Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö loppuelämä kantaa syyllisyyttä, jos on nuoruudessa toiminut ajattelemattomasti?

Vierailija
29.06.2025 |

ennen täysiikäisyyttä ja muuttunut siitä

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rikoksesta. Joitakin ei anneta koskaan anteeksi. Game over.

Vierailija
2/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysymyksesi hypoteettinen vai mistä koet yhä syyllisyyttä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele "ajattelemattomasti". Voi olla mitä tahansa kaverin heittämisestä pyyhekumilla kuolemantuottamukseen.

Vierailija
4/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyys ei ole hyvä lähtökohta rakentaa sisäisesti itseä ehjäksi, se lähtee siis muualta. Ehjänä olisi helpompaa myöhemmin pienin kurkkauksin tarkastella vaikka pahaa tekoa, kun elää muutakin elämää ensin ja terve itse. 

Vierailija
5/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannan syyllisyyttä vielä näin yli 6-kymppisenä nuoruudessani tehdystä abortista.

Vierailija
6/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä jokainen on joskus ajattelematon ja tekee virheistä, niistä pitäisi oppia, ei toimia samoin uudelleen. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä, mutta on inhimillistä että niin kokee, joskus on vaikeaa hyväksyä asioita joita on tehnyt.

Vierailija
7/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannan syyllisyyttä vielä näin yli 6-kymppisenä nuoruudessani tehdystä abortista.

Pitäiskö jo antaa anteeksi itselleen 

Vierailija
8/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllisyys ei ole hyvä lähtökohta rakentaa sisäisesti itseä ehjäksi, se lähtee siis muualta. Ehjänä olisi helpompaa myöhemmin pienin kurkkauksin tarkastella vaikka pahaa tekoa, kun elää muutakin elämää ensin ja terve itse. 

Olen samaa mieltä. Ensin itsetunto ja -arvostus terveelle pohjalle, sen jälkeen syyllisyyttä aiheuttavien tekojen tarkastelu on helpompaa. Silloin näkee paremmin sen, miksi käyttäytyi sillä tavalla kuin käyttäytyi, mitä voi tehdä, jottei enää toimi jatkossa samalla tavalla ja kuinka paljon on kasvanut ihmisenä niistä ajoista. Syyllisyys pienissä määrin on hyvä ja toivottava tunne, koska se auttaa ihmistä kehittymään parempaan suuntaan. Kasvamaan sitä ei kannata päästää, koska silloin syyllisyys muuttuu häpeäksi ja se taas pahimmillaan tuhoaa ihmisen täysin. 

Vierailija
9/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murha ei vanhene. 

Vierailija
10/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yksi ns Koskelan tapauksen m urhaajista, niin kyllä, sinun tulee tuntea syyllisyyttä loppuikäsi.

Vierailija
11/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IHAN SAMA TÄÄLLÄ ja olen jo 75v ja abortti oli vammaisabortti jonka lääkärit halusivat välttämättä koska olivat antaneet minulle lääkitystä josta johtuen lapsi voisi saada samanlaisia epämuodostumia kuin talidomilapsilla eli jäseniä puuttuisi. Olen sitä mieltä että abortti on murha joka tapahtuu naisen kehossa. Näin koska lapsella on ihmisen täysi DNA eli 1/2 mieheltä ja 1/2 naiselta = yksi, yksilö, täysi ihminen. Sukusolut eivät ole ihmisiä koska niissä on vain toisen vanhemman DNA.

Vierailija
12/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto voi olla puhdas ja itselle on annettu 100% anteeksi, mutta julkinen persoonaa koskeva karma ei ole omassa hallinnassa. Kulttuuri ja ajanhetki ja asema vaikuttaa myös miten syntejä punnitaan vai punnitaanko niitä ollenkaan. Jumalan silmissä synnitön voidaan poltaa roviolla ihan mitättömästä syystä. Rikollisia tunnutaan palkittavan röyhkeydestä ja julkeudesta.

Vierailija
13/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan sitä ei pidä antaa itselleen anteeksi mikäli on sympatiseerannut Perussuomalaista fasismia. Se on yksi kuolemansynneistä, rikos ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
14/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti hataroituu kun ikää tulee.

Vierailija
15/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä jokainen on joskus ajattelematon ja tekee virheistä, niistä pitäisi oppia, ei toimia samoin uudelleen. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä, mutta on inhimillistä että niin kokee, joskus on vaikeaa hyväksyä asioita joita on tehnyt.

Jos märehdin vanhoja, huomaan että rentoutan otteeni niistä kun ajattelen että se oli vain huonoa tuuria ja että se elämäntilanne olisi voinut sattua jollekin toiselle. Jos oikein haluan löytää positiivista, voin ajatella että olipa onni että kukaan muu ei joutunut sellaista mokaa tekemään. Onneksi kukaan muu ei joudu kokemaan tätä katumusta tällä hetkellä! Ajattelemalla näin, ei ainakaan enää pakene demoneitaan vaan antautuu demoneiden piiskattavaksi vapaaehtoisesti!

Vierailija
16/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa tekoa tekemättömäksi, joten kyllä syyllisyys seuraa sinua loppuelämäsi. Voit kuitenkin olla toistamatta samoja virheitä toisten ihmisten kohdalla.

Vierailija
17/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyyden liiallinen tunteminen on vain veruke, ettei ota vastuuta. Pitää oppia virheistään ja kuitenkin itsemyötätuntoa tuntea itseään kohtaan.

Vierailija
18/31 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu rikoksesta. Joitakin ei anneta koskaan anteeksi. Game over.

Aivan, raiskaajat kärsiköön koko elämänsä.

Vierailija
19/31 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murha ei vanhene. 

Eikä lapsen rääkkäys. 

Vierailija
20/31 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin, ja monet tutuistani