Mietin toiminimen perustamista, mutta varmasti mulla on sama pelko kuin mulla eli onko tuotteilla myyntiä
Alkupanostus ei vaadi kauhean suurta rahallista panostusta ja lisää tarvikkeita voisi hankkia tulojen myötä. Se vain, että ostaako tuotteita kukaan. Tarkoitus siis tehdä erilaisia korva-, kaula- ja rannekoruja. Lisäksi myös jääkaappimagneetteja.
Ehkä alkuun myisin ihan yksityishenkilönä, mutta toki verot maksaen. Jos sitten vasta perustaisi toiminimen?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
On kokemusta. Jos myynti on vähäistä, ei kannata toiminimeä perustaa, sillä jatkossa olet kelan silmissä yrittäjä etkä saa työttömyysturvaa työttömyyden kohdatessa.
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Mulla on ihan vakituinen työpaikka enkä ole irtisanoutumassa.
Ap
No, siinä tapauksessa, yritä ihmeessä. Iso riski tuo on vaan työttömälle.
Mutta kandee ostaa hyvin maltillisesti tarvikkeita ensi alkuun.
Ja muista somemarkkinointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
On kokemusta. Jos myynti on vähäistä, ei kannata toiminimeä perustaa, sillä jatkossa olet kelan silmissä yrittäjä etkä saa työttömyysturvaa työttömyyden kohdatessa.
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Kun viranomaiset huomaavat että on moista firaabelihommaa, voivat he SILTI katsoa sen yritystoiminnaksi vaikkei toiminimeä olekaan ja sitten lähtee mahdolliset tuet takaisinperintään pahimmillaan.
Entä jos tekee työnantajan alaisuudesta töitä työntekijänä siis palkansaajana niin voiko silloinkin naaman perusteella luokitella yrittäjäksi ja periä alv-maksuja?
Alv velvollinen olet, kun myynti ylittää jonkun tietyn summan. Googlaile.
Jos menet mihinkään käsityötapahtumaan niin puolet kojuista on koruja. Ja kun tuo tekeminen on vasta sinulla mietteissä niin todennäköisesti lopputulos on tein-itse-ja-säästin -näköisiä. Joku lapsi voi sellaisiin sortua, mutta ei aikuiset.
Toisin sanoen keksi joku muu aihe ja harrastele vuosi-pari ennen kuin alat myymään.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ei enää nykypäivänä perusta toiminimeä.
Onpa hyvä etten ollut järkevä, toimarilla tienaan noin 30 000 euroa vuodessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tuotteista, tuskin on kovin paljon myyntiä.
Miten niin ei? Aina kun on joku isompi tilaisuus, Linnan juhlat, Oscarit, Met-gaala jne, on lehdet ja uutiset täynnä upeita koruja. Nykyään miehilläkin on enemmän ja näkyvämmin muutakin kuin rannekello.
Jep, ihan varmasti Oscar-juhliin osallistuvat etsii ja ostaa perhosen muotoisia puukoruja joltain seinäjoen marjatalta, joka myy niitä torifissä. Ei voi estää rahan tuloa!!!
No en mä ainakaan oleta saavani tilauksia tuollaisilta. Äly hoi. Enkä tee mitään puukoruja. Mene muualle siitä äläkä tule mun ketjuun ilkeilemään.
Ap
Ne joilla ei ole mitään realistista suunnitel
Voi hyvänen aika. Mä vastasin tuohon viisasteluun, että en oleta saavani tilauksia mistään Oscar-gaalaan tms. menijöiltä. Etkö oikeasti ymmärtänyt mihin mä vastaan? Mähän nimenomaan olen realisti ja tajuan mistä on kyse. Te tässä nyt jotkut oletatte vaikka mitä.
Ap
No niin, nyt sitten vetäkää vähän happea.
Mulla on vakituinen työ alalla josta ei kovin helposti potkuja saa. Lisäksi pieni paikkakunta ja mun ammatin edustajia ei ole koskaan ollut kauheasti tarjolla tuohon työpaikkaan.
En ole ottamassa mitään velkoja tämän takia vaan ihan omilla rahoillani ostan tarvikkeet.
Olen kyllä tehnyt koruja eikä ne ole mitään onnettomia räpellyksiä joita vain lapset saattaa ostaa kuten joku oletti.
Olen kyllä ihan realisti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ei enää nykypäivänä perusta toiminimeä.
Onpa hyvä etten ollut järkevä, toimarilla tienaan noin 30 000 euroa vuodessa. :)
Palstan pätijöiden mielestä ei ole mahdollista. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myydä palvelua, ei tavaroita. Näin minua neuvottiin. Ja starttirahaa kannattaa hakea ammattilaisen avustuksella.
T. Yrittäjä
Mikä ihmeen kommentti tämä on? Yksikään yrittäjä ei siis koko maailmassa myy tavaroita? Mistä sitten kaikki tavarat tulee? Tippuu taivaasta?
Ei Suomessa kannata yrittää. Kateelliset nujertaa heti pienyrittäjän.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ole masentaa, mutta noita tuotteita on niin paljon tarjolla erilaisten pienyrittäjien kautta. Käypä jollain joulutorilla tai muilla markkinoilla niin paikka pursua korukojuja. Jos motivaationa on lähinnä tekemisen ilo niin sitten siitä vaan, mutta jos ei ole joku superidea, ei kannata laskea toimeentuloa sen varaan.
Toisaalta monella toi touhu jää ihan näpertelyksi jo sen takia, että henkilö tykkää tehdä koruja, mutta ei ole minkäänlaista yrittäjä- ja markkinointiosaamista. Jos noista lukuisista myyjistä karsii pois ne joulumyyjäisten näpräilijät, ja mietitään kohderyhmää, jolle halutaan myydä, ei kilpailua välttämättä olekaan ihan niin toivottoman paljon.
Aloittajaa rohkaisisin aloittamaan. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Kuinka paljon joskus myöhemmin harmittaisi, jos et olisi ikinä edes lähtenyt kokeilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa kannata yrittää. Kateelliset nujertaa heti pienyrittäjän.
Miten kateelliset nujertavat pienyrittäjän? Jos viittaat ketjun joihinkin kommentteihin, niin ei niissä minusta ole kateellisuutta, pelkästään pessimistinen ja nyreä asenne.
Kuulostaa hauskalta. Mistä materiaalista teet koruja?
Jos onnistut lyömään itsesi läpi, niin sillä elää kyllä.
Kehittele jokin vahva visuaalinen ilme jolla eroat joukosta. Laadukkaat materiaalit, selkeä konsepti. Jos käyt itse myymässä käsityötapahtumissa, muista laittaa hinnat selvästi näkyville ja olla pirteä ja ystävällinen vaikka asiakkaita kävisi vain kourallinen. Liian moni vain näyttää kyllästyneeltä ja tympeältä ja pahimmat mulkoilevat jos joku tulee kojulle eivätkä edes tervehdi takaisin. Ymmärrän että kaikki eivät ole sosiaalisia luonnostaan, päivät ovat pitkiä jne., mutta silloin pitää vetää asiakaspalvelijarooli päälle.
Missä ajattelit noita myydä? Etsyssä?
Mistä materiaaleista?
Kantsii katsoa, mitä kaikkea temussa on myynnissä hintaan 1e.
Onko sulla facessa ja instassa laajat verkostot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tuotteista, tuskin on kovin paljon myyntiä.
Miten niin ei? Aina kun on joku isompi tilaisuus, Linnan juhlat, Oscarit, Met-gaala jne, on lehdet ja uutiset täynnä upeita koruja. Nykyään miehilläkin on enemmän ja näkyvämmin muutakin kuin rannekello.
Jep, ihan varmasti Oscar-juhliin osallistuvat etsii ja ostaa perhosen muotoisia puukoruja joltain seinäjoen marjatalta, joka myy niitä torifissä. Ei voi estää rahan tuloa!!!
No en mä ainakaan oleta saavani tilauksia tuollaisilta. Äly hoi. Enkä tee mitään puukoruja. Mene muualle siitä äläkä tule mun ketjuun ilkeilemään.
Ap
Think big. Koska toimeentulo tulee muualta, niin sun pitäisi juuri tehdä jotain niin työlästä ja ihmeellistä, että niitä olisi Voguen kannessa. Googleta: "haute couture earrings 2025"
Mikä tuossa on riski jota pelkäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Kun viranomaiset huomaavat että on moista firaabelihommaa, voivat he SILTI katsoa sen yritystoiminnaksi vaikkei toiminimeä olekaan ja sitten lähtee mahdolliset tuet takaisinperintään pahimmillaan.
Entä jos tekee työnantajan alaisuudesta töitä työntekijänä siis palkansaajana niin voiko silloinkin naaman perusteella luokitella yrittäjäksi ja periä alv-maksuja?
Alv velvollinen olet, kun myynti ylittää jonkun tietyn summan. Googlaile.
Ei se ihan niin toimi. Alv-rekisteriin pitää rekisteröityä ihan omatoimisesti. Ei se mitenkään automaattisesti tapahdu. Eikä yrittäjänä voi tehdä arvonlisäverollista myyntiä jossei ole rekisteröitynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eli myy vain yksityishenkilönä tuotteita ja katso, miten homma lähtee käyntiin.Mulla on ihan vakituinen työpaikka enkä ole irtisanoutumassa.
Ap
Ja muista somemarkkinointi.
Paremmin voisi sanoa, että jossei vielä ole somemarkkinointia miettinyt tässä vaiheessa niin ehdottomasti unohda koko juttu!! Tän pitäisi olla itsestäänselvyys.
Yrittäjyys on minusta hyvä idea. Ainakin omalla kohdalla se oli yksi parhaita päätöksiä koko elämän aikana ruveta yrittäjäksi vaikka olin hyväpalkkaisessa päivätyössä. Elämänlaatu on paljon parempi nykyisin. Tykkään vapaudesta. Saa itse olla oma pomonsa, niin hyvässä kuin pahassa.
Mutta minun intuitioni sanoo, että joku korujen näpertely on huonoa bisnestä. Ensinnäkin kun niitä saa tuolta kaukomaista naurettavan halvalla tuotua tänne myyntiin. Et pysty järkevästi kilpailemaan edullisten korujen kategoriassa. Sitten taas jos puhutaan arvokkaista koruista niin et pärjää niilläkään markkinoilla. Koska sinulla ei ole arvostettua brändiä jolla myydä tuotteitasi. "oikeat koruvalmistajat" vie ne asiakkaat.
Vaan mistä minä nyt mitään tiedän... Ehkä olen väärässä.