Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua Helsingissä yms kalliissa kaupungeissa?
Eihän palkansaajakaan voi asua missä tahansa, vaan on asuttava seudulla/asunnossa, jossa on varaa asua. Jos ei ole mahdollisuutta vuokrata/ostaa keskustakämppää Helsingistä, kattohuoneistoa Tampereen keskustasta tai omakotitaloa Espoon Tapiolasta, niin on vuokrattava/ostettava asunto halvemmalta alueelta.
Miksi tukien varassa elävillä työttömillä on oikeus asua missä kaupungissa huvittaa? Jos työt eivät sido jonnekin, ihan hyvin voisi asua kauempana. Moni käy ympäryskunnista käsiin Helsingissä/Tampereella/Turussa jne töissä.
Kommentit (179)
Ja sekö sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksia ja ehkäisisi syrjäytymistä kun työttömäksi jäädessään pitäisi muuttaa johonkin kauas läheisistä ym. tukiverkoista, työttömille ja vähävaraisille tarkoitetuista palveluista sekä niistä tilaisuuksista verkostoitua ja päästä takaisin töihin? Juuri silloin kun sitä rahaa matkustamiseenkaan ei ole. Kuulostaa pikemminkin reseptiltä työttömyyden ja pahoinvoinnin kroonistumiseen.
Meillä on kaikilla täsmälleen sama oikeus valita käytettävissä olevien varojen puitteissa, haluammeko asua ahtaammin kaupungissa vai väljemmin kauempana. Työttömällä tai muuten vähävaraisella niitä varoja on käytettävissä vähemmän, mutta se ei poista oikeutta tehdä itse tuota valintaa. Ei vaikka sinä kuinka haluaisit rankaista ihmisiä köyhyydestä ja viedä heiltä viimeisenkin itsemääräämisoikeuden ja ihmisarvon, välittämättä edes siitä miten heikentävästi tuo ehdottamasi käytäntö itse asiassa kaiken lisäksi vaikuttaisi mahdollisuuksiin toipua ja työllistyä.
No ihan samalla lailla työttömät asuvat tällä hetkellä siellä, missä on varaa. Mutta Suomi nyt ei ole mikään Pohjois-Korea, jossa pääkaupungissa asuminen rajattaisiin joillekin tietyille ihmisryhmille, vaan Suomi on vapaa yhteiskunta, jossa jokainen saa valita asuinpaikkansa itse. Tokihan siihen jokaisen kohdalla kuitenkin se vaikuttaa, mihin on varaa.
Kannustan että kaikilla olisi mahdollista asua siellä mikä tuntuu kodilta ja turvalliselta. Ei se muiden asia ole. Lääkärit ovat isoissa kaupungeissa, ensiapu ja hammashoidon päivystys on yhdessä paikassa, ei niitä ole enää muualla ellei sitä korjata, matka on liian pitkä joillekin talvella ehkä kesälläkin. Ja muut palvelut, hankinnat. Nuorena sitä on "terveempi" jos on tuuri, myöhemmin voi olla tilanteita vaikka vanhana. Ellei vaan jotenkin selviä.
Huitsin Nevadassa ei ainakaan ole työpaikkoja ja sieltä on äärimmäisen vaikea päästäkään mihinkään kasvukeskuksiin töihin kun julkista liikennettä ei ole olemassakaan, pyörällä ei jaksa ajaa jotain 100 - 200 km matkaa, autoa ei tietenkään ole varaa pitää, jne.
Pidä duunari turpasi kiinni minä saan asua siellä missä itse haluan ja sinun velvollisuus on olla hiljaa ja maksaa kiltisti minun laskut ja eläminen. Minulla on vain oikeuksia sinulla on vain velvollisuuksia joten turpa kiinni ja toteuttamaan velvollisuudet että minun oikeudet toteutuu!!! Ja turha käskeä töihin minä olen niin paljon parempi ihminen että minun ei tarvi töitä tehdä kun työnteko on ra kukaan ja minä joutuisin toimimaan toisten ehdoilla
Asumiskuluni kolminkertaistuivat, kun muutin Helsingin keskustasta maalle.
Ihmisellä on isoissakin kaupungeissa juuret (vaikka yksi pikkukaupungin tuttuni väittänyt, että esim. helsinkiläiset ja tamperelaiset on juurettomia(?!)). Ei voida repiä ihmisiä juuriltaan, sieltä missä heidän läheisensä, muistonsa ja sydämensä koti on, ja pakottaa muuttamaan paikkoihin, joihin heillä ei ole siteitä ja sosiaalisia verkostoja.
Itse maksoin työmarkkinatuella asuntolainaa kahdeksan vuoden ajan. Nyt on velaton asunto Helsingissä ja olen myös töissä nykyään. 

Miksi muuttaisin Helsingin keskustaan? Suomen huonoimpia hinta-laatusuhteita asumisessa. Sama juttu myös vähän lievemmin Tampereen keskustan kanssa. Ja Espooseen ei ikinä...
Jos samalla rahalla saa perheasunnon rauhallisemmasta paikasta tai pienen kaksion keskustasta, miksi valita keskusta? Varsinkin jos mikään asia elämässä ei muuten ole keskustassa. Esimerkiksi itselläni on mennyt yhdessä vaiheessa yli 1,5 vuotta, etten käynyt Helsingin keskustassa, vaikka asuin Helsingissä.
Millä sinä siirrät 500000 ulkkista pois pääkaupunkiseudulta? Saavat vielä ensimmäisenä Hekan asunnon, jos lapsi tai joku hanttityö. Ulkkisten omat oppaat neuvovat heitä hakemaan Hekan kämppää.
Ja me maalla asuvat. Haluaisimmeko me lisää työttömiä? Meillä on riittävästi omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Huitsin Nevadassa ei ainakaan ole työpaikkoja ja sieltä on äärimmäisen vaikea päästäkään mihinkään kasvukeskuksiin töihin kun julkista liikennettä ei ole olemassakaan, pyörällä ei jaksa ajaa jotain 100 - 200 km matkaa, autoa ei tietenkään ole varaa pitää, jne.
Eikä mulla ole ajokorttia ja fyysiseen työhön mä en pysty enää. Mun koko elämä on ollut pk-seudulla.
50+
Entä jos heti muutettuaan sinne Kälviälle, tuleekin sitten seuraavana päivänä työtarjous Helsingistä? Muutto takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on isoissakin kaupungeissa juuret (vaikka yksi pikkukaupungin tuttuni väittänyt, että esim. helsinkiläiset ja tamperelaiset on juurettomia(?!)). Ei voida repiä ihmisiä juuriltaan, sieltä missä heidän läheisensä, muistonsa ja sydämensä koti on, ja pakottaa muuttamaan paikkoihin, joihin heillä ei ole siteitä ja sosiaalisia verkostoja.
No mutta...olen minä joutunut muuttamaan kauas läheisistäni, muistoistani sun muista, kun sain työtä kaukaa "juuriltani". Täällä on rakentunut pikkuhiljaa hyvä elämä työyhteisöineen, ystävineen, harrastuksineen. Työttömänä olo ei ole ollenkaan mukavaa, vaikka koko sukulaisporukka asuisi naapurissa.
En tiedä mutta täällä vaan asutaan hähäää.
Vasemmiston mielestä se on ihmisoikeus ja 60% vero taas työssäkäyville oikeudenmukaista.
Miksi palkansaaja ei hae sossutukea siihen liian kalliiseen asuntoonsa? Sossutukilaskurin mukaan ihmiselle on jäätävä tietty määrä rahaa asumiskulujen jälkeen, ei se kysele ollaanko töissä vaiko eikö olla.
Pienituloisen on järkevämpää asua esim. Helsingissä kuin jossain pikkupaikkakunnalla, jossa auto on välttämättömyys.
No kun itse pitää saada valita.
Jos minulta kysyttäisiin, niin työttömät tukien varassa olevat tulisi voida sijoittaa kehyskuntiin asumaan niin kauan, kun tuilla maksetaan heidän asumisensa.
Ja rajojen ulkopuolelta tulleet pitäisi sijoittaa sinne, minne valtio määrää. Ei niin, että tehdään tiettyihin pk-seudun kaupunginosiin mestoja, joissa äidinkielenä on som.alia tai ar.abia eikä suomea edes viitsitä opetella tai töihin mennä.