Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Täydellisen" puolison jättäminen. Mistä saisi selkeyttä ajatuksilleen?

Vierailija
01.07.2025 |

Olen jo jonkin aikaa miettinyt eroa. Olen tuonut näitä syitä esille kotona, mutta puolisoni ei ole halukas esimerkiksi pariterapiaan, sen sijaan haluaisi, että minä menisin yksin terapiaan. Tämä oikeastaan on yksi syistä, joiden vuoksi tuntuu ettei tämä (pitkä) parisuhde ole minulle enää hyväksi. Hän puhuu minulle usein passiivis-aggressiivisesti, kääntää asiat niin, että ongelma on aina minussa ja että ylireagoin. Tuntuu, että läheisyydessä kiinnostaa vain seksi. Muuten ei ole kiinnostunut minusta. Arvostelee jatkuvasti valintojani, on mahdotonta käydä esimerkiksi ruokakaupassa ilman kritiikkiä. Keskittyy koko ajan virheisiini ja vikoihini.

Olen vaan tosi yksin näiden pohdintojen kanssa, koska muiden mielestä hän on "täydellinen" puoliso. He eivät näe sitä toista puolta, joka on vuosien varrella vienyt minulta itsetunnon ja syö aloitekykyäni. Tuntuu, että minusta on tullut varjo, ja se älykäs, sievä ja lahjakas nuori nainen on kadonnut. Tilalle on tehty ihminen, jolle jokainen yksinkertainen ruokaostos on henkisesti kuormittavaa, koska tiedän sen valituksen enkä jaksaisi sitä. Muille hän esittää arvostavansa minua, minä näen toisen puolen.

En usko, että haluan elää enää näin.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä onkin, että just miehissä (anteeksi yleistys, mutta tätä on oikeasti paljon...)on ihan uskomattoman paljon noita, jotka arvostelee, piikittelee ja ilkeilee? 

Sekä oma, että nähtyjä kokemuksia.

Onko se jo kasvatuksessa, käännetään ne omatkin viat muiden viaksi.

Ja jos heille sanoo vaikkapa ihan asiastakin, niin valitetaan nalkutuksesta yms.

Ottavat nokkiinsa, eivät ota vastuuta toisen loukkaantumisesta vaan loukkaantuvat itse...Eivätkö osaa, eivätkä edes yritä?

En tiedä onko ap:n kohdalla kyse tästä, mutta usein se on myös niin, että se mieskin haluaa erota, mutta ei millään halua olla erossa "syypää". Jotenkin ilkeilee niin kauan, että ap ottaa eron.

En tiedä mistä tällainen johtuu, mutta olen muutaman tapauksen lähi/tuttavapiirissäni jo nähnyt. Parilla miehellä oli jopa jo toinen nainen k

Äsh, kirjoitin päin mäntyä, tarkoitin siis "Joten ilkeilee niin kauan, että vaimo ottaa eron." En tosiaan tiedä, koskeeko tämä ap:tä ollenkaan.

Vierailija
22/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään väliä, jos hän muiden mielestä on täydellinen puoliso. Sinähän hänen kanssa elät. Vain sinä voit tietää, miltä sinun ja miehesi välinen parisuhde tuntuu sinusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin neuvoisin ap terapiaan ihan hänen itsensä takia kaikella hyvällä. On hyvä miettiä, miksi suhteeseen lähti, miten päästä jaloilleen ja löytää se hieno ihminen itsessään, joka hän oli alunperin. Matka ei ole lyhyt eikä helppo, kun itsetunto on tallattu vuosien aikana täydellisesti.

Vierailija
24/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeyttä saat kun olet ihan rehellinen itsesi suhteen ja omien ajatustesi suhteen.

Et selkeästi haluaisi erota koska kumppanissa ei ole vikaa.

Ajatteletko löytäväsi mahdollisesti paremman kuitenkin?

Oletko narsistinen? Huomionhakuinen? Herkästi loukkaantuva ja haavoittuva?

Etkö halua muuttaa itsessäsi mitään ja suhtautua elämään?

Vaaditko kumppaniltasi liikoja?

Mistä siis kiikastaa?

Sinä tiedät itse kyllä vastauksen, älä tee asioista liian vaikeita.

Vierailija
25/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen lause kertoo että olet jo selkeyttänyt asian itsellesi. Sitten vaan muutat pois ja pistät eron vireille. 

Vierailija
26/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä jätin korkeassa asemassa olevan mieheni, tuttavat ihmettelivät, että miten te olette voineet erota. Te olitte niin hyvä pari.

Oltiin joo "hyvä" pari niin kauan kuin minä siedin huonoa kohtelua, kontrollointia ja lopulta jopa väkivaltaa.

Vierailija
27/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin neuvoisin ap terapiaan ihan hänen itsensä takia kaikella hyvällä. On hyvä miettiä, miksi suhteeseen lähti, miten päästä jaloilleen ja löytää se hieno ihminen itsessään, joka hän oli alunperin. Matka ei ole lyhyt eikä helppo, kun itsetunto on tallattu vuosien aikana täydellisesti.

Tai sitten niin päin että aloittaja on ollut aika ylimielinen ja narsistinen. Jos ei saakaan lytätä muita koko elämänsä ja määräillä sekä vaatia niin syöhän sekin sisältä.

Aloittaja ei kuulosta esimerkiksi minulta jolla on ollut ilkeä narsistinen kumppani. En ole menettänyt itsetuntoani enkä ruikuta. Enkä olisi kehunut häntä täydelliseksi kumppaniksi josta ei viitsisi erota täydellisyytensä vuoksi.

Vierailija
28/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittappa sitten terapiasta epikriisi tänne, keittiöpsykologien arvioitavaksi. 🤗

Vierailija
29/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa kannattaa aina muistaa että on 3 versiota. Naisen versio, miehen versio, ja totuus. Suurin osa ei tuo koskaan omia huonoja puolia tarinassa esille.

Vierailija
30/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sinun versiosi asiasta. Entä jos olet väärässä?

Vierailija
31/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanisi ei huolehdi parisuhteesta, ei keskustele(?) eikä tunnu välittävältä. Yksin sitä on vaikea ja mahdoton sinun tehdä. Tai eri käsitykset mitä parisuhde on.

Vierailija
32/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen lause kertoo että olet jo selkeyttänyt asian itsellesi. Sitten vaan muutat pois ja pistät eron vireille. 

Miksi ei siis halua? Tämä on se asia josta hän ei ole rehellinen, jos haluaisi erota oikeasti niin tekisi sen eikä pilaisi elämäänsä yhtään enempää.

Erota voi myös asiallisesti ilman draamaa joten oma osuus on muistettava.

Vierailija
33/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä jätin korkeassa asemassa olevan mieheni, tuttavat ihmettelivät, että miten te olette voineet erota. Te olitte niin hyvä pari.

Oltiin joo "hyvä" pari niin kauan kuin minä siedin huonoa kohtelua, kontrollointia ja lopulta jopa väkivaltaa.

Kyllä, ei tuollaisessa tilanteessa rahakaan pelasta.

Vierailija
34/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä puuttuu nyt paljon yksityiskohtia. Kauanko on oltu liitossa? Onko lapsia ja minkä ikäisiä?

Vierailija
35/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI-yhteenveto

+2

Gaslighting on suomeksi

kaasuvalotus tai sumutus, ja se tarkoittaa henkisen väkivallan muotoa, jossa toista ihmistä manipuloidaan saamaan hänet epäilemään omia kokemuksiaan, havaintojaan ja jopa mielenterveyttään. 

Kaasuvalotuksen tavoitteena on saada uhri menettämään todellisuudentajunsa ja kyseenalaistamaan omaan mieleensä luottamisen. Manipulaatio voi ilmetä esimerkiksi tilanteiden vääristelynä, muistojen kieltämisenä tai jopa suorana valehteluna. 

Usein kaasuvalotus tapahtuu hienovaraisesti ja pitkän ajan kuluessa, jolloin uhrin on vaikea ymmärtää olevansa manipulaation kohteena. 

Esimerkkejä kaasuvalotuksesta: 

Valehtelu:

Kumppani kiistää tehneensä jotain, vaikka on selvää, että hän on sen tehnyt.

Tilanteiden vääristely:

Kumppani vääristelee tapahtumia tai sanoja omaksi edukseen, jolloin uhri alkaa epäillä omaa muistiaan.

Mielenterveyden kyseenalaistaminen:

Kumppani vähättelee uhrin tunteita tai ajatuksia ja väittää, että hän on ylireagoiva tai vainoharhainen.

Eristäminen läheisistä:

Kumppani pyrkii eristämään uhrin ystävistään ja perheestään, jotta uhri on riippuvainen vain häneen.

Kaasuvalotus on vakava henkisen väkivallan muoto, ja sen tunnistaminen on tärkeää, jotta uhri voi saada apua ja tukea. 

Vierailija
36/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten niin päin että aloittaja on ollut aika ylimielinen ja narsistinen. Jos ei saakaan lytätä muita koko elämänsä ja määräillä sekä vaatia niin syöhän sekin sisältä.

Aloittaja ei kuulosta esimerkiksi minulta jolla on ollut ilkeä narsistinen kumppani. En ole menettänyt itsetuntoani enkä ruikuta. Enkä olisi kehunut häntä täydelliseksi kumppaniksi josta ei viitsisi erota täydellisyytensä vuoksi.

"täydellinen" ja täydellinen on päinvastaisia asioita. Ei aloituksessa ole yhtäkään kehua. 

Vierailija
37/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä puuttuu nyt paljon yksityiskohtia. Kauanko on oltu liitossa? Onko lapsia ja minkä ikäisiä?

Mitä väliä, jos mies kohtelee huonosti?

Vierailija
38/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa kannattaa aina muistaa että on 3 versiota. Naisen versio, miehen versio, ja totuus. Suurin osa ei tuo koskaan omia huonoja puolia tarinassa esille.

Mutta jokaisella on vain se oma kokemus. Jos tuntuu pahalta, niin ei silloin voi jatkaa.

Vierailija
39/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI-yhteenveto

+2

Gaslighting on suomeksi

kaasuvalotus tai sumutus, ja se tarkoittaa henkisen väkivallan muotoa, jossa toista ihmistä manipuloidaan saamaan hänet epäilemään omia kokemuksiaan, havaintojaan ja jopa mielenterveyttään. 

Kaasuvalotuksen tavoitteena on saada uhri menettämään todellisuudentajunsa ja kyseenalaistamaan omaan mieleensä luottamisen. Manipulaatio voi ilmetä esimerkiksi tilanteiden vääristelynä, muistojen kieltämisenä tai jopa suorana valehteluna. 

Usein kaasuvalotus tapahtuu hienovaraisesti ja pitkän ajan kuluessa, jolloin uhrin on vaikea ymmärtää olevansa manipulaation kohteena. 

Esimerkkejä kaasuvalotuksesta: 

Valehtelu:

Kumppani kiistää tehneensä jotain, vaikka on selvää, että hän on sen tehnyt.

Tilanteiden vääristely:

Kumppani vääristelee tapahtumia tai san

Kuvasit palstalla näitä samoja erojuttujaan suoltavan apn toimintatapoja parisuhteissaan.

Vierailija
40/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sinun versiosi asiasta. Entä jos olet väärässä?

Kuinka niin väärässä? Jos minusta tuntuu siltä, että mieheni kohtelee minua huonosti, on se syy erota. Ei ole kysymys siitä, kuka on oikeassa tai väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi