Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä väitän: Moni pitkässä avioliitossa elävä on 'kulissiliitossa'

Vierailija
29.06.2025 |

En löydä mitään tilastoja, muuta kuin että kutakuinkin puolet avioliitoista päättyy eroon. Mutta minä väitän, että 1950-luvun jälkeen syntyneistä henkilöistä avioeroon päätyy ehkä joku 60%. Yritän siis sanoa, että iäkkäille (yli 80-vuotiaille) henkilöille avioero on ollut tabu ja avioliitossa on ollut pakko sinnitellä, kun ei ole kehdattu erota. Mutta alle 60-vuotiaat ovat sen verran liberaaleja, että on erottu kevyemmin perustein.

No jos vaikka 60% alle 60-vuotiaiden avioliitoista päättyy eroon, niin kyynisesti voidaan sanoa, että se jäljelle jäävä 40% on "kulissiliittoja", siis niissä riidellään, ollaan onnettomia tai ei ole enää mitään intohimoista rakkautta jäljellä vaan ollaan ikään kuin "kaverikumppaneita". Eikä siinä ole mitään pahaa , jos kumpikin on tyytyväisiä. Onhan se monelle ihan jo taloudellisesti korkea kynnys muuttaa omilleen, ainakin jos ei ole valtavan isot tulot, että pystyisi pitämään saman elintason kahden ihmisen tuloilla.

Minunkin 5-kymppinen serkku on ollut lähes 30 vuotta saman miehen kanssa ja hän sanoi jo 10 vuotta sitten, ettei heidän välillään ole enää rakkautta.

Sitten mun miesserkulla on kouluikäinen lapsi vaimonsa kanssa ja vaimo käy vieraissa. Vaikuttaako tämä teidän mielestänne jotenkin kadehdittavalta parisuhteelta?

Ehkä se ei olekaan niin huono juttu, jos se kumppani vaihtuu muutaman vuoden välein...

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen pahin vika on yleistäminen.

Vierailija
82/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin kovasti, että määrittelisit sen kulissiliiton.

Itse olen sitä mieltä, että suurin osa alle 35v ikäisistä elää kulissiliitossa, jossa toteutetaan jotain omituista käsikirjoitusta, joka kaikilla on sama. Kumpikaan ei ole oikeasti tyytyväinen, vaikka ollaan kovasti rakastuneita ja kalenteri täyttyy yhteisestä tekemisestä ja tarkasti suunnitelluista kaveritapaamisista. Esitetään kulissia niin ulospäin kuin itselleenkin ja vaihdetaan kumppania noin 5 vuoden välein, koska kuvitellaan, että intohimoinen rakkaus on ainoa asia, jota avioliittoon (tai avoliittoon) tarvitaan. 

Ihmiset muuttuvat, rakkaus muuttuu ja vanhemmilla ihmisillä se siirtyy alapäästä sydämeen. Enää ei mennä sukuelinten ehdoilla, jolloin ap:n kaltaisten mielestä liitosta tulee kulissi.

Tämä. Pahinta on se, kun teatterissa aletaan suorittamaan kalliita häitä etc. Libidovetoista ja hormonipohjaistahan tuo lisääntymisikäisten parisuhdekuviointi on kokonaan - rakkauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Vain libidon ja lammasmaisen matkimisen. Alapää kutkaa. Viisikymppisenä alkaa tajuta mistä on kyse. 

Ketkä alkaa, ketkä ei. Joillakin alkaa nimenomaan alapää kihelmöidä viidenkympin tienoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeaan liittoon ei tarvita kuin seksiä, niin sinun ajatusmallissasi vankilan homosuhteet ovat puhtaimpia ja aidoimpia suhteita.

Ehkä hänelläkin on juuri sellainen.

Vierailija
84/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juridinen sopimus ei ole kulissi koskaan. Avoliitot ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
85/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai yhden vuoden kestänyt parisuhde on erilainen kuin 30 vuotta kestänyt parisuhde. Pitkän parisuhteen ihastumis ja rakastumisvaihe on taakse jäänyttä ja tilalle on tullut yhteistä historiaa eletyn elämän kautta, kumppanuutta ylä- ja alamäistä huomimatta. Pitkäparisuhde on pyrkimystä ymmärtää toista, hyväksyä ja anteeksi antaa. Ilman niitä et pääse ikinä parisuhteeseen joka kestää vuosikymmeniä. Rakkaus ja kiintymys muuttaa muotoaan ajan saatossa. Ymmärtämättömille se voi näyttäytyä ns.kulissina. Mutta mitäpä muutakaan ulkopuoliset voisivat nähdä.

Et kuvaakaan kulissiliittoa vaan ihan aitoa liittoa. Kulissiliitto on muuta kuin miten sen nyt käsitit, ei sitä parsiuhteen pituudella määritellä. Mutta liitot joissa pysytään syystä lapset/naapurit/raha/asuminen/pelko/XXX ja annetaan muiden ymmärtää että hyvin menee ovat kulisseja. Jos molemmatt tia toinen toteaa ettei rakakutta ole ollut vuosiin, mitään ei kotona puhuta, korkeintaan "pitäisikö käydä kaupassa" jne on se kulissia eikä mitään yhdessä on eletty ja hiottu ja sitouduttu yhteen, lämpöä ja läheisyyttä riittää-suhdetta.

Vierailija
86/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen toist kertaa naimisissa. Eka liitto kesti 21 vuotta ja nykyinen 13. Vuosi meneillään. Kumpikaan ei ole ollut kulissia.

Se ei tee liittoa kulissiksi, että alkuaikojen intohimo hälvenee. Kulissi on liitto, jossa molemnat elävät omaa elämää, eikä mitään yhteistä (eli liittoa) ole. Enpä ole sellaisia nähnyt lähipiirissä.

Minä olen ja vaikken. itse olisikaan ymmärtäisin silti että niitäkin on.

Vierailija
87/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen toist kertaa naimisissa. Eka liitto kesti 21 vuotta ja nykyinen 13. Vuosi meneillään. Kumpikaan ei ole ollut kulissia.

Se ei tee liittoa kulissiksi, että alkuaikojen intohimo hälvenee. Kulissi on liitto, jossa molemnat elävät omaa elämää, eikä mitään yhteistä (eli liittoa) ole. Enpä ole sellaisia nähnyt lähipiirissä.

Joihinkin kulisseihin liittyy väkivaltaa ja pettämistä.

Vierailija
88/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pysyy yhdessä vain lasten takia ja ovat siksi onnettomia. Jos ei olisi hankittu lapsia, olisi vapaa lähtemään huonosta liitosta. Ehkä se tulee monelle yllätyksenä että nuorena olisi voinut valita myös toisin ja olisi kannattanut harkita lisääntymistä vähän tarkemmin.

Jos viittaat siihen, että olisi pitänyt valita parempi kumppani, niin voihan olla, että se exä eli lapsen isä/äiti on paras mahdollinen vanhempi lapselle , vaikka parisuhteesta ei tullutkaan mitään.

Omien havaintojeni mukaan huonot puolisot (pettävät, itsekeskeiset, epäluotettavat, epärealistiset, joustamattomat, passiivis-aggressiiviset, pahantuuliset, osallistumattomat jne) ovat yleensä myös huonoja vanhempia. Tietysti lapselle se oma isä tai äiti on aina ainutlaatuinen ja korvaamattoman rakas, mutta noin niin kuin objektiivisesti ulkopuolisena sitä toimintaa vanhempana katsovana, samat piirteet jotka tekevät ihmisestä huonon puolison heijastuvat yleensä myös vanhemmuuteen.

Vierailija
89/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissi liitto on sellainen, jossa pariskunta on yhdessä esim. vain lasten ja talouden vuoksi ja eroaa vasta sitten kun lapset on jo aikuisia. Tai esim. joku muu viritelmä, vakaumusliitot ovat  myös eräänlaisia kulisseja eli uskonnolliset liitot. Että mennään nuorena naimisiin jonkun kanssa ja sitten uskonnollisista syistä ei erota vaikka avioliitto olisi yhtä helvettiä ja sitten nää on ylpeitä siitä, että kunhan vaan ovat "raamatun mukaan avioliitossa eroamatta", eli noi on myös kulissiavioliittoja missä ihmiset ei ole välttämättä onnellisia eikä oikeasti rakastuneita. Yleensä noissa liitoissa korostetaan sitä, että miten pitkään se liitto on kestänyt ei niinkään sitä liiton laatua. Aidosti rakastavat pariskunnat, heillä on yleensä lämminhenkinen avioliitto tarinan kerrottavanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän