Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
141/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollispämmipaska ilmiannettu. Kasva aikuiseksi, ap-naikkonen.

Vierailija
142/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko se, että ehdotat sellaista tekemistä, jossa tulee liikuttua? Mennäänkö viikonloppuna merenrantaan katsomaan veneitä? Käydäänpä luontopolulla katsomassa, joko kielot kukkivat? Lähdetään etsimään, löytyykö jo kantarelleja. Laajennetaanko kasvimaata, jotta saadaan enemmän mansikkaa? 

Mennäänkö taidenäyttelyyn, konserttiin, katsomaan paikkaa x, sukuloimaan tms mihin vaimo sitten haluaisikaan mennä? Samalla voidaan mennä katsomaan parit nähtävyydet. Yksi kysymys kuuluu, onko vaimon elämä rajoittunut muutenkin vaiko vain fyysisesti. Eli onko hänestä tullut arka ja mökkihöperö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä miksi ihmiset haluavat elää vanhana toisten avustattevina.Näin tässäkin käy ,mikäli vaimo ei nosta persettä penkistä. Viiskymppisenä on viimeistään aloitettava tavoitteellinen kuntoilu jotta lihakset ei katoa kokonaan, varsinkin naisten ongelma. Mietin, onko vaimollasi vaihdevuodet alkaneet( tai esivaihdevuodet) ,koska silloin saattaa vetämättömyys lisääntyä(masennuksen kaltaista) estrogeenin laskusta johtuen.Kokemuksesta tiedän, että sohva veti puoleensa, kunnes hain hormonikorvaushoidon ja sain itseni takaisin.

Kuoleman tai ihan vaan menettämisen pelkokin voi ajaa ihmisen sulkemaan silmänsä asioilta. Ei ole voimia kohdata maailmaa. Miten vaimon vanhemmat voivat, ovatko elossa ja voimissaan?

Jotkuthan nimenomaan haluavat ripustautua. Että jos ei sido toisia aktiivisesti huolehtimaan, jää ilman apua jos sitä oikeasti tarvitsisi. 

Vierailija
144/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma, mutta mieheni kanssa. Hän ei jaksa oikein mitään. Jos liikkuu niin varmaankin pettyy itseensä kun ei jaksa samaan tapaan kuin nuorena. Tämän vuoksi ei liiku. Olen yrittänyt monenlaista. Ei mitään vaikutusta. Kävelykin nykyään niin hidasta ettei oikein ole mukava lenkkeillä yhdessä. 

Miksi et anna miehesi lukea André Heikiuksen kirjaa Painotohtori? Siinä on realistinen kunto-ohjelma, joka sopii 80% aikuisista ihmisistä. Liikkumisen pitää alkaa arkiaktiivisuudesta eikä olla mikään hetken tempaus, jolloin käydään lenkillä ja punttisalilla rikkomassa paikat ja sen jälkeen ollaan sohvalla parantelemassa vammoja. Heikius sanoitti hyvin, että päivittäistä askelmäärää voi lisätä tuhat askelta viikossa kerrallaan. 

Vierailija
145/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet tietoisesti naimisiin ihmisen kanssa, joka ei ole liikunnallinen ja häiriinnyt siitä, että hän ei ole liikunnallinen?

Sama kuin ostaisi talon junaradan vierestä ja alkaisi valittaa vieressä kulkevista junista.

Mielestäni häiriinnyn hänen terveysongelmistaan. Liikunta itsessään on vain väline ei se tärkeä asia. 

Onko vaimo käynyt lääkärissä terveysongelmistaan? Uppoaisiko neuvot paremmin, jos ne tulisivat asiantuntijalta? Ehkä saisi lähetteen fysioterapiaan, jossa saisi kannustusta.

Herkuttelusta lohdun hakeminen kuulostaa, että asiassa on emotionaalinenkin komponentti (kokemusta on). Esim. itse olen lopen uupunut, tiedän, että "pitäisi" liikkua, mutta pelkkä ajatus saa lyyhistymään. Sitten koen olevani huono, kun en tee, mitä pitäisi, ja haen lohtua syömisestä, josta tu

Tänään Ylen nettiuutisissa on hyvä artikkeli naisesta, joka sai vasta neljänneltä lääkäriltä kunnollisen hormonikorvaushoitoreseptin vaihdevuosioireisiinsa. Hän oli kärsinyt vuosia ja saanut jo masennus- ja bipo-diagnoosit ja lääkitykset. Sen lisäksi hän kärsi vahvasta makean- ja alkoholinhimosta. Kaikki muuttui kunnollisella korvaushoidolla.

Vierailija
146/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän yrität, sitä suuremmaksi vaimosi vastustus kasvaa. Ota ero, niin vaimosi laihtuu kyllä surusta ja halusta palauttaa markkina-arvonsa. Isket hänet sitten uudelleen, jos katsot vielä aiheelliseksi.

Vierailija
147/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hänen idolinsa on Fat Diarré?

Vierailija
148/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen satu sieltä sitten.

Vierailija
149/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane sitä usein ja kunnolla. Seksi on hyvää liikuntaa ja aiheuttaa onnentunteita.

Vierailija
150/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ja tutkimukset voisi olla hyvä idea, mutta siinä on sama ongelma kuin kaikessa muussakin. 

Mikäli minä ehdotan lääkäriä ja tutkimuksia. On tämä aivan samaa suoraa puhetta kuin ongelman lähestyminen nimeämällä ongelma suoraan. 

Seuraus on loukkaantuminen, mielipaha ja häpeä. Juuri ne asiat joita yritän välttää. 

Pelkääkö hän menettävänsä sinut, jos myöntää oman tilanteensa edes itselleen? Mitä hän häpeää? Onko hän herkkä häpeilemään muitakin asioita vai onko tässä herkkä paikka?

Vierailija
151/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet tietoisesti naimisiin ihmisen kanssa, joka ei ole liikunnallinen ja häiriinnyt siitä, että hän ei ole liikunnallinen?

Sama kuin ostaisi talon junaradan vierestä ja alkaisi valittaa vieressä kulkevista junista.

Tän takia itsekin etsin liikunnallista ja aktiivista miestä enkä tyydy mihinkään sohvaperunaan. Harmi vaan, kun ensiksi mainittuja on todella vaikea löytää. Tuota jälkimmäistä sakkia taas on Suomi pullollaan.

Vierailija
152/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et yhtään mitenkään, jos hän ei itse halua. Luulen, että jokainen ehdotus, vihjailu tms. pahentaa vain tilannetta. Liikkumisen halun pitää tulla häneltä itseltään. Vaimosi on sen ikäinen, että hän mahdollisesti kärsii esivaihdevuosioireista. Nivelsäryt, väsymys, ärtymys, masennus voivat aiheutua myös tästä.

Esivaihtareihin saa apua gyneltä. Vaimon oma elämänlaatuhan tuossa on pohjamudissa. Ihmetyttää miksei ole kiinnostunut parantamaan sitä omaa vointiaan? Jos mun jaksaminen olis noin huonoa, niin hakisin kyllä apua asiaan.

Ei tilanteensa heikkenemistä välttämättä tajua, kun muutos on tapahtunut hitaasti. Tai saattaa pelätä esim. syöpää, eikä uskalla hakeutua hoitoon.

Vierailija
153/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni häiriinnyn hänen terveysongelmistaan. Liikunta itsessään on vain väline ei se tärkeä asia. 

No eiköhän nuo ongelmat olleet arvattavissa, jos ne elämäntavat oli mitä oli jo nuorena.

Vierailija
154/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea asia. Oma työstressi sai masentumaan ja liikunta jäi. En ole ollut kova liikkuja aiemminkaan. Terveysasiat sai uudelleen salille ja tanssimaan. 

Jos mieheni olisi huomautellut asiasta, niin olisin suuttunut. Ainoa millä hän olisi saanut minut liikkumaan olisi ollut että hän olisi lupautunut kanssani parisalsakurssille. Tanssiminen on hauskaa ja liikunta tulee sivutuotteena. 

Onko vaimollasi joku laji joka kiinnostaa tai olisi mieleinen? Jos ei niin ehdottaisin romanttisia kävelyretkiä iltaisin ihan kahdestaan. Jutellessa se lenkkiin tulee heitettyä huomaamatta. 

Kävelemme usein yhdessä. Juuri näillä kävelyillä vaimon kunnon heikentymisen huomaa. En silti meinaa lopettaa.

Olen ehdottanut useampaakin lajia yhteiseksi harrasteeksi. Vielä ei ole suostunut. Itse olen valmis harrastamaan ihan mitä vain.  

Pitsinnypläystäkinkö?

Vierailija
155/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan mun veljeltä. Meni naimisiin ylipainoisen naisen kanssa ja sitten valittaa, kun vaimo on ylipainoinen.

Vierailija
156/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sitä painoa on? Jos vasta ylipainon eikä lihavuuden puolella, niin ei sen pitäisi nivelongelmia aiheuttaa. Kuten moni on täällä kommentoinut, niin (esi)vaihdevuodet aiheuttavat sekä väsymystä että nivelkipuja, samalla lihoo hyvin helposti. Itselläni tuli myös lihaskipuja, välillä kävelykin oli vaikeaa nivel- ja lihaskipujen vuoksi. Hormonikorvaushoiti auttoi, kivut katosivat ja painon nousu pysähtyi.

Vierailija
157/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Houkuttele nakkimakkaralla

Vierailija
158/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Rakkautta on se, että haluaa puolison parasta eli tässä tapauksessa toivoo hänelle terveyttä. On ihan aiheellinen huoli.

Asiasta kannattaa puhua suuttumisen uhallakin. On kyse vakavasta asiasta.

Vierailija
159/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Kuulostat siltä, että asut jossa perähikiällä. Ei normaali aikuinen nainen syö sipsejä jatkuvasti.

Vierailija
160/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tulee olemaan raskaat ajat edessä, jos jatkat suhteessa. Kun ikää tulee lisää, tulee sairauksia. Haluatko olla omaishoitajana, vai hakisitko liikunnallisempaa naista muualta ja elät varttuneen elämäsi tyytyväisenä ja elämäntäyteläisenä? On nimittäin todella raskasta huolehtia ihmisestä, jota täytyy kuskata milloin terveyskeskukseen ja milloin labroihin jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme