Iltalehti: Tarra-aktivistit iskivät Suviseuroihin - nyt ne itkevät saamaansa kohtelua
Lopen Suviseuroilla suvaitsevaisuuteen kehottavia tarroja jakanut Tarratoimikunta joutui häirinnän kohteeksi. Aktivisteja kohtaan on heitelty vettä, jäätelöä ja tavaroita, ja he ovat saaneet uhkaavaa huutelua, kuten toivotuksia "ettei heräisi aamulla". Piispa Mari Leppänen puolustaa aktivistien toimintaa, muistuttaen, että syrjivä opetus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä on hengellistä väkivaltaa. Suviseurojen järjestäjät tuomitsivat häirinnän ja lupasivat puuttua siihen. Heidän mukaansa kaikilla on oikeus osallistua rauhassa.
Jos joku olisi vielä muutama vuosi sitten väittänyt, että Suviseuroihin tulee "tarra-aktivisteja" opettamaan lestadiolaisille masturboinnista ja ehkäisystä, olisin nauranut. Nyt ei enää naurata. Meille vakuutetaan, että kyse on vain "lempeästä vaikuttamisesta", mutta samalla nämä samat ihmiset vievät koko perhejuhlan poliittiseksi performanssiksi. Ja sitten kun joku keittää yli ja huutaa takaisin, ollaan heti uhreja ja "hengellisesti väkivaltaisesti kohdeltuja".
Onko meidän pakko hyväksyä se, että kaikki uskonnolliset kokoontumiset muutetaan kohta poliittisiksi näyttämöiksi?
Kommentit (292)
Suviseuralaiset olisivat voineet tehdä niin että olisivat vaan luoneet pitkiä katseita tarra koheltajiin ja olisivat repineet tarroja irti; millä luvalla ne kiinnitää tarroja suviseurojen rakenteisiin? Suviseurojen pitäisi tehdä poliisille tutkintapyyntö siitä ovatko tarra koheltajat syyllistyneet uskonrauhan rikkomiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuitenkin syytä olla sallivampi ainakin sen itsetyydytyksen suhteen, jäisivät lapset rauhaan?
Samahan se on katolilaisissa piireissä missä vaaditaan tiukkaa selibaattia, on paljon pedoja.
Kenties esiaviollisen seksin voisi sallia, ihan samasta syystä. Tervehdyttäisi yhteisöä.
- pedo-asian kieltäminen ei vie sitä pois.Kuulutko jompaan kumpaan yhteisöön?
Use your words.
Vierailija kirjoitti:
VL-seurakunta päättää itse omista asioistaan, siihen kuulumattomilla ei ole nokan koputtamista kun ja jos toiminta on lainsäädännön puitteissa.
Syrjintä sukupuolen tai sukupuoli-identiteetin perusteella ei ole lainsäädännön puitteissa toimimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tarratoimikunta tekee saman tempauksen moskeijoissa?
Tuskin koskaan. Nuo aktivistit ovat usein aika kaksinaismoralistisia ja varmaan tietävät itsekin, ettei islam suvaitse heidän pelleilyään
Ehkä siksi, että siitä seuraisi välitön hengenvaara. On helpompi liikkua häiriköimässä kiltin porukan keskellä. Koskee myös näitä elo*pinoita.
Vierailija kirjoitti:
VL-seurakunta päättää itse omista asioistaan, siihen kuulumattomilla ei ole nokan koputtamista kun ja jos toiminta on lainsäädännön puitteissa.
Henkinen väkivalta ei pitäisi kuulua kasvatukseen mutta vl-yhteisöissä se on iso osa sitä koska mm. naisviha on niin sisäistettyä, homofobia rehottaa, naisten ulkonäköä määräillään jne. Eivätkä lapset pysty suojautumaan tältä vl-yhteisön epäterveeltä vallankäytöltä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvanut uskonnollisen väkivallan vaikutuspiirissä. Vaikkei kyseessä olekaan vl-suunta, löytyy monia yhtäläisyyksiä ja samoja ns. syntejä , syyllistämistä ja helvetillä pelottelua pienen ihmisen kannettavaksi.
Katsomukseen liittyvää vääränlaista väkivaltaa on kaikkien uskontojen ja ideologioiden edustajien keskuudessa, on sitten kyse uskovista tai sateenkaariväestä.
Helvetillä ja demoneilla pelottelu järkyttää lasta, mutta on myös erittäin väkivaltaista syyllistää pientä ihmistä siitä, että hän uskoo turvalliseen Jumalaan ja pyrkiä kääntämään hänet hyväksymään homous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjintä sukupuolen tai sukupuoli-identiteetin perusteella ei ole lainsäädännön puitteissa toimimista.
Hetero naiset on yksi syrjitty ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi VL porukka sai vapautuksen kun koulussa oli tätä seksuaalikasvatusta? Muut kokoontuivat koulun auditorioon, mutta tämä ryhmä oli pois.
Heille sateenkaariarvojen seksuaalikasvatus on väärin ja vahingollista, ja he haluavat itse ja lastensa pysyvän siitä erossa.
Ihmisillä on oikeus sanoa EI sateenkaariarvoille, siinä missä ihmisellä on oikeus sanoa myös ei Jumalaan uskomiselle.
Sensuroimaton Päivärinta: näin lestadiolaisliike peitti karmeat rikokset
Tietoon nousi yli 140 hyväksikäyttäjää, joista vajaa 30 kirkon johtohahmoja.
-edellä oleva video
Vierailija kirjoitti:
Suviseuralaiset olisivat voineet tehdä niin että olisivat vaan luoneet pitkiä katseita tarra koheltajiin ja olisivat repineet tarroja irti; millä luvalla ne kiinnitää tarroja suviseurojen rakenteisiin? Suviseurojen pitäisi tehdä poliisille tutkintapyyntö siitä ovatko tarra koheltajat syyllistyneet uskonrauhan rikkomiseen?
Eivät ole.
Mutta lestadiolaiset puolestaan syyllistyivät pahoinpitelyihin ja kunnianloukkauksiin. Toivottavasti tulee jatkoseurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Saako pride-marssille vastaavasti mennä sellaisen kyltin kanssa, jossa lukee, että homous on syntiä?
Jos ei saa, niin miksi noi sitten kuvittelevat, että voivat mennä suviseuroihin häiriköimään?
Kyllä ainakin täällä Turussa on ollut kulkuetta seuraamassa kaikenlaista rukoilijaa ym. niin, että kulkueeseen osallistujat ovat varmasti heidät huomanneet. Heitä ei kuitenkaan ole uhattu sanallisesti tai fyysisesti, mistä sitten johtuneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkinen väkivalta ei pitäisi kuulua kasvatukseen mutta vl-yhteisöissä se on iso osa sitä koska mm. naisviha on niin sisäistettyä, homofobia rehottaa, naisten ulkonäköä määräillään jne. Eivätkä lapset pysty suojautumaan tältä vl-yhteisön epäterveeltä vallankäytöltä mitenkään.
Jumalan sana ei ole henkistä väkivaltaa. Raamatun mukaan nainen luotiin miestä varten, ei toisinpäin. Tähän ei voi ihminen puuttua, näin se vain on. Naisella on arvo äitinä ja synnyttälänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi vaatia uskovia lopettamaan uskomista.
Jos ja kun on joutunut vasten tahtoaan lapsena ja nuorena yhteisön aivopesemäksi, ja joutunut kokemaan tuomitsemista ja syyllistämistä, on täysi oikeus kritisoida liikettä.
Ja tämähän ei ole edes mitään terrorismia, vaan nämä lestadiolaisuuden piirissä kasvaneet yrittävät pehmein keinoin antaa mulle lapsille ja nuorille mahdollisuuden tietoon ja omaan ajatteluun. Varmasti monissa lestadiolaisperheissä on lapsia, jotka kipuilevat samojen asioiden kanssa, ja tarra-aktivistit antavat heille toivoa, että toisinkin voi olla.
Te, jotka tälläkin hetkellä aivopesette lapsianne uskontoon, varautukaa siihen, että he jonain päivänä kritisoivat kasvatustanne ja uskontoanne. Heillä on siihen täysi oikeus.
Ei pidä tehdä lapsia jos olettaa, että lapset ovat pikku robotteja, jotka kasvavat sellaisiksi kuin te heidät ohjelmoitte.
Itkevät saamaansa kohtelua? Hyvä että sanoit niin. Paljastuu mitä 1800 luvulla syntynyt liike on. Lähimmäisistä viis, huutelu ja uhkailu ok. Kerho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi VL porukka sai vapautuksen kun koulussa oli tätä seksuaalikasvatusta? Muut kokoontuivat koulun auditorioon, mutta tämä ryhmä oli pois.
Heille sateenkaariarvojen seksuaalikasvatus on väärin ja vahingollista, ja he haluavat itse ja lastensa pysyvän siitä erossa.
Ihmisillä on oikeus sanoa EI sateenkaariarvoille, siinä missä ihmisellä on oikeus sanoa myös ei Jumalaan uskomiselle.
Eihän vanhempi pysty määrittämään oman lapsensa seksuaalista suuntautumista! Se, että lestadiolaiset kuvittelee että pystyy, on ongelman ydintä. Ei se että liike leimaa itse päättämiään asioista synniksi ja vaatii lapsia välttämään näitä tai helvettiin menet, muuta sitä tosiasiaa että lapsi voi silti olla vaikkapa homo ja kärsiä lopun elämäänsä liikkeen antamasta negatiivisesta kasvuympäristöstä omaan seksuaalisuuteensa liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetero naiset on yksi syrjitty ryhmä.
Ala lesboksi niin asia on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tarratoimikunta tekee saman tempauksen moskeijoissa?
Tuskin koskaan. Nuo aktivistit ovat usein aika kaksinaismoralistisia ja varmaan tietävät itsekin, ettei islam suvaitse heidän pelleilyään
Ehkä siksi, että siitä seuraisi välitön hengenvaara. On helpompi liikkua häiriköimässä kiltin porukan keskellä. Koskee myös näitä elo*pinoita.
Kiltin porukan? Kivillä heittäminen ja päälle sylkeminen on kiltin porukan toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan sana ei ole henkistä väkivaltaa. Raamatun mukaan nainen luotiin miestä varten, ei toisinpäin. Tähän ei voi ihminen puuttua, näin se vain on. Naisella on arvo äitinä ja synnyttälänä.
Nämä sanat raamattuun on taatusti kynäillyt mies! Vaimo, tuopa ruokaa ja viiniä pöytään ja käske kaunein orjatar jo sänkyyn odottelemaan!