Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
201/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sanoit, että vaimon polvia särkee. Niitä voi särkeä vaihdevuosien takia ja silloin ei liikunta auta, vaan päinvastoin pahentaa kipuja ja voi lopulta aiheuttaa nivelrikon. Jos kärsii nivelkivuista, ei ole ihme, jos liikkuminen ei innosta.

Vierailija
202/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä iso tv, josta voi katsoa YouTubea? Osaako puolisosi englantia?

Jos kyllä, avaa sieltä englantilaisen personal trainerin Lucy Wyndham-Readin kanava. Henkilö on jo yli 50 v. Todella monet rakastavat tehdä hänen jumppiaan, vaikka muuten inhoaisivat liikuntaa kokonaan. Itsekin olen koukussa hänen jumppiinsa (vaikka liikun muutenkin paljon). Kokeile. Tehkää vaikka yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kuitenkin mahdollistaa muun perheen urheiluharrastuksen useina päivinä viikossa. Se tarkoittaa kasoittain pyykkiä, ruokahuoltoa, kuljettajana toimimista... Ja näin on ilmeisesti jatkunut vuosia.

Vierailija
204/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta käy ilmi, että kaikkea mahdollista on vaimon eteen jo tehty, yritetty, hankittu ja ehdotettu, mutta mikään ei kelpaa. Vaimo vaihtoon niin helpottaa kummasti. Aikuinen ihminen on itse vastuussa terveysvalinnoistaan, ei niitä voi puolison harteille sälyttää.

Vierailija
205/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaimo kehitysvammainen tai muuten vajaakykyinen vai pelkästään persoonallisuushäiriöinen?

Vierailija
206/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo kuitenkin mahdollistaa muun perheen urheiluharrastuksen useina päivinä viikossa. Se tarkoittaa kasoittain pyykkiä, ruokahuoltoa, kuljettajana toimimista... Ja näin on ilmeisesti jatkunut vuosia.

Missään ei sanottu näin, päin vastoin ap sanoo hoitavansa yksin kodinhoidon ja lasten harrastukset.

Vierailija
207/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänen olla.

Vierailija
208/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään ei sanottu näin, päin vastoin ap sanoo hoitavansa yksin kodinhoidon ja lasten harrastukset.

Ap siis opettamisen, valmentamisen ja harrastamisen lisäksi hoitaa kaiken kodinhoidon ja lasten harrastukset? 

Vierailija
209/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u. Olet viisikymppinen ukko, ja kuulet muuttavasi vaimosi nyt?

Et muuta, eikä hän muutu sun hössötyksistäsi, terveysraporteistasi, jatkuvasta ja toistuvasta höpinöstä, että "kuule kulta, kun mä vaan ajattelen sun jaksamistasiasi". 

Sä nöyryytät koko ajan vaimoasi, kyllä hän tajuaa mitä sä ajat takaa, noilla luennoillasi.

Anna hänen olla. Arvosta häntä sellaisena kuin hän on. Äläkä arvostele.

Hän muuttuu jos itse haluaa, ei sinun toiveestasi.

Jos et kestä häntä sellaisena kuin hän on, niin lähde käveleen. Tiedä vaikka se vaimokin siitä sitten piristyisi.

Vierailija
210/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap siis opettamisen, valmentamisen ja harrastamisen lisäksi hoitaa kaiken kodinhoidon ja lasten harrastukset? 

Eikös tämmöinen ole ihan arkipäivää palstan sankarinaisille, joiden aikuislapsimiehet ovat kuin ap:n vaimo? Varmaan onnistuu siis toisinkinpäin. Se on sitä voimaantumista!

Vierailija
211/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt kesän aikana kokeilisitte yhdessäkin eri liikuntamuotoja ja vaimosi löytäisi niistä sellaisen josta pitäisi erityisesti. Kun hän tykästyisi yhteen liikuntamuotoon niin siitä on sitten helpompi jatkaa toiseen. Sen ensimmäisen liikuntamuodon ei edes tarvitse olla kovin vaativa, vaan enemmänkin kiva harrastus. Mitenkä sopisi geokätkeily entä melonta. Frisbeegolf tai maastopyöräily, entä löytyykö koiraa, agility jne. Menkää yhdessä spa:han ja kenties hän siellä löytää uimisen harrastuksekseen. Ilmoittautukaa yhdessä jollekin syksyllä alkavalle itsepuolustuskurssille. Sen urheilun pitää tuottaa iloa jotta sitä jaksaa harrastaa. Jos vaihtoehtoina ovat punttisali, käveleminen tai juokseminen niin nämä eivät välttämättä motivoi tarpeeksi jos niitä ei ole nuorena jo harrastanut.

Vierailija
212/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa nyt kesän aikana kokeilisitte yhdessäkin eri liikuntamuotoja ja vaimosi löytäisi niistä sellaisen josta pitäisi erityisesti. Kun hän tykästyisi yhteen liikuntamuotoon niin siitä on sitten helpompi jatkaa toiseen. Sen ensimmäisen liikuntamuodon ei edes tarvitse olla kovin vaativa, vaan enemmänkin kiva harrastus. Mitenkä sopisi geokätkeily entä melonta. Frisbeegolf tai maastopyöräily, entä löytyykö koiraa, agility jne. Menkää yhdessä spa:han ja kenties hän siellä löytää uimisen harrastuksekseen. Ilmoittautukaa yhdessä jollekin syksyllä alkavalle itsepuolustuskurssille. Sen urheilun pitää tuottaa iloa jotta sitä jaksaa harrastaa. Jos vaihtoehtoina ovat punttisali, käveleminen tai juokseminen niin nämä eivät välttämättä motivoi tarpeeksi jos niitä ei ole nuorena jo harrastanut.

Aika harva viisikymppinen nainen innostuu täällä luetelluista harrastuksista, ovat enemmän alle kolmekymppisten hupeja. Oikeasti, lähteekö joku ylipainoinen, nivelkipuinen nainen maastopyöräilemään ensimmäistä kertaa viisikymppisenä. On kyllä yksisarvinen.

Vierailija
213/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virität porkkanan kepin päähän roikkumaan, n. 25 cm kasvoista. Sitä sitten jahtaamaan juosten. Takaa kepität oikein kunnolla. Tsemppiä!

- Personal Raineri

Vierailija
214/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota ratsastusasentoa.

Vierailija
215/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt aluksi unohdat vaimon liikkumiset ja kysyt ihan vain, mitä hänelle oikeasti kuuluu?

Vierailija
216/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Onko miehen tapoihin puuttuminen jotenkin helpompaa?

On. Miehen tapoihin saa puuttua ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää. Miehelle voi sanoa tämän lihonneen. Eihän se kivalta tunnu silloinkaan, mutta niin voi tehdä. 

On ihan normaalia että vaimot kieltävät miehiltään ruokia, juomia, nikotiinituotteita, vaatteita, hiustyylejä tai partakarvojen muotoja. 

Vaikka tuossa oli monta alapeukkua niin se on totta. Tiedän naisena miten naiset puhuvat miehilleen..jopa pakottavat dieteille. Haukkuvat mahaa jne. Kaikenlaisissa piireissä. 

Samaa ei todellakaan tee miehet

-nainen-

Vierailija
217/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa painostamasta vaimoasi ja anna hänen olla rauhassa.  Hän tulee joka tapauksessa elämään pitempään, kuin tuollainen nipottaja.

Vierailija
218/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Vierailija
219/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois romanttinen ilta kävely?  Ihan lyhyitä lenkkejä alkuun.. Toki kannattaa tutkituttaa miksi hänellä on kipeänä paikat, reumaa, nivelrikkoa ym.  Mä tilasin polvituet ja suosittelin näitä muillekin, pysyvät hyvin paikallaan.. Parempi kävellä ja nyt sauvakävelen joka päivä.. Ei tarvi pelätä että polvi menee alta.. Kotona sinä voisit tehdä teille herkullisia salaatteja ja keventää ruokaa, vähemmän hiilareita.. 

Vierailija
220/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä nyt varmaan venäläinen trolli olikin, niin annan silti toimivia neuvoja kumppanin painonpudotukseen.

1) tee kumppanille maistuvat ja täyttävät ruuat ja välipalat valmiiksi

2) lähde kumppanin kanssa kävelylle usein. Valitse palkkiosysteemi jossa jokaisesta 10km saa jotain

3) nauti lopputuloksesta

Miksi pitäisi kohdella kuin lasta? Jos aikuinen ei osaa huolehtia itsestään, niin ero on parempi vaihtoehto. Itse en henkilökohtaisesti katsoisi sohvaperunaa hetkeäkään.

Niin, vaimo osaa siis ottaa epäterveelliset välipalat itse, mutta terveelliset pitää olla tehtynä valmiiksi? Majoneesivoikkarin osaa rakennella mutta ei kuoria porkkanaa?