Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?
Hei
Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa.
Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa.
Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen.
Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta.
Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma.
Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti.
Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti.
Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen.
Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Sinä kävit vuosikymmeniä useamman kerran harrastuksissa ja vaimo hoiti kodin. Just.
Toivon, että vaimosi tajuaa uhranneensa elämänsä sinun ja lasten vuoksi ja lähtee tuosta liitosta ja alkaa VIHDOINKIN elää itseään varten.
Ap vaikuttaa kaikin puolin kelvolliselta puolisolta, ja hän haluaisi vaimon harrastavan. Välillä miettii palstaa lukiessaan miten kamalia harppuja ja hankalia puolisoita monet naiset ovatkaan. Tämä tässä todennäköisesti provoilee, mutta on surullista, miten paljon osa nauttii kun saa leimata miehen pas kaksi. Tässäkin tapauksessa nainen on valinnut omasta tahdostaan sohvalla makaamisen elämäntavan ja mies yrittää loukkaamista peläten saada vaimon elämään terveempää ja laadukkaampaa elämää. Hän haluaa pitää oman vanhan vaimonsa kumppaninsa ja on huolissaan tämän terveydestä. Tämä ei palstailevalle ilkiölle riitä. Mikåän ei riitä.
Ap ymmärrän tuskasi. Minusta sinun kannattaa ottaa asia keskusteluun suoraan ja vakavasti. Mielestäni se on jopa puolison velvollisuus. Liikunta käy jatkuvasti vaikeammaksi ja terveysvaikutukset ilmeisemmiksi. Vaimosi ei ole lapsi, jota täytyy suojella silkkihansikkain realiteeteilta ja omilta valinnoiltaan, hän tarvitsee sitä, että rakastava mies kertoo huolensa hänelle ja on tukena asiassa.
Voisitte vaikka aloittaa päivittäisillä lenkeillä tai pyöräilyllä ja miettimällä harrastuksia, joista hän pitää. Esim. pallopelit ovat hauskoja yhdessä. YouTubessa on paljon vaikka eri teemaisia tunteja ja vaikka mitä todella tehokasta liikuntaa, esim juuri painonhallintaan ja keski-ikäisille naisille, mutta myös ryhmäliikuntatunnit voivat innostaa joitakin. Jooga ei välttämättä laihduta eikä auta kuin kehonhuollossa, joten se ei riitä, vaan tarvitaan myös jotain, joka nostaa sykettä kunnolla ja saa oikeasti liikkeelle. Ja koukkuun liikuntaan. Entä olisiko teillä lähellä luontokohteita, joissa liikkua? Ne ovat lenkkiympäristönä parempia myös mielelle ja stressinhallintaan kuin autotie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla tulee olemaan raskaat ajat edessä, jos jatkat suhteessa. Kun ikää tulee lisää, tulee sairauksia. Haluatko olla omaishoitajana, vai hakisitko liikunnallisempaa naista muualta ja elät varttuneen elämäsi tyytyväisenä ja elämäntäyteläisenä? On nimittäin todella raskasta huolehtia ihmisestä, jota täytyy kuskata milloin terveyskeskukseen ja milloin labroihin jne.
Eikö niihin pääse taksillakin?
Pääsee, mutta kuka ihme tuollaista jaksaa katsella, jos on itse pitänyt huolta omasta terveydestään ja haluaa elää elämisen arvoista elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla tulee olemaan raskaat ajat edessä, jos jatkat suhteessa. Kun ikää tulee lisää, tulee sairauksia. Haluatko olla omaishoitajana, vai hakisitko liikunnallisempaa naista muualta ja elät varttuneen elämäsi tyytyväisenä ja elämäntäyteläisenä? On nimittäin todella raskasta huolehtia ihmisestä, jota täytyy kuskata milloin terveyskeskukseen ja milloin labroihin jne.
Pääsee, mutta kuka ihme tuollaista jaksaa katsella, jos on itse pitänyt huolta omasta terveydestään ja haluaa elää elämisen arvoista elämää?
Jaa-a aika monet.
Yritä käydä se keskustelu tuon jaksamisen kautta, ilman että mainitse ulkonäköä.Ja voi olla että lääkäriin meno vähän auttaisi asiaa. Voiko koko perhe keksiä kivaa yhtemistä, missä se ulkoilu tulisi vcähän nioinkuin varkain? Esimerkiksi luontoretki tms?
Vaikka tämä nyt varmaan venäläinen trolli olikin, niin annan silti toimivia neuvoja kumppanin painonpudotukseen.
1) tee kumppanille maistuvat ja täyttävät ruuat ja välipalat valmiiksi
2) lähde kumppanin kanssa kävelylle usein. Valitse palkkiosysteemi jossa jokaisesta 10km saa jotain
3) nauti lopputuloksesta
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä nyt varmaan venäläinen trolli olikin, niin annan silti toimivia neuvoja kumppanin painonpudotukseen.
2) lähde kumppanin kanssa kävelylle usein. Valitse palkkiosysteemi jossa jokaisesta 10km saa jotain
3) nauti lopputuloksesta
Miksi pitäisi kohdella kuin lasta? Jos aikuinen ei osaa huolehtia itsestään, niin ero on parempi vaihtoehto. Itse en henkilökohtaisesti katsoisi sohvaperunaa hetkeäkään.
Ymmärrän avaajan huolen. Yritä tuoda esiin näitä terveysnäkökulmia. Pyydä vaimoasi mukaan aluksi rentouttavalle keskustelulenkille, jossa vauhti määräytyy vaimon vauhdin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastava puoliso kuljettaa mielellään, jos vaimo ei aja. Taksi maksaa, ja harvalla on nykyään rahaa tuhlattavaksi.
Kehottaisin ihan aluksi tutustumaan siihen vaimoon. Ehkä se auttaisi myös selvittämään mistä liikkumattomuus johtuu.
Vierailija kirjoitti:
3) nauti lopputuloksesta
Kuulostaa siltä että puoliso on koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastava puoliso kuljettaa mielellään, jos vaimo ei aja. Taksi maksaa, ja harvalla on nykyään rahaa tuhlattavaksi.
Ei tässä jutussa ole rakastavaa puolisoa.
Kaikki keinot kokeiltu. Seuraavaksi kysyn tom cruiselta apua.
Muista myös, että liikunta ja laihdutus ovat kaksi eri asiaa. Molemmat voivat parantaa terveyttä, mutta toinen ei seuraa toisesta. Terveyden kannalta riittävä liikunta ei laihduta eikä laihduttaminen välttämättä lisää liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä jutussa ole rakastavaa puolisoa.
Niin, kummasta on kysymys? Siitä, joka jättää puolisolleen huushollin hoidettavaksi kun itse ei huonon kunnon takia jaksa? Hyväksikäyttöä tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a aika monet.
Eipä ihme, että Suomessa on niin suuret itsemurhaluvut. Omaa onnellisuutta ei kannata heittää hukkaan sen takia, että toinen on patalaiska ja saamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a aika monet.
Eipä ihme, että Suomessa on niin suuret itsemurhaluvut. Omaa onnellisuutta ei kannata heittää h
Toisen ihmisen kaittako sinä elät. Eikö se oma liikunnallisuus tuonutkaan onnellisuutta vaan se on kiinni muista ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) nauti lopputuloksesta
Miksi pitäisi kohdella kuin lasta? Jos aikuinen ei osaa huolehtia itsestään, niin ero on parempi vaihtoehto. Itse en henkilökohtaisesti katsoisi sohvaperunaa hetkeäkään.
Osaa ilmeisesti huolehtia mutta ei ap/trollin toivomalla tavalla.
On mukavaa yhdessä suunnitella ja tehdä vaellusretkiä ja pyöräretkiä kiinnostaviin paikkoihin. Vieraassa kaupungissa kävely tai upeat luontokohteemme ovat kiehtovia paikkoja, joissa tulee liikuttua huomaamatta. Hyvien ystävien kanssa voi myös tehdä usean päivän mittaisia pyöräretkiä vuosittain, sitä varten on syytä pitää kuntoa yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a aika monet.
Eipä ihme, että Suomessa on niin suuret itsem
Jos elämä valuu hukkaa omaishoitajana toisen laiskuuden takia, niin kyllä. Tietysti aina voi ottaa eron ja jättää oman onnensa nojaan. Näin minä tekisin.