Lyhensimme juuri lainaa 2000 euroa ylimääräistä. Olikohan viisaasti tehty?
Tilille oli päässyt kertymään hieman enemmän ylimääräistä rahaa, joten ajattelimme käyttää sen hyödyllisesti ja lyhentää lainaa. Tilille jäi ihan mukavasti pahan päivän varalle. Ajattelimme, ettei tule turhaan laitettua rahaa mihinkään turhaan, mutta olikohan silti viisaasti tehty. No tehty, mikä tehty:) Tekeekö muut " ylimääräisiä" lainanlyhennyksiä?
Kommentit (57)
juttele miehesi kanssa asiasta ja näytä esimerkkejä.
En muuten itse koskaan rehentele mieheni koulutuksella, olen itse KTM :). Mieheni koulutus on hyvä, mutta se ei " säteile" mitään gloriaa minun päälleni.
Vierailija:
15 vuoden ajan, olet sijoittanut pääomaa yhteensä 36 000 euroaKertynyt pääoma tuottoineen on 15 vuoden kuluttua 73 118 euroa
Voit helposti laskea paljon olet hävinnyt lyhentämällä lainaa etuajassa.
Nimenomaan, kun lyhentää niin, että nostaa pääoman osuutta ja laina-aika lyhenee? Ei tajuu, sori, mutta minä tai mieheni ei ollakaan kauppatieteilijöitä.
Vierailija:
KTM:n vaimo taitaa olla hiukka yksinkertainen
juttele miehesi kanssa asiasta ja näytä esimerkkejä.En muuten itse koskaan rehentele mieheni koulutuksella, olen itse KTM :). Mieheni koulutus on hyvä, mutta se ei " säteile" mitään gloriaa minun päälleni.
Harmittaako noin paljon, kun et itse keksinyt sitä korkomenojen vähentymistä? ;)
Vaan nostitte kuukausierää jolloin laina-aika ja luonnollisesti korkomenot pienenee..
Olet kyllä nyt vähän yksinkertainen.. Väitit saavasti pelkällä 2000 ¿ kertalyhennyksellä 15 000 ¿ voitot.. Plääh..
Turha olla ylimielinen ja hihkua, että menee liian vaikeaksi jos ei itse ymmärrä mitä selittää.!!
Vierailija:
Vaan nostitte kuukausierää jolloin laina-aika ja luonnollisesti korkomenot pienenee..Olet kyllä nyt vähän yksinkertainen.. Väitit saavasti pelkällä 2000 ¿ kertalyhennyksellä 15 000 ¿ voitot.. Plääh..
Turha olla ylimielinen ja hihkua, että menee liian vaikeaksi jos ei itse ymmärrä mitä selittää.!!
Otetaan pari esimerkkiä:
1. Sijoitat 1000 euroa kohteeseen A. Tässä kohteessa sijoituksesi kasvaa vuodessa korkoa 3%. Vuoden päästä sijoituksesi arvo on siis 1030 euroa. Jos olisit sijoittanut kohteeseen B, jonka korko olisi ollut 6% sijoituksesi arvo vuoden kuluttua olisi ollut 1060 euroa. Sijoittamalla kohteeseen A sait siis 30 euroa vähemmän voittoa ja toisin sanoen hävisit tämän 30 euroa.
2. Sinulla on lainaa 1000 euroa ja maksat siitä korkoa 3%. Saat 1000 euroa rahaa ja voit joko maksaa lainasi heti, jolloin edet joudu maksamaan vuoden päästä 30 euroa korkokuluja tai voit sijoittaa rahan edellisen kohdan kohteeseen B ja maksaa lainasi vasta sen vuoden kuluttua erääntyessä. Jos sijoitat sen 1000 euroa kohteeseen B saat siitä vuodessa taas sen 1060 euroa ja maksat tällä lainasi 1000 euroa ja korkokulut 30 euroa. Lisäksi sinulle jää 30 euroa. Jos maksat lainan heti, häviät nämä 30 euroa.
Juu en oikein tiedä noista rahastoista mitään, joten tuntuisi uhkarohkealta niihin rahaa laittaa. Ihan tavallinen perhe ollaan, joten varmaan aika normaalitulot meillä. Netto n. 4500 euroa kuukaudessa. Matkailtu ollaan aina. Hiljattain kävimme Thaimaassa, lisäksi lasketteluloma tehdään vuosittain Lappiin. Myös harrastetaan koko perhe " kalliita" lajeja. Meillä hyvät autot molemmilla. Koti kaunis ja kokonaan remontoitu. Pukeudutaan hyvin. Rahan käyttö on väljää. Voidaan hankkia yllättäin esim. polkupyörä yms. hankintoja. Tilille jäi yli 10 000 euroa. Ei ole tiedossa ylimääräisiä hankintoja. Juu, kesällä aiotaan joku matka tehdä. Kai se summa olis pitänyt jotenkin paremmin käyttää. Niin ja lainaa on jäljellä 66 000 euroa.
Vierailija:
Siten voi hävitä lyhentämällä etuajassa, että sijoittamalla sen johonkin muuhun olisit saanut paremman tuoton.
Sen sijaan nostamalla pääoman lyhennystä ja lyhentämällä laina-aikaa säästät huimasti korkomenoissa.
Osakehenkisiltä puuttuu nyt riski laskelmista kokonaan...
Tosiasia on, että jos rahastoon sijoitat, niin mitään takeita tuotosta ei ole, ellei kyseessä ole joku matalan riskin rahasto, mistä saatavat tuotot on ihan " peanuts" . Sen sijaan lyhentämällä nopeampaan tahtiin asuntovelkaa, säästät huimia summia korkomenoissa, etenkin kun korot ovat nyt nousseet!
Ja vielä jopa nykyisillä koroilla hyvinkin matalariskisillä sijoituksilla voi päästä parempaan tuottoon kuin lainaa lyhentämällä. Jokaisen tietysti tulee valita oma riskiprofiilinsa ja ei lainan nopeammassa lyhentämisessä mitään vikaa ole, jos riskiprofiili on matala. Asuntolaina nyt vain on nykyisissä olosuhteissa todella halpaa rahaa.
Vierailija:
Osakehenkisiltä puuttuu nyt riski laskelmista kokonaan...
Vierailija:
Otetaan pari esimerkkiä:
1. Sijoitat 1000 euroa kohteeseen A. Tässä kohteessa sijoituksesi kasvaa vuodessa korkoa 3%. Vuoden päästä sijoituksesi arvo on siis 1030 euroa. Jos olisit sijoittanut kohteeseen B, jonka korko olisi ollut 6% sijoituksesi arvo vuoden kuluttua olisi ollut 1060 euroa. Sijoittamalla kohteeseen A sait siis 30 euroa vähemmän voittoa ja toisin sanoen hävisit tämän 30 euroa.2. Sinulla on lainaa 1000 euroa ja maksat siitä korkoa 3%. Saat 1000 euroa rahaa ja voit joko maksaa lainasi heti, jolloin edet joudu maksamaan vuoden päästä 30 euroa korkokuluja tai voit sijoittaa rahan edellisen kohdan kohteeseen B ja maksaa lainasi vasta sen vuoden kuluttua erääntyessä. Jos sijoitat sen 1000 euroa kohteeseen B saat siitä vuodessa taas sen 1060 euroa ja maksat tällä lainasi 1000 euroa ja korkokulut 30 euroa. Lisäksi sinulle jää 30 euroa. Jos maksat lainan heti, häviät nämä 30 euroa.
3: sijoitat rahat tyhmästi ja häviät pääoman..
Sitä paitsi se ylimääräinen lyhennys on tavallaan aina lainan viimeinen erä, eli maksat siitä muuten korkoa vuosikausia, varmuudella. Tuotto voi hiipua tai muuttua negatiiviseksi matkan varrella milloin vaan.
Vierailija:
Vierailija:
Otetaan pari esimerkkiä:
1. Sijoitat 1000 euroa kohteeseen A. Tässä kohteessa sijoituksesi kasvaa vuodessa korkoa 3%. Vuoden päästä sijoituksesi arvo on siis 1030 euroa. Jos olisit sijoittanut kohteeseen B, jonka korko olisi ollut 6% sijoituksesi arvo vuoden kuluttua olisi ollut 1060 euroa. Sijoittamalla kohteeseen A sait siis 30 euroa vähemmän voittoa ja toisin sanoen hävisit tämän 30 euroa.2. Sinulla on lainaa 1000 euroa ja maksat siitä korkoa 3%. Saat 1000 euroa rahaa ja voit joko maksaa lainasi heti, jolloin edet joudu maksamaan vuoden päästä 30 euroa korkokuluja tai voit sijoittaa rahan edellisen kohdan kohteeseen B ja maksaa lainasi vasta sen vuoden kuluttua erääntyessä. Jos sijoitat sen 1000 euroa kohteeseen B saat siitä vuodessa taas sen 1060 euroa ja maksat tällä lainasi 1000 euroa ja korkokulut 30 euroa. Lisäksi sinulle jää 30 euroa. Jos maksat lainan heti, häviät nämä 30 euroa.
3: sijoitat rahat tyhmästi ja häviät pääoman..
Sitä paitsi se ylimääräinen lyhennys on tavallaan aina lainan viimeinen erä, eli maksat siitä muuten korkoa vuosikausia, varmuudella. Tuotto voi hiipua tai muuttua negatiiviseksi matkan varrella milloin vaan.
Lisäksi olemme ajatelleet sitä silloin tällöin lyhentää vastaavilla summilla. Mielessä on käynyt myös kerrostalo-osakkeen hankinta sijoitukseksi. Teen vielä puolikasta työtä ehkä n. 1-2 vuotta. Sitten kun aloitan kokopäivätyöt, niin nettotulomme nousevat n. 500 euroa kuukaudessa. Olemme suunnitelleet tällöin hankkivamme sijoitusosakkeen. Arvioikaapa nyt näiden tietojen perusteella rahankäyttöämme. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä. Tiedän kyllä, että tuo 10 000 euroa käyttötilillä on liikaa, mutta se jotenkin tuntuu mukavalta ja turvalliselta.
Tosin mieheni ei ole KTM. Jos ylimääräistä on, ja on velkaa, niin mä maksaisin. Rahastot ei todellakaan ole riskittömiä, ja vaikka kuinka saisi verovähennyksiä, minä mieluummin olisin velaton ihminen :)
Omalla kohdalla ei varmasti ollut tyhmästi tehty, nimittäin muussa tapauksessa rahat lojuisivat tilillä inflaation syötävinä. Olen liian laiska ja mieheni vielä laiskempi ottamaan selvää sijoitusmahdollisuuksista, joten en ainakaan hävinnyt rahaa pistämällä tuon summan lainanmaksuun.
Tilille jäi edelleenkin turhan suuri pahanpäivänvara, jolle ei varmasti tulla tekemään mitään omaa laiskuuttamme ja tyhmyyttämme. Ellei taas joskus lyhennetä lainaa uudestaan. (Toistaiseksi pidämme sikäli mielellämme isoa hätävaraa tilillä, että olen hoitovapaalla ja voi olla tarve kajota säästöihin).
että en voisi luottaa suht. riskittömästi sijoittamalla saavani samaa tuottoa (4,15 + marginaali). Tietysti, jos ei pelaa, ei voi voittaa, mutta minusta tuo ei ollut tyhmä temppu.
Nimittäin sitten, jos korot alkavat olla niin suuret, ettei pääomaa PYSTY lyhentämään, niin on ikävät oltavat.
15 vuoden ajan, olet sijoittanut pääomaa yhteensä 36 000 euroa
Kertynyt pääoma tuottoineen on 15 vuoden kuluttua 73 118 euroa
Voit helposti laskea paljon olet hävinnyt lyhentämällä lainaa etuajassa.