Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua Helsingissä yms kalliissa kaupungeissa?

Vierailija
28.06.2025 |

Eihän palkansaajakaan voi asua missä tahansa, vaan on asuttava seudulla/asunnossa, jossa on varaa asua. Jos ei ole mahdollisuutta vuokrata/ostaa keskustakämppää Helsingistä, kattohuoneistoa Tampereen keskustasta tai omakotitaloa Espoon Tapiolasta, niin on vuokrattava/ostettava asunto halvemmalta alueelta.

Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua missä kaupungissa huvittaa? Jos työt eivät sido jonnekin, ihan hyvin voisi asua kauempana. Moni käy ympäryskunnista käsiin Helsingissä/Tampereella/Turussa jne töissä.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä. että jos palkansaaja ei VOI asua, ei voida johtaa sitä, että työtön ei SAISI asua. 

Työtön voi asua missä haluaa, koska lakiin on kirjattu kaikille oikeus valita oma asuinkuntansa. Työtön voi asua, jos hänellä on varaa asua (kaikki työttömät eivät ole köyhiä). Kelassa on asumistuelle määrätty kattosumma vuokralle. Jos asumistukea saavan vuokra ylittää tuon summan, hän maksaa ylityksen itse. 

Ihan oikeudenmukaista. 

Vierailija
82/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisen on järkevämpää asua esim. Helsingissä kuin jossain pikkupaikkakunnalla, jossa auto on välttämättömyys.

Miksi auto on mielestänne välttämättömyys pikkupaikkakunnalla? Kun meillä on ihan virallisia kaupunkeja, jotka ovat pikkupaikkakuntia. Niissä kulkee monissa kyllä edelleen linja-autoja ja kaupunki-tittelistä huolimatta se tiheämmin asutettu taajama-alue on niin tiivis, että kaikki palvelut ovat jalalla tai polkupyörällä saavutettavissa. Tai sillä bussilla. Mihin sitä autoa automaattisesti tarvitsee? 

Eri asia on sitten asua jossain haja-asutusalueella oikeasti kaukana kaikista palveluista.

Ps. Auton pitäminen ei automaattisesti ole myöskään kallista. Itse ajan alle tonnin autolla, jonka verot ja vakuutus on pari kymppiä kuussa.

Vanhojen romujen kanssa on aina jotain rikki ja remontit vie rahaa, vaikka itse tekisikin niin osat maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkihän ON tyhjenemässä, mutta syytä ei saa tässä kertoa, koska moderointi puuttui siihen heti.

Vierailija
84/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksia ja ehkäisisi syrjäytymistä kun työttömäksi jäädessään pitäisi muuttaa johonkin kauas läheisistä ym. tukiverkoista, työttömille ja vähävaraisille tarkoitetuista palveluista sekä niistä tilaisuuksista verkostoitua ja päästä takaisin töihin? Juuri silloin kun sitä rahaa matkustamiseenkaan ei ole. Kuulostaa pikemminkin reseptiltä työttömyyden ja pahoinvoinnin kroonistumiseen.

Meillä on kaikilla täsmälleen sama oikeus valita käytettävissä olevien varojen puitteissa, haluammeko asua ahtaammin kaupungissa vai väljemmin kauempana. Työttömällä tai muuten vähävaraisella niitä varoja on käytettävissä vähemmän, mutta se ei poista oikeutta tehdä itse tuota valintaa. Ei vaikka sinä kuinka haluaisit rankaista ihmisiä köyhyydestä ja viedä heiltä viimeisenkin itsemääräämisoikeuden ja ihmisarvon, välittämättä edes siitä miten heikentävästi tuo ehdottamasi käytäntö itse

Työtön voi asua ihan missä haluaa,kunhan tekee sen omilla rahoilla.Jos on tällä hetkellä tilaisuuksia verkostoitua ja on palveluja niin miksi työtön on edelleen työtön?

Vierailija
85/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä huitsin nevadassa ei ole töitä, ei mahdollisuutta päästä kauppaan, työhaastatteluihin, lääkäriin tai työkkärin keksimiin (turhiin) aktiviteetteihin.

Niinhän sä luulet kun et ole koskaan päässyt kaupunkisi ulkopuolelle.Luuletko että maaseudulla ei ole kauppoja ja terveyskeskuksia?

Vierailija
86/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksia ja ehkäisisi syrjäytymistä kun työttömäksi jäädessään pitäisi muuttaa johonkin kauas läheisistä ym. tukiverkoista, työttömille ja vähävaraisille tarkoitetuista palveluista sekä niistä tilaisuuksista verkostoitua ja päästä takaisin töihin? Juuri silloin kun sitä rahaa matkustamiseenkaan ei ole. Kuulostaa pikemminkin reseptiltä työttömyyden ja pahoinvoinnin kroonistumiseen.

Meillä on kaikilla täsmälleen sama oikeus valita käytettävissä olevien varojen puitteissa, haluammeko asua ahtaammin kaupungissa vai väljemmin kauempana. 

Työtön voi asua ihan missä haluaa,kunhan tekee sen omilla rahoilla.Jos on tällä hetkellä tilaisuuksia verkostoitua ja on palveluja niin miksi työtön on edelleen työtön?

Ehkä ei ole työpaikkoja?

Vierailija
87/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, Kela maksaa 1100€/kk Helsingin asuntoni vuokran kokonaan, ja on maksanut jo 7 vuotta.

On saattanut maksaakin vaan ei maksa enää jatkossa. 

Kyllä maksaa, toimeentulotukea ei olla leikkaamassa vaan se nousee joka vuosi

Etkö lue uutisia?saatat joutua töihinkin tukea vastaan.

Vierailija
88/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi kokeilla miltä tuntuu asua pari kuukautta kadulla. Keräät pulloja ja nukut missä nukut. Katsotaan tuleeko uni.

Kadulle joutuminen on omien päätösten seurausta.

Vierailija
89/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas oikea järjen jättiläinen äänessä. Mitä hyötyä olisi asua jossain "kaukana", missä on huonot palvelut, ja pitkät välimatkat? Mitä kauemmaksi pk-seudulta mennään, sen vähemmän on avoimia työpaikkoja. Itse, kun olin jokusen kuukauden työttömänä, niin katselin töitä suht laajalta alueelta. Raaka totuus vaan oli se, että oman alani tehtäviä on eniten tarjolla täällä pääkaupunkiseudulla. On aina hyvä huudella puskista, ja samalla unohtaa faktat.

Kuka puhui jotain huonojen palveluiden seudulle muuttamisesta? Voi sieltä Hesoista muuttaa vaikka Kuopioon. Palveluita on ihan riittävästi ja vuokrataso noin puolet siitä mitä Hesoissa. Suomessa on paljon muitakin kaupunkeja kuin Hesa, jos lapsi ei vielä sattunut tietämään. 

Tässä muuten ihan ilmainen fakta sinulle: Helsingissä on yksi Suomen korkeimmista työttömyysasteista. 

Muuttoliike ei vain toimi noin. Helsingistä voidaan muuttaa Turkuun tai Tampereelle, eli noiden kolmen suurimman kaupungin välisen kolmion sisällä liikutaan Suomen sisälläkin joka suuntaan. Mutta muuten suunta on niin että maakunnista muutetaan pääkaupunkiseudulle, eikä yleensä kukaan muuta Helsingistä Kuopioon tai muuallekaan Suomen pienempiin kaupunkeihin, vaan sitten mieluummin ulkomaille. Koronavuosina Lappi oli poikkeus, koska jotkut lähti Lappiin tekemään etätöitä, mutta nyt sekin näyttää laantuneen. 

Vierailija
90/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaillinen oikeus jonka fasistit ( persut ) valmiita poistamaan ei-arjalaisilta.

Kuinka tyhmä punikki voi olla että haluaa näitä jakamaan  tukirahoja.?Joka ikinen sentti pois niin alkaa kotimaa tulla mieleen.

Vierailija
91/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei ole työpaikkoja?

Ehkä vielä töitä olisikin, mutta kukaan ei maksa niistä töistä palkkaa. Onneksi on omaa rahaa eikä tarvitse kerjätä Kelan tukia. Ei kaikki työttömätkään ole köyhiä. 

Vierailija
92/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on isoissakin kaupungeissa juuret (vaikka yksi pikkukaupungin tuttuni väittänyt, että esim. helsinkiläiset ja tamperelaiset on juurettomia(?!)). Ei voida repiä ihmisiä juuriltaan, sieltä missä heidän läheisensä, muistonsa ja sydämensä koti on, ja pakottaa muuttamaan paikkoihin, joihin heillä ei ole siteitä ja sosiaalisia verkostoja.

tämä tässä aina tuppaa unohtumaan. Olen syntynyt Tayssissä ja asun Tampereella. Mulla on tukiverkosto tässä lähellä. Minne te haluatte, että muutan?

Kumma kun moni muu pystyy muuttamaan vaikka sinne Tampereelle tai Helsinkiin,jopa ulkomaille.Heilläkin on omat tukiverkostot siellä entisellä asuinpaikalla.

Vierailija
93/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä duunari turpasi kiinni minä saan asua siellä missä itse haluan ja sinun velvollisuus on olla hiljaa ja maksaa kiltisti minun laskut ja eläminen. Minulla on vain oikeuksia sinulla on vain velvollisuuksia joten turpa kiinni ja toteuttamaan velvollisuudet että minun oikeudet toteutuu!!! Ja turha käskeä töihin minä olen niin paljon parempi ihminen että minun ei tarvi töitä tehdä kun työnteko on ra kukaan ja minä joutuisin toimimaan toisten ehdoilla

käykö herra kuumana, huili välillä 😂

Vierailija
94/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on isoissakin kaupungeissa juuret (vaikka yksi pikkukaupungin tuttuni väittänyt, että esim. helsinkiläiset ja tamperelaiset on juurettomia(?!)). Ei voida repiä ihmisiä juuriltaan, sieltä missä heidän läheisensä, muistonsa ja sydämensä koti on, ja pakottaa muuttamaan paikkoihin, joihin heillä ei ole siteitä ja sosiaalisia verkostoja.

tämä tässä aina tuppaa unohtumaan. Olen syntynyt Tayssissä ja asun Tampereella. Mulla on tukiverkosto tässä lähellä. Minne te haluatte, että muutan?

Kumma kun moni muu pystyy muuttamaan vaikka sinne Tampereelle tai Helsinkiin,jopa ulkomaille.Heilläkin on omat tukiverkostot siellä entisellä asuinpaikalla.

Loiset ei selviä ilman muita.

Vierailija
95/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori beibe, mutta palkansaajalla on ihan samat oikeudet asumisen suhteen kuin työttömilläkin. Suomessa on ihan sellainen laki, joka takaa jokaiselle oikeuden valita asuinpaikkansa. Se on sitten toinen tarina, miten se asuminen maksetaan. Vaikka ajatus sinua kovasti voimaannuttaakin, ei tukien varassa elävällä ole varaa asua esim. 1500€/kk kustantavassa keskustakämpässä. 

Jokainen voi valita asuinpaikkansa mutta kun tekee sen muiden rahoilla niin maksajilla on oikeus määrätä,missä asutaan.

Vierailija
96/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisen on järkevämpää asua esim. Helsingissä kuin jossain pikkupaikkakunnalla, jossa auto on välttämättömyys.

Miksi auto on mielestänne välttämättömyys pikkupaikkakunnalla? Kun meillä on ihan virallisia kaupunkeja, jotka ovat pikkupaikkakuntia. Niissä kulkee monissa kyllä edelleen linja-autoja ja kaupunki-tittelistä huolimatta se tiheämmin asutettu taajama-alue on niin tiivis, että kaikki palvelut ovat jalalla tai polkupyörällä saavutettavissa. Tai sillä bussilla. Mihin sitä autoa automaattisesti tarvitsee? 

Eri asia on sitten asua jossain haja-asutusalueella oikeasti kaukana kaikista palveluista.

Ps. Auton pitäminen ei automaattisesti ole myöskään kallista. Itse ajan alle tonnin autolla, jonka verot ja vakuutus on pari kymppiä kuussa.

Vanhojen romujen k

Mun vanha romu on alle 100tonnia ajettu. Sen korjauskulut on 5v aikana olleet 180e. Vaihdettiin pakoputki. Olisi päässyt halvemmalla jos olisi korjannut pelkän reiän. Se olisi onnistunut minultakin eikä olisi maksanut montaa euroa. Vaihdatin kuitenkin koko putken, niin eipähän kulu puhki muualta. Osat maksoi 59e, loput oli työtä. Että se niistä kalliista korjauksista.

Vierailija
97/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan samalla lailla työttömät asuvat tällä hetkellä siellä, missä on varaa. Mutta Suomi nyt ei ole mikään Pohjois-Korea, jossa pääkaupungissa asuminen rajattaisiin joillekin tietyille ihmisryhmille, vaan Suomi on vapaa yhteiskunta, jossa jokainen saa valita asuinpaikkansa itse. Tokihan siihen jokaisen kohdalla kuitenkin se vaikuttaa, mihin on varaa.

No eihän yhdelläkään työttömällä ole varaa mihinkän asuntoon, Kela eli veronmaksajathan ne maksavat, joten olisi täysin kohtuullista, että silloin tulee muuttaa halvemmille alueilla, kuin esimerkiksi Helsinkiin.

Vierailija
98/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan samalla lailla työttömät asuvat tällä hetkellä siellä, missä on varaa. Mutta Suomi nyt ei ole mikään Pohjois-Korea, jossa pääkaupungissa asuminen rajattaisiin joillekin tietyille ihmisryhmille, vaan Suomi on vapaa yhteiskunta, jossa jokainen saa valita asuinpaikkansa itse. Tokihan siihen jokaisen kohdalla kuitenkin se vaikuttaa, mihin on varaa.

No eihän yhdelläkään työttömällä ole varaa mihinkän asuntoon, Kela eli veronmaksajathan ne maksavat, joten olisi täysin kohtuullista, että silloin tulee muuttaa halvemmille alueilla, kuin esimerkiksi Helsinkiin.

Miten niin ei muka voisi olla? Työtön voi olla vaikka kuinka varakas, hänellä voi olla pääomatuloja tai hänellä voi olla hyvätuloinen kumppani. Ei Kela kaikkien työttömien elämää maksa sen enempää mitä muillekaan.

Vierailija
99/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

punikkie rakennus "yritykset" aikoinaan rakensivat maksu automaatin asunto tukineen. kepu huomasi perusti huu haa rakyrityksiä laadulla ei ollut väliä kun valtio ja kaupunkit tukivat rakentamista. loivat huijaus as tuki järjestelmän sulle mulle mulle. ettekö todella ole huomanneet näitä verovapaita huijauksia.

Vierailija
100/179 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, niin minäkin muutin ulkomaille, kun olin vielä terve. Nyt, näin sairaana tarvitsen niiltä tukiverkoilta apua lähes viikoittain. Lisäksi tässä on suht lähellä muut asiat, mitä tarvitsen. Muista, et se sinäkään ole immuuni sairastumiselle.