IS Lestadiolaisäiti ottaa kantaa tarrakohuun: Itseasiassa aika suvaitsematonta
Kumpi on suvaitsemattomampi, ihminen, joka kasvattaa lastaan häpeämään omaa kehoaan ja sen reagtioita vai ihminen joka kannustaa tutustumaan omaan kehoon ilman häpeää?
Kolikon kääntöpuoli uskontoon kasvattamiseen:
Mirjami Linnanmäki uskoo, että suvaitsevaisuus vaatii vahvaa itsetuntoa. Minä en ajattele, että jonkun muun on pakko hyväksyä minun elämäntapani, hän sanoo.
Kuitenkin pieni poika repii tarroja, jonkunhan on pitänyt neuvoa ja opastaa häntä.
Päivä kääntyy illaksi. Tupakkapaikan läheisyydessä norkoilee joukko nuoria. Yksi erkaantuu joukosta ja lätkäisee aluetta reunustavaan puupaneelin tarran.
Sinä olet turvassa, teksti sanoo. Pienempänä alla: Itsen tutkiminen on normaali osa elämää. Moni häpeää ja pelkää, vaikka ei tarvitsisi. Itsetyydytyksen synnillistäminen rikkoo sinun seksuaalioikeuksiasi.
Tarra ei ehdi olla paikoillaan viittä minuuttiakaan, kun pieni poika marssii sen luo, repii irti ja rypistää taskuunsa.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti fiksulta tämä haastatel
---
On minustakin tosi fiksu haastattelu.
Käytönnönläheinen, fiksu, kunnioittava, reilu, avoin, ei - asenteellinen.
Sydämelliset kiitokset!
En kertakaikkiaan tajua tarrajengiä. Kun/ jos eivät halua olla uskovaisia, miksi tulevat häiritsemään?
Kasvattakaa luonnettanne.
Muutkin jotka luopuvat uskostaan, lähtevät lätkimään vl - porukasta. En tunne ketään uskostaan luopunutta joka olisi varta vasten halunnut muuttaa koko liikkeen.
Itse en jäisi päivääkään liikkeeseen jos menettäisin uskoni. Kiertäisin kaukaa kaikki seurapaikat. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Tehkää valintanne ja olkaa rehellisiä itsellenne ja muille. Eihän se mikään ongelma ole, jos käytte seuroissa.
Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja kutsuu parannukseen.
Mutta älkää olko t
Ehkä kyseessä on herätysliike, että muutkin lähtisivät paremman elämän pariin Suvisten keskitysleiriltä.
Olin itse nuorena sen verran ahdistunut omasta teini-iästä ja kehosta, että Jumalalle kiitos etten ikinä ole ollut tekemisissä lestadiolaisten ajattelumaailman kanssa. Ev.lutista aloitin ja helluntaiseurakunnassa jatkoin. Helluntainuorisopastori Tapani Sopasen seksiaiheinen kirja nuorille oli suorapuheista siihen aikaan. Itsetyydytyksestä hän sanoi että "kyse on mielen puhtaudesta" eikä itse tekninen hinkkaaminen ole suoraan syntiä. Raamattu ei sano mitään itsetyydytyksestä.
Olen ollut nuorena niin hajalla että olin varma etten halua lapsia, enkä ole niitä halunnut, hommannut enkä saanut. Puolison kanssa ollaan kahdestaan oltu. Hyvä jos joittenkin pää kestää tiukkaa ohjeistusta ehkäisyasioissa ja petiasioissa. Minä olisin varmaan henkisesti hullujen huoneella. Tänäänkin vielä uskossa ja ehkä tiukkapipokin, mutta tiukkisajattelu kuuluu niihin asioihin joissa on kyse pelastuksesta. Loput ovat sivuseikka, joilla ei ole niin suurta painoarvoa ja uskova kasvaa kyllä oikeisiin asioihin vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsella voi olla mitään uskoa. Kaikki on aivopesun syytä. Niin uskovilla kuin piiperöilläkin.
Noin toimii juuri islam. Henki lähtee, jos et jatka uskossa olemista.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäisin, lestojen keskuudessa insesti on varsin yleistä,kuten kaikissa uskonnoissa joissa kielletään normaali elämä.
Ei ole yleistä. Tässäkin keskustelussa yksi keskusteluja tiesi vain yhden suvun joka oli jäänyt kiinni.
Teen mielenterveystyötä ammattilaisena ja valitettavasti asiakkaa
Ja muslimit ovat usein pedoja, mutta kukaan ei uskalla siihen puuttua.
Silti heitä otetaan tänne asumaan ja elämään, vaikka tilillä 29 000 euroa ja lennätetään lomamatkoille kotimaahan Kelan rahoilla. Ei mitään järkeä kun ei edes tarve sosiaalituille osalla. Tai turvapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse nuorena sen verran ahdistunut omasta teini-iästä ja kehosta, että Jumalalle kiitos etten ikinä ole ollut tekemisissä lestadiolaisten ajattelumaailman kanssa. Ev.lutista aloitin ja helluntaiseurakunnassa jatkoin. Helluntainuorisopastori Tapani Sopasen seksiaiheinen kirja nuorille oli suorapuheista siihen aikaan. Itsetyydytyksestä hän sanoi että "kyse on mielen puhtaudesta" eikä itse tekninen hinkkaaminen ole suoraan syntiä. Raamattu ei sano mitään itsetyydytyksestä.
Olen ollut nuorena niin hajalla että olin varma etten halua lapsia, enkä ole niitä halunnut, hommannut enkä saanut. Puolison kanssa ollaan kahdestaan oltu. Hyvä jos joittenkin pää kestää tiukkaa ohjeistusta ehkäisyasioissa ja petiasioissa. Minä olisin varmaan henkisesti hullujen huoneella. Tänäänkin vielä uskossa ja ehkä tiukkapipokin, mutta tiukkisajattelu kuuluu niihin asioihin joissa on kyse pelastuksesta. Loput ovat sivuseikka, joilla ei ole niin suurta painoarvoa ja us
Ukova ei pelastu sen enempää kuin ei-uskova, jumalan lapsia kaikki ollaan josko. Uskon, että hyvin paha ihminen, esim.sarjamurhsaja joutuu kyllä tilille luomastaan pahasta. Mieluiten aluksi vankilalla, mutta sielun tiellä joutuu kyllä kohtaamaan varmasti tekonsa.
Tätähän ei saa kertoa ulkomaailmalle, justiinsa näistä epäkohdista "yhteisössä". Kaksi tuntemaani lestad.miestä ovat sortaneet, vähätelleet jne.naisiaan. Kiusanneet henkisesti. Tätä olen itse todistanut henkilökohtaisesti.
Noin juuri toimii islam tai vielä pahemmin. Islamista ei voi edes lähteä tai henki lähtee
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena niin hajalla että olin varma etten halua lapsia, enkä ole niitä halunnut, hommannut enkä saanut. Puolison kanssa ollaan kahdestaan oltu. Hyvä jos joittenkin pää kestää tiukkaa ohjeistusta ehkäisyasioissa ja petiasioissa. Minä olisin varmaan henkisesti hullujen huoneella. Tänäänkin vielä uskossa ja ehkä tiukkapipokin, mutta tiukkisajattelu kuuluu niihin asioihin joissa on kyse pelastuksesta. Loput ovat sivuseikka, joilla ei ole niin suurta painoarvoa ja us
Miksi olla tiukkapipo?
Eipä se sun pelastumista auta. Ja miksi stressata, jos elät kuitenkin uskontosi mukaan..sun pitää vaan hyväksyä, että koko maailma ei sitten elä kuten itse elät.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on vahva usko jo lapsena hyvin voimakas ja tietää .Jotkut ateisti vanhemmat tukkivat tämän tien, se on tie kadotukseen.
Lapsena sain niin vanhoillislestadiolaisten, helluntalaisten kuin Jehovan todistajien lapsille suunnattua materiaalia. Mikähän niistä olisi ollut se oikea tie? Kaikki kolme tahoa toimittivat tasaiseti lehtisiään kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei saa kertoa ulkomaailmalle, justiinsa näistä epäkohdista "yhteisössä". Kaksi tuntemaani lestad.miestä ovat sortaneet, vähätelleet jne.naisiaan. Kiusanneet henkisesti. Tätä olen itse todistanut henkilökohtaisesti.
Noin juuri toimii islam tai vielä pahemmin. Islamista ei voi edes lähteä tai henki lähtee
Ompa kiva uskonto. Ja näitä halutaan lisää Suomeen. Woop, woop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on vahva usko jo lapsena hyvin voimakas ja tietää .Jotkut ateisti vanhemmat tukkivat tämän tien, se on tie kadotukseen.
Lapsena sain niin vanhoillislestadiolaisten, helluntalaisten kuin Jehovan todistajien lapsille suunnattua materiaalia. Mikähän niistä olisi ollut se oikea tie? Kaikki kolme tahoa toimittivat tasaiseti lehtisiään kotiini.
Onnistuiko mikään taho?
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsella voi olla mitään uskoa. Kaikki on aivopesun syytä. Niin uskovilla kuin piiperöillä
---
Katso mitä Raamattu sanoo:
Jeesus nimenomaan sanoo, että lapsi on uskon esikuva.
Älä vääristele Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena niin hajalla että olin varma etten halua lapsia, enkä ole niitä halunnut, hommannut enkä saanut. Puolison kanssa ollaan kahdestaan oltu. Hyvä jos joittenkin pää kestää tiukkaa ohjeistusta ehkäisyasioissa ja petiasioissa. Minä olisin varmaan henkisesti hullujen huoneella. Tänäänkin vielä uskossa ja ehkä tiukkapipokin, mutta tiukkisajattelu kuuluu niihin asioihin joissa on kyse pelastuksesta. Loput ovat si
Tästä seuraa kognitiivinen dissonanssi, eli aivot ei kestä ristiriitaa mielen ja todellisuuden välillä, eipä ihme että kaikille uskoville tulee mt-ongelmia hyvin todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset valehtelevat paljon, Raamatussahan valehtelu ei ole suoranaisesti kiellettyä.
Ei pidä paikkaansa, että valehtelua ei kielletä Raamatussa. Tässä muutamia jakeita🙂
Herra, pelasta minut valehtelijoiden käsistä, varjele heidän petollisilta puheiltaan. Psalmi 120:2
Se, joka on rehellinen ja tekee oikein, jonka sydän on vilpitön ja puheet totta. Se, joka ei panettele, joka ei tee lähimmäiselleen pahaa eikä saata naapuriaan huonoon huutoon. Psalmi 15:2-3
Niin varo kieltäsi, älä päästä huulillesi petoksen sanaa. Psalmi 34:14
Ja hän jatkoi: Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus.
"Miksi sitten valehtelette yhteisönne ongelmista?
Ja kuitenkin harrastatte haureutta ennen avioliittoa?
Eikö se ole vale."
Vastaus: En ole lestadiolainen. En ole itse kuullut heidän valehtelevan yhteisön ongelmista. Tuohon toiseen asiaan en osaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei saa kertoa ulkomaailmalle, justiinsa näistä epäkohdista "yhteisössä". Kaksi tuntemaani lestad.miestä ovat sortaneet, vähätelleet jne.naisiaan. Kiusanneet henkisesti. Tätä olen itse todistanut henkilökohtaisesti
---
Voin kertoa sen, miten on aina opetettu.
Mainitsemasi miehet ovat tehneet väärin.
Heidän pitäisi pyytää anteeksi vaimoiltaan ja parantaa tapansa
Oletko sanonut tämän suoraan heille?
Jätitkö sinä nämä vaimot yksin, ilman apua?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavalta on se, että nämä Linnanmäen uskonsiskot ja veljet on aivopesty ajattelemaan näin, ei heidän ajatukset ole sisäsyntyisiä, vaan aktiivisen manipuloinnin tulosta.
Ja on siis suvaitsemattomuutta, jos heille tarjotaan muitakin malleja ajatella, kuin se aivopesulla syötetty😭
Siksi on niin tärkeää, ettei kukaan näkisi näitä tarroja. Olisihan se ihan hirveää, että alkaisivat itse ajatella, se olisi liikkeen loppu.
Ketkään muut kuin lestatytöt eivät puhuneet ylästeella "voi kun lapset on niin ihania" -juttuja. Olivat aivopestyjä jo tuossa vaiheessa. Normaalisti tuossa iässä pyörii päässä ihan muut jutut kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei saa kertoa ulkomaailmalle, justiinsa näistä epäkohdista "yhteisössä". Kaksi tuntemaani lestad.miestä ovat sortaneet, vähätelleet jne.naisiaan. Kiusanneet henkisesti. Tätä olen itse todistanut henkilökohtaisesti
---
Voin kertoa sen, miten on aina opetettu.
Mainitsemasi miehet ovat tehneet väärin.
Heidän pitäisi pyytää anteeksi vaimoiltaan ja parantaa tapansa
Oletko sanonut tämän suoraan heille?
Jätitkö sinä nämä vaimot yksin, ilman apua?
Kyseessä oli sukulaiseni, joka oli kihloissa lestan kanssa. Tietysti tuin ja kuuntelin ja sukulaiseni erosi miehestä, jota itsekin kehotin tekemään. Kun miehen perheelle eli lestadiolais-yhteisöön oltiin aiheesta yhteydessä sanottiin ettei saa erota ja kiellettiin ongelmat suhteessa. Toinen kerta oli kun tapailin itse lesta-miestä. Koin itse henkistä kiusausta ja kukaampa ei auttanut..lähdin itse. Kuulin lisäksi älyttömästä käytöksestä miehen exältä jne.sikailusta.
Ja muslimit ovat usein pedoja, mutta kukaan ei uskalla siihen puuttua.