Teinitytön kaveriporukka läpimätä :(
Hermostuttava tilanne, ei hyvää ratkaisua saatu keksittyä millään.
Meidän perheessä kaksi yhteistä lasta, sekä minun 14v-tytär. Ollaan onnellinen perhe, ei suurempia riitoja, tytär näkee isäänsä joka toinen vklp.
Tyttäreni aina ollut hyvä koulussa, tämä ollut itselle ylpeyden aihe. Ollut aina kovin kiinnostunut lukemisesta, ala-asteelta siirtyessä sai tästä jopa stipendin. Olemme aina tukeneet hänen koulunkäyntiä, yhdessä tehneet läksyjä yms.
Ylä-asteelle siirryttäessä luokat sekoittuivat, ja niin myös kaveriporukat vaihtuivat. Tytöllä alkuun hankaluuksia löytää kavereita, vanhoilla ystävillä oli yhtäkkiä uusia kavereita joiden kanssa mielummin hengasivat.
Joulun tienoilla tyttö alkoi puhumaan tietystä ystävästään, ja pian mukana pyöri useampikin nimi. Ensin oltiin iloisia, että omalta luokalta oli löytynyt mieluinen porukka. Kuitenkin kevään aikana tytön koulunkäynnissä on alkanut näkymään selviä muutoksia. Numerot ovat laskussa, läksyt eivät enää niinkään kotona kiinnosta, päivät venyvät kavereiden kanssa iltaan saakka, muutamaan otteeseen koulusta liian aikaisin lähtenyt.
Keväällä sain yhteyden oton kaveriporukan toiselta vanhemmalta, joka ilmaisi huoliaan. Hänen mukaansa kaveriporukassa olisi muutama teini, jotka selvästi meinaavat ongelmia. Puhun siis alkoholista, muista päihteistä, tappeluista yms. Tämän äidin mukaan nuoret olivat monena yönä olleet kaupungilla paikkoja rikkomassa ja jopa tallentuneet joidenkin omakotitalojen kameroihin ilkivallasta. Keskustelin tästä tytön kanssa moneen otteeseen, mutta jokainen keskustelu oli aina hankalampi ja hän vain vetäytyi enemmän kuoreensa.
Nyt viime vklp kuulin samalta äidiltä, että olivat porukalla alkoholia juoneet ja yksi porukasta olisi joutunut päivystykseen asti, kun löytyi ulkoa oksentamasta. Kyseisenä päivänä tyttö oli yksin yötä, ja epäilyksenä oli että meillä olisivat juoneet. Tästä saimme tytön kanssa aivan hirveä riidan aikaan, joka edelleen painostaa talon ilmapiiriä. Ei suostu vastaamaan aiheen kysymyksiin, poistuu paikalta ovet paukkuen. Olen aiemmin löytänyt hänen huoneestaan tupakkaa, sekä tyhjän viinapullon.
Tilanne on hankala, sillä nuorta on mahdotonta käskeä vaihtamaan kavereita. Ymmärrän nuorena rajojen kokeilut, eikä minua haittaisi muutaman lonkeron juominen. Tämä kaveriporukka kuitenkin selvästi huono, ja viemässä hyvää tyttöä väärille teille. Onko kokemuksia aiheesta?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista harrastusta olekaan, joka täyttäisi kalenterin kesälomilla ja viikonloppuisin niin ettei hengailuaikaa olisi yhtään. Kyllä yleensä lapsilla ja nuorilla on erikseen ne harrastuspiirit ja erikseen ulkonanotkumiskaverit, ja vapaa yhdessäolo on erittäin tärkeää nuorten kehityksen kannalta.
Musiikkiopisto, viulunsoitto. Mutta tuskin se enää tuossa va
Mulla on kaksi viulua soittavaa lasta. Se soittotunti on kerran viikossa, orkesteri toisen kerran, ja sitten päälle harjoittelua parikymmentä minuuttia päivässä lukukauden aikana. Lopun aikaa he ovat ihan tavallisia lapsia ja nuoria, jotka käyvät ulkona kavereidensa kanssa.
Meilläkin on, ja kesällä ovat myös musiikkileirillä. Lisäksi harrastavat muutakin. Kaveriporukat muotoutuvat myös harrastusten mukaan.
Sanoisin, että ap ei voi aivan suoraan verrata tytön uusia 14-vuotiaita kavereita niihin, joiden kanssa tämä kaveerasi ala-asteella. Ihan yhtä lailla niille ala-asteen kavereille on tullut tällä välin murrosikä.
Alkoholikokeilut ovat normaalin rajoissa, vaikka niitä ei tarvitse tai pidäkään hyväksyä, mutta ilkivalta ei kuulu ns. jokatytön nuoruuteen.
Osta tytölle 10g kukkaa ja sano, että viinaan ei ole koskeminen! Viina sinut kadulle vie ja siitä ennenaikaiseen hautaan, mutta tämä yrtti ei tee käyttäjälleen kissankipeää!
Vierailija kirjoitti:
Tärkein keskusteltava ja järjestettävä asia on ehkäisy. Järjestä lääkäriltä pilleriresepti ja kaupasta kondomeita. Pyydä käyttämään mieluummin molempia.
Suosittelisin ennemmin kierukkaa. Sitä ei tarvitse muistaa. Ei haittaa vaikka kännissä unohtuisi koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miten ihmiset ketjussa ottavat normaalina asiana, että 14-vuotias saa olla yksin kotona yön yli. Mulla on sen ikäinen, ja todellakaan ei saa olla, eikä myöskään kenenkään kaverin luona olla ilman aikuista. Ehkä joskus 1900-luvulla.
Jep, mutta osa saa ja onhan jotkut lapset myös eri tavoin luotettavia kuin toiset.
Itsellänikin on 14v tytär, ja jotkut hänen kaverit tuodaan mökiltä yksin kotiin ja saavat ottaa yöksi kavereita sinne. Kysyin tytöltä, kun oli menossa illaksi tuollaisen ystävän luokse, että eikö sua pyydetty sinne yöksi, kun useampi kaveri on yöksi menossa, niin hän vastasi: "pyydettiin, mutta sanoin ettei mun äiti päästä yöksi jos ei ole vanhempia kotona" :D Eli ei edes kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltää tyttöä viettämästä aikaa näiden ihmisten kanssa
Yksin on tosi kivaa :D Saattaa olla luokan ainoat suomea puhuvat kaveriehdokkaat.
Vierailija kirjoitti:
Voin 30-veenä sanoa ettei ollut minunkaan vanhemmilla helppoa minun teinivuosina. Poikaystävän mukana ihan hirveään jengiin. Karkailin, poliisin takapenkillä viidesti istuin, kompuroin kännissä kotiin lukemattomia kertoja yms. Kerran isä ihan heitti minut pihalle, nukuin yön autossa. Lukiossa helpotti, sinne ie moni muu porukasta päässyt. Tuli uudet kuviot ja uusi poikaystävä. Tsemppiä ap.
Vaaralliselta menolta kuulostaa, vaikka sitten selvisitkin, mutta eihän siitä mitään takeita ole. Jos joku toinen käy samanlaiselle polulle kuin sinä, voivat elämäntavan riskit toteutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä neuvo ei sinua ap enää kerkeä auttamaan mutta kenties muita jotka lukevat tätä palstaa. Sillä nuorella tulee olla harrastus jossa on niitä kavereita. Nuorempana alkanut harrastus joka vie löppöaikaa kaikelta muulta kaupungilla hengailulta.Tällöin ei haittaa mitkään luokan vaihdot tai muut yllärit vaan se harrastus pitää kaveriporukan kasassa. Mä muutin yläasteelle uuteen kaupunkiin.
Ei sellaista harrastusta olekaan, joka täyttäisi kalenterin kesälomilla ja viikonloppuisin niin ettei hengailuaikaa olisi yhtään. Kyllä yleensä lapsilla ja nuorilla on erikseen ne harrastuspiirit ja erikseen ulkonanotkumiskaverit, ja vapaa yhdessäolo on erittäin tärkeää nuorten kehityksen kannalta.
Musiikkiopisto, viulunsoitto. Mutta tuskin se enää tuossa vaiheessa auttaa, vaan olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten. Hevosharrastus voisi toimia juuri tuossa iässä. Suosittelen myös muuttoa nyt kesän aikana. Ja tehkää tyttären kanssa kaksistaan lomamatka ulkomaille, niin ei pääse hengailemaan kavereiden kanssa.
Heppatytöt on myös usein aika kovia juomaan ja kovistelemaan, eli hevosharrastus ei automaattisesti tarkoita rauhallisempaa nuoruutta. Monet myös tuossa iässä lopettelee omasta halusta harrastuksiaan, ja siirtyy lähinnä käymään kavereiden kanssa salilla yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein keskusteltava ja järjestettävä asia on ehkäisy. Järjestä lääkäriltä pilleriresepti ja kaupasta kondomeita. Pyydä käyttämään mieluummin molempia.
Suosittelisin ennemmin kierukkaa. Sitä ei tarvitse muistaa. Ei haittaa vaikka kännissä unohtuisi koko juttu.
Kierukka ei suojele seksitaudeilta.
Vierailija kirjoitti:
Osta tytölle 10g kukkaa ja sano, että viinaan ei ole koskeminen! Viina sinut kadulle vie ja siitä ennenaikaiseen hautaan, mutta tämä yrtti ei tee käyttäjälleen kissankipeää!
Pääkaupunkiseudulla nuoret puhuu avoimesti huumekokeiluistaan julkisessa liikenteessä. Yksi syy lisääntyneeseen huumeiden käyttöön on nämä aikamiehet jotka ovat tulleet Suomeen huumemyönteisistä maista. Samoissa maissa myös teinitytöt ovat jo aikuisia naisia heidän käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli, se oli kivulias. Laitto sattui ja tuli yhd-yntäkipuja. En suosittele.
Ei kuulosta hyvältä. Jotain teidän pitää keksiä, että tytön saa pois tosta porukasta. Ite oon muuten aika rento kasvattaja, mutta olen pitänyt kiinni ikärajoista hyvin tiukasti myös alkoholin suhteen.
Tolla menolla tyttö ei välttämättä enää halua tai pääsekään lukioon. Mä ehkä muuttaisin, jos en muuta keksisi ja tyttöä ei saisi irti tosta porukasta. Kohta käy jollekin siinä porukassa pahasti, meno vaikuttaa siltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miten ihmiset ketjussa ottavat normaalina asiana, että 14-vuotias saa olla yksin kotona yön yli. Mulla on sen ikäinen, ja todellakaan ei saa olla, eikä myöskään kenenkään kaverin luona olla ilman aikuista. Ehkä joskus 1900-luvulla.
Olin yksin kotona tuon ikäisenä monesti. Vanhemmat luottivat minuun koska olin sen ansainnut, koska en ollut holtiton pikku paska. Ja ne olivat monesti aika antoisia iltoja. Koko talo yksin omassa käytössä. Se oli juuri semmoista tilaa jota tarvitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yksin kotona tuon ikäisenä monesti. Vanhemmat luottivat minuun koska olin sen ansainnut, koska en ollut holtiton pikku paska. Ja ne olivat monesti aika antoisia iltoja. Koko talo yksin omassa käytössä. Se oli juuri semmoista tilaa jota tarvitsin.
Jos lapsella ei edes ole kavereita ja on vaan yksin jos on käty, niin ei kai siinä silloin mitään mietittävää tai tarkisteltavaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä neuvo ei sinua ap enää kerkeä auttamaan mutta kenties muita jotka lukevat tätä palstaa. Sillä nuorella tulee olla harrastus jossa on niitä kavereita. Nuorempana alkanut harrastus joka vie löppöaikaa kaikelta muulta kaupungilla hengailulta.Tällöin ei haittaa mitkään luokan vaihdot tai muut yllärit vaan se harrastus pitää kaveriporukan kasassa. Mä muutin yläasteelle uuteen kaupunkiin. En saanut yhtään kaveria 3 vuoden aikana, kun olin kiltti hiljainen ja jouduin luokalle joka oli täynnä näitä 5:sen pudokkaita. Päinvastoin jouduin kiusatuksi ja silmätikuksi. Onneksi tajusin etten edes halunnut hengailla heidän kanssaan vaan päädyin nostamaan todistuksen arvosanoja jotta pääsin lukioon kuntaan josta olimme aikaisemmin muuttaneet pois ja jonne tuli tuttuja hyviä tyyppejä. Mutta ne 3 yläastevuotta olivat niin niiin syvältä. Mulla ei ollut mitään harrastusta edes ja siksi kannatan että lapsell
Partio on hyvä harrastus, jossa kesällä ollaan viikkojakin niiden kavereiden kanssa metsässä poissa kaupungin ryyppyporukoista.
Partio on hyvä harrastus, jossa kesällä ollaan viikkojakin niiden kavereiden kanssa metsässä poissa kaupungin ryyppyporukoista.
Osa partiolaisista on varmasti kunnollisia, osalta taas kuullut miten siellä on tehty limsapullosta bongi josta poltettu pilveä, tehty ekat alkoholikokeilut yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei suojele seksitaudeilta.
Ei pilleritkään. Ero niihin on että pillerit pitää muistaa ottaa. Kierukka on huoleton. Mitä spärdäreihin tulee, sekin pitää muistaa laittaa. Kuinka monen humalaisen teinin luulet muistavan kunnon kaasuissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin 30-veenä sanoa ettei ollut minunkaan vanhemmilla helppoa minun teinivuosina. Poikaystävän mukana ihan hirveään jengiin. Karkailin, poliisin takapenkillä viidesti istuin, kompuroin kännissä kotiin lukemattomia kertoja yms. Kerran isä ihan heitti minut pihalle, nukuin yön autossa. Lukiossa helpotti, sinne ie moni muu porukasta päässyt. Tuli uudet kuviot ja uusi poikaystävä. Tsemppiä ap.
Vaaralliselta menolta kuulostaa, vaikka sitten selvisitkin, mutta eihän siitä mitään takeita ole. Jos joku toinen käy samanlaiselle polulle kuin sinä, voivat elämäntavan riskit toteutua.
Tulella leikkimistä.
Tuo on todella kädetöntä vanhemmuutta ajatella, että et voi kieltää viettämästä aikaa tiettyjen ihmisten kanssa. Miksi ylipäänsä jätät 14-vuotiaan yksin yön yli kotiin? Tuollainen ainakin loppuisi meillä välittömästi.
Ei se muutos välttämättä johdu kavereista, vaan tyttäresi itse on muuttunut.