Onko kukaan, joka on tiennyt alaikäisen lapsensa menevän juomaan alkoholia, käräyttänyt lapsensa poliisille?
Kysymys otsikossa.
Meillä kohta 17v poika käynyt kavereiden kanssa juhlimassa, nyt lähdössä kolmatta kertaa ja tarkistin hänen puhelimensa, koska epäilin juhliin hankittavan alkoholia.
Kahden edelliskerran jälkeen hänelle on puhuttu asiasta, ei näytä menevän perille, ettei juo.
Muistan lukeneeni artikkeleita, joissa vanhemmat ovat soittaneet olan alaikäisen lapsensa perään juhlapaikalle poliisit ja käräyttäneet lapsensa alkoholin takia, koska nuori ei ole muuten ottanut opikseen.
Tekisi mieli tehdä nyt samoin - käräyttää poliisille, koska emme saa puhuttua järkeä nuorelle. Rahaa hänelle ei ole annettu, eikä sitä hänellä pitäisi olla (johtuen, ettei pääse hankkimaan alkoholia). Ilmeisesti hän on ostanut joskus hampurilaiset kaverilleen ja tämä kuittaa nyt hampurilaiset maksamalla alkoholit.
Oletteko kukaan vastaavassa tilanteessa soittaneet poliisia nuorten juhlapaikalle (näen puhelimen seurannasta missä on)? Tietenkin nimettömänä, ettei oma nuori saa tietää kuka asian takana on.
En kaipaa kommentteja, että on normaalia että alaikäinen juo.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika järkky, vastuuton, "vanhemmuus hukassa" ketju.
Missähän muussa maassa suhtauduttaisiiin 17-vuotiaan julkiseen juomiseen yhtä vapaamielisesti kuin Suomessa?
Tuleeko ainuttakaan maata mieleen jossa pikkukännäily julkisesti on ihan ok? USassa ikäraja on vielä korkeampi, 21. Ranskassa julkijuopottelu on laitonta myös aikuisilta. Itävallassa käydessä en nähnyt ainuttakaan hiprakassa liikkuvaa teiniä.
Ja moro, nyt lähden hakemaan omaa teiniäni sovitusti kyliltä kotiin.
Euroopassa suhtaudutaan vapaamielisemmin tähän asiaan. Itävallassa saa 16-vuotiaana ostaa mietoja, jonka takia juovat niitä sisällä, koska ei tarvitse kerääntyä mihinkään metsään juomaan salaa.
Puhutko nyt samasta aidasta, vai puhutko seipäästä. Euroopassa ei todellakaan ole ok humaltua julkisesti. Ottaako ne teinit täällä Suomessa yleensä mietoja 1-2 vai juodaanko niin paljon että roikutaan toisen kaulassa, örvelletään ja huudetaan? Jälkimmäinen käytös on kiellettyä jopa aikuisilta (siis ainakin Ranskassa).
Soitto 112 ja lasu.
Jos välittää lapsestaan, haluaa estää että lapset ei käytä päihteitä.
Jos et tee asialle mitään, herää kysymys, miksi hankit lapsia alunperinkään?
Vierailija kirjoitti:
En ole pilvestäkään käräyttänyt.
Oikein kun päihdepolitiikan ainoa moraali on kaksinaismoraali.
En, mutta hain ite pois muiden vanhempie kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tietenkin nimettömänä? Kuinka selkärangatonta touhua voi oikein olla? Miksette sano lapselle että jos haluaa teidän katon alla majailla vielä, niin ryyppäämään ei lähdetä. Ja sitten jos epäilys tämmöisestä niin ette päästä lähtemään, jos lähtee silti, niin jälkikäteen jokin oleellinen seuraamus. Tai sitten katselemaan omaa kämppää, jos vanhempien säännöt ei kelpaa.
Ehkä siksi, koska oli katsonut lapsen puhelinta salaa? Se on oikeasti rikos, viestintäsalaisuuden rikkominen. Ja jos teini on tosi hankala niin ehkä syytä pelätä seuraamuksia (rikosilmoitus?) jopa siltä taholta. Tai jos ei sentään tee rikosilmoitusta, niin luottamus on mennyttä.
Ja joku vanhempi tulee varmaan vinkumaan että paskat se mikään rikos ole ja saa katsoa. Niinhän moni luulee. Mutta oikeusasiamies on linjannut että lapsen viestejä ei katsota, piste. Syyttävä sormi arkadianmäelle, jos lain kirjaimen mukaan mennään niin lapsia ja nuoria ei voi pitää turvassa nykypäivän ilmiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei sekään ole mukava tilanne kun yllättäen tulee poliisilta soitto että 16- vuotias lapsemme on löydetty tajuttomana ja hypotermian partaalla pakkassäästä vahvassa humalatilassa. Seuraava soitto että ovat viemässä sairaalaan. Ensimmäinen alkoholikokeilu, jossa joku oli välittänyt alaikäisille viinaa. Seuraava soitto sosiaali- ja kriisipäivystyksestä että aikoiko tappaa itseään. Ei siitä ollut kysymys. Sitten seurasi lastensuojelun toimet.
Vihonviimeinen paikka kokeilla alkoholia ensimmäisen kerran syrjäinen leikkipuisto kylmällä ilmalla. Sen jälkeen ei ole mitään ottanut. Puhuttelua tuli monelta taholta, myös meiltä vanhemmilta.
Itse opetin kotona ja 16-vuotiaana joi rannalla niin kaverit lähti yksi kerrallaan valtion taksilla. Siitä lähti sitten jatkoille parille ennen nukkumaan menemistä.
"opetit". Mitä sinä opetit? Tapahtuiko tuossa siis nyt jotain kunniakasta sun teinin osalta?
Kysymys muutamille vanhemmille;
saako mopolla ajaa 13-vuotiaana, tai 14-vuotiaana? Varmaan annatte siihen luvan, opetatte kotona ja eikun matkaan. Eihän siinä muita satuta, kun pysyy luvallisilla pyörätiellä, eikä ole viritetty sentään.
Sähköskuutit tuli nyt myös kielletyksi alle 15-vuotialta. Sinun 13 - tai 14-vuotias saa sellaisella kuitenkin varmasti edelleen ajaa, vai mitä. Sehän on VAIN LAKI, ei ne ole tehty noudatettaviksi. Vain yhden vuoden ero luvalliseen ikään niin ajele vaan, kultamussukkani!
Jessus mitä WT meininkiä täällä. No ehkä palsta ei ole terävimmälle kärjelle tarkoitettukaan.
Mä en päästäisi alaikäistä juomaan alkoholia, tollo. Velvollisuuteni (laillinen sellainen) on pitää hänet ja alkoholi (sekä muu rikollisuus) erossa toisistaan.
Ap olet näitä kynnysmattoja, joilla on vanhemmuus täysin hukassa. Vttu sinä olet sen kersan pomo, vastuussa hänestä ja hänen tekemisistään. Jos laiminlyöt vastuusi, joudut itse vastaamaan siitä.
Nimittäin vaikka lapsi on periaatteessa itse vahingonkorvausvelvollinen tekemistään tuhoista, myös huoltaja voidaan tuomita korvaamaan, jos on laiminlyönyt alaikäisen valvontavelvollisuutensa.
Ap, sinä kasvatat kakarastasi narsistia. Ostarin polttajaa. Terroristia. Rajatonta paskiaista, joka ei koskaan tule menestymään työssä tai parisuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta hain ite pois muiden vanhempie kanssa.
OIkein tehty. Olisipa kaikki vanhemmat kuin sinä. Eikä lapatossuja kuten ap, joka kasvattelee pientä inceliä
ei niille poliisin kautta voi opetusta antaa tänä päivänä! ne ei palvele kansaa niinkun ennen. älä missään nimessä yritä, oot kohta itte kaikenmaailman sosiaali neuvonnassa lapseskaa missä ne kertoo kuinka epäonnistunu vanhempi oot vaikka teit just niinkun ne tahtois tehtävän, vasikoit oman lapses.
älä poliisia tähän sotke kun olet itse syyllistynyt rikokseen katselemalla sen puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei sekään ole mukava tilanne kun yllättäen tulee poliisilta soitto että 16- vuotias lapsemme on löydetty tajuttomana ja hypotermian partaalla pakkassäästä vahvassa humalatilassa. Seuraava soitto että ovat viemässä sairaalaan. Ensimmäinen alkoholikokeilu, jossa joku oli välittänyt alaikäisille viinaa. Seuraava soitto sosiaali- ja kriisipäivystyksestä että aikoiko tappaa itseään. Ei siitä ollut kysymys. Sitten seurasi lastensuojelun toimet.
Vihonviimeinen paikka kokeilla alkoholia ensimmäisen kerran syrjäinen leikkipuisto kylmällä ilmalla. Sen jälkeen ei ole mitään ottanut. Puhuttelua tuli monelta taholta, myös meiltä vanhemmilta.
Itse opetin kotona ja 16-vuotiaana joi rannalla niin kaverit lähti yksi kerrallaan valtion taksilla. Siitä lähti sitten jatkoille parille ennen nukkumaan menemistä.
laki lähettää raskaana olevat rintamallekkin. ja antaa 17vuotiaalle ajokortin. kyll niitä lakeja voi soveltaa tilanteen mukaan muutkin kun virkamiehet
Vierailija kirjoitti:
Mä en päästäisi alaikäistä juomaan alkoholia, tollo. Velvollisuuteni (laillinen sellainen) on pitää hänet ja alkoholi (sekä muu rikollisuus) erossa toisistaan.
Ap olet näitä kynnysmattoja, joilla on vanhemmuus täysin hukassa. Vttu sinä olet sen kersan pomo, vastuussa hänestä ja hänen tekemisistään. Jos laiminlyöt vastuusi, joudut itse vastaamaan siitä.
Nimittäin vaikka lapsi on periaatteessa itse vahingonkorvausvelvollinen tekemistään tuhoista, myös huoltaja voidaan tuomita korvaamaan, jos on laiminlyönyt alaikäisen valvontavelvollisuutensa.
Ap, sinä kasvatat kakarastasi narsistia. Ostarin polttajaa. Terroristia. Rajatonta paskiaista, joka ei koskaan tule menestymään työssä tai parisuhteissa.
Vahingonkorvausvastuun raja menee 15-vuodessa, kuten rikosoikeudellisen vastuun. Oikeusteitse tähän voi hakea poikkeusta, kuten voi esim vakuutusyhtiö vaatia jättikorvauksia alle 15-vuotiaaltakin, ja oikeus voi määrätä alle 15-vuotiaan korvausvelvolliseksi.
Mutta kun pysytään pois oikeussalista, mennään suoraviivaisesti rikosoikeudellisen vastuuikärajan mukaan eli alle 15-vuotiaan tuhoista maksaa huoltaja, ei lapsi. Lasku vaikka kaupungilta tulee suoraan huoltajalle. Voit riitauttaa ja mennä oikeuteen, mutta käytännössä, kannattaako se. - ja nämä olen tarkistanut sotealueen lakimiehiltä juuri tänä vuonna, tämä on oikeasti fakta. Monet kuvittelee, että myös alle 15-vuotias lapsi aina itse korvaa. Eipä näin ole. Oletuksena se on huoltaja.
17-vuotiaan kohdalla se on ihan varmasti se lapsi itse, joka korvaa, ei tule lasku enää huoltajalle yhtään mistään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä siitä käräyttämisestä seuraa? Ne poliisit soittaa sinulle, että huolehtisitko lapsestasi. Mahdollisesti lastensuojeluun, josta ehdotetaan sinulle että huolehtisitko lapsestasi. Ei nämä ole asioita joita poliisi hoitaa, vaikka toki kohdatessaan infoa lapsesta huolehtivia aikuisia tarpeenmukaisesti (vanhemmat+lasu).
Ja poliisille voi kertoa että joo, minähän se teille soitin. Mitä lasu tekee 17-vuotiaalle - pitää puhuttelun korkeintaan.
Kyllä nämä on asioita joita poliisi hoitaa, miten naiivi oikein olet. Kyllä poliisi alaikäisiä pullojen kanssa tavatessa kaataa viinat maahan, eikä tosiaankaan katso toisaalle. Voi olla että ap:n lapsen kavereissa on joku, joka oikeasti hyötyisi lasun puuttumisesta asiaan. Ap selvästikin huolehtii omastaan.
Ap on oikeilla jä
Poliisi kaataa juomat maahan tavatessa, mutta ei lähde selvittämään juovatko alaikäiset alkoholia. Täällä alaikäiset juovat kylän ainoan kaupan edessä avoimesti ja vaikka useampi ihminen soittaisi häkeen poliisi ei lähde Turusta tänne jumalan selän taakse kaatamaan keskareita maahan. Suurin eettinen ongelma tässä on viranomaisten resurssien tuhlaaminen, kun häkeä ja poliisia kuormitetaan turhalla tiedolla, vaikka poliisilla on tällä hetkellä aivan varmasti useita väkivaltatehtäviä myös sinun alueellasi.
Suurin eettinen ongelma on ettei aikuiset edes yritä opettaa lapsille oikeaa ja väärää. Ja ne kullannuput tietää sen.
Tuossa tapauksessa kun on pikkupaikkakunta ja kaikki tuntee kaikki, niin kuka tahansa voi tehdä noista kullannupuista lastensuojeluilmoituksen. Ja toivottavasti on tehnytkin. Sen voi tehdä nimettömänä.
Siinä nuppusten porukassa voi olla sellaisia, joiden vanhemmat ei oikeasti tiedä. Voi olla iltavuorossa, voi kuvitella että teini on kotona. Oikeasti aikuiset ihmiset ottaa vastuuta ja tekee tällaisista teineistä vaikka itse sen ilmoituksen (jos ei poliisi ehdi paikalle) jotta tieto menee kotiinkin.
Koko kylän pitäisi kasvattaa, mutta ketju on täynnä vässyköitä. Sen verran pitäisi vanhempien vetää yhtä köyttä, ettei yhteistuumin anneta nuorten tehdä väärin.
Onko oikeaa tapaa opettaa lasta? Kotonani ei käytetty ollenkaan alkoholia ja asiaan tutustui vasta mieheni suvun kautta. Appi oli alkoholisti, mutta hänen lapset eivät juoneet. Anopin sukulaisissa tarjottiin alkoholia ihan sivistyneesti ja siellä opetettiin, että nuorelle voi antaa seurassa ja siinä oppii tavat. No ei mennyt ihan kuin opetettiin kaksi lapsista kuoli nuorena alkoholistina. Nyt olen seurannut miniäni opetuksia, hän pakotti poikansa maistamaan, vaikka porukka ympärillä varoitti asiasta, koska ikää pojalla oli 15 vuotta. Miniä on perheestä jossa on ihan tavallista ottaa kännit juhlissa. Viinaa on ollut tarjolla kastejuhlasta ylioppisjuhliin ja kaikkea sillä välillä. Nyt poika on asunut pari vuotta omillaan ja alkoholi alkaa ainakin minun mielestä olla ongelma, koska joka viikonloppu on sammunut. Tässä tapauksessa yritin puhua vanhemmille asiasta, mutta tuli kylmä tyrmäys; asia ei kuulu minulle. Isovanhemmat eivät saa puuttua pojan elämään?
Meidän nyt 3 kymppinen tuli kerran 16 vuotiaana humalassa kotiin. Söi, luuli ettemme huomaa. Kun tuli suihkusta, kehoitimme ottamaan ämpärin huoneeseen. Teki työtä käskettyä, oli käyttöä. Seuraavana päivänä kävimme keskustelun ja kerroimme, ettemme hyväksy alaikäisen alkoholin käyttöä. Kiitimme luottamuksesta, kun uskalsi tulla kotiin ja tätä edellytimme myös jatkossa. Lapsen tulee aina uskaltaa tulla kotiin, oli tilanne mikä hyväänsä. Lapsemme ei käyttännyt hyvyyttämme hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Soitto 112 ja lasu.
Jos välittää lapsestaan, haluaa estää että lapset ei käytä päihteitä.
Jos et tee asialle mitään, herää kysymys, miksi hankit lapsia alunperinkään?
Miten ihmeessä sen estät?! Kyttäämälläkö? Vainoamallako?! Löysää pipoa! Olen nuorten ja ylipäätään päihteiden väärinkäytön vastainen. 2 poikaa toinen kokeili nuorena toinen ei. Ollaan pärjätty puhumalla.
Tiedän poliisejakin, jotka osti alaikäiselle lapselle alkoholia maaseudulla vuosituhannen alussa.
Mun lapsi on saanut juoda kotona. Parempi sekin kuin tuolla jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeaa tapaa opettaa lasta? Kotonani ei käytetty ollenkaan alkoholia ja asiaan tutustui vasta mieheni suvun kautta. Appi oli alkoholisti, mutta hänen lapset eivät juoneet. Anopin sukulaisissa tarjottiin alkoholia ihan sivistyneesti ja siellä opetettiin, että nuorelle voi antaa seurassa ja siinä oppii tavat. No ei mennyt ihan kuin opetettiin kaksi lapsista kuoli nuorena alkoholistina. Nyt olen seurannut miniäni opetuksia, hän pakotti poikansa maistamaan, vaikka porukka ympärillä varoitti asiasta, koska ikää pojalla oli 15 vuotta. Miniä on perheestä jossa on ihan tavallista ottaa kännit juhlissa. Viinaa on ollut tarjolla kastejuhlasta ylioppisjuhliin ja kaikkea sillä välillä. Nyt poika on asunut pari vuotta omillaan ja alkoholi alkaa ainakin minun mielestä olla ongelma, koska joka viikonloppu on sammunut. Tässä tapauksessa yritin puhua vanhemmille asiasta, mutta tuli kylmä tyrmäys; asia ei kuulu minulle. Isovanhemmat eivät saa puuttua pojan elämään?
En ikinä antaisi tai opettaisi lapsiani tavoille alkoholiin liityen antamalla alkoholia! Onneksi ovat fiksuja kuten vanhempansa. Me satunnaisesti käytämme alkoholia, emme humalahakuisesti. Mielestämme näin opetamme tavoille. Nuorin täyttää 18.
Ja meinaat, ettei olisi keskustelu? Tuskin asia kiinnostaisi ap:ta lainkaan, jos hän ei olisi asiasta jo nuoren kanssa aiemminkin puhunut. Nythän ongelma oli se, että ap oli ilman lupaa katsonut nuoren puhelinta ja sitä kautta saanut tietää, että aikovat juoda. Tavallaan ymmärrän että siinä kohtaa on vähän vaikea lähteä nuorelle moralisoimaan, itsekin teki väärin.
Ja on sen tuhannen nuorta, joilla vanhempien puhe menee korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta poliisin tai esim lasun sossun puhe onkin sellainen, jota kuunnellaan ja toiminta ehkä muuttuu. Jotenkin tuntuu ettei ap tai kukaan mukaan tavallinen vanhempi ENSIMMÄISENÄ keinona ole soittamassa poliisille, vaan tästä aiheesta on heillä väännetty varmasti aiemminkin.
No lasun voi omasta lapsestaan kyllä tehdä itsekin, jos se mieltä rauhoittaa.