Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua Helsingissä yms kalliissa kaupungeissa?
Eihän palkansaajakaan voi asua missä tahansa, vaan on asuttava seudulla/asunnossa, jossa on varaa asua. Jos ei ole mahdollisuutta vuokrata/ostaa keskustakämppää Helsingistä, kattohuoneistoa Tampereen keskustasta tai omakotitaloa Espoon Tapiolasta, niin on vuokrattava/ostettava asunto halvemmalta alueelta.
Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua missä kaupungissa huvittaa? Jos työt eivät sido jonnekin, ihan hyvin voisi asua kauempana. Moni käy ympäryskunnista käsiin Helsingissä/Tampereella/Turussa jne töissä.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori beibe, mutta palkansaajalla on ihan samat oikeudet asumisen suhteen kuin työttömilläkin. Suomessa on ihan sellainen laki, joka takaa jokaiselle oikeuden valita asuinpaikkansa. Se on sitten toinen tarina, miten se asuminen maksetaan. Vaikka ajatus sinua kovasti voimaannuttaakin, ei tukien varassa elävällä ole varaa asua esim. 1500€/kk kustantavassa keskustakämpässä.
Jokainen voi valita asuinpaikkansa mutta kun tekee sen muiden rahoilla niin maksajilla on oikeus määrätä,missä asutaan.
Sori beibe, mutta ei mene noin. Suomessa on ihan sellainen laki, joka takaa jokaiselle oikeuden valita asuinpaikkansa. Ihan sama kenen rahoilla siellä asuu, mutta valita saa itse. Ymmärrän, että paskatrollia vtuttaa kun työttömilläkin on oikeuksia, mutta niin se nyt vain menee. Yritä elää sen kanssa tai kuole pois. Kukaan ei jää kaipaamaan tuollaista ulinaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä sinä siirrät 500000 ulkkista pois pääkaupunkiseudulta? Saavat vielä ensimmäisenä Hekan asunnon, jos lapsi tai joku hanttityö. Ulkkisten omat oppaat neuvovat heitä hakemaan Hekan kämppää.
Ukrainaan takas?
Vierailija kirjoitti:
En nyt täysin ymmärrä sitä, että kaikki sanoo pienpaikkakunnilla auton olevan välttämättömyys. Oleta, että muuttaisit vaikka Lapin pohjoisimpaan kylään Nuorgamiin. Eläisit tämän kylän keskustassa jossa on kauppa josta saisit töitä. Vapaa-ajallekin on paljon harrastusmahdollisuuksia aivan takapihan erämaaluonnossa. Toki, jos jossain lääkärissä on säännöllisesti käytävä niin silloin ehkä joo, mutta muuten en näe miksi auto olisi elinehto sielläkään. Ja kyseessä siis sadan asukkaan kylä.
No osa porukasta täällä kuvittelee, että Hesulin ulkopuolella on vain maaseutua, jossa lähimpään kauppaan on satoja kilometrejä. Eivät ole koskaan poistuneet sieltä Hesulista ja nähneet, että Hesulin ulkopuolella on jopa ihan kaupunkeja, joissa on satoja eri kauppoja.
Entä jos asuu Helsingissä ja saa potkut, niin sun logiikalla pitäis muuttaa heti Savoon sen jälkeen. Kuka maksaa muuton? Se on useita tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Millä sinä siirrät 500000 ulkkista pois pääkaupunkiseudulta? Saavat vielä ensimmäisenä Hekan asunnon, jos lapsi tai joku hanttityö. Ulkkisten omat oppaat neuvovat heitä hakemaan Hekan kämppää.
Lakimuutos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan samalla lailla työttömät asuvat tällä hetkellä siellä, missä on varaa. Mutta Suomi nyt ei ole mikään Pohjois-Korea, jossa pääkaupungissa asuminen rajattaisiin joillekin tietyille ihmisryhmille, vaan Suomi on vapaa yhteiskunta, jossa jokainen saa valita asuinpaikkansa itse. Tokihan siihen jokaisen kohdalla kuitenkin se vaikuttaa, mihin on varaa.
No eihän yhdelläkään työttömällä ole varaa mihinkän asuntoon, Kela eli veronmaksajathan ne maksavat, joten olisi täysin kohtuullista, että silloin tulee muuttaa halvemmille alueilla, kuin esimerkiksi Helsinkiin.
Uutinen lapselle: Työttömyyskorvaus on tasan yhtä suuri asuit sitten Helsingissä tai vaikka Pihtiputaalla. Eli minkäänlaista säästöä ei tule, vaikka työttömät muuttaisivat pois Helsingistä. Ja ainahan sinäkin voit ryhtyä työttömäksi niin ei tarvitse kateellisena ulvoa niistä muutamista satasista, joita työtön saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan samalla lailla työttömät asuvat tällä hetkellä siellä, missä on varaa. Mutta Suomi nyt ei ole mikään Pohjois-Korea, jossa pääkaupungissa asuminen rajattaisiin joillekin tietyille ihmisryhmille, vaan Suomi on vapaa yhteiskunta, jossa jokainen saa valita asuinpaikkansa itse. Tokihan siihen jokaisen kohdalla kuitenkin se vaikuttaa, mihin on varaa.
No eihän yhdelläkään työttömällä ole varaa mihinkän asuntoon, Kela eli veronmaksajathan ne maksavat, joten olisi täysin kohtuullista, että silloin tulee muuttaa halvemmille alueilla, kuin esimerkiksi Helsinkiin.
Niinkö? Eikö tosiaan esim. Mikko Koivulla ole varaaa mihinkään asuntoon? Hän on ollut jo useamman vuoden työttömänä.
Helsingissä on 47096 työtöntä.
https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/talous/tyomarkkinat/tyottomyys
Siksi, että ap: voisi ulvoa kateellisena siellä Peräseinäjoella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaillinen oikeus jonka fasistit ( persut ) valmiita poistamaan ei-arjalaisilta.
Perustuslaillinen oikeus ei kata sitä että saat asua siellä missä itse haluat muiden kustannuksella. Se kattaa sen että saat asua siellä missä itse haluat kunhan maksat sen asumisen itse
Kyllä minä näin työttömänäkin maksan asumiseni ihan itse. En ole holhouksen alainen niin kuin sinä, jolle joku muu huolehtii maksuasiat. Ja ihan on kuule laissa määritelty, että jokaiselle maksetaan tietty minimitoimeentulo. Kannatttaa mouhota vähemmän ja lukea enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä 8 sijoitusasuntoa. Arvopaperisalkkuni arvo oli viime viikolla noin 150k euroa, säästötilillä on jotan 70k euroa JA olen juuri nyt työtön. Totta on se, että en koe olevani rikas, mutta olen sen verran vauras kuitenkin että voisin asua Helsingin keskustassakin. En asu, koska haluan asua ulkoilumaastojen lähellä. Työttömyys kun ei katso lompakon sisältöä.
Olen yh ja välillä työtön kun määräaukaisuus loppuu. Eli lasten kanssa aina välillä muuttaisin muualle ja sitten taas takaisin Helsinkiin kun sijaista taas tarvitaan? Lasten koulut voisivat muuttua kolmeki krt vuodessa.
Miksi aina kuvitellaan että työtön on:
A) sinkku
B) keskustassa asuva? Me asumme lähiössä jossa asuntoja jopa tyhjillään kun eivät kelpaa
Älä pelkää ap. Minä en muuttaisi Helsinkiin, vaikka siitä maksettaisiin erillinen Helsinkilisä. Täällä satojen kilometrien päässä Helsingistä on paljon mukavampaa asustella. Ei tarvitse kohdata kateellisia duunareita, jotka itkevät kun työttömälläkin on asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas oikea järjen jättiläinen äänessä. Mitä hyötyä olisi asua jossain "kaukana", missä on huonot palvelut, ja pitkät välimatkat? Mitä kauemmaksi pk-seudulta mennään, sen vähemmän on avoimia työpaikkoja. Itse, kun olin jokusen kuukauden työttömänä, niin katselin töitä suht laajalta alueelta. Raaka totuus vaan oli se, että oman alani tehtäviä on eniten tarjolla täällä pääkaupunkiseudulla. On aina hyvä huudella puskista, ja samalla unohtaa faktat.
Niin näyttää olevan. Järjen jättiläinen, joka ei tajua, että ihmisen ei ole pakko asua Helsingissä, vaikka olisi siellä töissä. Voi asua vaikka Lahdessa, jossa on ihan riittävät palvelut ja matkaa Hesaan on vain tunti junalla. Vähemmän siihen menee aikaa kuin Hesan ruuhkissa pyörimiseen. Raaka totuus on, että Helsinki ei ole Suomen ainoa palveluita tarjoava kaupunki. Eikä siellä edes ole töitä "eniten tarjolla"
Ensin se tunti junalla hesaan, sen päälle matkat hesan sisällä siinä ruuhkassa. Ei kaikki työpaikat ole rautatieasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas oikea järjen jättiläinen äänessä. Mitä hyötyä olisi asua jossain "kaukana", missä on huonot palvelut, ja pitkät välimatkat? Mitä kauemmaksi pk-seudulta mennään, sen vähemmän on avoimia työpaikkoja. Itse, kun olin jokusen kuukauden työttömänä, niin katselin töitä suht laajalta alueelta. Raaka totuus vaan oli se, että oman alani tehtäviä on eniten tarjolla täällä pääkaupunkiseudulla. On aina hyvä huudella puskista, ja samalla unohtaa faktat.
Niin näyttää olevan. Järjen jättiläinen, joka ei tajua, että ihmisen ei ole pakko asua Helsingissä, vaikka olisi siellä töissä. Voi asua vaikka Lahdessa, jossa on ihan riittävät palvelut ja matkaa Hesaan on vain tunti junalla. Vähemmän siihen menee aikaa kuin Hesan ruuhkissa pyörimiseen. Raaka totuus on, että Helsinki ei ole Suomen ainoa palveluita tarjoava kaupun
Hyvin onnistuu tuhansilta suomalaisilta joka arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta, Kela maksaa 1100€/kk Helsingin asuntoni vuokran kokonaan, ja on maksanut jo 7 vuotta.
On saattanut maksaakin vaan ei maksa enää jatkossa.
Kyllä maksaa, toimeentulotukea ei olla leikkaamassa vaan se nousee joka vuosi
Justhan hallitus on päättänyt leikata perustoimeentulotukea 18 eurolla per kk ja Kelakaan ei enää hyväksy stadissa asumismenoiksi yhdelle hengelle kuin 715 euroa. Jos vuokra on tuota suurempi pitää erotus maksaa ihan itse siitä perustoimeentulotuesta.
Vain 715e ilmaista vuokrarahaa saatanan sikahallitus.
Ei tuota summaa saa kokonaan vaan jonkun 60% siitä.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on muuten ihan virkeä paikkakunta, jossa on paljon yritystoimintaa. Vois sullekin löytyä työpaikka ja kämppä joka sulla olis varaa maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on muuten ihan virkeä paikkakunta, jossa on paljon yritystoimintaa. Vois sullekin löytyä työpaikka ja kämppä joka sulla olis varaa maksaa itse.
Ok. Minua vaan ei kiinnosta vttujakaan muuttaa johonkin Peräseinäjoelle. Viihdyn oikein hyvin täällä Jyväskylässä. Ja maksan ihan itse asumiseni, joten turhaan vaivaat päätäsi minun asioillani. Syyskuussa menen töihin. Eikö olekin jännittävää, että työttömyys ei ole kaikille pysyvä olotila, vaan osalla meistä se on vain lyhyt hetki kahden työn välissä?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asuu Helsingissä ja saa potkut, niin sun logiikalla pitäis muuttaa heti Savoon sen jälkeen. Kuka maksaa muuton? Se on useita tonneja.
Kela antaa muuttoavustusta, jos muuttaa opiskelun tai työnperässä.
En nyt täysin ymmärrä sitä, että kaikki sanoo pienpaikkakunnilla auton olevan välttämättömyys. Oleta, että muuttaisit vaikka Lapin pohjoisimpaan kylään Nuorgamiin. Eläisit tämän kylän keskustassa jossa on kauppa josta saisit töitä. Vapaa-ajallekin on paljon harrastusmahdollisuuksia aivan takapihan erämaaluonnossa. Toki, jos jossain lääkärissä on säännöllisesti käytävä niin silloin ehkä joo, mutta muuten en näe miksi auto olisi elinehto sielläkään. Ja kyseessä siis sadan asukkaan kylä.