Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen autistiset harrastukset

Vierailija
30.06.2025 |

Kuka nainen huolii sellaisen miehen, jolla on hitusen autistiset harrastukset? Esimerkiksi: eräs tuttunu harrastaa lentosimulaattoreita. Tuttuni on aivan tavallinen duunari. Tämä tuttuni osaa airbussin tekniset järjestelmät mennen tullen ja omaa valtavasti tietoa ilmailusta ja lentokoneista. Onko aika vahvat autismifibat? On mielestäni. Hänelläkin on kuitenkin aika perusnainen vaimona ja kaksi lastakin. En ole itse elävässä elämässä vielä kohdannut toista vastaavaa pariskuntaa, jossa miehellä on periaatteessa aika vahva kirjo, mutta pärjää kuitenkin elämässä.

Millainen nainen huolii miehen, jolla on periaatteessa autismin kirjon oireita, mutta välttämättä ne ei tule ensitapaamisella ilmi, vaan vasta kun paremmin tutustuu. 

Tuttuni vaimo on mielestäni aivan normaali nainen, hoitsuna työskentelee.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä vituttaisi lähinnä se, että tuollainen lienee aika kallista ja mitä järkeä koko touhussa on, jos ei aio lentäjäksi? Tuuleen heitettyä rahaa.

Vähän sama muissakin harrastuksissa mitkä maksaa, jos niillä ei työllisty ja/tai saa palkkaa. Ihan pelkkää ajan- ja rahanhukkaa.

Vierailija
22/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa tuossa on?

Siinä on se vika, että ap on miesvihaaja, pakkomielteinen juoruaja, eikä hyväksy harrastuksia joista ei itse ymmärrä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, mitä vikaa tuossa pitäisi olla ja mitä "huolimista" noissa miehissä on. Ei nuo harrastukset minulle ainakaan tekisi miestä yhtään vähemmän eikä yhtään enemmän kiinnostavaksi. Minulla on perusoletuksena, että ihmiset, joita miehetkin ovat, puuhaavat vapaa-ajallaan jotain, mistä nauttivat. Nuo harrastukset eivät kai aiheuta mitään haittaa kenellekään.

Vierailija
24/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä vituttaisi lähinnä se, että tuollainen lienee aika kallista ja mitä järkeä koko touhussa on, jos ei aio lentäjäksi? Tuuleen heitettyä rahaa.

Mitä järkeä on maksaa kuntosalijäsenyydestä ja personal trainerista pari sataa/kk, jos ei aio ammatikehonrakentajaksi tai ammattiurheilijaksi?

Vierailija
25/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mies, huono mies, sano tutun vaimolle että jättää sen. Miehet on kaikki samanlaisia.

Vierailija
26/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet idiootti.

Vierailija
27/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa tuossa on?

No kyllä aika monen norminaisen mielestä varmaan paljonkin. Ihmettelen kovasti sitä, että miksi norminainen viehättyy miehestä, joka on hitusen ns. kirjolla eikä ole edes ulkonäölisesti erikoinen. Ihmettelen kovasti sitä, että miten se ensikohtaaminen tapahtuu. Vai onko vain käynyt tuuri ja löytynyt perusnätti, mutta vähän epätoivoinen nainen kohdalle. 

Sori ap että puhkaisen kuplasi, mutta me kaikki ollaan kirjolla! Se on jana, jolle jokainen asettuu johonkin kohti, myös sinä. Ja jos on joku spesifi harrastus, se on vielä melko neurotyypillistä, mikäli ei yhtään mitään muuta autismiin viitaavaa piirrettä ole.

Vierailija
28/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempi harrastushan tuo on kuin esim. keskiajan kittaaminen. Mun puolisolla on sun mielestä ihan satavarmasti "kirjolla" olevia harrastuksia ja minä olen mielestäni ihan normaali nainen siinä, missä hän on ihan normaali mies (ollaan akateemisesti koulutettuja, molemmilla on työpaikat, asutaan omassa omakotitalossa kehyskunnassa, meillä on pihassa kaksi autoa, kaksi lasta ja koira). Arvot ja huumori osuu yksiin ja seksi sujuu, ne ne parisuhteessa tärkeät asiat on, ei se, mistä toinen omana harrastuksenaan on kiinnostunut. Ei mun tartte harrastaa kaikkea sitä mistä puoliso on kiinnostunut. Yhteisiä juttuja on sit molempien omien lisäksi 

Voi lol. Keskikaljan kittaaminen. Mun on autocorrect vähän fiinillä päällä. 

Keskiaikaharrastajat on just siistei!

Vierailija
29/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne autistin harrastukset ole se ongelma vaan kaikki se muu. Assimies oli kuin 3. lapsi mulla, mutta vaan 100x hankalampi vastarannankiiski. Aina myöhässä, vaikka minä pakkasin kaiken, lapset ja tavarat ja sitten istuttiin autossa ja odotettiin herraa. Hoardaus oli se järkyttävin ja pahenevin juttu. Ero tuli lopulta.

Vierailija
30/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älyllistä virkistymistä, itsensä haastamista, ongelmanratkaisua, teknisen ajattelutaidon kehittymistä, motoriikkakin kehittyy jne. Kai sitä muitakin syitä on, itse keksin eiharrastajana äkkiseltään vain nuo. 

Vierailija
31/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei olisi kiinnostunut lentämisestä simulaattorilla, jos rahaa siihen vaan on?

Vierailija
32/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibat 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 kun pitää niiiin epätoivoisesti käyttää slangisanoja tajuamatta edes miten ne kirjoitetaan😂😂

Vierailija
33/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyajan diagnoosimania on mennyt ihan överiksi. Tällaisen ajattelun mukaan joka ikinen yliopistotutkija ja varmaan opiskelijakin on autisti "ekkoineen".

Kuka sitten on "normaali"? Joku raksalla "mäoonvaantöissätäällä" -asenteella oleva, makkaraa mussuttava ja lätkää katsova kallu, jota ei kiinnosta mikään?

"Kallulla" on ADHD. Kaikki tarvii diagnoosin.

T. lääkeyhtiöt

Vierailija
34/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mikään autistiharrastus ole. Se on nörttiharrastus. Ja 100 % parempi kuin joku ääliömäinen festareilla juokseminen tai terassilla kaljoittelu, tai vaimon hak kaa minen. 

Miksi laitat festarit samaan laatikkoon kaljoittelun ja väkivallan kanssa? Musiikki.

Vierailija
35/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa niputtaa kaikki autistit nörteiksi ja samalla keittiödiagnosoida kaikki nörtit autisteiksi.

Olen itse diagnosoitu autisti ja en omaa minkäänlaisia hienomekaanisia, matemaattisia saati teknisiä lahjoja, kiinnostuksen kohteita tai kokoelmia. En ymmärrä enkä hahmota sellaisia. Jos jotain "kirjolla olevan tyyppiharrastusta" lähtisi minusta tonkimaan esille, niin varmaan kiinnostus elokuviin voisi olla sellainen, mutta mitenkäs kun elokuvaharrastajia on myös ihan ei-autisteissakin?

Jos et ole psykologi tai psykiatri, älä diagnosoi ketään. Ja vaikka olisitkin, diagnosoi vain silloin kun vastaanotollesi tullaan sitä varten. Anna ihmisten olla ja elää.

Vierailija
36/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mikään autistiharrastus ole. Se on nörttiharrastus. Ja 100 % parempi kuin joku ääliömäinen festareilla juokseminen tai terassilla kaljoittelu, tai vaimon hak kaa minen. 

Miksi laitat festarit samaan laatikkoon kaljoittelun ja väkivallan kanssa? Musiikki.

jännittävää, että minä käytin sanaa "tai" ja sinä väänsit sen "ja":ksi

niillä on eroa

Vierailija
37/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että toisten ihmisten harrastukset voi aiheuttaa ihmetystä, mutta oletko miettinyt asiaa siltä näkökulmalta että on tärkeää että ihmiset tekevät sellaista, mistä nauttivat, huolimatta näiden harrastusten ns. "omituisuudesta"?  Tällaiset harrastukset kuitenkin lisäävät ihmisten henkistä hyvinvointia ja tuovat kovasti merkitystä heidän elämäänsä. Kuvitellaanpa että sinulla tai kumppanillesi  olisi tällainen harraste. Miltä sinusta tuntuisi jos joku arvostelisi sinua tai sinun kumppaniasi, tämän harrastuksen takia? Ei varmasti hyvältä, eikö? Tarkoitukseni ei ole syyllistää, vaan herättää ehkä ajattelemaan asiaa myös eri tavoin, toisen ihmisen näkökulmasta. Autismi on miehillä yleensä näkyvämpää ja siitä olisi hyvä keskustella julkisesti enemmän, jotta me ihmiset oppisimme suhtautumaan heihin myönteisemmin. He eivät ole tahallaan tökeröitä tai vähän "erikoisia"  ja heillä on usein valtavirrasta poikkeavia harrastuksia, mutta he ovat silti ihmisiä siinä kuin mekin ja yhtä arvokkaita kuin me kaikki muutkin. Autistisilla on usein paljon hienoja kykyjä niin taiteessa, tieteessä kuin muuallakin ja monet heistä on tehneet myös merkittäviä asioita yhteiskunnan hyväksi. :)

Haluan toivottaa tämän myötä hyvää miesten mielenterveys kuukautta kaikille miehille ja mieheksi itsensä identoiville. Arvostetaan keskuudessamme eläviä miehiä, myös autistisia ja muuten erilaisia. He ovat arvokkaita ihmisiä.<3

Vierailija
38/60 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäillä ihmisillä on tarve pitää huolta älystään, heidän avinsa ikäänkuin vaativat koko ajan virkistäytymistä älyllisten aktiviteettien parissa. Kaikki tuollainen on vähän kuin kuntosalitreeni aivoille. 

Vierailija
39/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse it-alalla ja täällä tuon tyylisiä miehiä on paljon. Ovat symppiksiä ja kivoja miehiä enkä ihmettele, että heillä on vaimot ja perheet. En ymmärrä, että mikä tuollaisessa harrastamisessa tai vähän kirjolla olemisessa on ap:n mielestä ihmeellistä?

Vierailija
40/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukkien kutominen autismin merkki? Toistoja toistojen perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän