Yhteisen asunnon myyminen avioerossa. Mitä jos toinen heittäytyy hankalaksi?
Itse en siis ole eroamassa, tuli vaan yleisellä tasolla mieleen että miten tämä menee. Jos toinen alkaa kiusallaan neliraajajarruttamaan eikä suostu myyntiin, muttei myöskään osta toista puolikasta itselleen.
Kommentit (20)
no viime kädessä käräjäoikeuden kautta. Mitään muutahan siitä ei tule kuin extra kuluja ja aikaa tuhraantuu.
Vierailija kirjoitti:
no viime kädessä käräjäoikeuden kautta. Mitään muutahan siitä ei tule kuin extra kuluja ja aikaa tuhraantuu.
En oikeastaan tajua, miten näillä nykyisillä avioeroluvuilla kukaan uskaltaa ostaa yhteistä asuntoa.
Oli todella vaikeaa ja asunnon omistus oli 50/50. Tästä viisastuneena en ikinä!! enää tule ostamaan tai vuokraamaan asuntoa toisen kanssa. Mahdollinen uusi mies voi muuttaa asuntooni, mutta se on vain minun ja näin pääsee tarvittaessa toisesta nopeammin ja helpommin eroon.
Ex- mies viivytti ositusta tahallaan eikä mulla ollut siksi rahaa ostaa uutta asuntoa. En suostunut muuttamaan asunnosta pois ennen ositusta, koska sen jälkeen olisin maksanut vuokrakämpän vuokraa+vanhan asunnon lainaa eikä mun rahat olisi riittäneet siihen. Hankala osapuoli voi venyttää ositusta tahallaan vaikka kuinka kauan. Viimeinen keino on viedä ositus käräjäoikeuteen, mutta se maksaa järkyttävän paljon ja vie pitkän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan tajua, miten näillä nykyisillä avioeroluvuilla kukaan uskaltaa ostaa yhteistä asuntoa.
On fiksujakin ihmisiä. Esim minä olen eronnut täysin ilman mitään riitoja ja omaisuuden jaostakin sovimme ilman avioehtoa, siten että kumpikin piti oman omaisuuden ja yhteinen omaisuus, joko myytiin tai toinen osti toisen osuuden, siitä omaisuudesta minkä halusi pitää.
Hankkii lakimiehen joka on erikoistunut tällaisiin asioihin. Kyllä se asunto saadaan myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Oli todella vaikeaa ja asunnon omistus oli 50/50. Tästä viisastuneena en ikinä!! enää tule ostamaan tai vuokraamaan asuntoa toisen kanssa. Mahdollinen uusi mies voi muuttaa asuntooni, mutta se on vain minun ja näin pääsee tarvittaessa toisesta nopeammin ja helpommin eroon.
Ex- mies viivytti ositusta tahallaan eikä mulla ollut siksi rahaa ostaa uutta asuntoa. En suostunut muuttamaan asunnosta pois ennen ositusta, koska sen jälkeen olisin maksanut vuokrakämpän vuokraa+vanhan asunnon lainaa eikä mun rahat olisi riittäneet siihen. Hankala osapuoli voi venyttää ositusta tahallaan vaikka kuinka kauan. Viimeinen keino on viedä ositus käräjäoikeuteen, mutta se maksaa järkyttävän paljon ja vie pitkän ajan.
Mä kans tiedän tapauksen jossa pari joutui asumaan talossa yhdessä yli vuoden verran eron jälkeen kun mies teki kaikki mahdolliset tihutyöt myynnin estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ohis voihan pankin kanssa sopia, että lainanmaksu jäädytetään toistaiseksi ja maksaa pelkkiä korkoja. Kun harkinta-aika erolle on 6 kk, kannattaa varautua siihen, että puoliso haluaa asua asunnossa sen ajan. Js osituksen voi tehdä eron jälkeen. En siis näkisi tuota kiusaamisena, että lähtee asunnosta eron ja osituksen jälkeen.
Kyllä avioerossa hankalaksi heittäytymällä saa paljon harmia aikaan. Asunto on yksi ja lapset sitten toinen alue jolla on hyvä tehdä kiusaa.
Kannattaa erota ilman pettämisiä ja uusia kumppaneita, sekä muutenkin selvittää rehellisesti tuntojaan vaikka pariterapiassa. Toisen osapuolen pitää saada kunnioitusta, sillä yhdessä liittoon on alunperin lähdettykin eikä yrittää "murtaa" hänen ihmisarvoaan. Sitä eroa ei saa miettiä yksin valmiiksi ja yrittää sitten ykskaks valehtelemalla juonia itselleen muka helppo ja joutuisa ero. Eihän se silloin onnistu.
Varsinkin jos erossa on mukana lapsia ja omaisuutta, kuten velallinen asunto. Riitoihin yleisin syy on ns jättäjän pitkään jatkunut alhainen toiminta, joka lopunviimein kärjistyy asunnon ja lasten huoltajuusriitoihin.
Tyhmintä taloudellisesti on mennä naisen kanssa yhteen ja jakaa omaisuus. Kumpikin tulkoon omillaan toimeen ja avioliittojuristin laatima avioehto AINA. Jos naisen rahat ei riitä elämiseen sitten voi hakea kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa erota ilman pettämisiä ja uusia kumppaneita, sekä muutenkin selvittää rehellisesti tuntojaan vaikka pariterapiassa. Toisen osapuolen pitää saada kunnioitusta, sillä yhdessä liittoon on alunperin lähdettykin eikä yrittää "murtaa" hänen ihmisarvoaan. Sitä eroa ei saa miettiä yksin valmiiksi ja yrittää sitten ykskaks valehtelemalla juonia itselleen muka helppo ja joutuisa ero. Eihän se silloin onnistu.
Varsinkin jos erossa on mukana lapsia ja omaisuutta, kuten velallinen asunto. Riitoihin yleisin syy on ns jättäjän pitkään jatkunut alhainen toiminta, joka lopunviimein kärjistyy asunnon ja lasten huoltajuusriitoihin.
Ehdotuksessasi on se ongelma että se avioerossa hankalaksi heittäytyvä osapuoli on tyypillisesti myös sellainen että ei se mihinkään pariterapiaankaan suostu.
Ei kannata ostaa yhteistä asuntoa! Jopa avioliitto on pieni sitoumus sen rinnalla. Avioliittoon sentään saa avioehdon, yhteisen asunnon kanssa sen sijaan voi olla erotessa täysin lirissä.
Vierailija kirjoitti:
Hankkii lakimiehen joka on erikoistunut tällaisiin asioihin. Kyllä se asunto saadaan myytyä.
Saadaan kyllä, mutta siinä voi mennä kauankin, jos toinen ei suostu yhteistyöhön. No saahan siinä odotellessa lakimies sentään leivän päälle ainakin kolmea erilaista leikkelettä.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikai miehelläkään ollut mitään asuntoa johon muuttaa ja sama tilanne. Vai?
Miten jos ei varaa lakimieheen ja oikeusaputoimistokin maksaa. Miten saa sitten asunnon myytyä jos toinen hankala? Ja ei varaa muuttaa vuokrallekaan...
Mä maksoin miehen ulos, kun vaikeutti myyntiä. Loppujen lopuksi sain asunnon myytyä vasta vuoden kuluttua ja 150000 markan tappiolla, kun jouduin myymään laskevien hintojen aikaan.
Minäkin opin, että ikinä enää en osta asuntoa kenenkään kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin miehen ulos, kun vaikeutti myyntiä. Loppujen lopuksi sain asunnon myytyä vasta vuoden kuluttua ja 150000 markan tappiolla, kun jouduin myymään laskevien hintojen aikaan.
Minäkin opin, että ikinä enää en osta asuntoa kenenkään kanssa yhdessä.
Maksoit ulos eli mies myi osansa sinulle eikä suinkaan vaikeuttanut myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmintä taloudellisesti on mennä naisen kanssa yhteen ja jakaa omaisuus. Kumpikin tulkoon omillaan toimeen ja avioliittojuristin laatima avioehto AINA. Jos naisen rahat ei riitä elämiseen sitten voi hakea kelasta.
Mun olisi siis pitänyt jättää mies ilman rahaa ja asuntoa. Hyvästä puolisosta kannattaa pitää kiinni myös vaikeina hetkinä. Huonon kanssa ei kannata olla suhteessa edes hyvinä hetkinä.
Niin oikeuden kautta ja kuluja tulee paljon jos toinen haluaa hankaloittaa tilannetta.
Kysy välittäjältä asioita, useasti he tietävät erilaisista haasteellisistakin tilanteista.