Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhdekriisi marjamieltymyksistä en jaksa enää

Vierailija
29.06.2025 |

En tiedä mistä aloittaa, mutta en kestä tätä enää yksin. Olen ollut naimisissa seitsemän vuotta, ja kaikki on ollut enimmäkseen vakaata, ehkä vähän turruttavaa välillä, mutta turvallista. Nyt kuitenkin tilanne on ajautunut johonkin, mitä en olisi koskaan osannut ennakoida.

Kaikki alkoi oikeastaan viime viikolla, kun keskustelimme mieheni kanssa siitä, kumpi on parempi marja: mustikka vai mustaherukka. Minulle mustaherukka on ollut aina se marja lapsuudesta asti. Se maistuu vahvemmalta, siinä on kirpeyttä, se on rehellinen ja suorasukainen. Ei mielistele ketään, ei pyri olemaan kaikkien makuun. Mustaherukka on rehellinen marja. Se ei yritä olla makea tai lempeä, se vain on. Ja ehkä juuri siksi se puhuttelee minua.

Mieheni taas pitää mustikkaa parempana. "Monikäyttöisempi", hän sanoo. "Kauniimpi väri, miedompi maku." Hänen mielestään mustaherukka on "liian hyökkäävä", eikä hän kestä sen tuoksua tai sitä "kitkeryyttä", kuten hän sitä nimittää. Totesin siihen vain, että ehkä ongelma ei ole marjassa vaan siinä, että hän ei halua kohdata mitään, mikä ei ole helppoa ja miellyttävää. Tästä syntyi riita.

Aluksi se tuntui pieneltä ja vähän naurettavaltaki, mutta kun aloin ajatella asiaa tarkemmin, huomasin, että tämä ei ole enää pelkkä marjakeskustelu. Se on vertauskuva jostain paljon syvemmästä. Miten voi elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua edes yrittää ymmärtää miksi jokin niin yksinkertainen asia kuin mustaherukka merkitsee minulle jotain? Minulle kyse ei ole vain mausta. Kyse on identiteetistä. Minä olen mustaherukka, ja hän taas on... mustikka. Se kaikki, mitä minä en ole.

Viime päivät ovat olleet todella vaikeita. Me emme juuri puhu toisillemme. Hän toi kaupasta mustikkakeittoa, ja minä koin sen suoraan sanottuna loukkauksena. Hän taas pitää minua dramaattisena. "Kyse on marjoista", hän sanoi eilen. Mutta miten hän ei näe, että kyse ei ole vain marjoista? Kyse on siitä, miten me kohtaamme toisemme, tai emme kohtaa. Minä analysoin ehkä liikaa, mutta en voi olla ajattelematta, että tämä marjakysymys on vain jäävuoren huippu.

Tänään hän sanoi, että ehkä meidän pitäisi pitää taukoa. Se sattui. Samalla en voi olla ajattelematta, että ehkä hän on oikeassa. Miten voi rakentaa yhteistä tulevaisuutta, jos ei pysty edes sopimaan pakastimen marjavalikoimasta? Tai jos kokee, että toisen valinnat kyseenalaistavat oman olemassaolon? Tiedän, kuulostan nyt ehkä järjettömältä, mutta tämä tilanne ei tunnu enää hallittavalta.

Jos joku on kokenut jotain vastaavaa, ehkä ei juuri marjoista, mutta jostain yhtä "mitättömästä", joka paljastaakin isommat kuilut, niin kuulisin mielelläni, miten siitä voi selvitä. Vai voiko?

Kiitos kun jaksoitte lukea. En odota, että kaikki ymmärtävät. Mutta toivon, että joku ehkä tuntee edes pienen kaiun siitä ristiriidasta, jossa nyt elän.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista millon viimeksi olisin näin huvittavan ja älyttömän aloituksen lukenut. Jos me kotona riitelisimme noin pienestä asiasta kuin te, meillä ei muuta ehdittäis tekemäänkään kuin riitelemään.

Lopettaka analysointi ja anna miehenkin rauhassa perustella miksi pitää mustikasta aivan kuten sinäkin perustelit miksi pidät herukasta. Pakastakaa molempia ja jatkakaa elämää. Voi hyvää päivää..

Vierailija
2/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa isoja eroja siinä mistä ruuista tykätään. Onneksi se ei vaikuta parisuhteeseen mitenkään. 

Eniten aloituksessa ihmetyttää se että jos ap levittää ajatuksen kaikkeen muuhunkin kuin marjoihin ja sitten ihmettelee kun mies ei ole tajunnut tätä vaan luulee edelleen ongelmaksi marjat. Eihän mies ole ajatustenlukija. Miksi koet loukkaukseksi jonkun mustikkakeiton? Jos miehen tekee mieli syödä sitä niin miten se on sinulta pois? 

Onneksi meillä on pakkasessa mustikoita ja jääkaapissa mustikkasoppaa. Mustaherukkaa ei ole koska meillä ei kumpikaan pidä herukoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska.

Vierailija
4/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa että ap on jossain kriisissä ja nyt alkoi kyseenalaistaa parisuhdettaan. Veikkaan että jos nyt eroaa äkkiä niin myöhemmin kaipaa mustikkasoppaa kun tajuaa sen arvon vasta menetettyään sen.

Vierailija
5/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua.

Vierailija
6/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, nauraisinko vai itkisinkö tätä aloitusta. Ratkaisu on yksinkertaisempi kuin aloittaja osasi kuvitellakaan: kumpikin hankkii omat marjansa.

Oikeassa elämässä riittää vähempikin analysointi.

Vierailija
7/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5

Vierailija
8/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pakastimeen marjoja mahtuu molempien makumieltymysten mukaan. Ja kaupasta saa lisää.

Vierailija
9/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsihän tämä on...

Vierailija
10/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat niin hankalalle ihmiselle, että sinun kannattaa pysyä sinkkuna

Vierailija
11/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli oikeasti varsin hauskasti kirjoitettu kesäaamun viihdepläjäys.

t. Kaupunkivadelma, joutomaiden kuningatar

Vierailija
12/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä hyvä. Ei tarvitse vaihtaa kuin mikä tahansa asia mustikan ja mustaherukan tilalle, noin pienistä ihmiset kinaavat. Minä myös puolisoni kanssa.

Hyvin kirjoitettu!

Vierailija
13/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uhuh! 

Minä annan mielelleni aamulla puolukkasurvos- juomaa( sekoitan siihen salaa hieman hunajaa). Juodaan kumpikin- koska se on terveellista. 

Ja vaikka se olisi mustaherukka- juoma- juodaisi hän sitäkin mielellään. Ja myös pelkkää mustikkakuomaa.

Vierailija
14/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
15/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly osaa kehitellä monenlaista tarinaa kuten aloituksesta voi lukea.

Vierailija
16/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan tuossa ei ole se mustaherukka vs. mustikka, vaan se, että haluat erota, ja etsit siihen tekosyytä.

Minun mieheni ei voi sietää vadelman makua. Meillä kasvaa omalla pihalla villivadelmaa, jota minä olen poiminut. Teen siitä hilloa, mutta en laita sitä esim. herukkamehujen sekaan, koska mies tunnistaisi sen maun ja moittisi. Nautin vadelmahilloni siis ihan itse, ja mies saa syödä silloin jotain, mistä hän pitää. Minä olen niin epäromanttinen, että minua ei haittaa, vaikka puolisollani on erinäköinen annos kuin minulla.

Vierailija
17/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No uhuh! 

Minä annan mielelleni aamulla puolukkasurvos- juomaa( sekoitan siihen salaa hieman hunajaa). Juodaan kumpikin- koska se on terveellista. 

Ja vaikka se olisi mustaherukka- juoma- juodaisi hän sitäkin mielellään. Ja myös pelkkää mustikkakuomaa.

Juodaisi? Se on joisi.

Vierailija
18/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on mielenkiintoista! Jostainhan ne erimielisyydet, erilaiset arvot jne aina nousevat pintaan ja teillä sen saivat aikaan marjat. Tai ehkä enemmän se, että sanoit ääneen miehesi olevan sellainen joka ei halua kohdata epämiellyttäviä ja vaikeita asioita. Siitähän miehesi hermostui eikä niinkään marjoista, ja niinkuin vanha sanontakin sanoo: Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. 

En oikein osaa mitään neuvoja antaa, mutta ymmärrän tosi hyvin jutun pointin. Ja se ei ole marjat :) Marjakeskustelu sai vaan sinut näkemään millainen toinen on tai onko hän valmis keskustelemaan tiukan paikan tullen (eipä ole, vaan mielummin ostaa lapsellisena mustikkakeittoa oikein alleviivatakseen asiaa ja  sitä, ettei hän näe tässä mitään eikä sinunkaan pitäisi). 

Ehkä koittaisin jutella vielä aiheesta niin, että tämä avasi nyt sinun silmiäsi ja haluaisit että mieskin ymmärtäisi että kyse ei olekaan marjoista. Ero voisi olla aika radikaali, mutta joku päätös tälle asialle kannattaa yrittään saada tai se jää varmasti vaivaamaan mieltä.

Tsemppiä!

Vierailija
19/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, että terska on kuin iso mehevä mansikka. Ja klitoris kuin hiukan makeankirpeä vadelma. Näihin kun keskitytään, niin ei ole riitoja. Ei etenkään marjamieltymyksistä.

Tyypillinen Mies. Ei muuta mielessä ja kaikki on kunnossa, kun seksiä on riittävästi. Ei jaksa näitä.

Vierailija
20/106 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sinne pakastimeen mahtuisi sekä mustikkaa että mustaherukkaa.