Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö buffetissa ottaa aina uusi lautanen kun hakee lisää ruokaa?

Vierailija
27.06.2025 |

Mulle opetettiin näin lapsena. Mutta sitten on esim lounasbuffetteja, jossa kassalta annetaan se yksi lautanen. 

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen käyttänyt samaa lautasta, se vähän kuin osoittaa että olen maksanut jo kun haen lisää ruokaa kun koko ajan joku kyttää buffassa ruokaa hakevia.

Kuitti on sitä varten.

Vierailija
62/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikettiin kuuluu että otetaan puhtaat välineet joka lautaselliselle. Niissä paikoissa, missä se ei ole mahdollista, ei tietenkään oteta, mutta se näkyy hinnassa ja tasossa. Harmittaa kun laivalla ja hienommissa hotelleissakin täytyy katsoa kaikkia hiivatin mehtäläisiä joilla tavat ovat kuin Kiinan köyhälistöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin. Tässä ei ole mitään vääntämistä, niitä omia käytettyjä lautasia ei viedä takaisin linjastolle kun haetaan lisää. Äärimmäisen junttia ja epähygienistä.

Ei onnistu Raxissa. 1 lautanen/asiakas.

Vierailija
64/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin. Tässä ei ole mitään vääntämistä, niitä omia käytettyjä lautasia ei viedä takaisin linjastolle kun haetaan lisää. Äärimmäisen junttia ja epähygienistä.

Jos saa kassalta maksaessa sen yhden lautasen?

Sitten otetaan kaikki kerralla, tai ei mennä semmoiseen paikkaan.

Vierailija
65/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole kuin se yksi ja ainoa lautanen. Nykyään on monessa paikassa käytäntönä että kassalta annetaan se yksi lautanen. Kieltämättä ällöttää kun näkee ihmisten hakevan sille sottaiselle lautaselle lisää ruokaa niin että kauha osuu siihen lautaseen josta on syöty. Ja pöpöt leviää..

No eihän sitä noin pidä tehdäkään. Vaikka olisi lautasia saatavilla niin sille yhdelle ja samalle lautaselle keräilen ensin kaikkea mitä haluan syödä ensin ja sitten seuraavat ruuat jne. Ymmärrän kyllä bakteerikammoisia mutta minä en ole se jonka lautaseen kauha osuu. Ruoka otetaan tarjoiluvälineeseen, ottimeen ja pudotetaan lautaselle. Toisaalta siinä kauhassa on jo ne bakteerit ja kymmenien asiakkaiden bakteerit kahvaosassa... paras ottaa omat ottimet, on niitäkin nähty. Mutta perskule kun ne bakteerit on jo siinä ruuassa....aa

No näköjään ei sopinut kommentti johon vastaan. Joku nyt taas ei ymmärtänyt yhtään mistä on kyse. Osaan pöytätavat, olen todella siisti, en mässytä ruoka suussa, en pidä kyynärpäitä pöydällä, puhun hillitysti ja olen kohtelias ym. Olen käynyt ravintolakoulun aikoinaan. Miten nämä liittyy siihen että osaan käyttää ottimia, kauhoja ynnä muita siten etten levitä bakteereja? Joten pärjään ihan hyvin sillä yhdellä lautasellani, tai no niin toinen on voileiville. Tiedän hyvin että bakteerikammoiset haluavat joka kerta uuden lautasen ok, mutta kun se ei auta yhtään mitään. On tietysti siistimmmän näköistä jos on sotkijaluonne tohelo mutta sekin on inhimillistä. Kuten sanoin jo, en ole se joka levittää niitä teidän kamalia bakteereitanne. Bakteerikammoisille sanoisin että hankkikaa muutama paketti gynegologinhanskoja, niitä ohuita steriilejä ja vaihtakaa joka kerta kun olette koskettaneet eri ottimeen, ruokailuvälineeseen tai muuhun ja vaihdon yhteydessä käyttäkää käsidesiä niin saatte melkein bakteerittoman aamiaisen. Käsineitä kuluu noin tusina/ aamiainen. Tämän kertoi eräs hygieniapassin luennon pitänyt.

Vierailija
66/91 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin hygieenisempaa? Omaa sylkeäsi siinä lautasellesi enintään on. Pelkäätkö siis suussasi jo valmiiksi olevia bakteereja?

Vierailija
67/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole kuin se yksi ja ainoa lautanen. Nykyään on monessa paikassa käytäntönä että kassalta annetaan se yksi lautanen. Kieltämättä ällöttää kun näkee ihmisten hakevan sille sottaiselle lautaselle lisää ruokaa niin että kauha osuu siihen lautaseen josta on syöty. Ja pöpöt leviää..

No eihän sitä noin pidä tehdäkään. Vaikka olisi lautasia saatavilla niin sille yhdelle ja samalle lautaselle keräilen ensin kaikkea mitä haluan syödä ensin ja sitten seuraavat ruuat jne. Ymmärrän kyllä bakteerikammoisia mutta minä en ole se jonka lautaseen kauha osuu. Ruoka otetaan tarjoiluvälineeseen, ottimeen ja pudotetaan lautaselle. Toisaalta siinä kauhassa on jo ne bakteerit ja kymmenien asiakkaiden bakteerit kahvaosassa... paras ottaa omat ottimet, on niitäkin nähty. Mutta

On se hyvä tehdä itsestään numero ja perseillä koska voi.

Vierailija
68/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolakoulussa ihan ensimmäisillä tunneilla käytiin läpi miten noutopöydässä käyttäydytään ja toimitaan. Oikein korostettiin, että aina uudet välineet haarukoita ja veitsiä myötön, oikea kiertosuunta ja ruokajärjestys. Tavallista tv-kansaa opettiin noutopöydän saloihin Patakakkosessa, jossa näytettiin miten toimitaan ettei nolata itseään. Laivoillahan oli aikanaan tarjoilija ottamassa pois lautaset niiltä, jotka eivät älynneet itse jättää niitä pöytään. Hienostuneesti vihjailtiin tiskien säästäjille, että laivalla on jo tiskikoneet.

Vierailija
69/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Paskaisempia ne ottimet ovat kuitenkin kun kaikki niitä hiplaa

Vierailija
70/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etiketin mukaan. Esim. liha ja kala aina eri lautasilta eri aikaan. Salaatit omalta lautaselta. Lautasella ei olisi yhtäaikaa lihaa sekä kalaa. Ja eihän se  muutenkaan kävisi jos on lihakastike-perunaa ja siihen soosiin sekottuisi paistettua kalaa.

Ja onko kiva ottaa paistettua kalaa jos lautasella on lihakastikkeen lientä. 

Vierailija
71/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat ja kalat samalta noin niinkuin vedät. Lihasoosin jäljille paistettua kalaa esim. sotkee maut.  Mätät salaatinkin kait siihen samalle ja yhtä komeeta massaa. Siksi on ns sikaämpäri olemassa.

Vierailija
72/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavat ovat muuttuneet. Ennen katsottiin hymyillen, kun urpåt hakivat noutopöydässä lasten ruokia: ranskalaisia ja lihapullia tai jopa nakkeja ja joivat maitoa niiden kanssa. Nyt pitää hymyillä, jos ei tirskuakin, näiden jälkikasvulle, kun poukkoilevat linjalla miten sattuu ja pizzakeon päälle viritellään mitä ihmeellisimmin keinoin keksiä ja karamelliä. Juomaksi Fantaa, vaikka kokeilisi yhtä silakkarullaa tai muuta eksoottista. Lippis pysyy päässä, koska se kuuluu mun tyyliin.

Vierailija
73/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liha  ja kala eri lautasilta jo maunkin mukaan. ja jos jokin hyvää, niin ottaa lisää-kun ei voi teitää etukäteen pitääkö jostain.  salaatti aina eri lautaselta, eihän kyseessä ole sikaämpäri jossa salatit ,lihat,kalat soosit kaikki yhtenä sekamelsakana. Ohra-riisit,muusit,kalat, karjalanpaisti -yhtenä massana-niinkö. Jos otat kalaa, et halua että alla on ruskean soosin jämää. Omassa kodissa onkin yleensä vain yhtä ruokalajia per pv. Mutta seisomapöydässä on eri lajeja.

Muuten mene pois-hus hus nurkkaan siitä..

Vierailija
74/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina uusi lautanen, jos sellaisia on tarjolla. Ja samalle lautaselle ei kauhota alku- ja pääruokia sekaisin.

Todellakin laitan joskus samalle lautaselle,etenkin lounasbuffassa ruokatunnilla. Miten tämä asia muuten liittyi aloitukseen?

Vierailija
75/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raxissa saa vain yhden lautasen ja mukin koska romanit tulevat muuten koko suvun voimalla sopeutumaan.

En ole ajatellut romaneista johtuvan, mutta se on totta, että Raxissa annetaan kassalla tasan yksi lautanen ja muki / nenä. En ole nähnyt, että niissä olisi missään puhtaita lautasia tarjolla, eikä ole tullut mieleen mennä kassalta pyytämään santsi lautasta. Ehkä olen sitten juntti, mutta Raxissa olen todellakin mennyt saman laitasen kanssa hakemaan lisää. Muuten ravintolan puffassa haen aina ilman muuta puhtaan lautasen. 

No siellä onkin ruoka ikäänkuin samaa lajia. Eli ei  lihasoosia ja sitten olisikin paistettua kalaa, jolloin lautasella olisi edellisen ruuan makua. Rax:sa ei niin radikaalisti eri ruokalaleja, ei lillu karjalanpaistinlimei  jonka päälle paistettua silakkaa jne. 

Vierailija
76/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on niin smanlaista se ruoka. eli ei ole soosia,,karjalanpaistia ja sitten  vaikka paistettua kalaa. Niiden maut sekaisin ei ok.  jos tonnikalapitsaa, niin kyllä sen jälkeen voi vielä samalta syödä  lihapitsaa, siitä pohjasta ei irtoa lientä,mkaua niin pahoin. Ylensä ei samalle lautselle noin muuten laiteta kalat ja lihat sekaisin. kuvittele jos karjalanpaistia ja paistttua kuhaa sekaisin,muusit, riisit,ohrat,,kuin sikaämpäri.

Vierailija
77/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on syytä ottaa. Ällöttävää kun ihmiset hakevat lisää ruokaa ja länttäävät sitä  lautaselle josta ovat syöneet niin että kauha koskee siihen lautaseen. Bakteerit leviävät sitten kauhaan ja sitä kautta muiden ruokiin. 

Muutenkin niin moni käyttäytyy epähygieenisesti buffeteissa etten itse niistä edes syö. En osta paistopisteiden leivonnaisiakaan kun kaiken maailman räkäkourat ottavat niitä käsillään sieltä.

Ei tuossa mitkään bakteerit leviä. Olet hysteerinen.

Leviävät ja muutenkin se on siivoton tapa. Minä en halua muiden räkiä ruokiini vaikka en siitä mitään tautia saisikaan. Ja siksi en noihin syöttölöihin menekään kun siellä käy myös tuon sinun asenteesi omaavia tyyppejä. Moni kyllä kopauttaaa kauhastaan siihen omalle jo  käytetylle lautselle, eli saa kostetusta. Ja lihat ja kalat ei kuulu samalle alustalle. ja ei ole oikein kuljetella buffaan jo käytettyä lautasta, johon ehkä otettu suusta jokin lihan jänne tai ruoto siihen reunalle .

Vierailija
78/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina uusi lautanen, jos sellaisia on tarjolla. Ja samalle lautaselle ei kauhota alku- ja pääruokia sekaisin.

Todellakin laitan joskus samalle lautaselle,etenkin lounasbuffassa ruokatunnilla. Miten tämä asia muuten liittyi aloitukseen?

Ongelmahan on, että tää ylipainoinen porukka mättää lautasen kukkuroilleen kolme kertaa. Itse taas syön kohtuudella. Hyvin yleensä mahtuu ruoka kauniisti asetelteltuna lautaselle. Jos lämpimässä on lihaa ja kalaa, syön jompaa kumpaa. Jos jää nälkä, haen lisää. Yleensä samalle lautaselle, vaikka tiedän, että uusi olisi etiketin mukaista. En iske kauhoja lautaseeni kiinni koskaan. Eri

Vierailija
79/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on, että tää ylipainoinen porukka mättää lautasen kukkuroilleen kolme kertaa. Itse taas syön kohtuudella. Hyvin yleensä mahtuu ruoka kauniisti asetelteltuna lautaselle. Jos lämpimässä on lihaa ja kalaa, syön jompaa kumpaa. Jos jää nälkä, haen lisää. Yleensä samalle lautaselle, vaikka tiedän, että uusi olisi etiketin mukaista. En iske kauhoja lautaseeni kiinni koskaan. Eri

Minäkin tiedän ettei saa ajaa ylinopeutta ja pettää puolisoa, mutta koska voin, niin petän ja ajan. Mitä välii?

Vierailija
80/91 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että juuri sinä et kauhaa kopauta lautaselle, ei sinua bakteereilta ja viruksilta säästä. Ne on jo siinä ruuassa, kun tomppelit on omalle likaiselle lautaselle kauhaa kopautelleet. Lämpöhauteessa/lämpölevyllä on vielä oikein mainio bakteeien lisääntymislämpötila.

Aikoinaan mikrobiologian kurssin alussa tehtiin testi, miten kauas bakteeri leviää kätellessä. Ensimmäinen hieroi suojahanskaansa bakteereilla käsiteltyä karkkia ja laittoi kättelyn likkeelle. Toinen kätteli kolmatta, kolmas neljättä jne. Bakteeripitoisuis pieneni, mutta ihan jokaiselle se levisi. Olisiko meitä ollut parikymmentä.

Ihan turha on uskotella, että ei niitä räkäisiltä ja noroisilta lautasilta pöpöt ruokaan leviä. Kyllä leviää 

Ottakaa puhtaat lautaset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi