Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin toiminimen perustamista, mutta varmasti mulla on sama pelko kuin mulla eli onko tuotteilla myyntiä

Vierailija
29.06.2025 |

Alkupanostus ei vaadi kauhean suurta rahallista panostusta ja lisää tarvikkeita voisi hankkia tulojen myötä. Se vain, että ostaako tuotteita kukaan. Tarkoitus siis tehdä erilaisia korva-, kaula- ja rannekoruja. Lisäksi myös jääkaappimagneetteja. 

Ehkä alkuun myisin ihan yksityishenkilönä, mutta toki verot maksaen. Jos sitten vasta perustaisi toiminimen?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin useamman vuoden markkinoita käsityötaitoisille ihmisille. Raakkasin osan, että taso olisi suht hyvä ja ettei samoja tekijöitä olisi liikaa tarjolla =vaihtelua ostajille. Mukana oli tietenkin itse tehtyjä koruja, jääkaappimagneetteja ja joista oli monenkin pikkuyrittäjän järkevä aloittaa. Tuotteiden menekeissä ei ollut mitään järjellistä logiikkaa . Ihmiset saattoivat ihastua ihan mihin tahansa, jos se jollakin lailla sopi markkinoiden henkeen tai kojulla pörräsi riittävästi porukkaa hiplaamassa koruja ja magneetteja. KIinnostusta ei  välttämättä riittänyt puolijulkkikiselle somen nikkareille,, jotka monet ihmiset tunsivat.

Erityisesti kaksi markkinoille osallistuneitsa yrittäjänaisista pitävät nyt omaa liikettään, verkkokauppaansa ja ovat monessa tapahumassa mukana ansaitsen koruilla, avainkoruilla, magneeteilla ja minun mielestäni hirveän mauttomilla onnittelukorteilla tulonsa. He vain osaavat olla näkyvillä joka paikassa, tahkota samalla idealla kuin aloittaessa ja vain kehittää ideaa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Hinnat ovat tietenkin nousseet, mutta suosittelen ap:lle kuitenkin alkuun miettimään koruilleen samanlaisen teeman ja miksi se teema  erottuisi muista koruista. Ja ramppaamaan kaikissa tapahtumissa, jotka tietysti aina maksavat jonkun rahan. NÄkyvyys ratkaisee myös paljon.

Vierailija
82/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä höpöttää sellaiset, joilla ei ole mitään kokemusta vastaavasta sivutoimisesta yrittäjyydestä. Minulla on.

Kokeile ihmeessä! Sulla ei ole mitään riskiä, kun olet vakitöissä ja materiaalikulut on pienet. En perustaisi yritystä ainakaan alkuun. Yel-raja on noin 9000, ja sen ylittäminen tekee valitettavasti käsintehtyjen tuotteiden myynnin usein kannattamattomaksi. Saat eläkekertymäsi jo päivätöistä, etkä tarvitse yeliä. YEL-rajaan saakka voit ilmoittaa verotuksessa omassa kohdassaan korubisneksesi tulot ja menot, ja maksat veroa tuloverosi mukaan. Näin toiminta on ihan kannattavaa, jos saat myyntiä. Yrittäjänä sulle jäisi käteen vain roposia myyntihinnasta. Alv:sta onkin ollut puhetta ja sivutoimisena tuskin yrität rajaa. 

Jos perustat yrityksen, pienellä myynnillä toiminimi on järkevin. Se on helppo laittaa välillä ns hyllylle sekä helpompi lopettaa. Osakeyhtiön kanssa firman lopettaminen on paljon vaikempaa.

Suomessa on menestyviä korumyyjiä, vaikka kilpailua on paljon. Jos keksit jotain omaa ja erottuvaa, voit pärjätä. Tarvitset somenäkyvyyttä. 

Valitettavasti työttömillä vastaavan kokeileminen on aika mahdotonta. Myyt yhdet korvikset, työkkäri katsoo sut yrittäjäksi ja et saa enää työkkärin korvauksia. Näin sen ei tietysti pitäisi olla ja varsinkin työttömillä pitäisi olla mahdollisuus kokeilla itsensä työllistämistä ilman että vedetään ihminen taloudelliseen kiikkuun. Näistä kokeiluista voi googlata surullisia tarinoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos perustat yrityksen, pienellä myynnillä toiminimi on järkevin. Se on helppo laittaa välillä ns hyllylle sekä helpompi lopettaa. Osakeyhtiön kanssa firman lopettaminen on paljon vaikempaa."

Tämä on hyvin pitkälti myytti, että osakeyhtiön perustaminen tai lopettaminen olisi jotenkin tosi vaikeaa. Todellisuudessa osakeyhtiön perustaminen hoituu vaikka aamukahvia juodessa.

Toki jos toiminnan laajuus on suuruusluokkaa yksittäisten korujen näpertely ja myynti niin ei kannata osakeyhtiötä siihen tarkoitukseen perustaa. Todennäköisesti ei kannata perustaa minkäänlaista firmaa vaan myydä niitä ihan vaan yksityishenkilönä näin aluksi. Sitten kun homma alkaa olemaan edes jossain määrin ammattimaista niin kannattaa harkita osakeyhtiön perustamista saman tien.

Vierailija
84/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys on minusta hyvä idea. Ainakin omalla kohdalla se oli yksi parhaita päätöksiä koko elämän aikana ruveta yrittäjäksi vaikka olin hyväpalkkaisessa päivätyössä. Elämänlaatu on paljon parempi nykyisin. Tykkään vapaudesta. Saa itse olla oma pomonsa, niin hyvässä kuin pahassa.

Mutta minun intuitioni sanoo, että joku korujen näpertely on huonoa bisnestä. Ensinnäkin kun niitä saa tuolta kaukomaista naurettavan halvalla tuotua tänne myyntiin. Et pysty järkevästi kilpailemaan edullisten korujen kategoriassa. Sitten taas jos puhutaan arvokkaista koruista niin et pärjää niilläkään markkinoilla. Koska sinulla ei ole arvostettua brändiä jolla myydä tuotteitasi. "oikeat koruvalmistajat" vie ne asiakkaat.

Vaan mistä minä nyt mitään tiedän... Ehkä olen väärässä.

Ei ap:n tarvitse kilpailla temushoppailijoista saati sitten Kalevala-korun tms. kanssa. En tajua miten näin monelta meni ohi että ap sanoi ettei ole luopumassa päivätyöstä, joten oletettavasti hän haluaa pienen sivubisneksen josta saisi vähän lisätuloa hauskan tekemisen lomassa. 

Vierailija
85/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys on minusta hyvä idea. Ainakin omalla kohdalla se oli yksi parhaita päätöksiä koko elämän aikana ruveta yrittäjäksi vaikka olin hyväpalkkaisessa päivätyössä. Elämänlaatu on paljon parempi nykyisin. Tykkään vapaudesta. Saa itse olla oma pomonsa, niin hyvässä kuin pahassa.

Mutta minun intuitioni sanoo, että joku korujen näpertely on huonoa bisnestä. Ensinnäkin kun niitä saa tuolta kaukomaista naurettavan halvalla tuotua tänne myyntiin. Et pysty järkevästi kilpailemaan edullisten korujen kategoriassa. Sitten taas jos puhutaan arvokkaista koruista niin et pärjää niilläkään markkinoilla. Koska sinulla ei ole arvostettua brändiä jolla myydä tuotteitasi. "oikeat koruvalmistajat" vie ne asiakkaat.

Ei ap:n tarvitse kilpailla temushoppailijoista saati sitten Kalevala-korun tms. kanssa. En tajua miten näin monelta meni ohi että ap sanoi ettei ole luopumassa päivätyöstä, joten oletettavasti hän haluaa pienen sivubisneksen josta saisi vähän lisätuloa hauskan tekemisen lomassa. 

Kuka se asiakas sitten olisi? Läpeensä kyllästetyillä markkinoilla on tosi vaikea löytää omaa markkinarakoa. Ei se riitä, että se olisi omasta mielestä kiva sivubisnes.

Vierailija
86/91 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset perustaisi samantien kivaa pikku kahvilaa?

Sellaista missä olisi sataa eri sorttia kaikenlaisia herkkuja, eikä mikään maksaisi hirveästi?

Sinä omistaja juttelisit asiakkaiden kanssa jotka yhden kahvikupin ja nisupullan ääressä viihtyisivät seuranasi tuntikausia.

Palkkaisit pari sukulaistyttöäkin hommiin, kun ovat vailla kesätyötä.

Tämä on korumyynnin ohella Suomen toiseksi suosituin liiketoimintasuunnitelma naisilla. En suosittele.

T. Yritysavustaja

Vierailija
87/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n tarvitse kilpailla temusho

Ehkä kaltaiseni kaksi-kolmekymppiset kaupunkilaisnaiset, jotka haluavat mieluummin käsintehtyä kotimaiselta pienyrittäjältä. Ap:lle sanoisin että pyri aidosti käsintehtyyn, älä sellaiseen tyyliin missä vain pujotat valmisketjuun muutaman valmishelmen tai charmin. 

Vierailija
88/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti joutuu kilpailemaann asiakkaista muiden korujenmyyjien kanssa!! Ihan halpoja muutaman euron koruja saa Temusta tai mistä tahansa marketin hyllystä niin edullisesti ja isolla valikoimalla, ettei mitään järkeä ruveta niiden kanssa kilpailemaan. Itse tekemällä et saa materiaaleja sillä hinnalla mitä kaupasta saa valmiin korun!

Vierailija
89/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n tarvitse kilpailla temusho

Kuka se asiakas sitten olisi? Läpeensä kyllästetyillä markkinoilla on tosi vaikea löytää omaa markkinarakoa. Ei se riitä, että se olisi omasta mielestä kiva sivubisnes.

Esimerkiksi minun kaltaiseni korvakorufriikki. Ostelen koruja esim käsintekijöiden myymälästä, tapahtumista, facebook-ryhmissä löytyneistä ilmoituksissa. Eli kun törmään minua miellyttävään persoonalliseen juttuun, ostan. Hinnat kuitenkin usein kohtuullisia, joten ostoksen voi tehdä sen kummemmin miettimättä.

Vierailija
90/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siis ole tarkoitus tehdä mitään sellaisia, että yhdistän helmiä valmisketjuun tms. En halua tarkemmin kertoa, mutta paria eri materiaalia käytän pohjana. Kuivatut kukat on myös osassa koruissa. 

Ap

Vierailija
91/91 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan mistä minä nyt

Ei siis ole tarkoitus tehdä mitään sellaisia, että yhdistän helmiä valmisketjuun tms. En halua tarkemmin kertoa, mutta paria eri materiaalia käytän pohjana. Kuivatut kukat on myös osassa koruissa. 

Ap

Mulla on pari korua, joissa kuivattuja kukkia lasin välissä. Ovat ainakin tosi nättejä, tykkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme