Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko palstalaiset tosiaan suurin osa varakkaita?

Vierailija
29.06.2025 |

On velattomat autot, mökit, asunnot, painavat osakesalkut jne. Kateeksi käy

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palstalaiset eivät kommentoi joka ketjuun, vaan tapahtuu valikoitumista. Omaisuusaiheisiin kommentoi ne joilla on paljon omaisuutta. Ei siitä voi laskea mitään keskiarvoa.

Esimerkiksi minä kerron mielelläni että mulla on velaton talo Helsingissä (600 000€) ja osakesalkku 250 000€. Olen terveen ylpeä saavutuksestani. Tuskin vastaisin omaisuuskysymyksiin jos mulla ois vaan tuulen huuhtoma perse ja kolmen tonnin nissani.

Mikäli sinä olisit noin varakas, että kuluttaisi aikaasi palstalla. Kyllä sinun intressit olisi muualla. 

Vierailija
82/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän täällä kukaan usko mitään. Kaikkien oletetaan oikeasti olevan pitkäiskaistyötyömiä jo kolmannessa polvessa sekä lihavia, rumia ja yksinhuoltajia. Joka muuta väittää on trolli.

Mun mies on DI. Olen oppinut että se on varma trollin tuntomerkki. Sitä ei sovi mainita missään yhteydessä :D Diplomi-insinöörien rouvat ovat jotain eri lajia, joka yksinkertaisesti ei voi palstalla vauvalla.

Minä olen tulevan DI:n äiti. Lukee myös matematiikan opettajaksi. Ja ei olla varakkaita. Perusduunareita, okt ja auto on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän täällä kukaan usko mitään. Kaikkien oletetaan oikeasti olevan pitkäiskaistyötyömiä jo kolmannessa polvessa sekä lihavia, rumia ja yksinhuoltajia. Joka muuta väittää on trolli.

Mun mies on DI. Olen oppinut että se on varma trollin tuntomerkki. Sitä ei sovi mainita missään yhteydessä :D Diplomi-insinöörien rouvat ovat jotain eri lajia, joka yksinkertaisesti ei voi palstalla vauvalla.

No ei kai se nyt kovin ihmeellistä ole, että mies on DI. Heitähän koulutetaan niin monessa yliopistossa ja opiskelijamäärät ovat suuria. 

Vierailija
84/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan taas ketju!!😳

Vierailija
85/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on toimitus johtaja ja asumme 250m2 talossa jossa 100m2 terassi.

Kaksi sähköautoa ja Huvila inkoossa. Ei me mitään ökyrikkaita ole.

Kerran vuoteen käydään Italian rivieralla ja syödään hyvin.

Syöttä kerran vuodessa rivieralla hyvin 😳

Vierailija
86/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen jo keskustelusta huomaa, että varakkain (ja älykkäin) osa suomalaisista on tällä palstalla.

Vierailija
87/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista noin 38% omistaa pörssiosakkeita tai rahasto-osuuksia, ja kotitalouksien keskimääräinen nettovarallisuus on noin 230.000€ (mediaani 96000€).

Eli kyllä suomalaisilla rahaa ja omaisuutta on. Vaikkakin esim ruotsalaisiin verrattuna olemme pahasti perässä kotitalouksien vaurastumisessa. 

Ruotsissa ajatustapa on, että vaurastuminen on hyvä asia, ja siksi valtion pitäisi pyrkiä mahdollistamaan mahdollisimman monen kansalaisen vaurastuminen (samalla peruspalveluista huolehtien). 

Suomessa jostain syystä ajatellaan että vaurastuminen ja tuloerot on joku ongelma joka pitää korjata sillä että estetään kaikkien vaurastuminen. 

NO minusta nuo luvut ennemminkin kertoo että suomalaisilla EI OLE juurikaan varallisuutta eikä omaisuutta. Ota huomioon että tuo on KOTITALOUDEN, eikä suinkaan yksilön varallisuus. 

Minulla nettovarallisuutta 650 000€ ja olen ihan tavalllinen, tällä hetkellä työtön, pulliainen. 

Vierailija
88/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista noin 38% omistaa pörssiosakkeita tai rahasto-osuuksia, ja kotitalouksien keskimääräinen nettovarallisuus on noin 230.000€ (mediaani 96000€).

Erittäin hyvä esimerkki siitä, miten harhaanjohtava mittaluku keskiarvo on.

Keskiarvo on ihan hyvä keskiluvuista OIKEANLAISEEN AINEISTOON. eli pitää tuntea aineisto, jotta osaa valita oikean keskiluvun kuvaamaan aineistoa. 

Vierailija
89/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palstalaiset eivät kommentoi joka ketjuun, vaan tapahtuu valikoitumista. Omaisuusaiheisiin kommentoi ne joilla on paljon omaisuutta. Ei siitä voi laskea mitään keskiarvoa.

Esimerkiksi minä kerron mielelläni että mulla on velaton talo Helsingissä (600 000€) ja osakesalkku 250 000€. Olen terveen ylpeä saavutuksestani. Tuskin vastaisin omaisuuskysymyksiin jos mulla ois vaan tuulen huuhtoma perse ja kolmen tonnin nissani.

Mikäli sinä olisit noin varakas, et kuluttaisi aikaasi palstalla. Kyllä sinun intressit olisi muualla. 

Mä olen ihan tavallinen ihminen. Nyt loikoilen pihakeinussa ihailemassa pilviä ja selailemassa vauvaa. Teini-ikäiset lapset on koneillansa, puoliso leikkaa ruohoa. En mielestäni ole mitenkään poikkeava ihminen "noin varakkaaksi". 

Missä minun intressini pitäisi olla? Ei tällaisilla omaisuuksilla lennetä yksityiskoneella maailman ympäri. Ja pörssikin on kiinni. Vähän flunssasena en halua tavata ystäviäkään.

Vierailija
90/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suinkaan, täällä on hyvin paljon työn vieroksujia, lainsäädännöstä ja kierrätysjärjestelmästä piittaamattomia tuilla eläjiä, jopa ihan kriminaalirikollisia.

Vierailija
91/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea mitään lähdettä keksiä kun viitsi suoraan kiinteistötunnusta tänne laittaa. Vanhemmillani oli rantatontti ja mökki joka siirtyi minulle ja veljelleni jo joitain vuosia sitten ennakkoperintönä noin 80.000€ arvoisena. Tällä hetkellä naapurimökkejä on myyty sellaiseen hintaan, että meidän palstan arvo olisi varmaan aika tarkkaan tuo 120.000. 

Toisaalta tuon mökin arvo on vähän yhdentekevä koska ei sitä olla myymässä ainakaan tämän sukupolven aikana. 

Perintöjen keskiarvo on Suomessa noin 45.000 ja mediaani 15.000. Tuo keskiarvo on kuitenkin aika hämäävä koska siinä on mukana kaikki myös esim jollekin serkun lapselle jätettävät muutaman tonnin perinnöt. Tuo 15.000 mediaani ei siis tarkoita kuolleen omaisuuden arvoa, vaan yhdelle perinnönsaajalle tulevan osuuden arvoa.

Useimmat myös saavat perintöä molemmilta vanhemmiltaan, jolloin nuo summat voi suoraan kertoa kahdella. 

Yli 65 vuotiaiden keskimääräinen nettovarallisuus on kuitenkin tilastokeskuksen mukaan 150-200 tuhatta euroa, ja keskimäärin pariskunnilla on se 1.8 lasta Näin olleen tuo 15.000 keskivertoperintö ei oikein täsmää vanhempien ikäluokkien varallisuuden kanssa. 

Tai jopa useampia. itse olen saanut 3 ja 1 tulossa. 

Vierailija
92/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mä olen persaukinen. Omaisuus vain noin 120 000€.

Vierailija
93/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkuudesta en tiedä, mutta palstalaisten älykkyys on tainnut laskea. Kun vahingossa eksyin ensimmäisen kerran palstalle noin kymmenen vuotta sitten, pyöri palstalla paljon keskustelukykyisiä ihmisiä. Oli ilo seurata ketjuja ja osallistua keskusteluun. Tietty oli trollejakin (joku New York ihminen pöivysti palstalla), mutta paljon kiinnostavaa keskustelua, joitakin ihan koskettavia ketjujakin. Nyt tällaiset toisten mollausketjut jylläävät. Ja mitä teen palstalla vaikka kuuluun tulotasoltaan korkeimpaan desiiliin: sadepäivä lomalla mökillä ajaa etsimään huvitusta netistä, mies katselee urheilua toisesta TVstä, minä uutisia toisesta ja samalla silmäilen palstaa (mutten kauan, kaivan kirjan esille loppuillaksi).

Vierailija
94/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin vaurastumiskonsti useimmille suomalaisille olisi ajaa julkisilla tai jollain parin tonnin nissanilla sen sijaan että ostetaan isännän peniksenjatkeeksi joku GT Skoda tai muu ylihinnoiteltu peltilaatikko. 

Suomessa myytävät uudet henkilöautot maksavat keskimäärin 35.000, ja auton hinnanalenema on 7% vuodessa eli noin 205€/kk. Siihen päälle vakuutukset, bensat ja huollot niin keskivertoautosta maksetaan helposti 600-700€ kuukaudessa. 

Jos ajaisi halvemmalla autolla ja säästäisi tästä vaikka 50%, niin pystyisi sijoittamaan 300-350€ kuussa. 

Ja jos alkaisi 20 vuotiaana sijoittamaan 350€/kk niin 60 vuotiaana olisi 7% vuosituotolla kasassa 809.000€ osakesalkku, josta saisi kuukaudessa noin 3300€ matalasti verotettuja osinkotuloja Eläkeläisenä oltaisiin miljonäärejä. 

Ja mistään ei oikeasti tarvitsisi luopua paitsi siitä, että liikkuisi paikasta toiseen edullisemmalla kulkuneuvolla.&nbs

Missä rinnakkaisuniversumissa Suomessa osingot ovat MATALASTI verotettuja? Minusta 25,5 % ei ole mitenkään kevyesti verottamista. Varsinkin kun tämä prosentti meen jo pienistä summista. Eli Pienillä osinkotuloilla elävä (kuten minä) maksaa reilusti kovempaa veroa kuin saman verran palkkatulona tienaava. 

Vierailija
95/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkien, huviloiden ja vanhojen talojen arvo on käytännössä 0e. Niitä ei saa realisoitua rahaksi, sillä ostajia ei ole. Sellaisten omistaminen ei ole todellista varakkuutta. Varakkaita ovat ne, joilla ei ole velkaa ja on rahaa tilillä satoja tuhansia euroja. 

Ei kukaan täysipäinen makuuta rahojaan tilillä. Varsinkaan jos rahaa on satoja tuhansia. 

Kyllä minulla on osaketilillä satoja tuhansia. Tilejä nekin ovat, vaikkakin sijoitustilejä. Ja se ei ole makuuttamista. Käyttötilillä makuuttaminen toki on hölmöä. 

mikä on osaketili?

Ja mikä on sijoitustili?

pankki- tai sijoitusmaailma ei tunne tuollaisia termejä. 

Siellä on joka ARVO-OSUUSTILI tai OSAKESÄÄSTÖTILI. Ensimmäisellä EI OLE SENTIN SENTTIÄ RAHAA VAAN AINOASTAAN ARVOPAPEREITA. Jälkimmäisellä voi olla rahaakin mutta äärimmäisen harvalla siellä on RAHAA satojatuhansia, kun sinne ei saa laittaa kuin yhteensä 100 000 euroa. Valtaosalla suurimmalla osalla OST:lle laitetusta rahasta on ostettu osakkeita. 

Vierailija
96/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä rinnakkaisuniversumissa Suomessa osingot ovat MATALASTI verotettuja? Minusta 25,5 % ei ole mitenkään kevyesti verottamista. Varsinkin kun tämä prosentti meen jo pienistä summista. Eli Pienillä osinkotuloilla elävä (kuten minä) maksaa reilusti kovempaa veroa kuin saman verran palkkatulona tienaava. 

Tässä ketjussa puhuttiin sijoitetusvarallisuudesta ja julkisten osinko-osakkeiden tuotosta. Ja kun saat osinkotuloa listattujen osakkeiden perusteella niin pääomatulovero-%  on 30% eikä mikään 25,5%.  

Hanki kirjanpitäjä niin säästät rahaa. 

Vierailija
97/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa puhuttiin sijoitetusvarallisuudesta ja julkisten osinko-osakkeiden tuotosta. Ja kun saat osinkotuloa listattujen osakkeiden perusteella niin pääomatulovero-%  on 30% eikä mikään 25,5%.  

Osinkotulosta 15 % on verotonta, LOPUSTA otetaan tuo 30 %. -> koko osingosta efektiininen veroprosentti on 25,5 %.

Vierailija
98/201 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi meistä saa 5 numeroisen summan osinkoja vuosittain sinä vai minä?

Kuules annan esimerkin. 

saat osinkoja 10 000 €, Tästä veroton osuus on 1500 €, verollinen osuus 8500 €. 

Tästä verollisesta osuudesta menee veroa 30%, eli 2550 € ja puhtaana käteen saat 7450 €

Kun tarkastellaan KOKONAISUUTTA niin veroprosentin voi laskea MAKSETUT VEROT / BRUTTOTULOT. SIjoitetaan nyt luvut kaavaan_ 2550 € / 10 000 € = 0,255. 

Muutetaan luku prosenteiksi kertomalla 100:lla. 0,255 x 100 = 25,5%.. 

HUPS miten se nyt NÄIN SATTUI KÄYMÄÄN?

Vierailija
99/201 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi meistä saa 5 numeroisen summan osinkoja vuosittain sinä vai minä?

Kuules annan esimerkin. 

saat osinkoja 10 000 €, Tästä veroton osuus on 1500 €, verollinen osuus 8500 €

Tästä verollisesta osuudesta menee veroa 30%, eli 2550 € ja puhtaana käteen saat 7450 €

Kun tarkastellaan KOKONAISUUTTA niin veroprosentin voi laskea MAKSETUT VEROT / BRUTTOTULOT. SIjoitetaan nyt luvut kaavaan_ 2550 € / 10 000 € = 0,255. 

Muutetaan luku prosenteiksi kertomalla 100:lla. 0,255 x 100 = 25,5%.. 

HUPS miten se nyt NÄIN SATTUI KÄYMÄÄN? 

No sinä nyt ainakaan et osinkoveroja koskaan ole maksanut jos uskot että niiden veroprosentti on aina sama. Se liukuu aivan samalla kuin tuloveroprosenttikin.

Vierailija
100/201 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sinä olisit noin varakas, että kuluttaisi aikaasi palstalla. Kyllä sinun intressit olisi muualla. 

Miksi? Vauvapalstalla on ihan kiva viettää aikaa välillä. Mitä rikkaan pitäisi sitten tehdä? Töiden tekemiseen menee enin aika, sitten töiden välissä voi rentoutua vaikkapa ravintolassa tai täällä palstalla.

Ja tuo ylempänä vastannut ei edes ole mitenkään rikas, vaan vielä sellaisessa tilanteessa että jos elintasonsa haluaa pitää niin tuhlailemaan ei voi alkaa. Nuilla summilla ei vielä oloneuvokseksi kannata ryhtyä, ja suurin osa ihmisistä ei edes sellaista halua.