Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
221/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei. 

Ketju on ottanut hiukan kierroksia. Oikaisen muutamia asioita. 

Kukaan meillä ei tee kaikkia kotitöitä yksin. Minä teen enemmän kuin vaimo. Asia ei kuormita minua eikä ole ongelma. Vain harvoin tämä aiheuttaa ongelmia. 

Vaimoni ei ole rapakunnossa. Hän kävelee melko usein, mutta ei säännöllisesti. Kävely ei kuitenkaan ole riittävä liikunta jos ihminen haluaa pysyä terveenä. Sykettä on joskus nostettava, lihaksia on rasitettava myös voimaharjoittelulla lisäksi tasapainoa pitäisi ylläpitää voimistelulla tai vastaavalla liikkeellä. 

Minun ja lasten harrastus ei vaadi vaimolta mitään panostusta. Minä hoidan kyydit, varusteiden huolto itsenäisesti on osa lajia ja ruokaa valmistan useammin minä harjoituksista huolimatta. 

Keskustelemme paljon ja usein. Tiedän kuitenkin, juuri tästä syystä, liikkumattomuuden olevan arka paikka vaimolleni. Siksi välttelen loukkaamista. En halua loukata. Enkä usko sen johtavan hyvään lopputulokseen. Etsin tapaa joka toimisi ilman loukkaamista. Se voi olla mahdotonta. 

Vaimoni siis ei ole raihnainen kivuista jatkuvasti kärsivä nainen. Hänellä on kuitenkin välillä oireita ja ne selkeästi helpottaisivat oikeanlaisella liikunnalla.  Katson asiaa enemmän tulevaisuuden kannalta. Nyt asiat vielä saisi kuntoon. 

Vierailija
222/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömiä nää polvitukijutut sun muut. Jos on edes hitusen pitänyt itsestään huolta eikä ole lihottanut itseään palloksi ei vielä viisikymppisenä tarvitse mitään polvitukia eikä muita vanhusten juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä hei. 

Kukaan meillä ei tee kaikkia kotitöitä yksin. Minä teen enemmän kuin vaimo. Asia ei kuormita minua eikä ole ongelma. Vain harvoin tämä aiheuttaa ongelmia. 

Vaimoni ei ole rapakunnossa. Hän kävelee melko usein, mutta ei säännöllisesti. Kävely ei kuitenkaan ole riittävä liikunta jos ihminen haluaa pysyä terveenä. Sykettä on joskus nostettava, lihaksia on rasitettava myös voimaharjoittelulla lisäksi tasapainoa pitäisi ylläpitää voimistelulla tai vastaavalla liikkeellä. 

Minun ja lasten harrastus ei vaadi vaimolta mitään panostusta. Minä hoidan kyydit, varusteiden huolto itsenäisesti on osa lajia ja ruokaa valmistan useammin minä harjoituksista huolimatta. 

Keskustelemme paljon ja usein. Tiedän kuitenkin, juuri tästä syystä, liikkumattomuuden olevan arka paikka vaimolleni. Siksi välttelen loukkaamista. En halua l

Eli haluat, että vaimosi alkaa harjoitella tosissaaan. Kävely tai muu kevyt liikunta ei ole mielestäsi sittenkään tarpeeksi. Totta varmasti tuokin, että kävely ei itsessään ehkä riitä, jos ajatellaan tulevaisuutta ja vanhuutta, mutta jospa nyt vain antaisit vaimosi liikkua sillä tavalla kuin hänelle sopii. 

Itse liikun juurikin kävellen, koska se on miellyttävintä. Jos joku alkaisi mua painostamaan johonkin muuhun, niin takuulla hermostuisin. Mulle, entiselle sohvaperunalle se pelkkä kävelykin on suoritus, enkä nauti siitä ollenkaan. 

Sitä paitsi elämä on lyhyt ja vaikka haluaisimme uskoa, että urheilemalla saavutamme terveen vanhuuden, niin siitä ei ole mitään takeita. Aivoinfarkti voi iskeä vaikka huomenna ja se voit olla sinä, joka sen saat. 

Vierailija
224/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut omaishoitaja. Jaksoin sitä vuoden puolisoni saatua aivoinfarktin. Yksi, aika merkittäväkin syy mun flippaamiseen ja eroamiseen oli se, että puoliso ei toipumisvaiheessa tehnyt yhtään mitään edistääkseen toimintakykyään. Kaikki fysioterapeutin ohjeet kaikuivat kuuroille korville. Hän ei suostunut lähtemään kävelylle tai tekemään yhtään mitään. Väistämättä aloin miettimään tulevaa, ajatellen omaa tulevaisuuttani ihmisen kanssa, jonka toimintakyky laskee vuosi vuodelta. Hänellä oli kuitenkin fyysisiä edellytyksiä toipua, jos halua olisi ollut. 

Toki eroon liittyi muutakin, mutta edellä mainittu yhtenä syynä, eikä vähäisimpänä. Se oli kamala tunne huomata, että puoliso ei välitä tuon taivaallista mun jaksamisesta, olkoonkin, että hän sairastui tietenkin tahtomattaan. Ottaen huomioon senkin, että mulla on taustalla vakavia mt-ongelmia, niin tilanne tuntui aivan yli

Ai. No, oletko ollut omaishoitaja aivotapahtumaan sairastuneelle? Etkö? Helppo huudella. 

Sitä paitsi, kuten kirjoitin, olin sairas itsekin ja jouduin mm. osastohoitoon pariksi viikoksi. Käytännössä vaihtoehtoja ei ollut, koska mulla oli puolison lisäksi kaksi erityistarpeista lasta hoidettavana. Piti valita, ketä hoidan, koska kaikkien hoitamiseen ei voimavaroja ollut. 

Silti se oli elämäni raskain päätös, jota jossittelen yhä, vuosien jälkeen. 

Vierailija
225/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota sille geokätköilyä. Käyt piilottamassa eri paikkoihin munkkeja, sipsejä, karkkia ja seksileluja. Sitten sen tehtävä on etsiä ne. Sillä välin voit rentoutua ja ottaa muutaman huurteisen.

Vierailija
226/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota sille geokätköilyä. Käyt piilottamassa eri paikkoihin munkkeja, sipsejä, karkkia ja seksileluja. Sitten sen tehtävä on etsiä ne. Sillä välin voit rentoutua ja ottaa muutaman huurteisen.

Kaupasta käy ostamassa nopeammin ja helpommin.

Vierailija
227/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sanoit, että vaimon polvia särkee. Niitä voi särkeä vaihdevuosien takia ja silloin ei liikunta auta, vaan päinvastoin pahentaa kipuja ja voi lopulta aiheuttaa nivelrikon. Jos kärsii nivelkivuista, ei ole ihme, jos liikkuminen ei innosta.

Vesijumppa ja uinti.

Vierailija
228/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa nyt kesän aikana kokeilisitte yhdessäkin eri liikuntamuotoja ja vaimosi löytäisi niistä sellaisen josta pitäisi erityisesti. Kun hän tykästyisi yhteen liikuntamuotoon niin siitä on sitten helpompi jatkaa toiseen. Sen ensimmäisen liikuntamuodon ei edes tarvitse olla kovin vaativa, vaan enemmänkin kiva harrastus. Mitenkä sopisi geokätkeily entä melonta. Frisbeegolf tai maastopyöräily, entä löytyykö koiraa, agility jne. Menkää yhdessä spa:han ja kenties hän siellä löytää uimisen harrastuksekseen. Ilmoittautukaa yhdessä jollekin syksyllä alkavalle itsepuolustuskurssille. Sen urheilun pitää tuottaa iloa jotta sitä jaksaa harrastaa. Jos vaihtoehtoina ovat punttisali, käveleminen tai juokseminen niin nämä eivät välttämättä motivoi tarpeeksi jos niitä ei ole nuorena jo harrastanut.

Aika harva viisikymppinen nainen innostuu täällä luetelluista harrastuksista, ovat en

Ja miksi luetellaan jotain kalliita harrastuksia? Hyvät lenkkarit ja kävelylle. Jos niveliin sattuu, niin sitten vesiliikuntaa, pilatesta jne. Kyllä kaikille joku laji löytyy. Mies ei voi syyttää kuin itseään, jos sohvaperunan on valinnut. 

Vierailija
229/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä hei. 

Keskustelemme paljon ja usein. Tiedän kuitenkin, juuri tästä syystä, liikkumattomuuden olevan arka paikka vaimolleni. Siksi välttelen loukkaamista. En halua l

Useimpien asiantuntijoiden mukaan kävely nimenomaan riittää liikunnaksi ihmiselle, jos sitä tulee tarpeeksi ja myös kävelee reippaasti ainakin välillä. 

Naisten uimahallivuoro voisi myös olla kiva juttu. Tai erittäin rentouttava pilatestunti.

t. YouTube-jumppia ehdottanut 

Vierailija
230/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyliikunta ja terveellinen syöminen ovat avainsanat hoikkana pysymiseen. Autoilu pois ja pyörällä kauppaan. Vaimolle raskaat kassinkannot ja puun hakkaukset ym.

Vierailija
231/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se sikanainen

Vierailija
232/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyötyliikunta ja terveellinen syöminen ovat avainsanat hoikkana pysymiseen. Autoilu pois ja pyörällä kauppaan. Vaimolle raskaat kassinkannot ja puun hakkaukset ym.

Miksi se vaimo puita halkaisija? Tai menisi kauppaan pyörällä?

Vierailija
233/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housut alas ja risua sille laiskalle vaimolle. 😅

Vierailija
234/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo voi kokea kaiken miehen antaman kritiikin hänen isänsä antamana kritiikkinä alitajuisesti ja reaktio ei ole laihdutus vaan kapinointi eli lisälihominen.

Vierailija
235/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala juopotteleen kunnolla, kokeile kauanko se sitä kestää ennenku alkaa ehotteleen että pitäs lopetella ja tehdä jotain muuta, kuten liikuntaa.

Tää juttu just sama jos mies ehottaa naiselle laihtumista,niin miehen pitää tehdä kaikki että nainen laihtuu.

Mutta toisinpäin asia on sitte ihan eri.

Vierailija
236/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olet tahtonut yrittää sokerilakkia/ pätkäpaastoa/ detox-kuuria terveellisellä ruokavaliolla, tms,  ja yritä houkutella vaimo mukaan. Toteuta paasto, vaikka hän ei lähtisi mukaan ja sitten kehu , miten loistava fiilis. Seuraavalla kerralla yritä houkutella taas mukaan. 

Vierailija
237/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et kommentoinut tarvetta lääkärissä käyntiin? Olen erittäin varma, että jotain hoidettavaa on. Jos välität vaimostasi, haluat huolehtia hänen kokonaisterveydestään.

Vierailija
238/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaimolla vaihdevuodet, uniongelmia, työstressiä, masennusta tms, mikä pitäisi ensin hoitaa, jotta olisi energiaa liikuntaan. Onko vaimolla muita harrastuksia, jotka häntä innostavat ja jota kautta voisi löytyä mieleinen liikuntamuoto. Esim. jos tykkää musiikista, voisiko innostua tanssista tms. 

Vierailija
239/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lähestyy aihetta mies viha edellä. Toiset solvatakseen naisia. 

yhtämieltä kuitenkin ollaan siitä että akkaa et liikkeelle saa. Lihota pitää ja mies ymmärtää olla hiljaa. 

Vierailija
240/287 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään asiantuntijan mukaan kävely ei riitä ainoaksi liikunnaksi,kenellekkään.

Ei siinä kehity mikään, varsinkaan yläkroppa ja lihasvoima.