuvoo, jos pitää olla kasilta töissä, lähdet seiskalta kotoo

ja joo, kauppakassit saa tilattua kotiin

Yhteen keikkapaikkaan matka julkisilla olisi kestänyt 1,5 tuntia, autolla 25 minuuttia. Jos tuo ei ole säätämistä, niin mikä sitten?

Ap

No ei tuossa ole mitään järkeä. Tiedätkös että kannattaisi vaan niellä ylpeys ja ostaa 2001-2006 vuosimallin juuri katsastettu Fiat Punto. Siitä kun katsoo että kannentiiviste on kunnossa niin halpaa on ajaminen. Itse tein näin. Kahdessa vuodessa meni korjailuun vain 400e. 

Varaosatkin käytännössä puoli-ilmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

62 v ilman autoa ja ajokorttia, kaikki normaalielämän asiat on hoitunut myös kaupassa käynti mikä on helppoa koska ostoskeskus näkyy ikkunastani. Myös asuinpaikan valinnalla voi olla merkitystä, en ikinä lähtis mihinkään korpeen kärvistelemään.

Tommonen boomeri minkä koko elämä koostuu kotona istumisesta ja ylen uutisten seuraamusesta ei nyt autoa tarvitaan. Meille muille se on  tärkeä. Pääsee harrastuksiin ja kaupunkilomille jne. 

Vierailija
104/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä hetkiä kun autottomuus ottaa päähän. Olen mm. kuljettanut tuoleja pyörällä, viettänyt yön keskustassa odottaen aamun ensimmäistä bussia ja jättänyt monet luontonähtävyydet väliin, koska niihin ei vain pääse. 

Jos ostaa tuoleja tai muita huonekaluja kuten sohvan tai sängyn, niiden kotiinkuljetuksesta voi sopia siinä kaupanteon yhteydessä. Taksit kulkevat silloinkin kun linja-autot eivät ole käytettävissä ja jos olet nauttinut alkoholia yöelämässä, niin se silloinkin järkevä vaihtoehto omalla autolla ajamisen sijasta.

Oman auton omistaminen tuottaisi jatkuvia juoksevia menoja kuten polttoainekulut, vakuutukset, pysäköintimaksut ja mahdolliset huolto- ja korjauskulut. Lisäksi uuden auton jälleenmyyntiarvo laskee väistämättä riippumatta siitä miten hyvässä kunnossa sen mielestään pitää. 

Lasketaan. Fiat Punto 2005. Bensaan menee mulla 70e kk. Vak+verot 30e kk. Huollot 40ekk keskimäärin. Kuukausikustannus on 140e. Pelkkä kk-bussilippu on täällä n. 70e siitten tuohon päälle satunnaiset taksi+autovuokraamo niin enpä edes säästäisi yhtään mitään jos autosta luopuisin. 

Se on se oma ylpeys mikä monilla tekee autolusta kallista kun pitää olla just se uusi tai melkein uusi auto. Niiden laatu on ihan shaissea nykyään ja huoltokiin on sikahintaista.

Vierailija
105/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

62 v ilman autoa ja ajokorttia, kaikki normaalielämän asiat on hoitunut myös kaupassa käynti mikä on helppoa koska ostoskeskus näkyy ikkunastani. Myös asuinpaikan valinnalla voi olla merkitystä, en ikinä lähtis mihinkään korpeen kärvistelemään.

Tommonen boomeri minkä koko elämä koostuu kotona istumisesta ja ylen uutisten seuraamusesta ei nyt autoa tarvitaan. Meille muille se on  tärkeä. Pääsee harrastuksiin ja kaupunkilomille jne. 

Kunhan kirjasto, kierrätyskeskus ja Lidl ovat lähellä, niin näillä pitää pärjätä, muu on turhaa hapatusta. T. Einari 62v. Harrastuksina ristisanat, syöminen, hengittäminen ja wc:ssä käyminen.

Vierailija
106/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi Halla-aho on autoton, intohimoinen pyöräilijä ja Riikka Purra ajokortiton. Heitä yhdistää tämän liikennepoliittisen ratkaisun lisäksi myös kasvissyönti.

Vierailija
107/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3 autoa,vähemmillä ei pärjää..ehkä hankin neljännenkin..

Vierailija
108/108 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

GenX, pikku korjaus.

Minä olen suunnilleen samaa ikäluokkaa enkä pärjäisi ilman autoa. Saahan sitä sisseillä kehdosta hqutaan, itse vqlitsen mykavuuden ja vaivattomuuden. Kyllä sitä pärjäsi parikymppisenä kun yliopistoon pääsi ratikalla tai kävellen ja matkan varrella oli kaksi isoa ruokakauppaa. Osa-aikatyö ja kesätyöt oli saman kolmion sisällä. Sitten valmistuin, muutin lähiöön ja aloitin työuran. Aika äkkiä kävi selväksi että auto on oltava. Siinä elinpiiri laajeni, harrastukset oli jossain korvessa (kirjaimellisesti). Jne. Quto on enkä siitä luovu.

Tuo ekana lainattu jätti aivan takuulla kommentistaan pois sen että miehellä on auto ja kyyti kyllä kelpaa 😂😂 Näin se on sina, jos ei muuta niin vanhemman tai sisaruksen auto on vapaasti käytettävissä. Joku toinen vaan maksaa siitä ilosta.