Mietin toiminimen perustamista, mutta varmasti mulla on sama pelko kuin mulla eli onko tuotteilla myyntiä
Alkupanostus ei vaadi kauhean suurta rahallista panostusta ja lisää tarvikkeita voisi hankkia tulojen myötä. Se vain, että ostaako tuotteita kukaan. Tarkoitus siis tehdä erilaisia korva-, kaula- ja rannekoruja. Lisäksi myös jääkaappimagneetteja.
Ehkä alkuun myisin ihan yksityishenkilönä, mutta toki verot maksaen. Jos sitten vasta perustaisi toiminimen?
Kommentit (91)
Kannattaa olla vain yksi tuote jota teet sarjatyönä eikä sitä sun tätä tilpehööriä joihin joudut ostamaan monenlaisia materiaaleja ja välineitä niin voit saada kannattamaankin suunnittelun jälkeen. Esim. langanohjainta myy yksi hopeaseppä hyvään hintaan mikä oli hitti neulontaryhmissä jokunen vuosi sitten ainakin
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
On kokemusta. Jos myynti on vähäistä, ei kannata toiminimeä perustaa, sillä jatkossa olet kelan silmissä yrittäjä etkä saa työttömyysturvaa työttömyyden kohdatessa.
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Kun viranomaiset huomaavat että on moista firaabelihommaa, voivat he SILTI katsoa sen yritystoiminnaksi vaikkei toiminimeä olekaan ja sitten lähtee mahdolliset tuet takaisinperintään pahimmillaan.
Entä jos tekee työnantajan alaisuudesta töitä työntekijänä siis palkansaajana niin voiko silloinkin naaman perusteella luokitella yrittäjäksi ja periä alv-maksuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
On kokemusta. Jos myynti on vähäistä, ei kannata toiminimeä perustaa, sillä jatkossa olet kelan silmissä yrittäjä etkä saa työttömyysturvaa työttömyyden kohdatessa.
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Kun viranomaiset huomaavat että on moista firaabelihommaa, voivat he SILTI katsoa sen yritystoiminnaksi vaikkei toiminimeä olekaan ja sitten lähtee mahdolliset tuet takaisinperintään pahimmillaan.
Entä jos tekee työnantajan alaisuudesta töitä työntekijänä siis palkansaajana niin voiko silloinkin naaman perusteella luokitella yrittäjäksi ja periä alv-maksuja?
Kyllä, jos myynti on sellaisten tuotteiden myyntiä joka on alv-alaista ja volyymia tulee tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä, jos myynti on sellaisten tuotteiden myyntiä joka on alv-alaista ja volyymia tulee tarpeeksi.
Mutta eikö alvit laiteta tuotteiden/palveluiden päälle ja työnantaja tilittää ne eteenpäin eikä suinkaan työntekijä?
Esimerkki:
Henkilö A menee lähimarkettiin töihin myyjäksi kaupan kassalle. Myytäviin tuotteisiin on lisätty alvit, jotka asiakkaat maksavat tuotteiden hinnoissa. Työnantaja tilittää saadut alvit eteenpäin valtiolle eikä työntekijä siis kaupan kassa tilitä niitä palkassaan valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä, jos myynti on sellaisten tuotteiden myyntiä joka
Kenen luulet palkkaavan apn yritykseensä koruntekijäksi?
No paljonko sun pitäisi tällä harraste yrittäjyydellä tehdä tulosta? Lähdetäänpäs siitä liikkeelle. Eli olisiko tämä se sun päivätyö siis? Vai onko joku muu päivätyö ja tämä sitten se harrastus? Ok, kun tiedät sun kulurakenteen niin paljonko sun pitäisi näitä sun koruja myydä ? Mikä olisi siis volyymivaatimus? Suomessa ei ole volyymia, joten sun tulisi myydä myös ulkomaille. Teetkö korut itse vai dropshippaatko? Jos teet korut itse niin sitten myyntihinta on korkea, koska käsin tehty. No juu sitten ruvetaan brändäämään sinua uniikkina korujen valmistajana. Brändäys maksaa maltaita. Jos olet onnekas niin joku Sanna M. tulee sun asiakkaaksi ja postaa ig kuvia korujen kanssa ja sitten saat ilmaista mainosta ja hyvää myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö A menee lähimarkettiin töihin myyjäksi kaupan kassalle. Myytäviin tuotteisiin on lisätty alvit, jotka asiakkaat maksavat tuotteiden hinnoissa. Työnantaja tilittää saadut alvit eteenpäin valtiolle eikä työntekijä siis kaupan kassa tilitä niitä palkassaan valtiolle.
Idiootti.
Kun et ymmärrä edes kenen LUKUUN milloinkin toimitaan niin tää on toivotonta. Työntekijänä SINÄ et ole MYYJÄNÄ vaan MYYJÄ on se TYÖNANTAJASI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä, jos myynti on sellaisten tuotteiden myyntiä joka
Sitten:
Joku sanoo tietenkin, että ei, kyllä lähimarketin kassamyyjä on yrittäjä ja hänen kuuluu maksaa alvit.
Ei ole. Lähikaupan kassamyyjä on palkansaaja eli työntekijä eikä hänen kuulu maksaa alveja palkastaan valtiolle. Kassamyyjän palkka ei ole myöskään yritystoiminnan ansiotuloja ja vaan ansiotuloja, palkansaajan ansiotuloja.
Ja ei, kassamyyjä ei ole yrittäjä ihan vaan sen takia, että haluaisit kyseisen työntekijän sinne teille valtion virastoon töihin. Kenenkään mielihalujen perusteella kukaan ei muutu yrittäjäksi.
Kun olin ansiosidonnaisella, myös itse tekemiäni käsitöitä netissä. Sain päivärahan lisäksi muutamia satkuja/kk lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
No paljonko sun pitäisi tällä harraste yrittäjyydellä tehdä tulosta? Lähdetäänpäs siitä liikkeelle. Eli olisiko tämä se sun päivätyö siis? Vai onko joku muu päivätyö ja tämä sitten se harrastus? Ok, kun tiedät sun kulurakenteen niin paljonko sun pitäisi näitä sun koruja myydä ? Mikä olisi siis volyymivaatimus? Suomessa ei ole volyymia, joten sun tulisi myydä myös ulkomaille. Teetkö korut itse vai dropshippaatko? Jos teet korut itse niin sitten myyntihinta on korkea, koska käsin tehty. No juu sitten ruvetaan brändäämään sinua uniikkina korujen valmistajana. Brändäys maksaa maltaita. Jos olet onnekas niin joku Sanna M. tulee sun asiakkaaksi ja postaa ig kuvia korujen kanssa ja sitten saat ilmaista mainosta ja hyvää myyntiä.
Ap kertoi jo aiemmin ketjussa että hänellä on työpaikka eikä aikomusta lopettaa siellä.
Ja seuraavaksi:
Joku tietenkin väittää, että ei, kyllä kassamyyjän pitää perustaa toiminimi/kyllä kassamyyjä on kevytyrittäjä.
Ei ole. Kukaan ei ole yrittäjä vain sen takia, että juuri SINÄ haluaisit kyseisen henkilön juuri teille valtion virastoon töihin.
Mitään muuta yritysmuotoa kuin osakeyhtiö ei kannata perustaa. Kaikissa muissa yhtiömuodossa vastaat henkilökohtaisella omaisuudellasi yrityksesi veloista.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Mulla on ihan vakituinen työpaikka enkä ole irtisanoutumassa.
Ap
Tuohan on ideaalitilanne kokeilla korujen myyntiä yksityshenkilönä. Opit uusia asioita, Kela ei kiusaa eikä uhkaa tukien lopetuksella, saat onnistumisentunteita ja vähäinenkin palkkio siitä, että joku toinenkin tykkää siitä mitä itse tekee ja suostuu maksamaan, tuntuu kivalta.
Seuraavaksi:
Sitten alat miettimään, että miten mä saisin ton henkilön jotenkin yrittäjäksi luokiteltua niin mä saisin sitten sen savustettua meille valtiolle töihin.
Et saa. Unohda koko pakkomielteesi ja hankkudu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ansiosidonnaisella, myös itse tekemiäni käsitöitä netissä. Sain päivärahan lisäksi muutamia satkuja/kk lisätuloja.
Paljonko sulla jäi Nettona tuntipalkkaa?
Tarkoitus ei ole masentaa, mutta noita tuotteita on niin paljon tarjolla erilaisten pienyrittäjien kautta. Käypä jollain joulutorilla tai muilla markkinoilla niin paikka pursua korukojuja. Jos motivaationa on lähinnä tekemisen ilo niin sitten siitä vaan, mutta jos ei ole joku superidea, ei kannata laskea toimeentuloa sen varaan.
Jos olet julkisella (valtio/kaupunki/kunta) töissä tarvitset työnantajalta luvan tehdä sivutyötä. Jos taas olet töissä yksityisellä saman alan yrityksellä, voimassa voi olla kilpailukielto.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet julkisella (valtio/kaupunki/kunta) töissä tarvitset työnantajalta luvan tehdä sivutyötä. Jos taas olet töissä yksityisellä saman alan yrityksellä, voimassa voi olla kilpailukielto.
Mä olen yksityisellä töissä täysin eri alalla. Ei liity korut mitenkään mun päivätyöhön.
Ap
Googlaapa vähän, paljonko alalla on kilpailua tässä maassa. Ei tuolla tienaa edes investointeja takaisin. Mutta mikäänhän ei estä sua harrastamasta käsitöitä ja yrittämästä myydä niiitä. Pidä varulta kirjaa, jottei verottaja mätkäse jos kuitenkin kauppa käy.
Jos jäät työttömäksi, sut voidaan katsoa yrittäjäksi ja menetät työntekijän työttömyysturvan. Järkkää itsellesi yrittäjän työttömyysturvavakuutus ja maksa maksut. Ja näistä tulee kuluja myös.
Osaatko katetuottolaskennan? Budjetoinnin? Markkinoinnin? Verkkokaupan perustamisen ja kuluttajansuojalain?
kyllä maksaa.
Se maksaa 70 € tai enemmän, riippuen rekisteröitkö sen itse vai käytätkö apuja sen rekisteröimiseksi.