Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä väitän: Moni pitkässä avioliitossa elävä on 'kulissiliitossa'

Vierailija
29.06.2025 |

En löydä mitään tilastoja, muuta kuin että kutakuinkin puolet avioliitoista päättyy eroon. Mutta minä väitän, että 1950-luvun jälkeen syntyneistä henkilöistä avioeroon päätyy ehkä joku 60%. Yritän siis sanoa, että iäkkäille (yli 80-vuotiaille) henkilöille avioero on ollut tabu ja avioliitossa on ollut pakko sinnitellä, kun ei ole kehdattu erota. Mutta alle 60-vuotiaat ovat sen verran liberaaleja, että on erottu kevyemmin perustein.

No jos vaikka 60% alle 60-vuotiaiden avioliitoista päättyy eroon, niin kyynisesti voidaan sanoa, että se jäljelle jäävä 40% on "kulissiliittoja", siis niissä riidellään, ollaan onnettomia tai ei ole enää mitään intohimoista rakkautta jäljellä vaan ollaan ikään kuin "kaverikumppaneita". Eikä siinä ole mitään pahaa , jos kumpikin on tyytyväisiä. Onhan se monelle ihan jo taloudellisesti korkea kynnys muuttaa omilleen, ainakin jos ei ole valtavan isot tulot, että pystyisi pitämään saman elintason kahden ihmisen tuloilla.

Minunkin 5-kymppinen serkku on ollut lähes 30 vuotta saman miehen kanssa ja hän sanoi jo 10 vuotta sitten, ettei heidän välillään ole enää rakkautta.

Sitten mun miesserkulla on kouluikäinen lapsi vaimonsa kanssa ja vaimo käy vieraissa. Vaikuttaako tämä teidän mielestänne jotenkin kadehdittavalta parisuhteelta?

Ehkä se ei olekaan niin huono juttu, jos se kumppani vaihtuu muutaman vuoden välein...

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitkässä liitossa olevat jotenkin kehuvat asialla? Kuten "vasta 30 vuotta" tms. mikä näissäkin mielipiteissä tulee esiin. Teillä on käynyt hyvä tuuri , kun puoliso ei ole alkoholisoitunut tai pettänyt tai lähtenyt nuoremman perään. Parin valinnassa tai puolison löytämisessä aika pitkälle sattuma ratkaisee ja jonkun kohdalle sitä hyvää puolisoa ei vain löydy. 

Ja minä olen katkera.

Vierailija
42/45 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihme juttu, jos miehenä ei mikään muutu vaikka sinkkuparista tulee lapsiperhe. Ihmisen elämässä ei mikään ole suurempi muutos kuin se, kun naiselle syntyy ensimmäinen lapsi.  Ja miehet sanoo, että mikään ei muutu.

No mun miesserkku sanoi, että kun hänen esikoinen syntyi, ei hänen elämässään muuttunut mikään. En sitten tiedä, että kuinka paljon hän osallistui lapsen hoitoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuttuvat, rakkaus muuttuu ja vanhemmilla ihmisillä se siirtyy alapäästä sydämeen. Enää ei mennä sukuelinten ehdoilla, jolloin ap:n kaltaisten mielestä liitosta tulee kulissi.

Kuten kirjoitin yllä, moni voi olla täysin tyytyväinen siihen, että se pitkäaikainen puoliso on nykypäivänä ihan vaan "kaverikumppani" eikä he edes kaipaa mitään intohimoista rakkautta.

Juuri näin. Se on kulissia vaan silloin, jos ulkopuolelle annetaan, esim. instassa, kuva jostain jatkuvasta intohimoiloittelusuhteesta. Muutoin se on ihan tavallinen omanlaisensa parisuhde. 

Vierailija
44/45 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta yhteiseloa. Nippu tenavia tehty. Ollaan aika erilaisia ihmisiä keskenämme. Molemmilla ihan omat harrastukset ja ystävät. Koti on aina hoidettu yhdessä samoin lapset. Arjen rakkautta riittänyt. Yks tärkeä asia on hyvin toimiva seksi. Ollaan nyt 53 v ja 62 v. Ja elämä on ihanasti mallillaan.

Vierailija
45/45 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai yhden vuoden kestänyt parisuhde on erilainen kuin 30 vuotta kestänyt parisuhde. Pitkän parisuhteen ihastumis ja rakastumisvaihe on taakse jäänyttä ja tilalle on tullut yhteistä historiaa eletyn elämän kautta, kumppanuutta ylä- ja alamäistä huomimatta. Pitkäparisuhde on pyrkimystä ymmärtää toista, hyväksyä ja anteeksi antaa. Ilman niitä et pääse ikinä parisuhteeseen joka kestää vuosikymmeniä. Rakkaus ja kiintymys muuttaa muotoaan ajan saatossa. Ymmärtämättömille se voi näyttäytyä ns.kulissina. Mutta mitäpä muutakaan ulkopuoliset voisivat nähdä.

Pitkäparisuhde ei ole yhdyssana :D