Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?
Hei
Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa.
Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa.
Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen.
Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta.
Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma.
Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti.
Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti.
Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen.
Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ostat juoksumaton tai kuntopyörän?
Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.
Tai kuntosalille ei lähdetä, jos se ei kiinnosta.
Tee hänet mustasukkaiseksi, herätä epäily, että sinulla on sutinaa.
Alkaa sali ja oma ulkomuoto rouvaa kiinnostamaan.
Osta sille sipsiä. Eikö teitä hävetä kulkea niiden 155cm 120kg vanhojen mätisäkkien kanssa julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ois romanttinen ilta kävely? Ihan lyhyitä lenkkejä alkuun.. Toki kannattaa tutkituttaa miksi hänellä on kipeänä paikat, reumaa, nivelrikkoa ym. Mä tilasin polvituet ja suosittelin näitä muillekin, pysyvät hyvin paikallaan.. Parempi kävellä ja nyt sauvakävelen joka päivä.. Ei tarvi pelätä että polvi menee alta.. Kotona sinä voisit tehdä teille herkullisia salaatteja ja keventää ruokaa, vähemmän hiilareita..
Luuletko, että ukko jolle pitää olla sykettä ja lihaskuntoa kokee jonkun romanttisen kävelyn liikuntana? Ongelma tässä on puoliso, joka on tiukasti määritellyt, mitä se oikea liikunta on eikä ymmärrä, että toinen on nyt siinä vaiheessa että ihan mikä vaan liikunta olisi hyväksi.
Kylläpähän tässä on ongelmana aikuinen ihminen, joka pitää jonkun muun kiskoa ylös sohvan pohjalta pilaantumista. Visusti loukkaamista varoen, tietäen täsmälleen mikä liikuntalaji arvon rouvaa miellyttää, hyödyttää, ei rasita liikaa, ei loukkaa, ja johon hän antautuu ikäänkuin huomaamatta ja vahingossa
Rouvalle on raahattu kuntoilulaitteita ja todettu hyödyttömäksi, on puhuttu, autettu, tehty rouvan puolesta kaikki työt ja vielä kysellään neuvoja vauvapalstalta. Jotenkin toivon, että tämä on provo, sillä säälin todella aloittajaa. Ei ole hänen tehtävänsä tehdä enää mitään vaimonsa kuntoilun eteen. Vaimo on valinnut osansa ja kantaa vastuun seurauksista. Miehen kannattaa miettiä jääkö omaishoitajiksi vai olisiko paras vaihtoehto jo ärähtää vaimolle ja sanoa ettei voi elää näin. Vaimo ei ole uhri, vaan virtahepo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.
No voi että. Kun vaimoa ei näytä kiinnostavan mikään liikkuminen niin minkäs teet. Tässä vaaditaan nyt vain lisää mielikuvitusta ja päähän taputtamista aviomieheltä, eikö niin?
" Joillekin liikunta on erilainen kokemus kuin toisille. On tutkimusnäyttöä siitä, että geeniperimä voi vaikuttaa siihen, että joidenkin on helpompaa nauttia liikunnasta.
Kaikille ei siis vain tule liikunnasta hyvää oloa. Siitä ei tarvitse tuntea huonommuutta."
Tarja pitää itseään laiskana ja saamattomana, vaikka kävelee yli 10000 askelta päivässä asiantuntija kertoo, miten suomalaisia ei ainakaan saada liikkumaan https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009845776.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Kun vaimoa ei näytä kiinnostavan mikään liikkuminen niin minkäs teet. Tässä vaaditaan nyt vain lisää mielikuvitusta ja päähän taputtamista aviomieheltä, eikö niin?
Monessa perheessä on sama ongelma toiseen suuntaan.
Miestä ei saa mihinkään kulttuuritapahtumiin vaikka hänelle ostaisi liput valmiiksi. Eikä auta vaikka toisi kotiin esitteitä ja pyytäisi katsomaan telkkarista oopperaa. Miestä ei vaan saa yhtään kiinnostumaan kulttuurista.
Mikä auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset lähestyy aihetta mies viha edellä. Toiset solvatakseen naisia.
yhtämieltä kuitenkin ollaan siitä että akkaa et liikkeelle saa. Lihota pitää ja mies ymmärtää olla hiljaa.Onko ideoita millä se liikkeelle saaminen varmasti onnistuisi oli kyse sitten naisesta tai miehestä? Sillä idealla voisi tienata ja paljon.
Kaupunkilomat toimivat ainakin minuun. Lomalla suuressa kaupungissa tulee aina liikuttua todella paljon ihan huomaamatta, ja siitä tulee kiva fiilis.
Täällä nainen on vahvasti alkoholisoitumaan päin.. Työnsä kyllä hoitaa hyvin jne. mutta selkeästi sohva, tv, sanomalehti ja oluen juonti on se mikä kiinnostaa...
Aiemmin kävi suht säännöllisesti kuntosalilla, kävelylenkkejä ei ole tehnyt enää vuosiin.. Harmittaa hirveästi kun itse taas tykkään lenkkeillä joka päivä, olisi ihan jees saada seuraa.
Ihmettelee ääneen miksi on vaan niin väsynyt mutta ei todellakaan näe syytä siihen alkoholinkäytössä.. Olutta kuluu viikossa ~30 tölkkiä, välillä enemmänkin. Käytännössä aina kun pääsee töistä niin tölkki aukeaa, menot suunnittelee niin että mahdollisimman vähän joutuu autolla ajamaan, jotta voi juoda sen muutaman oluen edes... Aamulla jos on vapaapäivä niin loiventava aukeaa tottakai..
Aiemmin jaksoin jopa riidellä asiasta mut en enää kun ei auta järkipuhe eikä riita.. kait mä vaan odotan että maksa tai haima vaan pettää, väistämätöntä se on kait väkisin, tai jos ei petä niin on ihme. Hirvittää kun muuten parisuhde on ok, ihmisenä hän on upea mut alko pilaa sit vähän niinkuin kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä
Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?
"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"
Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön
Harvoin kommentoin , mutta nyt sen teen.
Aloittaja nimenomaan kirjoitti vaimo kokisi , että häntä arvostellaan, jos .
Kyllä kirjoituksesta kävi selvästi ilmi kirjoittajan olevan huolissaan terveydestä, ei ulkonäöstä.
Se Kuuluisa Sisälukutaito!
Itse kysymykseen vastaisin, olen nähnyt näitä pariskuntia, jossa toinen loppupelissä hoitaa puolisonsa, kun tämä sairastuu.
Joskus se terveys buumi iskee vasta kun, jotain isompaa tulee eteen pommina. Esim sydänkohtaus, diabetes, lonkkaleikkaus, uhka diabetestä saattaa säikäyttää. Valitettavasti.
Saisitko vaimosi lähtemään alkuun kanssasi kävelylle, esim luontopolulle. Se ei tuntuisi niin urheilullisille, vaan mukavalle yhdessä ololle.
Minulla sama kuin ap:lla. Ei millään ota enää vaimon kanssa ollessa eteen, kun hänellä on vatsa kasvanut. Nuorena oli kuin gaselli, hoikka ja kaunis. Nyt muistuttaa silakkatynnyriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ois romanttinen ilta kävely? Ihan lyhyitä lenkkejä alkuun.. Toki kannattaa tutkituttaa miksi hänellä on kipeänä paikat, reumaa, nivelrikkoa ym. Mä tilasin polvituet ja suosittelin näitä muillekin, pysyvät hyvin paikallaan.. Parempi kävellä ja nyt sauvakävelen joka päivä.. Ei tarvi pelätä että polvi menee alta.. Kotona sinä voisit tehdä teille herkullisia salaatteja ja keventää ruokaa, vähemmän hiilareita..
Luuletko, että ukko jolle pitää olla sykettä ja lihaskuntoa kokee jonkun romanttisen kävelyn liikuntana? Ongelma tässä on puoliso, joka on tiukasti määritellyt, mitä se oikea liikunta on eikä ymmärrä, että toinen on nyt siinä vaiheessa että ihan mikä vaan liikunta olisi hyväksi.
Kylläpähän tässä on ongelmana aikuinen ihminen, joka pitää jonkun muun ki
Ei se ap:n vaimon vika ole, että ap on valinnut itselleen vääränlaisen kumppanin. Jos haluaa liikunnallisen kumppanin, ei kannata aloittaa suhdetta vähän liikkuvan kanssa ja toivoa onnistuvansa muuttamaan toisen mieleisekseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä
Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?
"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"
Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön
Sulla on tosi huono luetun ymmärtämisen taito. Oletko koskaan ennen saanut tästä palautetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei saa mihinkään kulttuuritapahtumiin vaikka hänelle ostaisi liput valmiiksi. Eikä auta vaikka toisi kotiin esitteitä ja pyytäisi katsomaan telkkarista oopperaa. Miestä ei vaan saa
Kulttuurin puute ei onneksi aiheuta elintasosairauksia eikä jaksamisen ja ulkonäön rappeutumista.
Ei se ap:n vaimon vika ole, että ap on valinnut itselleen vääränlaisen kumppanin. Jos haluaa liikunnallisen kumppanin, ei kannata aloittaa suhdetta vähän liikkuvan kanssa ja toivoa onnistuvansa muuttamaan toisen mieleisekseen
Totta tämäkin. Mutta myös ap:n vaimo on valinnut itselleen vääränlainen kumppanin: miehen, joka haluaisi liikunnallisen kumppanin. Sääli tällaisia pariskuntia, ero voisi olla hyvä ratkaisu niin kumpikin saa elää haluamansa laista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle romanttinen kävely on liikuntaa? Siis oikeasti.
Tässä ketjussa suositeltu koiraa vaimolle. Sitä virhettä älä tee.
Terveisiä tilanteesta jossa herään nyt tuntia aikaisemmin aamulla koiraa käyttämään ennen töitä. Ilalla sitten toinen lenkki.
Toki itse saan enempi liikuntaa, mutta kovin kiireiseksi käy elämä. Vaimo kyllä tykkää koirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei saa mihinkään kulttuuritapahtumiin vaikka hänelle ostaisi liput valmiiksi. Eikä auta vaikka toisi kotiin esitteitä ja pyytäisi katsomaan telkkarista oopperaa. Miestä ei vaan saa
Oletko etsit ja ymmärtänyt mitkä ovat juuri ne miestä kiinnostavat kulttuuritapahtumat. Vie miehesi katsomaan naisten hyytelöpainia tai monsteri autoja, älä määrittele niin tarkasti mikä on oikeaa kulttuuria.
Olen itse ruma, lihava ja kömpelö keski-ikäinen nainen. Olen aina ollut huono kaikessa liikunnassa ja esim. koululiikunta oli täyttä tuskaa ja vihasin sitä yli kaiken. Hikoilen myös paljon ja olen isorintainen. En myöskään omista liikuntaan sopivia vaatteita tai varusteita. Olen autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista. Tällaiselle sopivaa liikuntaa ei yksinkertaisesti ole. Haluan vain paeta pimeään vessaan ja yrittää hoitaa ahdistustani syömällä herkkuja. Joskus toki kävelin pitkiä matkoja, mutta silloin olin nuorempi ja henkisesti paljon paremmassa kunnossa. Yhdessä vaiheessa olin täysin ilman tuloja, enkä saanut rahaa mistään ja silloin jouduin pakosta kävelemään joka paikkaan ja söin todella vähän. Toki laihduin tuolloin, mutta tuo oli niin kamala kokemus, että en halua palata vastaavaan vapaaehtoisesti. Joskus olen harkinnut myös naisille tarkoitettua kuntosalia, mutta se on itseltäni kielletty, enkä pystyisi muutenkaan tuolla käymään. Paniikki iskisi varmasti ja muut naiset kyttäisivät. Eipä tuohon rahaakaan ole.